- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėdos uoste yra išskirtinis objektas, kuris sulaukė ypač didelio dėmesio Europoje, kai Rusija įsiveržė į Ukrainą ir dujas kitoms šalims ėmė naudoti kaip šantažo ginklą.
Kaimynai nuomojasi pigiau
Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalas įkvėpė Vokietiją statytis bent kelis analogiškus SGD terminalus. Panašus terminalas, koks yra Klaipėdoje, atsirado ir Suomijos Inko uoste su dujinimo laivu „Examplar“. Analogišką terminalą planuoja statyti ir Lenkija Gdansko uoste.
Dėl Klaipėdos SGD terminalo buvo kilę didžiulių ginčų. Aukščiausiu lygiu netgi Seime atskiri jo nariai ne kartą buvo sakę, kad SGD terminalas Lietuvai yra per brangus.
Dažniausiai buvo kritikuojama ne paties Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūros statyba, o laivo „Independence“ nuomos kaina.
2014 m. laivas „Independence“ buvo pastatytas už maždaug 204 mln. eurų. Už jo nuomą per dešimt metų Lietuva sumokės apie 560 mln. eurų – po 56 mln. eurų kasmet.
Dabar jau yra su kuo palyginti. Suomijos Inko dujų terminalas dujinimo laivą „Examplar“ dešimčiai metų išsinuomojo už 0,5 mlrd. JAV dolerių (apie 473 mln. eurų). Vokietija dujinimo laivus išsinuomojo dar pigiau, nes iš karto ėmė nuomoti net po kelis.
2024 m. pabaigoje baigsis dujinimo laivo „Independence“ nuomos iš Norvegijos kompanijos „Hoegh LNG“ sutartis. Lietuva yra nusprendusi pirkti šį laivą iš norvegų kompanijos už 153,5 mln. JAV dolerių (apie 145 mln. eurų). Į šią sumą neįskaitytas PVM. Šiaurės investicijų bankas Lietuvai suteikia 160 mln. eurų paskolą laivui „Independence“ įsigyti. Šis bankas suteiks ir dar vieną 134,1 mln. eurų paskolą SGD terminalui išlaikyti iki 2044 m.
Ilgas statybos atsipirkimas
Pagal Lietuvos Vyriausybės 2012 m. vasario 15 d. nutarimą, Uosto direkcija buvo įpareigota įrengti infrastruktūrą, kurios reikia SGD terminalui eksploatuoti.
Uosto direkcijos pinigais prie terminalo buvo gilinama akvatorija, įrengta speciali 16 m gylio duobė toje vietoje, kur švartuojami laivai, statomas specialus pirsas, sutvirtintas Kiaulės Nugaros salos krantas, įrengtos navigacijos, radiolokacijos ir kitos sistemos, kurios reikalingos norint priimti dujovežius. Uosto direkcijai SGD terminalo statybos kainavo apie 50 mln. eurų.
Jei SGD terminalo Klaipėdos uoste neliktų arba jis ilgesniam nei dvylikos mėnesių laikotarpiui nutrauktų veiklą, Vyriausybė spręstų, kaip Uosto direkcijai kompensuoti į SGD terminalo infrastruktūros statybą įdėtas lėšas.
Ji buvo įpareigota visus infrastruktūros statybos darbus atlikti iki 2014 m. gruodžio 3 d., nes 2014 m. pabaigoje planuota paleisti Klaipėdos SGD terminalą.
Tuometė Uosto direkcija su užduotimi susitvarkė, bet streso buvo, nes keletą mėnesių vėlavo SGD terminalo krantinės pirso statybos darbai.
Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūros statybos projektas Uosto direkcijai iki šiol neatsipirko, nors nuo jo statybos praėjo beveik devyneri metai. Tuometė Vyriausybė buvo nustačiusi itin ilgą 20 metų atsipirkimo laikotarpį. Tai buvo padaryta dirbtinai nustačius 5 proc. metinę investicijų grąžos normą. Iš tiesų SGD terminalas Uosto direkcijai atsipirks tik apie 2034 m.
Įprastų komercinių uosto krovos infrastruktūros objektų atsipirkimo terminas būna iki dešimties metų, tačiau yra buvę atskirų intensyviau naudotų vietų, kur investicijos atsipirkdavo ir per trejus–penkerius metus.
Dujovežių bumas nieko nekeičia
Kaip tik šiuo metu Vyriausybė koreguoja 2012 m. vasario 15 d. nutarimą dėl Klaipėdos SGD terminalo. Joje lieka ta pati 5 proc. metinė SGD terminalo infrastruktūros statybos atsipirkimo norma.
