Neregės apsilankymas parduotuvėje su šunimi vedliu baigėsi pažeminimu: esame atstumti nuo visuomenės Pereiti į pagrindinį turinį

Neregės apsilankymas parduotuvėje su šunimi vedliu baigėsi pažeminimu: esame atstumti nuo visuomenės (Papildyta)

2025-07-17 10:03 kauno.diena.lt inf.

Šią savaitę žmogus su regos negalia lydimas šuns vedlio buvo neįleistas į dvi maisto prekių parduotuves, tris pavežėjo automobilius, muziejaus lankymo pradžioje buvo akylai stebimas, o galiausiai patyrė fizinį smurtą gatvėje, skelbė Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga.

Neregės apsilankymas parduotuvėje su šunimi vedliu baigėsi pažeminimu: esame atstumti nuo visuomenės
Neregės apsilankymas parduotuvėje su šunimi vedliu baigėsi pažeminimu: esame atstumti nuo visuomenės / Asociatyvi Freepik.com nuotr.

Gio yra 40 tūkst. eurų kainuojantis šuo vedlys, kurio parengimui prireikė 24 mėnesių ir kuris eiti savo pareigas galės vos aštuonerius metus. Tai yra tarnybą atliekantis šuo, kuris žmogui su regos negalia padeda surasti pėsčiųjų perėjas, orientuotis nepažįstamoje aplinkoje, apsipirkti. 

Vedliu gali tapti tik visiškai agresijos savyje neturintis šuo, todėl dažniausios veislės yra labradorų retriveriai, auksaspalviai retriveriai ir pudeliai. Jo šeimininkė Edita praktiškai visiškai nemato – regos likutis yra mažiau nei minimalus. Edita papasakojo apie per vieną savaitę patirtą psichologinį ir fizinį smurtą.

Psichologinis smurtas

Editos ir Gio istorija prasidėjo praėjusią savaitę, bandant apsilankyti maisto prekių „Iki” parduotuvėje ir baigėsi viešu pažeminimu.

„Einant į parduotuvę „Iki“ mus su Gio sustabdė nepažįstama moteris ir aprėkė. Prireikė kelių minučių, kad susivokčiau, kas nutiko ir kodėl, pakviečiau apsaugos darbuotoją, prašydama jo pagalbos informuoti kitą pirkėją apie šuniui vedliui taikomas taisykles, tačiau po minutės jau apsaugos darbuotojas choru šaukė su nepažįstamąja. Galiausiai, kadangi Gio buvo su specialia liemene, ant kurios užrašyta šuo vedlys, apsaugos darbuotojas pareikalavo mano pažymėjimo. Aš ištraukiau parodyti pažymėjimą, tačiau jo niekam neduodu, nes nematau – tiesiog parodau ir įsidedu atgal. Apsaugos darbuotojas atėmė pažymėjimą ir nuėjo“, – pasakojo moteris.

Kaip teigė pati Edita, suakmenėjusi ir išsigandusi ji prašė grąžinti dokumentą ir galiausiai išgirdusi, kaip jai buvo pristatyta, vadybininkės balsą, atgavo dokumentą.

„Jeigu atvirai, tai nėra visai netikėta. Aš Gio turiu nuo 2023 metų ir jau teko ne kartą rašyti skundus. Tiesiog įstatymai koreguojami, laikas eina, o mes su Gio ir toliau esame atstumti nuo visuomenės. Lyg užribyje, kai kiekvienas su bloga nuotaika atsikėlęs parduotuvės ar kitos viešosios erdvės lankytojas jaučiasi turintis teisę rėkti, mokyti, pažeisti privatumą ar riboti paslaugų gavimą. Tai varo į neviltį. O blogiausia, kad po tokių situacijų Gio pradeda vengti viešųjų erdvių ir parduotuvių. Kuo daugiau tokių stresinių situacijų yra, tuo Gio sunkiau atlikti savo pareigas. Šuniui vedliui patyrus psichologines traumas kartais net papildomas treniravimas gali nepadėti ir šuniui teks nutraukti tarnybą anksčiau laiko. Tai toks stresas ne tik man, bet ir šuniui“, – sakė pašnekovė ir pridūrė, kad parduotuvės darbuotojai niekada nesiūlo pagalbos. – „Stebi, kaip grabalioji prekes ir bandai prikišęs prie akies obuolio paskaityti. Šuo vedlys atveda į parduotuvę, bet nei pieno, nei duonos surasti nepadės.“

Parduotuvės „Iki“ administracijai yra pateiktas skundas. 

Jeigu atvirai, tai nėra visai netikėta.

Fizinis smurtas

Pabandykite įsivaizduoti, ką turi jausti regos negalią turintis žmogus, einantis gatve ir gaunantis iš alkūnės į galvą, arba pastumiamas, gavęs komentarą: „Žiūrėk, kur eini. Juk dviračių takas“. 

Neregys nemato, ar jis eina dviračių taku, ar ne. O šuo vedlys negali atskirti spalvų ir nuvesti žmogų su regos negalia į kitą tako pusę. Jis tiesiog randa taką ir juo veda savo šeimininką.

Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos prezidentas Paulius Kalvelis pripažino, kad nors ir labai apmaudu, tai nėra pirmas toks atvejis.

„Lietuvos įstatymuose yra įtvirtintos nuostatos, kurios apibrėžia, kad šunys vedliai gali naudotis viešojo transporto infrastruktūra, patekti į viešąsias erdves ir visuomeninius pastatus: poliklinikas, ligonines, mokyklas, parduotuves. Šunys pagalbininkai yra ne tik vertingi kompanionai, bet ir įtraukties bei prieinamumo „ambasadoriai”. Jie naikina barjerus ir skatina labiau įtraukią visuomenę, kurioje kiekvienas gali visapusiškai dalyvauti kasdieniame gyvenime. Mūsų tikslas yra užkirsti kelią tokioms istorijoms, kurias papasakojo Edita. Tai, kas įvyko per pastarąją savaitę nėra ir nebus toleruojama!” – sakė P. Kalvelis.

Per vaizdo stebėjimo kameras su viešosios tvarkos pareigūnų pagalba bus siekiama identifikuoti asmenis, užpuolusius žmogų su regos negalia viešojoje vietoje, ir pateikti kaltinimą dėl fizinio smurto įstatymų numatyta tvarka. 

Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga kviečia gyventojus nelikti abejingais ir pastebėjus smurtą prieš kitus asmenis kreiptis į policiją.

Į incidentą sureagavo ir parduotuvė „Iki“

„Pagal galiojančias taisykles, klientai, vedini šuns vedlio arba asistento, gali įeiti į parduotuvę. Pagal galiojančias higienos normas, su kitais gyvūnais parduotuvėje apsipirkinėti nėra galima, todėl atėjus apsipirkti su šunimi asistentu arba vedliu, visuomet paprašomas specialų statusą patvirtinantis dokumentas, kurio būtent ir turi prašyti apsaugos darbuotojai.

Mes informuojame tiek savo darbuotojus, tiek saugos įmones, kurios dirba prekybos vietose apie galiojančias taisykles, esame parengę atmintines apie lankymąsi parduotuvėje su šuniu vedliu. Su pirkėjais turi būti elgiamasi pagarbiai ir tai mes akcentuojame visiems savo partneriams“, – pranešime teigė „Iki“ atstovė Gintarė Kitovė.

Anot „Iki“ administracijos, atėjus į prekybos vietą apsipirkti su šunimi pagalbininku, svarbu nepamišti, kad gyvūnas yra skirtas padėti atėjusiam apsipirkti asmeniui, tačiau neturėtų trukdyti apsipirkti kitiems parduotuvėje esantiems asmenims. 

„Čia svarbu supratingumas ir iš kitų pirkėjų pusės – svarbu suprasti, jog žmonės turintys negalią ir gyvūną pagalbininką gali įeiti į maisto parduotuvę, tikrai ne visi pirkėjai tai žino. Dalis pirkėjų gali turėti alergiją ar bijoti gyvūnų.

Dedame daug pastangų, kad tiek matomas, tiek nematomas negalias turintys klientai galėtų patogiai apsipirkti. Pavyzdžiui, šiais metais buvome vieni pirmųjų kurie prekybos vietose pristatė tylos valandas, kad jautrios sensorikos, autizmo spektro sutrikimą turintys žmonės galėtų apsipirkti netrikdomi muzikos ar informacinių pranešimų“, – teigė G. Kitovė.

„Iki“ administracija apgailestavo, jei klientė turėjo nemalonų susidūrimą su apsaugos įmonės darbuotoju bei kita kliente. Sužinoję apie šią situaciją „Iki“ kreipėsi į saugos įmonę, kad primintų apie malonų bei pagarbų bendravimą su visais parduotuvės klientais.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
LABAI GAILA

KAD TAIP NUTIKO,BET TIKRAI TAI VIENETINIAI ATVEJAI IR VISUOMENĖ TOKIAIS PIKTINASI. BŪKIM VISI PILIETIŠKI IR PADĖKIM SAVO BENDRAPILIEČIAMS GYVENTI LAISVIAU,JEI TIK JIEMS PADEDA VEDLIAI AR ŽMONES AR ŠUNYS. PAAIŠKINKIM NESUSIPRATUSIEMS. O PC DARBUOTOJUS TURI ĮSPĖTI JŲ VADAI
2
0
absurdo teatras

Ir ko ten tau eiti į tą prekybos centrą su šunimi? Kad specialiai pakonfliktuoti ir pasirieti? Juk nei tu pati galėsi ten susirinkti prekes (dėl regos negalios), nei tas tavo auksinis šuo surinks tau pirkinių krepšelį. Tai KO TEN EITI? Čia tas pats, jei vyras piktintusi, kad jo laisvai neįleidžia į moterų tualetą, moterų pliažą ar dušą. Nes ten tau nėra ką veikti! Specialiai lendat ten, kur nėra jokio reikalo, kad paskui durnus straipsnius rašytumėte?
11
-8
Kaunas

Tegul džiaugiasi ,kad tvarkingas šuo užsuko į parduotuvę o ne susmirdęs degradas
4
-10
Visi komentarai (8)

Daugiau naujienų