- Enrika Striogaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjus kino festivaliui „Scanorama“, norisi pasidžiaugti – šįmet ji neįtikėtinai gera, nes dar atmintyje neišsitrynė, kai, regis, prieš trejus ketverius metus, lankant kino festivalių filmus, neretai tekdavo nusivilti – filmai būdavo tiesiog prėski: ne patys blogiausi, bet ir tokie, kad, jų nepamačius, nieko neprarandi, o galbūt ir nuveiki kažką reikalingesnio. Buvo akivaizdu, kad filmų kūrėjai alksta gerų scenarijų, mėgina kažką kurti tarsi iš nieko, deja, apie nieką – nei jaudulio, nei maišto, nei kūrybiškumo ar aistros.
Gali būti, kad tai susiję su politika ir ideologijomis, kurioms kinas iš visų menų paklūsta pirmas jau vien dėl lengviausio vartotojų užkariavimo. Galbūt pageidavimus pildė vidutiniški, bailūs kūrėjai, o gal buvo ir kitų priežasčių, nes ir dabar drąsiam, atviram menui yra sunku, o kartais ir neįmanoma – įsivyravo patogumo religija, dėl komfortiško gerbūvio praktiškai visi nė nesvarstydami užmerkiame akis: visiems gerai ir patogu. Jei ne visiems, tuomet ypač reikia užsimerkti, kad taip atrodytų, ir kad pačiam būtų patogu. Tik kartais (ir visai ne kartais) pasipila tulžis ir agresija socialiniuose tinkluose, bet ir tai toji, kuri yra patogi lietis.
Kino festivaliai savo filmais savotiškai atskleidžia, kokia energija sklando kūrybinėje plotmėje, nes meno kūrėjai reaguoja kur kas jautriau ir paprastai esmines problemas kelia pirmieji. Taigi ir šiųmetė „Scanorama“ atskleidė, kad pasaulis tarsi skilęs į dvi puses: vienoje jų sėdi nė nematantys skilimo, kitoje – vieni nedrąsiai, kiti jau visai aiškiai, nors ir metaforomis, kalba apie tai, apie ką lig šiol buvo tylima. Kūrybos laisvė arba randa kitų formų, arba įrodo, kad yra galingiausia jėga.
Pasaulis tarsi skilęs į dvi puses: vienoje jų sėdi nė nematantys skilimo, kitoje – vieni nedrąsiai, kiti jau visai aiškiai, nors ir metaforomis, kalba apie tai, apie ką lig šiol buvo tylima.
Net holivudinio tipo filmas „Prasti reikalai“ (rež. Yorgosas Lanthimosas), reikia pripažinti, – įdomi pramoginė kino juosta, kurios puikus scenarijus. Buvo galima gėrėtis naujausiais technologijų pasiekimais, fantastikos elementais, aktorių talentu, o svarbiausia – kūrybiškumu, kai filmo neklampina nei banalybės, nei stereotipiniai štampai ar nuspėjamas scenarijus. Filmas gyvas, intensyvus, neleižiantis nuobodžiauti nė sekundės ir, galima teigti, patiks praktiškai visiems, o tai išties be galo reta. Aukščiausios prabos pramoga, o papramogauti juk norime visi.
„Anselmas – laiko gaudesys“ (rež. Wimas Wendersas) jau visai kas kita, tai taip pat puikus, ypatingas filmas ir net su 3D efektu, tačiau jau ne kiekvienam, nes ir iš salės išėjo nemažai žiūrovų, galbūt, kad nesidomi menu, mat filmas apie vieną garsiausių pasaulio dailininkų Anselmą Kieferį. Ypač vertingas filmas besidominčiam menu ar jį kuriančiam, tiesiog dėl konteksto, orientacijos, kas ir kokio lygio sukuriama pasaulyje, kad neapimtų nepripažinto genijaus sindromas, niekur nevedantis ir provincialus, kai kur kas geriau turėti sveiką nuovoką ir žinojimą. Susipažinus su A. Kieferio kūryba, pasidaro aiškiau, svarbiausia – realiau, galima su(si)dėlioti save ir savus į lentynėles be pretenzijų ar apmaudo. Nuostabu, kad pasaulyje yra tokių menininkų.
Labiausiai nurautas filmas, žinoma, „Daaali“, kaip ir ekscentriškasis Salvadoras Dali, o ir panašius filmus kuriantis prancūzų režisierius Quentinas Dupieux. Beje, tai nėra biografinis filmas apie S. Dali, o labiau ekscentriškąjį menininką atitinkanti improvizacija. Filmas pačiam Salvadorui, greičiausiai, būtų patikęs, nors ne vieną linijinio aiškaus pasakojimo norintį žiūrovą papiktino. Tiesą sakant, papiktintas žiūrovas filmo režisieriui labai patiktų, greičiausiai jis to ir siekė savo kūrybine žaisme, kuri lydi dar ir po filmo. Tačiau žiūrovo labai rimtu veidu išties kažkiek gaila, gal todėl būtent po šio režisieriaus filmo kai kurie žiūrovai buvo pamaloninami dovanomis.
