- Ramunė Sakalauskaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Anapos kino festivalyje, vykusiame prie Juodosios jūros, girdėjau nemažai Lietuvai skirtų komplimentų. Mūsų šalį gyrė kirgizas kino operatorius Talantas Akynbekovas. 1988 metais jis Lietuvoje tarnavo sovietų kariuomenėje. Kaunas, kuriame gyveno ir valgė kareivišką košę, iki šiol jam gražiausias ir švariausias pasaulio miestas.
„Anuomet, prieš tris dešimtmečius, Laisvės alėjoje nebūtum radęs nė šiukšlelės, – kolegoms kino režisieriams ir operatoriams pasakojo menininkas iš Kirgizijos. – Įsivaizduokite, kiekvieną žiemą rytą, pusę šešių girdėdavau Kauno kiemsargius. Buvo įdomu, kodėl jie nemiega, kodėl negali kastuvais mojuoti vėliau? Šveicariško laikrodžio tikslumu dirbę Kauno kiemsargiai man taip ir liko kaip tobulos valstybės simbolis. Vėliau teko daug kur pasaulyje buvoti. Ir Kanarų salos, ir Londonas – puiku, tačiau švara tviskėjęs Kaunas man kaip pirmoji meilė.“
Rusijos ir Gruzijos kino meistrai, dalyvavę prie Juodosios jūros vykusiame kino festivalyje, prisimena sovietmečiu klestėjusią Lietuvos dokumentiką.
Šiais metais Anapos kino festivalyje rodyti trys lietuviški filmai: Šarūno Barto „Ramybė mūsų sapnuose“, Emilio Vėlyvio „Redirected“ ir dokumentinis filmas apie Rimo Tumino kūrybinę virtuvę „Pakeliui į prieplauką“.
Š. Bartas pagerbtas specialiu žiuri prizu už atvirumą, Eitvydas Doškus pripažintas geriausiu operatoriumi. Vis dėlto labiausiai publiką sužavėjo gruzinų sukurti filmai. Nenuostabu, nes visi jie – apie gruzinų išskirtinumą, ypatingą šios tautos charakterį. Žiūrėdama gruzinų filmus jaučiau, kad jie liko ištikimi tradicijai ir savitam, su niekuo nesupainiojamam braižui, visiškai nesvarbu, kalbama apie tėvų ir vaikų santykius ar apie gyvenimo vidurio krizę išgyvenančiuosius, apie savo artimuosius, laidojančius žmones, ar apie provinciją, į kurią atvyksta užsieniečiai.
Geriausiu pripažintas kirgizų filmas, sukurtas mano minėto Kauną įsimylėjusio operatoriaus. T. Akynbekovas pasakojo, kad piemenų šeimą filmavo kalnuose, kur iš pradžių vyko automobiliais, tada keturias valandas jojo arkliais. Dvidešimt filmavimo dienų teko apsieiti be elektros, interneto ir šiltos vonios. Civilizacijos nepaliesta Kirgizijos gamta suteikė galimybę sukurti juostą, vertą geriausių apdovanojimų.
Paklausta, kokios temos dominuoja šiuolaikiniame lietuviškame kine, turėjau pripažinti, kad labiausiai reklamuojama „Sangailės vasara“ – istorija apie dviejų paauglių merginų meilę, o kino sunkiasvoris Algimantas Puipa sukūrė „Edeno sodą“ – pasakojimą apie senelių namus, kuriuose prižiūrėtojais dirba juodaodžiai.
Kolegoms pasidomėjus, koks būdingiausias lietuviškų filmų bruožas ir kuo jie skiriasi nuo „europietiškų vertybių“, atsakyti buvo keblu. Daugelis pastarojo meto Lietuvos menininkų pernelyg priartėjo prie kasdienio gyvenimo ir besikartojančių žinių srauto. Ne išimtis ir labiausiai išreklamuotas Nacionalinio dramos teatro spektaklis „Didysis blogis“. Namuose, turėdamas po ranka distancinio valdymo pultą, gali akimirksniu perjungti kanalą, o Nacionaliniame dramos teatre tenka dvi valandas be pertraukos žiūrėti į nuogas aktorių krūtis, šliaužiojančio aktoriaus pasturgalį ir klausytis keiksmų. Rusijos prezidento pavardė, nors raidės ir sukeistos, taip pat nuolat skamba nuo scenos.
