Pseudonaujienos socialiniuose tinkluose kursto aistras Pereiti į pagrindinį turinį

Pseudonaujienos socialiniuose tinkluose kursto aistras

Hillary Clinton bus pareikšti kaltinimai, o popiežius Pranciškus išreiškė palaikymą Donaldui Trumpui – šios ir kitos klaidinančios naujienos socialiniuose tinkluose kursto aistras.

Pseudonaujienos socialiniuose tinkluose kursto aistras
Pseudonaujienos socialiniuose tinkluose kursto aistras / Scanpix nuotr.

Per šių metų JAV prezidento rinkimų sezoną būta išties įspūdingų melagingų pranešimų, kurie pasirodė "Facebook": pavyzdžiui, buvo keliamas klausimas, ar Clintonai galėjo įvykdyti žmogžudystę.

Teigiama, esą šiuos pranešimus sukūrė grupės, suinteresuotos vien pajamomis iš žinučių naršymo ir reklamos. Atliktas tyrimas parodė, kad 20 pačių populiariausių fiktyvių istorijų iš apgaulingų tinklalapių ir ypač šališkų tinklaraščių per tris mėnesius iki rinkimų surinkdavo daugiau kaip 8,7 mln. pasidalijimų "Facebook", o didieji naujienų portalai jų gaudavo tik 7,4 mln.

Kilus nepasitenkinimui dėl melagingų naujienų ir galbūt net jų galimos įtakos rinkimams, "Facebook" sulaukė raginimų pasiskelbti žiniasklaidos kompanija, turinčia redaktoriaus atsakomybių. Bet  socialinis tinklas jau keletą kartų jau yra atsisakęs taip pasielgti.

Dienraščio "The Washington Post" skiltininkė Margaret Sullivan tvirtino, kad "Facebook" turėtų pasisamdyti aukščiausio lygio vykdomąjį redaktorių ir suteikti tam žmogui išteklių, galių bei personalo, kad būtų priimami teisingi redakciniai sprendimai.

Savo ruožtu, buvęs žurnalistas Gabrielis Kahnas teigė, kad socialinis tinklas "Facebook" užsiima tuo pačiu verslu kaip ir beveik kiekviena žiniasklaidos kompanija, renkanti auditorijas bei naudojanti jas reklamos pardavimui. Laikydamas save neutralia platforma, anot G.Kahno, socialinis tinklas "Facebook" leidžia žiniasklaidos ekosistemą teršti fiktyviomis žiniomis.

Jo įkūrėjas Markas Zuckerbergas pasidalijo naujomis įžvalgomis dėl interneto dezinformacijos pažabojimo, tačiau su perspėjimais nesutiko.

"Problemos čia yra sudėtingos, ir techniškai, ir filosofiškai, – pažymėjo M.Zuckerbergas. – Tikime, kad galime žmonėms suteikti balsą... Nenorime patys būti tiesos arbitrais, tačiau norime pasikliauti savo bendruomene ir patikimomis trečiosiomis šalimis."

Vis dėlto M.Zuckerbergas pridūrė, kad socialinis tinklas "Facebook" padidins pastangas aptikti ir tada pašalinti netikras naujienas.

Technologijų verslininkas Eladas Gilas sakė, kad tokiai kompanijai kaip "Facebook" techniškai nebūtų sudėtinga išaiškinti klaidinančias naujienas.

"Įdomu tai, kad paskutinio kurso Prinstono studentų grupė sugebėjo greitai ir paprastai sukurti netikrų naujienų klasifikatorių", – pažymėjo E.Gilas.

Šiaurės rytinio universiteto žurnalistikos profesorius Danas Kennedy pabrėžė, kad svarbu atskirti spragtelėjimų generatorius, kurie pelnosi iš visiškai klaidingų naujienų, nuo politiškai suinteresuotų naujienų tinklalapių.

"Manau, "Facebook" gali daug padaryti, kad užkirstų kelią netikroms naujienoms, ir man atrodo, kad dėl to visi galėtų sutarti. Kita vertus, jeigu būtų bandoma priešintis ideologiškai motyvuotiems tinklalapiams, socialinis tinklas "Facebook" neišvengiamai įsitrauks į kultūrinius karus", – įspėjo D.Kennedy.

Kaip pažymi analitikai, pseudonaujienos plinta esant giliam nepasitikėjimui tradicine žiniasklaida, kaltinama šališkumu.

Žurnalo "Reason" redaktorius Scottas Shacklefordas pažymėjo, kad būtų sunku nubrėžti liniją tarp apgaulingų naujienų filtravimo ir ideologinės cenzūros.

"Sakyčiau, "Facebook" sprendimas cenzūruoti netikras naujienas būtų itin palankus populiaresniems ir galingesniems tradiciniams žiniasklaidos leidiniams", – pabrėžė jis.

Niujorko miesto universiteto žurnalistikos profesorius Jeffas Jarvisas ir pradedantysis verslininkas Johnas Borthwickas viename tinklaraščio pranešime rašė, kad žiniasklaidos ir technologijų industrijos turėtų dirbti kartu, siekdamos padėti skaitytojams nustatyti žinių patikimumą.

"Net jeigu socialiniai tinklai nepavirs žiniasklaidos įmonėmis, jie turėtų pasisamdyti aukšto lygio žurnalistų savo organizacijoms, kad į savo kompanijas atneštų viešosios atsakomybės jausmą ir paaiškintų žurnalistiką technologijų darbuotojams, o technologijas – žurnalistams", – tvirtino J.Jarvisas ir J.Borthwickas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų