- Kristina Budrytė-Genevičė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
V.Povilaitis – Lietuvos dailininkas modernistas, garsus ne tik kaip molbertinės tapybos virtuozas, bet ir sieninės tapybos, pano, vitražo, mozaikos menininkas. Pusšimtį metų (nuo 1954-ųjų iki 2004-ųjų) kurti jo darbai atspindi ištisą modernistinę lietuvių tapybos epochą.
Originalus – ir vienišas
XX a. šeštojo dešimtmečio pabaigoje mene dominavo primesto socrealizmo pseudokanonai, ir naujos kūrybos gūsiai sunkiai skynėsi kelius į parodų sales, bet labai domino meno visuomenę. V.Povilaitis anksti pagarsėjo kaip abstrakcijų tapytojas.
Per ilgą kūrybinį gyvenimą išbandęs ne vieną meninį stilių, jis anksti pradėjo mąstyti apie abstrakcijos galimybes ir įvairovę (pirmieji darbai – 1958 m.). Jo tapybai apskritai būdingas dinamizmas, stipri braižo kaita. Abstrakčioji tapyba taip pat kito – nuo apibendrinto peizažo iki bedaiktės kompozicijos, pripildytos raiškių spalvų ir ritmiškų dėmių.
Dailininkas atrado impulsyvaus, emocingo abstrahavimo kelią, dažnai komponavo lietuvių koloristikai ir plastinės formos sampratai tolimus spalvos ir formos derinius, dar šeštojo dešimtmečio pabaigoje buvo ryžtingai nutolęs nuo oficialiosios meninės septintojo–devintojo dešimtmečių tapybos paradigmos. Šiandien jis vertinamas kaip nepaprastai originalus ir gana vienišas tapytojas.
Dekoravo interjerus
Galima manyti, kad priėmimas į dailininkų sąjungą (1957 m.) ir studijos suteikimas (1958 m.) yra pirmieji V.Povilaičio sėkmės ir pripažinimo ženklai.
Jis garsėjo ir kaip dekoratyvinės tapybos, pano, vitražų meistras. V.Povilaičio sąlytis su dekoratyvine tapyba ant sienų prasidėjo vienu didžiausių užsakymų Vilniuje – „Neringos“ kavinės (arch. Vytautas ir Algirdas Nasvyčiai, 1959 m.) kompozicija „Neringa ir Naglis“. Šią kompoziciją sukūrė bendraautoriai – Vladas Jankauskas ir V.Povilaitis. Jie buvo bendrakursiai, kaimynai, gerai pažinojo vienas kitą, nors temperamentai nesutapo. Ši kompozicija ant sienos išgarsino abu.
Po šio sėkmingo kauniečių dailininkų meninio bandymo visuomeniniuose Lietuvos interjeruose pradėta aktyviau taikyti dekoratyvinę tapybą ant sienų ir vitražus. V.Povilaitis, artimai bendradarbiaudamas su architektais, sukūrė ir realizavo ne vieną užsakymą Kaune ir visoje Lietuvoje.
Žaidimai su cenzūra
Jau nuo šeštojo dešimtmečio pabaigos dirbtuvėje jis kūrė ir molbertinę abstrakčiąją tapybą. Abstrakcijos dažniausiai būdavo dovanojamos artimiesiems, nes tokius darbus kurti ir viešai rodyti tuo metu buvo gana pavojinga.
Sovietų Sąjungoje į abstraktųjį meną buvo žvelgiama priešiškai. Vyraujant socialistinio realizmo doktrinai, abstrakcija buvo nepageidaujama, netgi draudžiama. Vis dėlto lietuvių dailininkus pasiekdavo žinios apie lenkų, čekų, vengrų avangardinį meną ir kai kurie jų, ypač lankęsi pleneruose socialistinėse šalyse, pavartę tų šalių meno žurnalų, taip pat bandydavo neatsilikti nuo bendrų pasaulinių meno tendencijų. Bet sovietinėje Lietuvoje vien pabandę tapyti abstrakčiai ir neideologiškai dailininkai galėjo sugadinti karjerą.
Net žinodamas tai V.Povilaitis kartą, maždaug apie 1962 m., sumanė abstrakčiuosius tapybos darbus eksponuoti. Ši paroda nebuvo dokumentuota, faktas žinomas tik iš amžininkų prisiminimų.
V.Povilaitis šią parodą pavadino „Projektas tekstilės audiniams/gobelenams“. Parinkęs tokį taikomajai dailei tinkantį pavadinimą, anot asmenų, mačiusių tą parodą, V.Povilaitis tarsi apgavo cenzūrą – niekas nedrįso piktintis ar nukabinti darbus. Pasak tapytojo Alfonso Vilpišausko, visi žinojo, kas tai yra, bet tylėjo.
Pripažintas kaip peizažistas
1962 m. kūrybos dešimtmetį V.Povilaitis pažymėjo didžiulėmis parodomis Kaune ir Vilniuje. Jose meno gerbėjai artimiau susipažino su jaunu (jam buvo 36 metai), perspektyviu ir jau daug nuveikusiu dailininku.
Po šios sėkmingos parodos Kaune ir Vilniuje V.Povilaitis įsitvirtino lietuvių dailėje ir kaip tapytojas, ir kaip interjerų, tapybos ant sienų meistras. Kauno ir Vilniaus dailininkų bendruomenė jį vertino kaip rimtą tapytoją. Kauno tapytojų parodų recenzentai nuolat aptardavo V.Povilaičio kūrybą laikraščių puslapiuose. Kartais ji tik kukliai paminima, o kartais jo darbai aptariami kaip geriausiai pavykę.
Jau septintajame dešimtmetyje jis buvo oficialiai tituluojamas peizažistu. Šis priskyrimas tapytoją šiek tiek įrėmino, tarsi varžė jo, kaip tapytojo, galimybes. Toks pripažinimas lėmė, kad su V.Povilaičio laisvesnės tapybos bandymais nebuvo taikstomasi. Kaip ir daugelis kitų kūrybingų menininkų, meno tarybų jis buvo kritikuojamas pagal vadinamojo teminio paveikslo, tai yra pagal socrealistinio meno, kanonus.
Garsioji „juodoji linija“
Dailės ideologams užkliuvo V.Povilaičio modernioji „juoda linija“. Dar 1964 m. menotyrininkas Vilius Uloza piktinosi storo kontūro populiarumu. Dėl to kaltino V.Povilaitį, tačiau kritikas nenuneigė jo sumanymo naujoviškumo ir reikšmės: „(...) stipriai akcentuojamas tamsus kontūras, plokštumų ritmas, grafiškai užaštrinta forma. Ši „mada“ pastaruoju metu tiek paplito, kad verčia pagalvoti, ar tai koks naujas atradimas tapyboje. Be abejo, juodas kontūras, paryškinantis formas, kartais gali būti naudojamas, jeigu to reikalauja kūrinio idėja. Tačiau besaikis mėgavimasis juo, ieškant tariamai modernaus tapybos charakterio, nėra pateisinamas. (...) Kažkada V.Povilaitis, matyt, sekdamas prancūzų tapytojų pavyzdžiu, savo peizažuose panaudojo tamsią liniją. Greitai juo pasekė kiti mūsų tapytojai, ir ta grafinė priemonė taip paplito, kad paveikslai savo braižu tapo panašūs vienas į kitą, ir darosi net sunku atskirti jų autorius.“
Iš tiesų V.Povilaičio „juoda linija“ tapo madingu akcentu kitų dailininkų kūryboje, buvo kūrybiškai naudojama, transformuojama.
Išnykusios abstrakcijos
V.Povilaičio kolegos ir kritikai nuo ideologiškų temų atitrūkusią jo tapybą, išskirtinai įdomius spalvinius koloristinius derinius kartais draugiškai, bet ir šiek tiek menkindami, pavadindavo kilimais.
Artumas vadinamajam kilimui jo darbuose buvo susijęs su dailininko technika. V.Povilaitis naują dažų sluoksnį tepdavo ant seno, sluoksnį po sluoksnio, vieną ant kito daugybę kartų. Kilimas jo tapyboje gali būti suprantamas ir kaip savotiškas natūralistiškai vaizduojamos tikrovės uždangalas, slepiantis daugiau metaforos, daugiau įvairovės galimybių, daugiau paslapties.
Šis pomėgis turėjo neišeiti už dailininko dirbtuvių sienų. Būdamas produktyvus ir gerbiamas, jis turėjo ir oficialių užsakymų. Tuos realistine maniera atliktus darbus greitai nupirkdavo valstybiniai muziejai ir šiandien jie yra išlikę.
Deja, abstrakčioji jo tapyba sulaukė kitokio likimo. Kai kurias abstrakcijas nupirko privatūs meno kolekcininkai. Dailininkas ilgai nelaikydavo senų darbų – pertapydavo naujai. Nors pirmąją abstrakciją saugojo ilgai, tačiau ir jos jau nėra. Taip oficialioji meno politika iškreipė tikrąjį menininko įvaizdį, kurį šiandien tik iš dalies rekonstruojame.
Paskutinis posūkis
Dar nematytas emocijų proveržis matomas vėlyvuosiuose dailininko kūriniuose, tapytuose XX a. paskutiniajame dešimtmetyje, pirmaisiais nepriklausomybės atgavimo metais (1991–1994 m.).
Dailininkas stipriai jaudindamasis išgyveno nepriklausomybės sugrąžinimą, Lietuvos atgimimo laikotarpį. Dailininkas ėmė tapyti ypač plačiais potėpiais, kartais nemaišydamas spalvų, viena stambia linija lyg kokia juosta tvėrė figūrų kontūrus ir siluetus. Kartais tokiais makropotėpiais nubrėždavo abstraktų ženklą, asociatyviai panašų į peizažą, miško ar pievos fragmentą.
Maždaug 1997–2004 m. dailininkas mėgo ornamentinius motyvus ir keistas figūrines kompozicijas. Kompozicijose gausu ne tik figūrų ir jas charakterizuojančių specialiai apibrauktų detalių (akys, nosis, plaukų sruogos, ragai, lūpos), bet ir spalvų margumyno. Nebėra griežtų juodų povilaitiškų linijų, ornamento zonose atsiranda ekspresyviai tapybai neįprastų tiesių, lyg liniuote nubrėžtų baltų atkarpų.
Atrodo, dailininkas nori daug ką išbandyti, gręžiasi į primityvizmą ir tapo keistus pavidalus su baisiomis išdažytomis kaukėmis, lipte lipančius vienas ant kito, viską (nuo dūmų iki žemės ar gėlių) vaizduoja neperregimai ir naudoja akį rėžiančius spalvų derinius.
Šita dažų, spalvų ir formų gausa paveiksle daug pasako, bet ir daug nutyli. Neperregimos tampa ne tik parinktos spalvos, bet ir iš jų sudėlioti simboliai, bendras kompozicijos naratyvas. Vienas paskutiniųjų dailininko kūrinių – stambios rausvų, gelsvų atspalvių gėlės („Be pavadinimo. (Ko toks surūgęs?)“, 2004 m.).
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vienintelis Kaune džiazo klubas1
Kaunas rengia didžiausią džiazo festivalį Lietuvoje, o dabar jis turi ir džiazo klubą, kuriam rūpi ne tik groti, bet ir džiazas iš esmės. ...
-
Kaune pristatytas filmas „Bučiuoju, Juozas“ kviečia susipažinti su partizaninių kovų pradininku1
Rugsėjo 29 d. Kaune, restorane „Volfas Engelman Galerija“, įvyko vaidybinės dokumentikos filmo „Bučiuoju, Juozas“ premjera. Pagrindinis filmo herojus – aukščiausio rango Lietuvos kariuomenės karininkas, pulkininkas ...
-
Filme apie legendinę Vilniaus Rožytę – gyvenimas kaip teatro scena1
Spalio 14 d. kino teatruose pradedamas rodyti režisierės Neringos Starkevičiūtės debiutinis dokumentinis filmas „Aš esu Rožytė“ apie legendinę Vilniaus puošeivą, pavertusią miestą teatro scena ir keletą dešimtmeči...
-
Paroda, padedanti apmąstyti žmonių ir erdvės santykį
Kauno bienalės kuruojama „Kūrybiškos Europos“ tarptautinė platforma „Stebuklingi kilimai“ (angl. „MagiC Carpets“) pristato šiuolaikinio meno parodą „Vieta bendruomenei, bendruomenė vietai“. ...
-
„Impro Kaunas“: improvizacija – vaistas nuo baimės
„Improvizacija yra dalykas, kurį smagu daryti. O kas smagu, dažniausiai yra ir saldu, todėl ir vadinamės „Impro džemas“, – su šypsena atsakė „Impro Kaunas" vadovas Evaldas Černiauskas. ...
-
Goncourt‘ų premijos laureatės romane – aistra muzikai ir motociklams sielvarto akivaizdoje
Lietuviškai išleista Brigitte Giraud autofikcija „Gyvenk greitai“ (iš prancūzų kalbos vertė Violeta Tauragienė; Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla) – ne tik subtilus, universalus pasakojimas apie mylimo žmo...
-
Menininkė N. Kvrivishvili: anksčiau daugeliui moterų tekstilės industrija buvo visas gyvenimas
Nino Kvrivishvili apsupta tekstilės. Iš Gruzijos kilusi menininkė šešerius metus studijavo tekstilės dizainą Tbilisio valstybinėje dailės akademijoje, kur dabar ir dėsto. Menininkė kuria tekstilės instaliacijas, vieną šiem...
-
Festivalis „Kaunas Blues“ savaitgalį kviečia į nemokamų koncertų karuselę stoties rajone3
Spalio 6 – 7 d. Kaune skambės bliuzas! „Gera Muzika Gyvai“ pristato pirmą kartą organizuojamą miesto festivalį „Kaunas Blues“, kurio programoje – nemokama dieninė dalis stoties rajone, ryškių ir išskirti...
-
Kaune įsikurs naujas akcentas: įamžins Laisvės alėjos simbolį – šimtametes liepas7
Spalio 12 d. Kauno Laisvės alėjoje įsikurs naujas, ilgaamžis meno objektas. Pačioje pagrindinės pėsčiųjų gatvės širdyje, ant 18 numeriu pažymėto pastato, jau netrukus bus galima išvysti vieno iš Kauno simbolių – &scaron...
-
Leidinių mugė „Kaunas Art Book Fair“ dėmesį skirs iliustravimo menui1
Spalio 7-8 dienomis Kauno fotografijos galerija visus meno leidinių mylėtojus, kūrėjus ir palaikytojus kviečia į penktą kartą Kaune vyksiančią meno leidinių mugę „Kaunas Art Book Fair“. Joje šiemet leidinius pristatys per 20 leid...