„Nesitikėk per daug iš pasaulio pabaigos“ – na, vien filmo pavadinimas nuostabus, tačiau nuostabus ir, iš „Scanoramos“ jau žinomas, puikus rumunų kino kūrėjas Radu Jude, ne veltui jo kūryba rumunai didžiuojasi, visi filmai pelno pasaulinį pripažinimą, o šis pristatytas „Oskaro“ apdovanojimams. Drąsus, maištingas, provokuojantis, intelektualus, keliantis daugybę apmąstymų ir diskusijų – tai filmas, kurio nepamačius jau kažką esminio prarandi ir ne tik dėl kino, o kur kas plačiau. Fantastiškas pagrindinės aktorės Ilincos Manolache darbas, kuri savo interviu yra atskleidusi, kad daugybėje vietų režisierius jai leido improvizuoti ir apskritai ji kaip ir nevaidino, buvo pasirinkta kaip tipažas, kuriam reikėjo būti savimi. Beje, tai nelengva, labai dažnai mes patys savo noru prisiimame vieną ar kitą vaidmenį (kaukę), iš I. Manolache’ės sklido tikrumas, stiprios, įdomios asmenybės jėga.
Išvardyti „Scanoramoje“ matyti filmai, kurių pamiršti neįmanoma, jie lieka atmintyje ir verčia toliau domėtis režisierių kūryba. Buvo ir kiek tykesnių, bet taip pat labai gerų. Pavyzdžiui, filmas „Hipnozė“ (rež. Ernstas De Geeras) arba to paties Quentino Dupieux „Janikas“. Filmą „Jaunystė“ (rež. Wang Bingas) ne veltui programos rengėjai pristatė kaip būtiną pamatyti, turbūt, kad įvertintumėme savo gerbūvį ir daugiau žinotume, kas yra po etikete „Made in China“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Trumpi pasvarstymai istorine tema5
Tam tikra dalis lietuvių labai kritiškai atsiliepia apie mūsų senųjų kunigaikščių žiaurumą, dėsto, kad jie dėl valdžios siekio žudė, kankino ir savo artimus giminaičius, ir net šeimos narius. ...
-
Negalima be teismo pasmerkti partizano2
Ukmergėje surengtas Vyčio apygardos partizanų vado Juozo Krikštaponio 80-ųjų žūties metinių minėjimas. ...
-
Vėl magijos amžius?
Žvelgiant į XXI a. realijas, matyti keistas paradoksas: žmonija žengia į priekį milžiniškais šuoliais: dirbtinis intelektas, robotika, genų inžinerija, kvantiniai kompiuteriai. Kita vertus, į viešų diskusijų lauką grįžta mis...
-
Pirmyn į kanopinę perspektyvą4
Pasaulis palengva kraustosi iš proto, ir šis procesas ims dar labiau spartėti. Viešumoje ima triumfuoti pačios idiotiškiausios idėjos, apie kurias prieš dešimtmetį niekas nebūtų net drįsęs pagalvoti. ...
-
Įtraukiantys miestai. Menas kurti priklausomybę vietai2
Įsivaizduokite, kad vaikštinėjate po Vilniaus, Kauno ar net Palangos miesto parką ir stebite kitų parko lankytojų bėgikų, jaunų šeimų ar šunų vedžiotojų šurmulį. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad tai neįpareigojan...
-
Palangai atstovaujantis Seimo narys Neimantas nori priklausyti nuo elektros dispečerinės Maskvoje?8
Tokią pat šaltą ir sniegingą dieną, tik prieš 34 metus, mes visi gyvenome didžiuliame šoke, baimėje dėl nežinomybės, bet pasiryžę viską atiduoti dėl galimybės laisvai iškelti trispalvę ir turėti bei didžiuotis savo ...
-
Gandrų dovanos
Iki Gandrinių, kai šie paukščiai ant savo sparnų parskraidins „ledspiras“, dar du ilgi mėnesiai. Tačiau gandrai net ir ilgalaikėse atostogose dirba. Nors jau nė mažiausieji netiki, kad jie atneša vaikus, liaudies i&scar...
-
Politinės aistros tenkinimas
Trečiojo reicho pajėgų atstūmimas nuo Maskvos (1941–1942 m. žiemą) buvo pirmasis svarbus Josifo Visarionovičiaus Džiugašvilio (1878–1953) režimo pasiekimas naujajame kare su buvusiais suokalbininkais, tačiau pačios kruviniausios d...
-
Lengvadarbiai?3
Keturių darbo dienų savaitė. Trečiadienis – mažasis savaitgalis. Ketvirtadienis – savaitgalio pradžia. Paskui – trys laisvos dienos. Paskui – pirmadienis: slenkame į darbą, iš lėto apšylame, įsivažiuojame, pagau...
-
Giga: NEastrologinė prognozė 2025 metams – laukia elektros kainų valsas ar pasiutpolkė?2
Astrologai jau spėjo išdėstyti prognozes dvylikai horoskopo ženklų 2025-iesiems. Kaip ir kasmet – skirtingų ženklų laukia įvairūs džiaugsmai, vargai ir iššūkiai. Prognozuoti galima ir energetikoje. Tačiau čia tiek Skorpi...