- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Nelaimima šachmatų partija ARTYN teatro spektaklyje „Tėvuko žaislai“
-
Nelaimima šachmatų partija ARTYN teatro spektaklyje „Tėvuko žaislai“
-
Nelaimima šachmatų partija ARTYN teatro spektaklyje „Tėvuko žaislai“
-
Nelaimima šachmatų partija ARTYN teatro spektaklyje „Tėvuko žaislai“
-
Nelaimima šachmatų partija ARTYN teatro spektaklyje „Tėvuko žaislai“
-
Nelaimima šachmatų partija ARTYN teatro spektaklyje „Tėvuko žaislai“
Gruodžio 6 d., 18 val., Klaipėdos dramos teatro Mažojoje salėje ARTYN teatras kviečia žiūrėti spektaklį „Tėvuko žaislai“. „Režisieriau, leiskite man pabandyti dar kartą...“ Ši Tėvuko (aut. past. aktorius R. Jančauskas) frazė turbūt geriausiai apibūdina tai, ką spektaklio metu kuria ARTYN teatro aktorių trupė. Aktoriai, repetuodami savo pačių gyvenimą, Martos Vendland pastatyme tampa šachmatų figūromis. Spektaklio veiksmas didžiąja dalimi vyksta Tėvuko namuose. Ten Paulė, Anė, Mėta, Gvidas ir Pani Helia tampa Tėvuko bei mistiškojo režisieriaus marionetėmis, kurios turi padėti Tėvukui rasti kelią į taip trokštamą nuodėmių atpirkimą.
Teatras teatre, būtent tokiu principu Dalia Urnevičiūtė-Pilėnienė daugiau nei prieš 55 metus sukūrė dviejų dalių dramą „Tėvuko žaislai“. Tai nepatogi, skaudi drama apie neatperkamą kaltę. Kaltė tokia didelė, kad net, kalbant veikėjų žodžiais, darant „Vieną gerą darbą kasdien“, galiausiai randi save ten pat. „Liko mano kaltė“, – taria vienas iš pagrindinių pjesės veikėjų Tėvukas. Dramaturgė meistriškai įtraukia žiūrovus į galvosūkį: kiekviena scena tampa didesnio paveikslo dalimi, kiekvienas dialogas – raktu į dėlionės visumą. Ir tik finalinė scena atidengia didžiosios kaltės užsklandą – Antrojo pasaulinio karo paliktas žaizdas.
„Tėvuko žaislai“ – sudėtingiausias ARTYN teatro spektaklis: tiek tema, tiek techniniais sprendimais, tiek apimtimi. Pasiteiravus režisierės M. Vendland, su kokiais iššūkiais teko susidurti statant tokį sudėtingą kūrinį, ji atsako: „Ko gero, didžiausias iššūkis buvo erdvė, kurioje statėme „Tėvuko žaislus“. Tai buvo 50 kvadratinių metrų kambarėlis, kurio vaidybinė zona nesiekė nė 40 kvadratų. Juokinga, tačiau mano sugalvota scenografija net netilpo į tą mūsų kambarėlį, tad vienas dekoracijas kūrėme tik repeticijoms, kitas – tik pasirodymams. Kitas iššūkis – ta pati erdvė. Repetavome patalpoje, kurios ilgis – 3–4 metrai, o Klaipėdos dramos teatro Mažosios salės ilgis (kurioje dažniausiai rodome šį spektaklį) – maždaug 19 m. Jau nekalbant apie plotį. Kaip perkelti visą veiksmą į tokio dydžio salę, nepametant spektaklio tempo? Atrodo – neįmanomas iššūkis, bet mes jį įveikėme. Toliau sekė šviesų partitūra, kurią visą reikėjo sukurti per dvi paras, kuomet ją pilnai paruošti reiktų bent dviejų savaičių. Įveikėme ir tai. Garsas, šviesos, vaizdo projekcijos, visi techniniai ir meniniai sprendimai būtų buvę neįmanomi be profesionalaus technikų Mantvydo Poškaus, Mariaus Luko ir Andriaus Šatovo bei aktorių trupės darbo. Kai kartu ir vieningai dirba savo srities profesionalai – iššūkiai nebaisūs, ypač, kai viską veža pirmyn tikėjimas tuo, ką darome ir ką kuriame.“
Pasidomėjus, kiek daug kūrybinės laisvės ji turėjo kuriant „Tėvuko žaislus“, režisierė atsako:
