- LRT RADIJO laida „Vasaros popietė“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Per spektaklius lėlių kartais išsigąsta ne tik vaikai, bet ir jų tėveliai, LRT RADIJUI sako Vilniaus teatro „Lėlė“ meno vadovas Vilmantas Juškėnas.
Anot jo, tėvelius kartais papiktina ir kai kurios spektaklių scenos. Vis dėlto jų nereikėtų suprasti labai tiesiogiai. Kaip pastebi režisierius, dailininkas Rimas Driežis, suaugusieji ne tik pasibaisi lėlėmis, bet neretai tebemano, kad lėlių teatras skirtas tik vaikams.
Su vaikais lėlių teatras siejamas ir dėl žodžių stokos
Anot R. Driežio, lėlių teatrai nėra skirti vien tik vaikams. Teatrai Lietuvoje taip pat turi suaugusiems skirtų spektaklių: „Bent jau teatras „Lėlė“ savo repertuare yra turėjęs, ko gero, daugiau kaip 20 spektaklių, kurie buvo skirti suaugusiems. Šiuo metu suaugusiųjų repertuaras nemenkas.“
Vis dėlto R. Driežis sutinka – mitas, kad lėlių teatras skirtas vaikams, gajus. Pašnekovas atkreipia dėmesį – animuotos lėlės žmonijai žinomos jau keletą tūkstančių metų ir kadaise buvo naudojamos tik suaugusiems skirtuose spektakliuose.
„Toks lėlių teatras, kokį dabar įsivaizduojame, susiformavo XVII a. Tai visą laiką buvo spektakliai suaugusiems. Vaikams lėlės pradėjo vaidinti XIX–XX a. riboje. Pas mus tautinės, lietuviškos, lėlių teatro tradicijos nebuvo. Taip sutapo, kad vaikai pradėjo matyti daugiausia lėlių vaidinimų, žinoma, sovietmečiu, bet lėlės vaidino lietuviškai ir karo metais Vilniuje, o profesionalus teatras, beje, irgi spektakliu vaikams Lietuvoje prasidėjo dar prie Smetonos – 1936 m. gegužės 6 d. Kaune buvo atidarytas pirmas profesionalus marionečių teatras“, – pasakoja R. Driežis.
Jo tvirtinimu, su vaikais lėlių teatras siejamas ne tik Lietuvoje – tai būdinga visai posovietinei Rytų Europai. Sovietų Sąjungoje, sako R. Driežis, buvo akcentuojama, kad lėlių teatras – vaikams.
„Siūlyčiau atkreipti dėmesį ir į žodinę prasmę – mes neturime atskiro žodžio, įvardinančio teatrinę lėlę. Žaislą ir teatre vaidinantį objektą vadiname lėle. Paprastas žmogus automatiškai poruoja tą lėlių teatrą su vaikyste, vaikais, žaislais. Galų gale – su visu tuo, kas nerimta“, – akcentuoja R. Driežis.
Pašnekovas priduria – tokio žodžio savo kalboje neturi nei rusai, nei lenkai, nei latviai ar estai. Anglai apibūdinti teatro lėlę turi žodį „puppet“, o vaikų žaislą vadina „doll“, pateikia pavyzdį R. Driežis.
„Prancūzai turi žodį „marionnette“, kuris prancūzų kalboje reiškia būtent teatrinį objektą, o „poupee“ vadina lėlę žaislą. Tai [kai nėra atskiro žodžio], mąstant apie lėlių teatrą, tampa sunkiai įveikiamu barjeru paprastam žmogui“, – įsitikinęs R. Driežis.
Į pensiją lėlininkai ir baleto šokėjai išeidavo tuo pačiu metu
Pasak R. Driežio, šiuolaikinis teatras nebeatskiria lėlės ir aktoriaus – scenoje lygiomis teisėmis veikia ir žmogus, ir lėlė, vienas kitą papildydami. „Toks požiūris jau vertas ir klasikos pavadinimo. Dabar kaip tik avangardiškai ima atrodyti tai, ką vadinome klasikiniu lėlių teatru, kur aktoriaus nesimato ir scenoje veikia tik lėlės. Dabar pasidarė labai populiari forma, kai lėlė ir aktorius lygiomis teisėmis veikia toje pačioje scenos erdvėje“, – sako R. Driežis.
Jis priduria, kad aktoriui vis dėlto iki šiol svarbus fizinis pasirengimas, nors anksčiau jis buvo dar svarbesnis: „Supraskite, jeigu, sakykime, ligos išsukinės sąnarius, smuikininkas nepagros smuiku, balerūnas nebesušoks baleto. Tai susiję su fizinėmis savybėmis. Beje, sovietmečiu buvo laikas, kai į pensiją vienodai buvo išleidžiami labai anksti tiek baleto šokėjai, tiek lėlininkai, nes dominavo širminiai vadinimai, kai aktorius buvo slepiamas už širmos. Reikėjo iškeltomis rankomis tą lėlę valdyti, kad virš širmos ji būtų matoma publikai.“
Anot R. Driežio, fizinis pasiruošimas svarbus ir su marionetėmis vaidinantiems aktoriams – net jei aktorius vakare neturi vaidinti spektaklyje, jam vis tiek būtina kiekvieną dieną pasitreniruoti, kaip valdyti lėlę. Režisieriaus teigimu, tai būtina kaip smuikininkui, kad pirštai nepamirštų, kaip mikliai valdyti virvelėmis judinamą lėlę.
Šiuolaikinio lėlių teatro centre – ne tik lėlės
Vilniaus teatro „Lėlė“ meno vadovas V. Juškėnas tvirtina, kad šiais laikais fizinį pasirengimą nurungia lėlininko mąstysena: „Mokėjimas manipuliuoti marionete ar lazdeline lėle, ar pirštinine lėle anksčiau buvo laikomas lėlininko profesijos dalimi – jis mokėjo kažkokią techniką. Tačiau šiuolaikinis lėlininkas daugiau turi mąstyti lėliškai. Ką turiu omenyje? Pakito pats suvokimas, kas yra lėlė, ką mes laikome lėle scenoje. [...] Šiuolaikinio lėlių teatro centre yra bet koks objektas. Lėlininko užduotis ne tik juo manipuliuoti, bet tam daiktui suteikti atgijimo stebuklą, atgijimo efektą.“
Kaip teigia V. Juškėnas, lėlių teatre atgyti gali bet koks daiktas, todėl lėlių teatro terminas netgi yra plečiamas. Kai kur toks teatras jau vadinamas lėlių ir objektų ar figūrų teatru.
V. Juškėnas pripažįsta, kad lėlės kartais ne tik nustebina, bet ir išgąsdina žiūrovus. „Ne tik vaikai, bet kartais ir tėvai išsigąsta. Esu stebėjęs vieną sceną po spektaklio „Eglė žalčių karalienė“. Tai mūsų žymaus ir gyvąja legenda vadinamo lėlininko Vitalijaus Mazaro spektaklis. Po spektaklio, prisimenu, prieina tėvelis su dukrele ant rankų nešinas. Jis buvo tikrai labai šokiruotas kai kurių scenų ir lėlių. Jis sakė – kaip jūs drįstate rodyti, kad gyvūnėliui galvą nutraukė?“
Pašnekovo teigimu, vis dėlto lėlių teatre, kaip ir poezijoje, nereikėtų visko suprasti tiesiogiai – derėtų skaityti tarp eilučių.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šokiu – apie prūsų vadą ir išlikimą
Daugybės žmonių primiršta didžiojo prūsų sukilimo vado Herkaus Manto istorija, pasirodo, būtent šiuo metu yra itin aktuali. Apie tai kalba naujausiam Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baletui „Legenda“ muziką sukūręs l...
-
Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių
Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...
-
Š. Birutis apie S. Nėries gatvių pervadinimą: menininkai nėra politikai6
Kandidatas į kultūros ministras socialdemokratas Šarūnas Birutis kritikuoja Desovietizacijos komisijos ir Genocido centro direktoriaus sprendimus pervadinti Salomėjos Nėries vardo gatves, nukelti jos paminklą. ...
-
Sapiegų rūmuose bus įteiktos Kultūros ministerijos premijos
Sapiegų rūmuose Vilniuje ketvirtadienį bus apdovanoti šių metų Kultūros ministerijos premijų laureatai. ...
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Tarp pretendentų į nacionalines premijas – M. Drėmaitė, M. Kavtaradzė, A. Kėleris
Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų komisija paskelbė sąrašą 12-os kūrėjų, kurie pretenduoja gauti šių metų nacionalines premijas. ...
-
Kitąmet planuojama steigti vardines M. K. Čiurlionio stipendijas, paskatas restauratoriams
Lietuvos kūrėjo Mikalojaus Konstantino Čiurlionio palikimą tyrinėjantiems ir patiems kuriantiems magistrantūros studentams nuo kitų metų planuojama skirti vardines stipendijas, trečiadienį pranešė Vyriausybė. ...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas3
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!4
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...