- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Klaipėdos uoste yra išskirtinis objektas, kuris sulaukė ypač didelio dėmesio Europoje, kai Rusija įsiveržė į Ukrainą ir dujas kitoms šalims ėmė naudoti kaip šantažo ginklą.
Kaimynai nuomojasi pigiau
Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalas įkvėpė Vokietiją statytis bent kelis analogiškus SGD terminalus. Panašus terminalas, koks yra Klaipėdoje, atsirado ir Suomijos Inko uoste su dujinimo laivu „Examplar“. Analogišką terminalą planuoja statyti ir Lenkija Gdansko uoste.
Dėl Klaipėdos SGD terminalo buvo kilę didžiulių ginčų. Aukščiausiu lygiu netgi Seime atskiri jo nariai ne kartą buvo sakę, kad SGD terminalas Lietuvai yra per brangus.
Dažniausiai buvo kritikuojama ne paties Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūros statyba, o laivo „Independence“ nuomos kaina.
2014 m. laivas „Independence“ buvo pastatytas už maždaug 204 mln. eurų. Už jo nuomą per dešimt metų Lietuva sumokės apie 560 mln. eurų – po 56 mln. eurų kasmet.
Dabar jau yra su kuo palyginti. Suomijos Inko dujų terminalas dujinimo laivą „Examplar“ dešimčiai metų išsinuomojo už 0,5 mlrd. JAV dolerių (apie 473 mln. eurų). Vokietija dujinimo laivus išsinuomojo dar pigiau, nes iš karto ėmė nuomoti net po kelis.
2024 m. pabaigoje baigsis dujinimo laivo „Independence“ nuomos iš Norvegijos kompanijos „Hoegh LNG“ sutartis. Lietuva yra nusprendusi pirkti šį laivą iš norvegų kompanijos už 153,5 mln. JAV dolerių (apie 145 mln. eurų). Į šią sumą neįskaitytas PVM. Šiaurės investicijų bankas Lietuvai suteikia 160 mln. eurų paskolą laivui „Independence“ įsigyti. Šis bankas suteiks ir dar vieną 134,1 mln. eurų paskolą SGD terminalui išlaikyti iki 2044 m.
Ilgas statybos atsipirkimas
Pagal Lietuvos Vyriausybės 2012 m. vasario 15 d. nutarimą, Uosto direkcija buvo įpareigota įrengti infrastruktūrą, kurios reikia SGD terminalui eksploatuoti.
Uosto direkcijos pinigais prie terminalo buvo gilinama akvatorija, įrengta speciali 16 m gylio duobė toje vietoje, kur švartuojami laivai, statomas specialus pirsas, sutvirtintas Kiaulės Nugaros salos krantas, įrengtos navigacijos, radiolokacijos ir kitos sistemos, kurios reikalingos norint priimti dujovežius. Uosto direkcijai SGD terminalo statybos kainavo apie 50 mln. eurų.
Jei SGD terminalo Klaipėdos uoste neliktų arba jis ilgesniam nei dvylikos mėnesių laikotarpiui nutrauktų veiklą, Vyriausybė spręstų, kaip Uosto direkcijai kompensuoti į SGD terminalo infrastruktūros statybą įdėtas lėšas.
Ji buvo įpareigota visus infrastruktūros statybos darbus atlikti iki 2014 m. gruodžio 3 d., nes 2014 m. pabaigoje planuota paleisti Klaipėdos SGD terminalą.
Tuometė Uosto direkcija su užduotimi susitvarkė, bet streso buvo, nes keletą mėnesių vėlavo SGD terminalo krantinės pirso statybos darbai.
Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūros statybos projektas Uosto direkcijai iki šiol neatsipirko, nors nuo jo statybos praėjo beveik devyneri metai. Tuometė Vyriausybė buvo nustačiusi itin ilgą 20 metų atsipirkimo laikotarpį. Tai buvo padaryta dirbtinai nustačius 5 proc. metinę investicijų grąžos normą. Iš tiesų SGD terminalas Uosto direkcijai atsipirks tik apie 2034 m.
Įprastų komercinių uosto krovos infrastruktūros objektų atsipirkimo terminas būna iki dešimties metų, tačiau yra buvę atskirų intensyviau naudotų vietų, kur investicijos atsipirkdavo ir per trejus–penkerius metus.
Dujovežių bumas nieko nekeičia
Kaip tik šiuo metu Vyriausybė koreguoja 2012 m. vasario 15 d. nutarimą dėl Klaipėdos SGD terminalo. Joje lieka ta pati 5 proc. metinė SGD terminalo infrastruktūros statybos atsipirkimo norma.