Tai šiek tiek keista, nes dėl susiklosčiusios geopolitinės situacijos į Klaipėdos SGD terminalą atplaukia gerokai daugiau dujovežių, pats SGD terminalas turėtų gauti gerokai daugiau pajamų. Klaipėdos SGD terminalo operatorius Uosto direkcijai moka metinį krantinės nuomos mokestį. Jei pagal realią veiklą suma išeina didesnė nei 5 proc., tų metų pinigų kiekis virš šio procento perkeliamas į kitus metus.
Pakoreguotame Vyriausybės nutarime pripažįstama, kad Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūra nuosavybės teise priklauso Uosto direkcijai. Tuo pat metu ji įpareigojama kompensuoti visas SGD terminalo infrastruktūros gerinimo išlaidas. Jei SGD terminalas būtų plečiamas, papildomas investicijas į infrastruktūrą taip pat turėtų dengti Uosto direkcija.
Kyla klausimas, kas būtų, jei Klaipėdos SGD terminalas nutrauktų veiklą (tai mažai tikėtina) arba būtų perkeltas į kitą vietą, nes prieš atidarant terminalą 2014 m. tokių kalbų buvo netgi iš tuometės šalies prezidentės Dalios Grybauskaitės.
Jei SGD terminalo Klaipėdos uoste neliktų arba jis ilgesniam nei dvylikos mėnesių laikotarpiui nutrauktų veiklą, Vyriausybė spręstų, kaip Uosto direkcijai kompensuoti į SGD terminalo infrastruktūros statybą įdėtas lėšas. Tiesiogiai nenurodoma, kad tai būtų pačios valstybės lėšos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Grigeo Klaipėda“: maksimali bendrovės padaryta žala gamtai – beveik 0,3 mln. eurų4
„Grigeo“ grupės kartono gamybos įmonės „Grigeo Klaipėda“ į Kuršių marias leistos nevalytos nuotekos gamtai blogiausiu atveju galėjo padaryti maždaug 277 tūkst. eurų žalos, o bendrovės veiksmuose nėra nusikaltimo sud...
-
Ties Palanga vyks NATO oro policijos naikintuvų skrydžių treniruotė7
Pirmadienį popietį ties Palanga vyks bendra NATO oro policijos misiją atliekančių naikintuvų skrydžių treniruotė, pranešė kariuomenė. ...
-
Klaipėdoje – abejonės, ar bus spėta pasirengti naujos mokyklos atidarymui rugsėjį3
Pirmajai nepriklausomybės metais Klaipėdoje statomai naujai mokyklai ruošiantis kitą rugsėjį atverti duris, nerimaujama, jog iki tol gali būti nespėta pasirengti ugdymo procesui. ...
-
Klaipėdos uostas pirmą kartą vertins savo keliamą oro taršą4
Iki šių metų pabaigos Klaipėdos uoste ketinama įvertinti oro taršą, kurią kelia visa veikla jo teritorijoje – toks tyrimas būtų atliekamas pirmą kartą. ...
-
Iš naujo skelbiamas Klaipėdos universiteto ligoninės vadovo konkursas8
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) pakartotinai skelbia konkursą Klaipėdos universiteto ligoninės vadovo pareigoms eiti, penktadienį pranešė ministerija. ...
-
Vaiteliuose bus asfaltuojamos dvi gatvės5
Sodininkų bendrija „Vaiteliai“ netrukus sulauks pokyčių. Bus asfaltuojamos dvi gatvės – Miškų ir Akacijų alėjos. ...
-
Prieš tikrąjį pavasarį – lietus1
Baigiantis kovui, sinoptikai prognozuoja, kad orai šiek tiek atvės. Paskutinę šio mėnesio savaitę sulauksime daugiau lietingų dienų, gali iškristi ir sniego. Nepaisant to, balandžio pradžia nusimato pavasariška. ...
-
Kadenciją baigusį V. Grubliauską išlydėjo plojimais62
Paskutiniame šios kadencijos Klaipėdos tarybos posėdyje buvo visko – emocijų, aštrių replikų, jausmingų atsisveikinimų ir viltingų linkėjimų. ...
-
Verslams Klaipėdos senamiestyje – išbandymų metas14
Kapitalinis remontas Klaipėdos senamiesčio gatvėse, trunkantis daugiau nei metus, gali užsitęsti net iki rugpjūčio. Ši žinia ne itin nudžiugino senamiesčio verslininkus, kurie dėl remonto darbų patiria nuostolių. Keliolika jų nusiteikę at...
-
Uostamiesčio konservatoriai traukiasi į opoziciją126
Nors Klaipėdos mero postą laimėjęs Arvydas Vaitkus dar oficialiai nepatvirtino valdančiosios daugumos politinės sudėties, jo buvęs konkurentas, Seimo narys Audrius Petrošius jau išplatino žinią, kad uostamiesčio konservatoriai traukias...