Iranas galėtų tapti puikiu pavyzdžiu Rusijai – šiitiška respublika nenori gatavos vakarietiškos produkcijos, jai reikia modernių gamyklų, kur dirbtų iraniečiai.
Prancūzijos vadovai šią savaitę Irano prezidentą Hassaną Rouhani pasitiko išskėstomis rankomis – ką tik Teheranas nusimetė tarptautinių sankcijų pančius, tad nori ir, svarbiausia, turi pinigų apsipirkti.
H.Rouhani, beje, tapo pirmuoju Irano vadovu, kuris atvyko į Paryžių net po septyniolikos metų pertraukos.
Tiesa, Prancūzija – ne vienintelė jo stotelė Europoje. Prieš tai Irano lyderis lankėsi kaimyninėje Italijoje, čia taip pat buvo sudaryta sutarčių už milijonus eurų. Vietos spauda atkreipė dėmesį, kad viename Romos muziejuje, kuriame apsilankė Irano delegacija, net buvo uždangstytos nuogos skulptūros, esą nenorint įžeisti iraniečių. Ko tik nepadarysi dėl solidžių kontraktų.
Kalbėdamas apie Irano ir Prancūzijos santykius H.Rouhani sakė, kad abiem šalims reikia atversti naują dvišalių santykių lapą.
"Esame pasiruošę atversti naują puslapį ir užmegzti naujus ryšius tarp mūsų šalių, – tvirtino H.Rouhani per susitikimą, organizuotą darbdavių asociacijos "Medef". – Užmirškime apmaudą."
Pasak Irano vadovo, visos šalys turėtų išnaudoti teigiamą atmosferą, atsiradusią po to, kai šiitiškai respublikai buvo atšauktos sankcijos, pripažinus, kad Teheranas laikosi sutarties su galingosiomis šalimis, apribojusios jo branduolinę programą.
Irano lyderio vizitas Prancūzijoje sulaukė didžiulio dėmesio ir tai nenuostabu, nes Prancūzijos, kurios ekonomika išgyvena ne pačius geriausius laikus, kompanijos gavo solidžių užsakymų.
Taigi, ką ir už kiek įsigijo iraniečiai? Pirma, nacionalinės Irano oro linijos "Iran Air" net už 25 mlrd. JAV dolerių (22 mlrd. eurų) pirks 118 lėktuvų "Airbus". Už šią sumą Iranas įsigis 73 tolimojo skrydžio ir 45 vidutinio nuotolio skrydžių lėktuvus.
Irano oro laivyną šiuo metu sudaro apie 140 orlaivių, eksploatuojamų vidutiniškai jau 20 metų, tad jį atnaujinti labai reikia. Prancūzijos lėktuvų pramonei – tai labai solidus užsakymas. Tiesa, toks susitarimas tapo įmanomas tik atšaukus tarptautines sankcijas. Aviakompanija "Airbus" taip pat apmokys iraniečius lakūnus, sutartis numato ir oro uostų operacijas bei ATM (Oro eismo valdymo) paramą. Nuo 1995 m. Iranui taikytas embargas draudė Vakarų šalių gamintojams parduotiti savo įrangą ir atsargines dalis Irano bendrovėms. Visi šie apribojimai, anot Europos gamintojų, kenkę jų pramonei, buvo iš dalies atšaukti 2014 m. sausio 1 d.
Antra, jau anksčiau buvo sutarta, kad kelios Europos oro bendrovės atnaujins skrydžius į Iraną po beveik penkerių metų pertraukos. Irano civilinės aviacijos valdybos vadovo pavaduotojas Mohammadas Khodakarami sakė, kad oro bendrovės "British Airways" pareigūnai jau lankėsi Teherane ir tarėsi dėl skrydžių atnaujinimo. M.Khodakarami taip pat sakė, kad Prancūzijos "Air France" ir Olandijos KLM jau paskelbė esančios pasiruošusios atnaujinti skrydžius į Teheraną. Šiuo metu Irano nacionalinės oro bendrovės "Iran Air" lėktuvai triskart per savaitę skraido į Londoną, taip pat po dukart per savaitę – į Paryžių ir Amsterdamą, tačiau tai nepatenkina daugelio Irano gyventojų poreikių.
JAV, daugiausia Kalifornijoje, gyvena apie 1 mln. iraniečių. Tūkstančiai jų kasmet skraido į Iraną, dažniausiai persėsdami Londone, Amsterdame, Frankfurte, Stambule arba Dubajuje.
Taigi, bus atnaujintas susisiekimas oru tarp Irano ir Jungtinių Valstijų. Tiesioginis susisiekimas oru tarp abiejų šalių nutrūko prieš daugiau negu tris dešimtmečius – po to, kai iraniečiai protestuotojai 1979 m. įsiveržė į JAV ambasadą Teherane bei paėmė įkaitais ten buvusius žmones. Teheranas taip pat ketina įsigyti naujų lėktuvų ir iš JAV milžinės "Boeing".
Galiausiai, nuskilo ir Prancūzijos automobilių gamintojams – Prancūzijos automobilių gamintoja "Peugeot" su Irano automobilių gamintoja "Khodro" pasirašė net 400 mln. eurų vertės partnerystės sutartį. Pirmieji automobiliai nuo konvejerio turėtų nuriedėti 2017 m. "Peugeot" – pirmoji Vakarų automobilių gamintoja, paskelbusi, kad sugrįžta į Iraną. Ji drauge su kita gamintoja "Citroen", bendradarbiaudamos su Irano "Khodro", gamins po 200 tūkst. transporto priemonių per metus, naudodamos Irane gaminamas dalis.
"Peugeot" dėl Vakarų paskelbtų sankcijų iš Irano pasitraukė 2012 m. Tuo metu Iranas buvo antra pagal dydį šios prancūzų įmonės rinka, nusileidusi tik Prancūzijai.
Naujausi komentarai