Kaip gruzinams pavyko išsaugoti tradicijas ir būti įdomiems pasauliui? Kodėl jų juostos pageidaujamos Holivude ir garsiausiuose pasaulio festivaliuose? Gal todėl, kad Gruzijos kino centrui vadovauja kino virtuvę išmanantis žmogus. Nana Džanelidzė padėjo rašyti filmo „Atgaila“ scenarijų, pati sukūrė keletą filmų ir parašė knygų apie garsiausius Gruzijos režisierius. Pinigų kinui ir Gruzijoje trūksta, tačiau noras įamžinti savo kraštą ir žmones, gruziniškas jų istorijas, o ne bėgti paskui greit besikeičiančias pasaulio madas, leidžia išlikti ypatingiems. O kad taip ir Lietuvoje!
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kas kaltas dėl „Akvasanitos“ darbuotojų mirties?1
Dienraštis rašė apie Kauno apylinkės teisme nagrinėjamą baudžiamąją bylą, kurioje teisiamas UAB „Akvasanita“ vadovas Svajūnas Jonika dėl dviejų darbuotojų susirgimo profesine liga, kuri nusinešė jaunų vyrų gyvybe...
-
Tarpukario rūmai Parodos kalne: ką saugome ir ko nematome?2
Rugsėjo 18 d. Pasaulio paveldo komiteto sesijoje buvo patvirtinta Kauno modernizmo architektūros paraiška „Modernusis Kaunas: optimizmo architektūra, 1919–1939“. ...
-
Kiek dar bus ignoruojamos Kačerginės Nemuno žiedo problemos?8
2008 metais iš valstybės lėšų buvo pradėtas vykdyti Druskininkų sporto centro statybos projektas. ...
-
G. Leckė: inovatyvios finansinės paslaugos – patogios, bet kelia ir iššūkių11
Naudodamiesi finansinėmis paslaugomis, žmonės kartais sprendimus priima remdamiesi ne tik racionaliais faktoriais, bet ir spontaniškai, impulsyviai, pagal draugų ar šeimos narių patarimus. Tai normalu, tačiau svarbu žinoti, kada elgiamės ...
-
Chronas ir Chroma V. Paukštelio tapyboje3
Beveik kiekvieną dieną didesniuose ar mažesniuose Lietuvos miestuose atidaroma parodų. Jų būna įvairių: gerų ir visai nereikšmingų, svarbių tik patiems autoriams ar platesnio masto ir konteksto. Tarp šio ekspozicijų srauto nemenką da...
-
Tikrų vertybių ilgesys
Savo įspūdžiais iš parodos, spektaklio ar koncerto, savo nuomone apie interviu herojų ar rašinio temą pasidalijantys žmonės – vertinga auditorija. Menininkams jų atsiliepimai – tai nepadailinta, į profesionalų rėmus neįspr...
-
Matematika ugdo ir kūrybiškumą3
Šiemet jau 34 metus iš eilės paskutinį sausio šeštadienį į KTU atkeliaus 9–12 klasių moksleiviai iš visos Lietuvos pasitikrinti matematikos žinių – čia vyks respublikinis prof. Jono Matulionio jaunųjų ma...
-
Kaip padidinti kultūros ir meno sričių įvairovę Kauno regione?
Lietuvoje veikiančios kultūros ir meno organizacijos yra labai skirtingos, įsikūrusios tiek trijuose didžiuosiuose miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje), tiek regioninėse savivaldybėse (likusi Lietuva). Jose galite domėtis tiek laivininkystės ist...
-
Laisvė atminti Laisvę1
Mūsų atminties laisvė – šiuos žodžius, užrašytus ant transparanto, laikomo seno, ilgaplaukio vyro rankose, pirmiausiai pamato Kipro Mašanausko roko operos „1972“ žiūrovai. Scenoje vėlus vakaras, tačiau ne naktis...
-
Kaunas – krikščioniškos kultūros sostinė6
Šiemet turime daugybę progų didžiuotis ir džiaugtis Kauno miestu – Europos, o sykiu ir Vakarų kultūros sostine, kurioje žmones vienija noras kurti gražesnę dabartį ir ateitį. Hanzos dienos Kaune – vienas gražių tokio kūrybi&sca...