- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Fotografai visuomet stengiasi užfiksuoti tai, kas trapiausia. Kaimas nenyksta, bet jis tikrai keičiasi, sako fotografai Artūras Morozovas ir Tadas Kazakevičius. Jau kelerius metus jie kuria projektą „Sekma diena“, kuriame – Lietuvos bažnytkaimių gyventojai, užfiksuoti sekmadienio rytą po Mišių.
Naujas senas formatas
Anot menininkų, „Sekma diena“ – savotiškas orumo sugrąžinimas regionų temai. Fotografijas iš šio ciklo iki pat spalio 31 d. galima išvysti Fotografijos ir medijų meno festivalio IPMA parodoje „Gyvenimo istorija“.
„Nykstančio kaimo vaizdus fiksuojame nuo pat savo, kaip fotografų, kelio pradžios. „Sekma diena“ leido susitikti žmogų, kai to padaryti galimybės nebuvo, – pandemijos laikotarpiu, – pasakoja T. Kazakevičius. – Keliavome per Lietuvos kaimus ir po Mišių fotografuodavome pasipuošusius jų gyventojus. Pagalvojome, kodėl neišbandžius senoviško formato, kuris, ko gero, egzistavo tiek, kiek ir pati fotografija. Anksčiau būdavo ateljė, keliaujantys fotografai – tapome kažkuo panašūs, tik moderniame amžiuje.“
A. Morozovas prisipažįsta, kad kurdamas šį projektą išgyveno tikrą fotografų svajonę, kai susipakavęs techniką, pasiruošęs maisto, porai ar kelioms dienoms išvažiuoji į ekspediciją, nuotykį, turi galimybę pasikalbėti ir susitikti. Į panašias ekspedicijas važiuodavę ir abu fotomenininkus įkvepiantys vyresnės kartos kūrėjai – Antanas Sutkus, Aleksandras Macijauskas, Romualdas Požerskis, kurių darbuose atskleidžiamas jautrumas žmogui, dėmesys jo gyvenimui, buičiai.
Nuoširdumo koreliacija
„Sekma diena“ leido suprasti trapumą – kiek nedaug belikę senbuvių, gyvybingų kaimo bendruomenių“, – sako A. Morozovas.
Nors daug žmonių po Mišių skuba namo, yra ir tokių, kuriuos užburia fotografavimo akimirkos. Kartu su fotomenininkais važinėjęs rašytojas Sigitas Parulskis yra pastebėjęs, kad žmonėms archetipiškai ir įdomiai atrodo kamera, stovinti ant kojų, fotografas, užsidengęs užuolaidėle.
„Kuo mažesnis kaimelis, tuo labiau žmonės linkę pasilikti, pasipasakoti, pasikviesti į svečius. Ir atvirkščiai – kuo miestas didesnis, tuo akivaizdžiau jaučiamas susvetimėjimas“, – sako T. Kazakevičius.
Mažame miestelyje žmonės jaučiasi šeimininkai, galintys daugiau papasakoti apie istoriją. „Projekto metu suvokiau, kad fotografija yra labai nutolusi nuo žmogaus. Pamatęs fotografą žmogus sutrinka, neretai įtaria klastą, stebisi: „Kuo gi aš galiu būti įdomus?“ Galbūt tai neigiamas žurnalistų įdirbis. Tačiau man kiekviena kelionė yra pažintis, fantastiškas išgyvenimas“, – prisipažino A. Morozovas.
Ne keisti, o fiksuoti
Dokumentinė fotografija neretai skleidžia socialinę, politinę žinutę. Ar patiems fotomenininkams svarbu, kad jų darbai darytų įtaką, pokyčių?
„Fotografai visuomet stengiasi užfiksuoti tai, kas trapiausia, kas kinta. Kaimas nenyksta, jis keičiasi, – sako A. Morozovas. – Matydamas žmones, kurie pasipuošę keliauja į bažnyčią, negali nefotografuoti – jų veiduose, veiksmuose, kalboje matai daug dramos, gyvenimo patirties, o tai traukia. Pradėję fotografuoti šį projektą, atvėrėme daug platesnį Lietuvos regionų portretą.“
„Sekma diena“ leido suprasti trapumą – kiek nedaug belikę senbuvių, gyvybingų kaimo bendruomenių.
T. Kazakevičius sako, kad žvelgdamas į užmiestį jis nesiekia populiarinti tokį gyvenimo būdą, kaimą. Tiesiog norįs kalbėti apie kasdienybės ir paprastumo grožį, paprastus dalykus – darbą, ramybę, neskubėjimą. „Šiuo projektu bandau įamžinti žmogaus veido tipažą, kuris, mano nuomone, antropologiniame žmogaus matyme egzistuoja vis mažiau, yra rečiau sutinkamas kasdienybėje, o ypač miesto gatvėse. Nors čia nėra siužetinės linijos, į tai žvelgiu kaip į gyvenimo įrašą, man svarbi tekstūra, akys, paveikumas“, – sakė fotomenininkas.
„Šiandien visas gyvenimas traukiasi į Vilniaus centrą, todėl paribiai plečiasi, kinta. Norisi žiūrovui parodyti kaime gyvenantį žmogų, bendruomenes, kurias sutinkame. Mūsų visuomenė gana suaižėjusi, tačiau žiūrėdamas į kito žmogaus portretą niekuomet nepavadinsi jo įžeidžiu epitetu – greičiausiai, jausi empatiją, susitapatinsi. Jaučiu šį poveikį iš parodų lankytojų, tad „Sekma diena“ – savotiškas orumo sugrąžinimas regionų temai", – konstatuoja A. Morozovas.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp pretendentų į nacionalines premijas – M. Drėmaitė, M. Kavtaradzė, A. Kėleris
Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų komisija paskelbė sąrašą 12-os kūrėjų, kurie pretenduoja gauti šių metų nacionalines premijas. ...
-
Kitąmet planuojama steigti vardines M. K. Čiurlionio stipendijas, paskatas restauratoriams
Lietuvos kūrėjo Mikalojaus Konstantino Čiurlionio palikimą tyrinėjantiems ir patiems kuriantiems magistrantūros studentams nuo kitų metų planuojama skirti vardines stipendijas, trečiadienį pranešė Vyriausybė. ...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!3
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...
-
Amerikiečių rašytojas M. Finkelis: meno vagis išpildė slaptas mūsų fantazijas
Meno vagysčių pasaulis apgaubtas mįslių, o jo epicentre – unikalios ir paslaptingos asmenybės. Vienas tokių išskirtinių veikėjų yra Stéphane’as Breitwieseris – prancūzų meno vagis, savo karjerą paskyręs aistringai, ...
-
G. Nausėda iš būsimojo kultūros ministro tikisi didesnio finansavimo šiai sričiai10
Prezidentas iš būsimojo kultūros ministro tikisi Kultūros pagrindų įstatymo įgyvendinimo, didesnio finansavimo kultūros darbuotojams, sako jo patarėja. ...
-
Užgęso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Lietuvos radijo 100-mečiui – speciali programa1
Seimui dar 2021-ųjų pavasarį paskelbus 2026-uosius Lietuvos radijo metais, Kultūros ministerija parengė minėjimo programą ir siūlo ją tvirtinti Vyriausybei. Taip būtų paminėtas Lietuvos radijo šimtmetis. ...
-
Minint M. K. Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, siūloma rengti ekskursijas, parodas
Kitąmet minint poeto, pamokslininko Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, vyks ekskursijos, koncertai ir parodos. ...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...