JAV įvedė muitus ES prekėms, įskaitant vyną ir viskį

  • Teksto dydis:

Jungtinės Valstijos penktadienį įvedė rekordinius muitus 7,5 mlrd. JAV dolerių vertės Europos Sąjungos (ES) kilmės prekėms, įskaitant prancūzišką vyną ir škotišką viskį, nepaisydamos atsakomųjų veiksmų grėsmės.

Muitai, įsigalioję iškart po vidurnakčio Vašingtono laiku (07.01 val. Lietuvos laiku), įvesti po to, kai Europos pareigūnams ir JAV prekybos atstovams nepavyko susitarti paskutinės minutės derybose.

Muitai, kuriuos patvirtino Pasaulio prekybos organizacija (PPO), gali dar labiau destabilizuoti pasaulio ekonomiką, atsižvelgiant į JAV prezidento Donaldo Trumpo (Donaldo Trampo) prekybos karus su Kinija.

Muitais nusitaikyta į civilinius orlaivius iš Jungtinės Karalystės (JK), Prancūzijos, Vokietijos ir Ispanijos – šalių, kurios įkūrė „Airbus“. Dabar šių orlaivių importas į JAV bus 10 proc. brangenis.

Be to, muitai taikomi vartojimui skirtiems produktams, tokiems kaip prancūziškas vynas, kurį D. Trumpas pastaraisiais mėnesiais grasino apmokestinti. Prancūzijos, Ispanijos ir Vokietijos vynui dabar bus taikomi 25 proc. muitai.

Kalbėdamas Vašingtone likus kelioms valandoms iki įsigaliojant muitams, Prancūzijos ekonomikos ministras Brunas Le Maire (Brunas Le Meras) perspėjo, kad šis žingsnis turės rimtų padarinių.

„Europa yra pasirengusi imtis atsakomųjų veiksmų laikydamasi PPO sprendimų“, – pareiškė jis žurnalistams netrukus po susitikimo su JAV iždo sekretoriumi Stevenu Mnuchinu (Stivenu Mnučinu) Tarptautinio valiutos fondo (TVF) metiniame susitikime.

„Šie sprendimai turėtų labai neigiamų padarinių tiek ekonominiu, tiek politiniu požiūriu“, – pridūrė ministras.

Jis taip pat perspėjo Jungtines Valstijas neatidaryti naujo fronto prekybos kare ir dar kartą paragino ieškoti sprendimo derybomis.

Lėtėjant pasaulio ekonomikai, „privalome padaryti viską, kad išvengtume tokio pobūdžio konfliktų“, – kalbėjo B. Le Maire.

Europos Sąjunga (ES) jau seniai ragino JAV sėstis už derybų stalo, o kitais metais pati galės įvesti muitus, bausdama Jungtines Valstijas už amerikiečių orlaivių gamintojos „Boeing“ subsidijavimą.

Visgi ES pareigūnai jau liepą siūlė paliaubas byloje dėl subsidijų lėktuvų gamintojams, kuriose abi pusės pripažintų kaltę ir susitartų sumažinti valstybės pagalbą. Subsidijos bendrovėms „Airbus“ ir „Boeing“ teikiamos jau 15 metų.

Muitai įvesti vos po kelių dienų, kai PPO suteikė oficialų leidimą Jungtinėms Valstijoms imtis veiksmų.

Dar trečiadienį D. Trumpas užsipuolė europiečius už neva nesąžiningą elgesį su JAV prekybos srityje, tačiau teigė, kad palieka atviras duris deryboms.

„Sudėtinga įvežti JAV produkciją“

Labiausiai ES nerimauja, kad D. Trumpas lapkričio viduryje įves importo muitus europietiškiems automobiliams.

Tai būtų rimtas smūgis, ypač Vokietijos automobilių sektoriui, net jei tokios milžinės kaip „Volkswagen“ ar BMW taip pat turi gamyklas JAV.

D. Trumpas yra pareiškęs: „Mums labai sudėtinga įvežti savo produkciją [į Europą]“, tuo tarpu europiečiai lengvai importuoja savo automobilius į JAV.“

„Airbus“ ir „Boeing“ ginčas yra tik viena iš kelių problemų, kurstančių transatlantinę įtampą, kuri smarkiai padidėjo D. Trumpui pradėjus eiti pareigas 2017 metais.

D. Trumpas ėmėsi protekcionizmo, įvesdamas importo muitus plienui ir aliuminiui iš ES ir kitų sąjungininkių, taip pat grasindamas įvesti muitus automobiliams.

Tokios Europos prekybos grupės kaip vyndariai, vokiškų įrankių gamintojai ir viskio gamintojai Škotijoje protestavo ir reikalavo Vašingtono nesiimti tokių priemonių.

Europos Komisijos pirmininkas Jeanas-Claude'as Junckeris (Žanas Klodas Junkeris) 2018 metų liepą susitarė dėl paliaubų konflikte ir dėl prekybos derybų, kurios iki šiol niekur nenuvedė.

Epinis teisinis mūšis tarp „Airbus“ ir „Boeing“ Pasaulio prekybos organizacijoje prasidėjo 2004 metais, kai Vašingtonas apkaltino JK, Prancūziją, Vokietiją ir Ispaniją teikiant neteisėtas subsidijas ir dotacijas „Airbus“ gamybai paremti.

Po metų ES pareiškė, kad „Boeing“ iš įvairių JAV vyriausybės departamentų 1989–2006 metų laikotarpiu gavo 19,1 mlrd. JAV dolerių draudžiamų subsidijų.

Tada abi pusės buvo įsitraukė į ilgai trunkantį teisinį ginčą ir galiausiai, po gausybės apeliacijų ir priešpriešinių apeliacijų, kiekvienos šalies atžvilgiu buvo priimtas iš dalies palankūs sprendimai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

I++

I++ portretas
ES turėtų atsakyti tarifų didinimu Boeing ir jos dukterinėms firmoms, kaip Embrayer, kurios turi milžinišką rinką Europoje. Manau, kad galutinis koziris yra "digital tax" , Facebook, Amazon, Google, Microsoft, Apple, Amerikos kompanijos, kurios kiekvienas metais Europoje uždirba šimtus miljardu ir nemoka jokių mokesčių.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių