Griausmas gyventojus varo iš proto

Klaipėdos pašonėje esančių gyvenviečių žmonės liudija – nedidelis orlaivis virš jų namų laigo taip garsiai, jog atrodo, kad pikiruoja naikintuvas. Gyventojai krūpteli ir vis klausia savęs: gal jau prasidėjo karas? Tačiau parašiutininkų klubas, kuriam priklauso ramybę drumsčiantis lėktuvas, problemų neįžvelgia.

Klaipėdos pašonėje esančių gyvenviečių žmonės liudija – nedidelis orlaivis virš jų namų laigo taip garsiai, jog atrodo, kad pikiruoja naikintuvas. Gyventojai krūpteli ir vis klausia savęs: gal jau prasidėjo karas? Tačiau parašiutininkų klubas, kuriam priklauso ramybę drumsčiantis lėktuvas, problemų neįžvelgia.

Garsas – baisus ir bjaurus

Klaipėdos rajone esančių Gindulių gyventojai pasakojo, kad jų ramybę lėktuvas pradėjo drumsti vasaros viduryje. Dažniausiai orlaivis virš gyvenvietės pastebimas penktadieniais, šeštadieniais ir sekmadieniais.

Vasarą jis pavakariais praskrisdavo ir saulėtomis darbo dienomis.

"Kai vyraudavo geri orai, savaitgaliais lėktuvas virš mūsų gyvenvietės praūždavo ir kas 20–30 min. Akivaizdu, kad tai kažkokie komerciniai skrydžiai. Matyt, čia driekiasi koks nors maršrutas", – svarstė septynerius metus Ginduliuose gyvenantis Arūnas M.

Praskrendantys orlaiviai ginduliškiams nėra naujiena. Virš gyvenvietės jie skrisdavo ir anksčiau. Tačiau, anot gyventojų, anų orlaivių skleidžiamas garsas neužkliūdavo.

Arūno M. teigimu, nuo vasaros vidurio pradėjusio skraidyti lėktuvo garsas kelia šiurpą.

"Pralėkdavo vadinamieji kukurūznikai, tačiau jie nekeldavo didelio triukšmo. Šio lėktuvo garsas – baisus ir bjaurus. Atrodo, kaip kokio nurašyto, niekam netinkamo įrenginio. Išgirdus norisi bėgti iš lauko į namus ir ant galvos užsidėti pagalvę", – tvirtino vyras.

Arūnas M. orlaivio skleidžiamą garsą palygino su naikintuvo: "Dar bjauresnis. Kai naikintuvai praskrenda, tai žinai, kad ne šiaip sau. Gi čia supranti, jog kažkas pramogauja, o tu kenti".

Pabudina iš miego

Ginduliškis pasakojo, kad orlaivio garsas girdėti ir namuose.

"Nereikia net langų atverti. Kai išgirsdavome, žmona juokdavosi, kad mano "draugelis" atskrenda. Iš pradžių dar šmaikštavome, jog įsitaisysime "ragatkę" ir "nukalsime", tačiau dabar tikrai nebejuokinga. Kiekvieną savaitgalį šiurpas eina nuo triukšmo", – dėstė vyras.

Arūnui M. pritarė ir kitas ginduliškis Aloyzas V. Pasak vyro, jo trejų metų anūkė negali miegoti prie praviro lango.

"Praskrenda tas lėktuvas, ir mergaitė prabunda. Garsas – kaip bombonešio per karą. O juk Ginduliuose yra daug žmonių, kurie augina mažus vaikus. Tai tikrai ne vien mano problema", – pabrėžė vyras.

Arūnas M. pridūrė, kad lėktuvo skleidžiamas garsas piktina visus ginduliškius, tik dauguma tyli.

"Kenčiame visi, bet pasišnekame tarpusavyje ir tiek. Buvome sumanę rinkti gyventojų parašus, tačiau net nežinome, kur kreiptis dėl tokios problemos", – tvirtino vyrai.

Kas išmatuos triukšmo lygį?

Pasak Aloyzo V., šio lėktuvo variklio griausmas girdimas ir kitose gyvenvietėse.

"Tas orlaivis skraido virš visos Klaipėdos zonos. Net Klaipėdoje, Žolynų gatvėje, lankydamasis svečiuose, esu girdėjęs. Ne taip garsiai, kaip pas mus, bet vis tiek girdisi. Esame kaip įkaitai. Kažkas pinigus uždirba, o mes kenčiame", – teigė gyventojas.

