Lietuviai nelinkę dažnai skųstis dėl pažeidžiamų jų kaip vartotojų teisių. Tarp visų ES šalių skundžiamės mažiausiai, tvirtino portalo forume viešėjusi Lietuvos vartotojų instituto direktorė Zita Čeponytė.
Lietuviui skųstis nepatogu
Ji tikino, kad Lietuvoje labiausiai pažeidžiamos vartotojų teisės energetikos srityje. „Tai lemia monopolinis šių paslaugų pobūdis. Šiuo metu vartotojai labai skundžiasi gyvatuko mokesčiu, maisto kokybe“, - sakė Z.Čeponytė.
Jos tvirtinimu, atlikti tyrimai rodo, jog lietuviai gindami savo, kaip vartotojų, teises yra gana kuklūs. „Jeigu kalbame apie Lietuvos vartotoją, jis tikrai nėra išlepintas - atvirkščiai: jis nepatogiai jaučiasi išsakydamas savo pretenzijas dėl prekių ar paslaugų kokybės “, - aiškino Lietuvos vartotojų instituto vadovė.
Besiskundžiantys dažniausiai teisūs
Specialistė sakė, kad ES šiuo metu neturi esminių pastabų Lietuvai dėl vartotojų teisių apsaugos, tačiau pridūrė, kad tam tikrų priekaištų esama. „Buvo pareikštos kai kurios pastabos dėl kokybės garantijų, dėl nesąžiningų sąlygų vartojimo sutartyse reglamentavimo. Šiuo metu šitos pastabos, klaidos yra ištaisytos. Tačiau, mano nuomone, reikėtų mums patiems pagalvoti apie efektyvesnį teisės aktų įgyvendinimą“, - kalbėjo Z.Čeponytė.
Jos tikinimu, dažniausiai dėl neva pažeistų teisių besiskundžiantys vartotojai būna teisūs. „Pagal skundų statistiką, beveik 70 proc. vartotojų skundų pasitvirtina, todėl galėtume daryti išvadą, kad likusieji 30 proc. yra patys kalti“, - aiškino specialistė.
Kada galima grąžinti prekes?
Paklausta, ar parduotuvėse dažnai iškabinami užrašai, kuriuose informuojama, jog kokybiškos prekės nekeičiamos ir negrąžinamos, yra teisėti, Z.Čeponytė sakė, kad tai priklauso nuo tam tikrų aplinkybių.
„Šiuo atveju pardavėjai gali būti teisūs ir neteisūs pateikdami tokius užrašus. Jeigu kokybiška prekė, pavyzdžiui, kosmetika, įeina į kokybiškų nekeičiamų ir negrąžinamų prekių sąrašą, tuomet pardavėjas, pateikdamas tokį užrašą, yra teisus. Tačiau jeigu kokybiška prekė, pavyzdžiui, batai, neįeina į nekeičiamų ir negrąžinamų prekių sąrašą, pardavėjas yra neteisus, o vartotojas turi teisę, jeigu jam nepatinka prekės spalva, dydis, modelis ar komplektiškumas, pakeisti, grąžinti kokybišką prekę“, - sakė Lietuvos vartotojų instituto vadovė ir pridūrė, kad nekokybiškas prekes vartotojas visada gali keisti ir grąžinti, reikalauti, kad būtų sumažinta kaina arba ši prekė būtų remontuojama nemokamai.
Prastas aptarnavimas - ir krizės sąlygomis
Skaitytojai vartotojų teisės specialistės teiravosi ir apie aptarnavimo kokybę. Anot jų, net ir krizės sąlygomis barų, kavinių ar restoranų personalas neretai būna vis dar nemandagus su savo klinetais.
Z.Čeponytė patvirtino taip pat gaunanti tokią informaciją iš vartotojų, „Manau, kad situacija pasikeis tik tada, kai verslininkai pradės labiau vertinti savo klientą. Mūsų tyrimų duomenimis, teikiant šias paslaugas informacija apie nekokybišką aptarnavimą sklinda labai greitai, vartotojai ją perduoda iš lūpų į lūpas“, - sakė Lietuvos vartotojų instituto direktorė.
Naujausi komentarai