Vertinant nelaimių keliuose statistinius duomenis, matyti, kad Lietuvoje atšvaitų naudojimo taisyklės dar per mažai taikomos. Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, 2014 m. per devynis mėnesius Lietuvoje jau žuvo 183 eismo dalyviai, tarp jų 63 tamsoje. Net 504 žmonės tamsoje buvo sužeisti.
Kasdienės spragos
Kiekvieną rugsėjo pirmąją Kauno mokyklų pirmokai gauna dovanų maišelį nuo Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato. Be įvairių atmintinių, knygelių ir pieštukų, maišelyje galima rasti kiekvienam vaikui po vieną atšvaitą. Tokiomis dovanomis pirmokus pareigūnai apdalija jau ne vienus metus.
„Kas iš to, kad policija į kairę ir į dešinę dalija tuos atšvaitus. Štai pažiūrėkite, – vairuotojas mostelėjo ranka į prie perėjos stovintį greičiausiai pradinių klasių moksleivį. –
Vaikas aprengtas rudeniškų spalvų, patogių mamai, drabužiais – tamsesniais, kad neišsiteptų. O ant kuprinės rankenos atšvaitas prikabintas taip, kad jo nematyti“, – atkreipė dėmesį vairuotojas.
Ir iš tiesų. Prie mokinuko kuprinės viršutinės rankenos buvo matyti prikabintas atšvaitas ir gal net ne vienas. Tik netaisyklingai naudojamas, tad jo nekliudė automobilio šviesos. Pats savaime atšvaitas nešviečia. Jis turi būti pritvirtintas tokioje vietoje, kurią kliudytų pravažiuojančio automobilio šviesos. Tik tada atšvaitas švies ir atliks jam skirtą funkciją, o mamai bus ramu, kad jos vaikas matomas kelyje.
Pareiga, o ne rekomendacija
Dažnas mano, kad gali rinktis – nešioti atšvaitą arba ne. Kelių eismo taisyklės aiškiai numato, kad atšvaitai nėra rekomenduojamas dalykas – yra privalomi, juos nešioti įpareigoja įstatymai. Kelių eismo taisyklėse sakoma: „Pėstieji, eidami neapšviestu kelkraščiu arba važiuojamosios dalies kraštu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, privalo neštis šviečiantį žibintą arba vilkėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais, arba būti prie drabužių prisisegę kitiems eismo dalyviams matomoje vietoje atšvaitą.“
Toks įpareigojimas, rodos, reikalingesnis priemiesčių gyventojams nei miesto, tačiau kiti skaičiavimai net ir miesto gyventoją įkvepia pasirūpinti savo saugumu, o paprasčiausia tai padaryti – tiesiog taisyklingai nešioti atšvaitus.
Štai kokie pateikiami skaičiavimai: pėstieji be atšvaitų tamsiu paros metu rizikuoja gyvybe aštuonis kartus labiau negu pėstieji su atšvaitais. Ekspertų skelbiama matematika paprasta: 80 km/val. greičiu važiuojantis automobilis per sekundę nuvažiuoja 22 m. Pėsčiąjį be atšvaito vairuotojas pamato iki jo likus maždaug 30 m, su atšvaitu –
likus 120–150 m atstumui.
Vidutinis vairuotojo reakcijos laikas – viena sekundė, o kol automobilis sureaguoja į stabdžio paspaudimą, praeina dar viena sekundė. Tai reiškia, kad tokiu greičiu važiuojantis automobilis paprasčiausiai nespės sustoti laiku, pamatęs prieš save keliu einantį pėsčiąjį, ir įvyks nelaimė.
Žmonės neįvertina
Kauno kelių policijos valdybos Kelių patrulių kuopos vadas Ramūnas Kemzūra kritiškai vertino miestiečių naudojimąsi atšvaitais. „Vykdomos prevencinės akcijos bent jau jaunajai kartai davė gerų rezultatų. Tarp jaunimo atšvaitai tapo beveik mada, bet statistika rodo, kad dažniausiai nukenčia senjorai“, –pastebėjo pareigūnas. Pasak R.Kemzūros, jei moterys dar bent prie rankinės prisisega atšvaitą, tai vyresnio amžiaus vyrai atšvaitus ignoruoja.
Pagal tą skaičių, kiek yra per akcijas išdalyta atšvaitų ir kiek kauniečių gatvėje vaikšto su atšvaitais, dar negalima dėti lygybės ženklo. Pareigūnas negailėjo pagyrimų dviratininkams. Nors vasarą buvo mėginančių priešgyniauti privalomiems reikalavimams, tačiau Kauno gatvėmis riedantys dviratininkai šviečia liemenėmis ir šviesomis tarsi Kalėdų eglutės.
Beveik taip pat šviečiančius vaikus išleidę tėvai galėtų gerokai ramiau jaustis, kad jie bus pastebėti kelyje ir neteks gimdytojams mokėti valstybės nustatytos baudos. Už pėstiesiems nustatytų elgesio tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui reikalavimų nesilaikymą yra skiriamos nuobaudos nuo 80 iki 140 litų.
Teisingai naudoti
Nepakanka atšvaitą laikyti stalčiuje, jį privaloma taisyklingai nešioti kasdien rudenėjant ir žiemą. Atšvaitai-juostelės turi būti dedami ant dešinės rankos aukščiau riešo. Dviratininkai atšvaitus turėtų užsidėti ant kojos, blauzdos srityje. Efektyviausiai šviesą atspindi atšvaitas, esantis automobilio žibintų aukštyje.
Atšvaitai turi būti matomi iš visų pusių. Išmokykite patį vaiką užsidėti atšvaitą, kad tai padarytų ir be jūsų pagalbos.
Pakabinami atšvaitai turi būti tvirtinami dešinėje pusėje. Šie atšvaitai taip pat turi būti matomi iš visų pusių. Atšvaitą, pervertą virvele, segtuku prisekite prie drabužių, pavyzdžiui, kišenės, dešinėje pusėje, kad jis švytuotų automobilio žibintų aukštyje. Tai patarimai, kaip segti atšvaitus, kad būtum matomas su prasilenkiančiu automobiliu.
Miesto gyventojai vaikšto labiau apšviestomis gatvėmis nei priemiesčių. Jų atšvaitų nešiojimo įpročiai turi priklausyti nuo to, kur ir kaip jie vaikšto. Svarbiausia –
būti matomam.
Parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos
Naujausi komentarai