Tai šiek tiek keista, nes dėl susiklosčiusios geopolitinės situacijos į Klaipėdos SGD terminalą atplaukia gerokai daugiau dujovežių, pats SGD terminalas turėtų gauti gerokai daugiau pajamų. Klaipėdos SGD terminalo operatorius Uosto direkcijai moka metinį krantinės nuomos mokestį. Jei pagal realią veiklą suma išeina didesnė nei 5 proc., tų metų pinigų kiekis virš šio procento perkeliamas į kitus metus.
Pakoreguotame Vyriausybės nutarime pripažįstama, kad Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūra nuosavybės teise priklauso Uosto direkcijai. Tuo pat metu ji įpareigojama kompensuoti visas SGD terminalo infrastruktūros gerinimo išlaidas. Jei SGD terminalas būtų plečiamas, papildomas investicijas į infrastruktūrą taip pat turėtų dengti Uosto direkcija.
Kyla klausimas, kas būtų, jei Klaipėdos SGD terminalas nutrauktų veiklą (tai mažai tikėtina) arba būtų perkeltas į kitą vietą, nes prieš atidarant terminalą 2014 m. tokių kalbų buvo netgi iš tuometės šalies prezidentės Dalios Grybauskaitės.
Jei SGD terminalo Klaipėdos uoste neliktų arba jis ilgesniam nei dvylikos mėnesių laikotarpiui nutrauktų veiklą, Vyriausybė spręstų, kaip Uosto direkcijai kompensuoti į SGD terminalo infrastruktūros statybą įdėtas lėšas. Tiesiogiai nenurodoma, kad tai būtų pačios valstybės lėšos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje baigti Baltijos prospekto sankryžos rekonstrukcijos darbai
Klaipėdoje pabaigti Baltijos prospekto, Šilutės plento ir Vilniaus plento žiedinės sankryžos rekonstrukcijos darbai, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
„Orlen Lietuva“ atlygino 146 tūkst. eurų į jūrą išsiliejusios naftos sukeltą žalą4
Naftos importo ir perdirbimo bendrovė „Orlen Lietuva“ teigia atlyginusi aplinkosaugininkų nustatytą 146,4 tūkst. eurų žalą, kai vasario pradžioje Baltijos jūroje ties Būtingės naftos terminalu išsiliejo beveik 2 tonų naftos. ...
-
Lietuvos jūrų muziejaus turo Aukštaitijoje startas – Utena
Lietuvos jūrų muziejus 45-ąjį sezoną pradeda įspūdingu projektu „Su jūra mes didesni“, kuris iki rudens jūrinės Lietuvos idėjas skleis labiausiai nuo Baltijos nutolusiame regione – Aukštaitijoje. ...
-
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų – aktualios?18
Lauko džiovyklos prie daugiabučių namų uostamiesčio gyventojams – vis dar aktualios. Tačiau daugelyje kiemų jos pamažu naikinamos, kadangi prioritetas teikiamas mašinų vietų, vaikų žaidimų aikštelių, suoliukų, žaliųjų plot...
-
Klaipėdiečius siutina kriokiantys automobiliai20
Uostamiesčio gyventojams įgriso naktimis triukšmingais automobiliais važinėjantys ir ramybės neduodantys jaunuoliai. Pareigūnai tikina, kad triukšmą keliančios modifikuotos automobilių išmetimo sistemos ne visais atvejais neatitin...
-
Klaipėdos kapinėse įjungtas vandens tiekimas5
Artimųjų amžinojo poilsio vietas lankantys klaipėdiečiai jau gali naudotis vandens čiaupais. Prižiūrėtojai įjungė vandens tiekimą Lėbartų ir Joniškės kapinėse. ...
-
Klaipėdoje planuojama rekonstruoti miesto polikliniką5
Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį su įmone „Synergy Solutions“, kuri parengs 1979 metais uostamiestyje pastatytos poliklinikos kapitalinio remonto techninį projektą. ...
-
Jaunieji uostamiesčio ambasadoriai
Septintą kartą Klaipėdos turizmo informacijos centras organizavo „Jaunųjų gidų mokyklėlę“ arba užsiėmimų ciklą „Jaunasis Klaipėdos ambasadorius“, skirtą jaunesniųjų klasių vaikams. Kadangi šiemet mieste paskelbti...
-
Klaipėdiečiai: ant šaligatvių virsta medžiai7
Draudimas kirsti ar genėti medžius įsigaliojo nuo kovo vidurio. Tad uostamiestyje iki šios datos jau turėjo būti viskas iškirsta ir išgenėta. Tačiau klaipėdiečiai stebisi virš šaligatvių pavojingai pasvirusiais ir b...
-
Klaipėdos savivaldybės pastate – darbuotojų evakavimo pratybos2
Klaipėdos savivaldybės administracijos pastate, esančiame Liepų gatvėje, vyko darbuotojų evakavimo pratybos. Jų metu pastate buvo imituotas gaisras, sklido dūmai. Pasigirdus garsiniams signalams, žmonės evakavosi iš pastato į sutartą vietą ...