Parodoje – sakralus menas naujai

"Šilta paroda, puikiai deranti adventui", – taip Ryšių istorijos muziejuje veikiančią parodą "Signum sacrum" (lot. k. – "Šventasis ženklas") apibūdino muziejaus direktorė Giedrė Mikaitienė.

Parodoje eksponuojami dešimties dailininkų sukurti religinių motyvų turintys grafikos, tapybos, skulptūros, objekto meno darbai. Lietuvių dailininkų ir italo Roberto Gianetti kūriniai gimė religinės tematikos darbams įkvepiančioje aplinkoje – Šiluvoje. Vasarą čia vyko trečiasis projekto "Signum sacrum" pleneras.

Anot projekto vadovo Arūno Kazlausko, parodoje eksponuojamuose kūriniuose menininkai siekia šiuolaikiškai perteikti šventojo ženklo įvaizdį.

"Ieškome individualios menininko sakralumo išraiškos, jo požiūrio į tai, kas yra šventa, kas – ne. Šiluvoje rengiamu pleneru ir jo darbų paroda norime parodyti, kad sakralus menas nėra vien angeliukų ar kryžiukų paišymas. Sakralus menas gali būti pakankamai modernus, konceptualus. Parodos ekspozicija tokia ir yra", – tikino projekto vadovas.

Iš tiesų apžiūrėję parodos ekspoziciją nepamatėme nė vieno angelėlio. Įėjus į ekspozicijos salę, eiti tolyn kviečia kauniečio skulptoriaus Algimanto Šlapiko "Septintasis ženklas" – simbolinis akmenyse įspaustų ženklų kelias. "Labai įdomiai išeksponuotas kūrinys. Kad pamatytum tuos ženklus, reikia beveik priklaupti", – prisipažino G.Mikaitienė.

Naują šventų ir pasaulietinių ženklų derinį grafikos darbe "Taksi 3" siūlo vilnietis grafikas Kęstutis Vasiliūnas. Didžiulio formato grafikos lakšte – kryžių nešantis Jėzus Kristus, šalia – tarsi jo pavėžėti sustojęs taksi automobilis.

Šiek tiek šokiruojantį žvilgsnį į tai, kas yra šventa, pateikė menininkė Jūratė Rekevičiūtė. Jos objektas – didžiulė širdis, primenanti sakraliniame mene dažnai perdurtą vaizduojamą Dievo motinos širdį. Tačiau J.Rekevičiūtės objekte marlės tvarsčiu apvyniota putplasčio širdis, subadyta vinimis, pasruvusi simboliniu krauju, yra gausiai aplipusi musių. Galbūt tai aliuzija į kaimo gryčiose kabančius musių nutupėtus šventųjų paveikslus?

"Kiekvienam žmogui šis darbas sukelia skirtingų asociacijų, tačiau aš turėjau omenyje kraują, kančią ir šventumą. Širdis kvepia ambra – tai specifinis viliojantis salsvas kvapas. Mūsų visuomenėje, ten, kur skausmas, kančia visi nori prie jų prisiliesti – panašiai kaip kraujo kvapą pajutusios ir sulekiančios musės", – paaiškino J.Rekevičiūtė. Objektą menininkė pavadino "Paprastas šventumas". "Kalbu apie paprastą šventumą – ne tą sudievintą, iškeltą į padanges, kur nėra nei kraujo, nei kančios, yra tik simboliai", – sakė grafikė.

Projekto organizatoriai tikino gana griežtai atrenkantys projekte pageidaujančius dalyvauti menininkus – piešiantieji vien angelėlius į šį projektą patekti neturi galimybės. Lietuvoje kol kas nedaug menininkų, kuriančių šiuolaikinį sakralų meną, – daugelis arba nesidomi šia tema, arba kuria angeliukus.

"Tikimės, kad mūsų projektas ateityje sudomins vis daugiau Lietuvos ir užsienio menininkų, ir šiuolaikinio požiūrio apraiškų Lietuvos sakraliame mene rasis vis daugiau", – vylėsi A.Kazlauskas.


Kas: paroda "Signum sacrum".

Kur: Ryšių istorijos muziejuje (Rotušės a. 19).

Kada: paroda veiks iki gruodžio 4 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių