- Birutė Rutkauskaitė, LRT Klasikos laida „Ryto allegro“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Į teatrą Kinijoje einama šeimyniniais būriais, žiūrovai neskirstomi – publikoje galima pamatyti ir močiutę, ir visai mažus vaikus. Taip LRT Klasikai sako aktorius ir režisierius Kirilas Glušajevas. Anot jo, Kinijoje viskas formavosi nejuntant Vakarų įtakos, tačiau dabar šalis pasiruošusi permainoms – žiūrovai pažindinami su vakarietiško teatro tradicija.
– Kodėl gastrolės buvo surengtos taip toli – Kinijoje?
– Į Kiniją skridau pirmą kartą. Kiek žinau, tai Kinijos kultūros ministerijos vykdomas dalykas. Tokiu būdu jie pažindina savo žiūrovus su europietiško, vakarietiško teatro tradicija. Tai tarsi vakarietiško teatro injekcija.
– Kodėl jiems tai svarbu?
– Sunku kalbėti apibendrinai, nes kinų labai daug, jau 1,4 mlrd. Kaip tauta, jie labai imlūs. Kinai ilgai gyveno izoliacijoje, tai darė įtaką jų kalbai, jos struktūrai, mąstymo būdui. Tai, kaip jie rašo ir konstruoja kalbą, tiesiogiai veikia mąstymą.
Jie nedifirencijuoja žiūrovo – nėra spektaklio, skirto tik suaugusiesiems ar vaikams. Spektaklius suaugusiesiems žiūri net žindomi vaikai.
Dėl to likusiam pasauliui ilgai buvo sunku bendrauti su kinais, mentalitetas visiškai kitoks. Kitoks mąstymas, tad ką jau kalbėti apie įpročius. Sakoma, kad įprotis – antroji natūra. Kinijoje viskas ilgai formavosi nejuntant Vakarų įtakos. Todėl dabar, šiame vystymosi etape, Kinija pasiruošusi permainoms.
– Kaip pasirenkami spektakliai gastrolėms?
– Gastrolių organizavime nedalyvavau, bet, kiek žinau, spektaklių pasirinkimą lemia daug veiksnių. Tai ir transportabilumas – ar sudėtinga, ar lengva gabenti dekoracijas. Svarbu ir tai, kaip dekoracijos pritaikomos erdvei, kiek žmonių vaidina, kiek aptarnaujamojo personalo.
Gastrolės reikalauja didelių logistinių ir fizinių sąnaudų. Mūsų atveju, manau, kad spektaklis „Motina“ pasirinktas dėl gilaus dvasinio užtaiso, aktualumo. Šeima, ypač kinų kultūroje, turi didelę reikšmę. Vien dėdė jų kalboje gali būti nusakomas keturiais žodžiais.
Jei į Kiniją būtų vežamas spektaklis „Dėdė Vania“, reikėtų žinoti, kelintos eilės tai dėdė, kokio amžiaus. Spektaklis „Motina“ – apie šeimos vertybes, dvasingumą ir materialumą, tai, kas pelninga ar nuostolinga. Pati stilistika yra suprantama ir universali.
– Ar publika suprato spektaklius?
– Negaliu komentuoti kaip dėl spektaklio „Savižudis“, nekalbėjau su žiūrovais, kurie lankėsi. Tačiau kolegos sakė, kad žiūrėjo ir reagavo. Kas įdomu dėl „Savižudžio“, tai yra satyra. O kinai ir humoro jausmas – atskira tema. Didžioji dalis kinų humoro paremta žodžių žaismu ir prasminiais deriniais tarp hieroglifų.
Vienas hieroglifas turi keturis ištarimo būdus. Hieroglifų bazė, kurią reikia mokėti norint susikalbėti, – keturi tūkstančiai. Padauginus iš keturių garsų, turime 16 tūkst. Tie, kurie kinų kalbą moka puikiai, sako, kad yra apie 46 tūkst. hieroglifų.
Kinų humoras konstruojamas per sugretinimus. Kitaip panaudotas garsas suteikia kitą reikšmę tam pačiam hieroglifui. Todėl nežinau, kaip jie supranta anekdotus ir pan. Tačiau tai, kas susiję su „Motina“, jie suprato, buvo tikrai gerų atsiliepimų.
Malonu ir tai, kad į spektaklį jie ėjo šeimyniniais būriais. Galima buvo išvysti močiutę, mamą, tėtį, gražiai aprengtą berniuką ar mergaitę. Jie nedifirencijuoja žiūrovo – nėra spektaklio, skirto tik suaugusiesiems ar vaikams. Spektaklius suaugusiesiems žiūri net žindomi vaikai.
– Kaip reikia transformuoti gastrolėse rodomą spektaklį?
– Kiek žinau, spektaklyje „Savižudis“ buvo keičiami anekdotai, vienas veikėjas prabilo kinų kalba. Daugiau negaliu pasakyti, nes stengiuosi į kolegų režisierių repeticijas nelįsti dėl tam tikros etikos. O ką mes darėme „Motinoje“? Pirmiausia, turi būti scenografinės pusės pritaikymas. „Motina“ kurtas kaip kamerinis spektaklis, o salės Kinijoje didelės. Dėl to įdomu montuoti dekoracijas. Režisierius ir scenos darbininkai ateina į salę ir viskas adaptuojama.
Vėliau vyksta prasminis pritaikymas. Aktorių prašoma atsisakyti tam tikrų išraiškų, niuansų, kurie suprantami mums, bet kinus priverstų tik eikvoti dėmesį. Juk dėmesys teatre – pagrindinis dalykas. Gyvame mene dėmesys išlaikomas tik žmogaus pagalba. Šabloniškas, bet 100 proc. veikiantis ėjimas – personažui suteikti kelias frazes kinų kalba.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Amerikiečių rašytojas M. Finkelis: meno vagis išpildė slaptas mūsų fantazijas
Meno vagysčių pasaulis apgaubtas mįslių, o jo epicentre – unikalios ir paslaptingos asmenybės. Vienas tokių išskirtinių veikėjų yra Stéphane’as Breitwieseris – prancūzų meno vagis, savo karjerą paskyręs aistringai, ...
-
Užgęso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Lietuvos radijo 100-mečiui – speciali programa1
Seimui dar 2021-ųjų pavasarį paskelbus 2026-uosius Lietuvos radijo metais, Kultūros ministerija parengė minėjimo programą ir siūlo ją tvirtinti Vyriausybei. Taip būtų paminėtas Lietuvos radijo šimtmetis. ...
-
Minint M. K. Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, siūloma rengti ekskursijas, parodas
Kitąmet minint poeto, pamokslininko Motiejaus Kazimiero Sarbievijaus ir Baroko literatūros metus, vyks ekskursijos, koncertai ir parodos. ...
-
Mokslininkai įminė 80 metų senumo mįslę: nustatė senojo Nidos švyturio vietą
Baigiantis Švyturių metams Neringoje ir Klaipėdoje bei minint senojo Nidos švyturio įžiebimo 150 metų sukaktį, Vilniaus Gedimino technikos universiteto („Vilnius tech“) mokslininkai nustatė tikslią senojo švyturio viet...
-
Knygos S. Paltanavičių atvedė į Kauną2
Tado Ivanausko zoologijos muziejuje gamtininko Selemono Paltanavičiaus knygų kelias – nuo pirmosios, rašytos septintoje klasėje su klaida varde, iki šimtosios „Su gamta kišenėje“. ...
-
Eglučių kiemelio konkurse – 45 dalyviai
Į gruodį vyksiantį Kalėdų eglučių kiemelio konkursą užsiregistravo net 45 klaipėdiečių organizacijos. Lapkričio 20-oji buvo paskutinė registracijos diena, tačiau dar devynių dalyvių sulaukta kitą dieną, terminui jau oficialiai pasibaigus. ...
-
Jaunieji muzikos lyderiai išpildys svajonę groti su orkestru2
„Užlipusi ant scenos pasimėgausiu akimirka, kurios taip ilgai laukiau“, – sako keturiolikmetė pianistė Kotryna Janavičiūtė. Su kitais aštuoniais jaunaisiais muzikantais ji pasirodys Kauno valstybinės filharmonijos scenoje. Kart...
-
Į amžinojo poilsio vietą išlydimas A. Kulikauskas1
Penktadienį amžinojo poilsio išlydėtas muzikantas ir kompozitorius Andrius Kulikauskas. ...
-
V. Kernagio sūnus apie A. Kulikauską: jam visada galėjai paskambinti, jis turėdavo atsakymus2
Lapkričio 17-ąją maestro Andriui Kulikauskui scenos uždanga nusileido paskutinį kartą. Kompozitorius užgeso po sunkios ligos. ...