Ginduliškių teigimu, baisų triukšmą keliantis lėktuvas pakyla iš Klaipėdos aerodromo.

"Matyt, jis staiga kyla, varikliui tenka didelis apkrovimas,  jis kaukia, o mes patenkame į pakilimo zoną. "Kukurūznikai" tikrai tokio garso neskleisdavo. Penktadienį po pietų prasideda ir tęsiasi visą savaitgalį. Nesvarbu, kad dieną. Ir šviesiuoju paros metu norisi ramybės. Juk triukšmas ir sveikatai kenkia, nervus veikia", – tvirtino vyras.

Ginduliškiai atkreipė dėmesį, kad žmonės į priemiestį keliasi gyventi, nes nori ramybės. Jų nuomone, tokį triukšmą keliantis lėktuvas neturėtų skraidyti virš gyvenviečių.

"Juk net fejerverkus jose draudžiama šaudyti. Tokie triukšmingi lėktuvai ir neturėtų skraidyti. Kažkas turi matuoti triukšmo lygį", – svarstė vyrai.

Skundžiasi ir Jakai

Įmonės "Klaipėdos avialinijos", kuri administruoja Klaipėdos aerodromo pakilimo taką, direktorius Viktoras Šišniauskas pasakojo, kad ginduliškių ramybę drumsčiantis lėktuvas priklauso Klaipėdos parašiutininkų klubui.

Orlaivį "Cessna 182" jis nusipirko ir skraidyti ėmė vasaros viduryje.

V.Šišniauskas pripažino, kad lėktuvas triukšmingas. Orlaivio labai galingas variklis. Toks būtinas lėktuvams, kurie išmeta parašiutininkus. Šie orlaiviai turi pakilti į trijų keturių kilometrų aukštį.

"Anksčiau klubas iš mūsų nuomojosi lėktuvą AN-2. Tada nusipirko savo. Klubas yra sudaręs sutartį su aerodromu. Lėktuvas turi visus leidimus, sertifikatus, o tai rodo, kad atitinka visus reikalavimus. Negalime uždrausti jam skraidyti", – teigė vadovas.

V.Šišniauskas tvirtino, kad "Cessna 182" keliamu triukšmu skundžiasi ne tik ginduliškiai. Skambučių dėl šios problemos sulaukta ir iš Jakų, Sudmantų gyventojų.

Vadovas aiškino, kad orlaivio garsas – aukštų dažnių. Todėl jis labai nemalonus žmonių ausims. AN-2 lėktuvai skleidžia žemų dažnių garsą. Tad kai AN-2 kyla, ne taip girdisi.

"O "Cessna 182" zvimbia įkyriai, kaip bitė šalia ausies", – komentavo direktorius.

Tarsis su parašiutininkais

Pasak V.Šišniausko, su Klaipėdos parašiutininkų klubo atstovais jau buvo kalbėta, ką daryti, kad lėktuvas skleistų mažesnį triukšmą. Dabar tai vėl bus daroma.

"Kalbėjome, gal kokį duslintuvą reikėtų sumontuoti ar maršrutus, kuriais dabar skraido, pakeisti, kad neskraidytų nuolat virš tos gyvenvietės, rinktųsi zoną, kur mažiau kaimų. Reikės vėl tartis", – žadėjo vadovas.

Tačiau direktorius pabrėžė, kad įpareigoti Klaipėdos parašiutininkų klubo imtis veiksmų negali.

"Nei mums lėktuvas priklauso, nei mūsų pilotai jį valdo. Viskas priklauso nuo to, ką klubas nuspręs. Mes galime pažadėti tik pakalbėti su atstovais", – akcentavo V.Šišniauskas.

Jo teigimu, išties būna dienų, kai Klaipėdos parašiutininkų klubo lėktuvas kyla po 15–20 kartų.

"Žinoma, žmonėms diskomfortas, jei orlaivis skraido vis tuo pačiu maršrutu. Tačiau būna, kad parašiutininkai skrenda ir į kitą pusę. Kalbėsimės ir gal pavyks išsirinkti zonas, kur mažai gyventojų. Aišku, žmonės, kurie gyvena prie aerodromo, turi suprasti, kad triukšmo neišvengs", – teigė vadovas.

"Jokios problemos nėra"

Klaipėdos parašiutininkų klubo viršininkas Gytis Skučas, kalbėdamas apie ginduliškių problemą, buvo kategoriškesnis. Pirmiausia jis akcentavo, kad aerodromas atsirado anksčiau nei įsikūrė gyventojai.

