Prieš penkiasdešimt metų Bagdade dar buvo apie 130 tūkst. žydų. O dabar mieste, kuriame nuo ikibiblinių laikų plakė bendruomenės širdis, netgi nesusirenka minjanas – dešimt žydų vyrų: tiek reikia svarbiam bendros maldos ritualui. Niekas net nedrįsta paskelbti tikslaus vietos judėjų skaičiaus – Žydų agentūra teigia, kad Bagdade yra septyni žydai, o krikščionių dvasininkas mano, kad aštuoni. Tiek neužtenka, kad būtų galima viešai skaityti Torą, jei jie apskritai ryžtųsi ją skaityti viešai. Per mažai ir deramai sukalbėti maldą už mirusiuosius.
Garbinga istorija – praeityje
Žydai kadaise buvo pasiturinti ir politiškai aktyvi Irako visuomenės dalis. Hebrajų kalba minėta tarp šešių pagrindinių Irako kalbų, o apie pačią šalį senose knygose rašoma, kad čia mečetės stovi greta bažnyčių ir sinagogų.
Tačiau pastarieji šimtas metų atnešė tik tragedijas: Farhudo pogromas 1941 m., kai arabai nužudė beveik du šimtus žydų, Antrasis pasaulinis karas ir holokaustas, Saddamo Husseino antisionizmas ir islamistų išpuoliai po 2003 m. JAV invazijos į Iraką.
Prie Prato ir Hidekelio upių (tai žydiški Tigro ir Eufrato vardai) dauguma žydų pėdsakų jau išnyko. O už gero šimto kilometrų į pietus nuo Bagdado tebėra pranašo Ezechielio kapas su įrašu hebrajų kalba. Šeštadieniais jį lanko dešimtys musulmonų piligrimų.
Bijo net vardą pasisakyti
Tarp Bagdade likusių žydų yra buvęs prekiautojas automobiliais, vadinantis save rabinu, skerdiku (išmanančiu košerinio gyvulių skerdimo principus) ir vienu žydų bendruomenės Irake vadovų.
Nors daugelis draugų musulmonų ir artimiausių kaimynų žino, kad jis yra žydas, vyras nepageidavo būti įvardytas, nes tai pavojingai atkreiptų dėmesį į jį ar jo draugus. Todėl pasivadino Saleho anūku. Jis skundžiasi, kad žydai Bagdade nebeturi kur susitikti nuo tada, kai 2003 m. buvo uždaryta „Meir Tweig“ sinagoga. Be to, atvirai burtis tapo itin pavojinga. Dabar bendruomenės nariai meldžiasi namie, nes atidarius sinagogą ji taptų taikiniu.
„Neturiu čia ateities. Negaliu vesti, nėra merginų“, – dienraščiui „The International Herald Tribune“ apmaudą liejo Saleho anūkas.
Penktą dešimtį pradėjęs vyras stengiasi nesiafišuoti. Bet religijos paslėpti nepavyksta – ji nurodoma asmens kortelėje, kurią tenka pateikti bet kuriame kontrolės pos-
te. Todėl Saleho anūkas mieliau lieka savo kvartale, saugomas kaimynų musulmonų, kurie per kelis dešimtmečius yra tapę beveik kaip šeimos nariai. Jis labai atsargus, bet kitaip ir negalima Bagdade, kur beveik kasdien gatvėse matyti žmonių kūnai. Iraką paliko kur kas didesnė krikščionių grupė. Netgi musulmonai sunitai ir šiitai, gyvenantys tarp milijonų bendratikių, bijo religinių fanatikų.
Išnykimas neišvengiamas
Saleho anūko motina mirė prieš porą dešimtmečių, brolis 1991 m. išvyko, o tėvas, dabar jam 87-eri, buvo tarp tos saujelės Irako žydų, kuriais pasirūpino Žydų agentūra (Izraelio organizacija, organizuojanti imigraciją į Šventąją žemę). Dauguma kitų jo giminaičių išvyko iš šalies 1951 m.
su daugiau kaip 100 tūkst. žydų, palikusių Iraką, kai buvo įkurta Izraelio valstybė.
Saujelė Irake likusių žydų yra vidurinės klasės atstovai, tarp jų du gydytojai. Kiti, kaip ir Saleho anūkas – vargšai, bedarbiai, gyvenantys iš išmaldos.
„Mes susitinkame, kai yra koks nors svarbus reikalas – kas nors miršta ar reikia aptarti svarbius dalykus, arba kam nors prireikia pagalbos. Mes rūpinamės tik žydų bendruomenės nariais, ne pusiau žydais ar žydų kilmės žmonėmis,“ – sako Saleho anūkas.
Kai kurie žydai sako esantys per seni išvykti. Kiti nenori palikti draugų. Tie, kurie liko, ignoruoja užsienyje gyvenančių giminaičių ir draugų raginimus emigruoti. Jie gyvena suprasdami, kad demografinis tautos išnykimas ar dar greitesnė baigtis – neišvengiami.
Nuolat raginami išvykti
Susirūpinimas Irake likusiais tautiečiais suaktyvėjo prieš porą metų, kai buvo pagrobtas pusamžis žydas. Niekas nežino kodėl: dėl to, kad buvo žydas? Pasiturintis? Ar atsitiktinai? Priežastis iki šiol nepaaiškėjo.
Saleho anūko giminaičiai neslepia nuliūdę, kad šis lieka Irake. O jis pats
sako, kad niekas neprivers išsižadėti šeimos namų. Norėtų parduoti juos už 300 tūkst. JAV dolerių (apie 670 tūkst. litų) ir pradėti gyvenimą iš naujo, bet neatsiranda pirkėjų.
Europoje gyvenantis vyresnis brolis visą laiką jį ragina – kas dvi savaites skambina ir aiškina, kad reikia išvykti, nes pavojinga, kad reikia pagaliau pradėti gyventi, susirasti žmoną.
Ir gailisi, ir nenori grįžti
Žydų agentūra pasirengusi perkelti visus likusiuosius, jei tik Bagdado žydai to pageidaus. Pasak agentūros vadovo Zeevo Bielskio, iškart bus sutvarkyti formalumai ir pasirūpinta jų integracija Izraelyje.
Vienas agentūros globotinis – Saleho anūko tėvas – sako, kad gailisi prieš penkerius metus išvykęs iš šalies, kurioje gimė, tačiau dabar, kai ten taip pavojinga, nebegrįš.
„Ir kam mums reikėjo išvykti? –
atsidūsta. – Irake visada turėjau draugų. Visi buvo labai labai malonūs. 50 metų draugavau su musulmonais, jie tapo tarsi šeima. Daugiau laiko praleisdavau su arabais negu su žydais.“
Jo sūnus irgi supranta, kuo rizikuoja. Gal ir norėtų išvykti, bet yra namas, kurio negalima palikti. „Čia aš neturiu ateities“, – prisipažįsta. Ir sako jaučiąsis atsakingas už likusius Irako žydus, kad ir kiek jų būtų mažai.
Naujausi komentarai