"Žmonės žinojo, kur perka namus, kad netoli yra aerodromas. Kai perki namą šalia geležinkelio stoties, įvertini, kad važinės traukiniai. Jei jie kursuos dažniau, skundai nieko nepakeis. Taip yra ir šiuo atveju", – komentavo viršininkas.

G.Skučas pabrėžė, kad jokios problemos nėra – lėktuvas atitinka visus reikalavimus, tarp jų – ir keliamo triukšmo.

"Niekas šiaip sau neleidžia skraidyti. Viskas legalu. Tad problemos nėra", – teigė vadovas.

G.Skučas atkreipė dėmesį, kad kiekvienas lėktuvas yra kitoks ir skleidžia skirtingą garsą. Yra dar triukšmingesnių. Vyro teigimu, negalima radikaliai pakeisti ir maršrutų.

"Nieko nelegalaus čia nėra. Viskas sertifikuota. Nebus taip, kad uždėsi slopintuvą, ir kažkas pasikeis. Maršrutai kartkartėmis yra šiek tiek koreguojami. Nėra ir taip, kad lėktuvas visada skraido tuo pačiu keliu. Žmonės turi suvokti, kad gyvena šalia aerodromo. Iš jo pakilęs lėktuvas negali kažkur dingti. Jis skris, jei ne ties viena gyvenviete, tai ties kita. Nenuskrisi į jūrą ir nepaskraidysi. Lėktuvas yra darbinis, negalime neskraidyti, nes kažkas skundžiasi, kad kelia triukšmą. Žmonės gyvena ir triukšmingesnėse vietose", – pabrėžė viršininkas.

Komentaras

Rimantas Giedraitis

Klaipėdos visuomenės sveikatos centro Visuomenės sveikatos saugos skyriaus vyriausiasis specialistas

Gindulių gyventojai, kurie kenčia nuo orlaivio keliamo triukšmo, turėtų kreiptis į mūsų įstaigos Gargždų skyrių ir nurodyti, kad jis trikdo gyvenimą. Prašyti, kad būtų įvertinta, ar neviršijami nustatyti ribiniai dydžiai. Taip pat būtų gerai, jei nurodytų, kokiomis dienomis tas lėktuvas dažniausiai skraido, o po skundu pasirašytų gyventojų grupė. Atlikus matavimus, bus nustatyta, ar orlaivio keliamas triukšmas viršija nustatytus dydžius. Tada jo savininkas turės imtis veiksmų. Higienos normos galioja visiems. Pastaraisiais metais nesame gavę nusiskundimų dėl lėktuvų keliamo triukšmo. Kažkada buvo panašus atvejis Palangoje. Buvo atlikti matavimai. Tačiau tada dar tarybiniai lėktuvai skraidė. Jų keliamas triukšmas buvo tikrai didelis. Triukšmas tikrai gali pakenkti žmogui. Jis sutrikdo miegą, dirgina nervų sistemą. O juk sakoma, kad visos ligos kyla dėl nervinimosi. Kuo triukšmas didesnis, tuo jis turi didesnę įtaką žmogaus sveikatai.



NAUJAUSI KOMENTARAI

ąčę

ąčę portretas
Nesąmones šneka, kad "atitinka reikalavimus" - todėl viskas legalu. Lėktuvas atitinka techninius reikalavimus, tačiau net visus reikalavimus atitinkantiem lėktuvam egzistuoja "triukšmo mažinimo procedūros", kurių privaloma laikytis. Parašiutistai ypatingai nagli, ir ta problema egzistuoja visuose aerodromuose. Žmonėms reikia rašyti skundus, nurodant tikslią vietą ir reikalavimą sukurti ir taikyti triukšmo mažinimo procedūrą. Kiekvieną kartą praskrido - rašai raštą. Neatsako - skundi. Už tai atsakingos TKA (transporto kompetencijų agentūra), LTSA(lietuvos transporto saugos administracija).

Duslintuvas

Duslintuvas portretas
Liūdna, bet duslintuvas nepadės. Triukšmą kelia propeleriai dėl per didelio galų greičio. Tiesiog nevykęs lėktuvas, kuriam civilizuotoje šalyje neturėtų būti leidžiama skraidyti. Pažįstamas iš Anglijos aeroklubo sako, kad savaitgaliais net lėktuvas su duslintuvu pas juos negali pakilti.

222

222 portretas
...
VISI KOMENTARAI 33

Galerijos

Daugiau straipsnių