„Režisūra tuo ir nuostabi, kad jos pagrindinis variklis – kūrybinė laisvė, žinoma, nenukrypstant nuo dramaturgo užduotos temos, o ją papildant netikėtais, o kartais ir neįtikėtinais sprendimais. D. Urnevičiūtės „Tėvuko žaislų“ atveju visus pjesės personažus išsaugojau, papildžiau, bet... Visus numarinau. Pjesės veiksmą ir jos personažus perkeldama į Skaistyklą, kurioje išsitrina laiko ir erdvės ribos. Šis sprendimas nesugriovė dramaturgės minties, kurią ji išreiškė sukūrusi žiedinės konstrukcijos pjesę apie besikartojančius personažų bandymus atpirkti savo kaltes, tik ją papildė netikėtu sprendimu, šią konstrukciją įgalinančiu veikti ypač subtiliai – veiksmą vystant pomirtiniame pasaulyje.“
M. Vendland režisūra žiūrovus nukelia į nespalvotą filmą – scenografijoje dominuoja juoda ir balta spalvos, akimirkomis viskas sulėtėja, atrodo, lyg filme stebėtume aktorių darbą stambiu planu. Nejučiomis žiūrovai patys įtraukiami į spektaklį – kiekvieno rankose atsiranda simbolinis popierinis lėktuvėlis. Žiūrovas paliekamas vienas su savo sprendimu – lėktuvėlis liks jam, ar bus paleistas taiklus šūvis į sceną.
Spektaklis kviečia prisiliesti prie tamsiosios kiekvieno žmogaus pusės ir dar kartą į dienos šviesą kels klausimą, užduotą dar romėnų laikais: „Žmogus žmogui – vilkas?“
Susitikime teatre:
„Tėvuko žaislai“
Klaipėdos dramos teatras (Mažoji salė)
Gruodžio 6 d. 18 val.
Bilietus platina: kakava.lt
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šokiu – apie prūsų vadą ir išlikimą
Daugybės žmonių primiršta didžiojo prūsų sukilimo vado Herkaus Manto istorija, pasirodo, būtent šiuo metu yra itin aktuali. Apie tai kalba naujausiam Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baletui „Legenda“ muziką sukūręs l...
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Europinė premjera: Toto Cutugno ir grupės „L’italiano“ šou Palangoje ir Vilniuje!1
Pirmą kartą Lietuvoje įvyks europinė muzikinio šou iš Italijos premjera: oficialus Toto Cutugno pagerbimo reginys, lydimas italų muzikinės grupės „L’italiano“. ...
-
Kameriniame koncerte salės „Jūra“ scenoje pristatytos talentingų kompozitorių moterų sukurtos dainos
Antrajame Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) kamerinių koncertų ciklo vakare „Moterų dainos“ skambėjo įvairių epochų kompozitorių moterų sukurti kūriniai, atliekami KVMT choro dainininkių. Šis koncertų ciklas ypatinga...
-
Užgeso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Naujas muzikinis projektas „Dovanota“ pristato pirmąjį savo kūrinį „Viena daina“1
„Dovanota“ – naujas projektas, įkvėptas sintezatorių skambesių bei šokių muzikos ir disco energijos. Jį įkūrė du Lietuvos naktinio gyvenimo scenos entuziastai: Ramūnas Tamošauskas (UraganiuS) ir Žilvinas Juodis (DJ Bl...
-
Baleto „Legenda“ scenografė S. Šimkūnaitė: norėčiau, kad žiūrovas pajustų laiko tėkmę1
„Tai bus mano pirmas darbas naujoje Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salės „Jūra“ scenoje, pirma šokio spektaklio premjera teatre. Man tai be galo svarbus įvykis, kurio laukiu“, – sakė Antano Jasenkos baletui &bd...
-
Etnokultūros puoselėtojams – premija: jūs esate tokie vieninteliai Lietuvoje
Daugiau nei 30-metį gyvuojantis Klaipėdos etnokultūros centras (KEC) šiemet apdovanotas Kultūros ministerijos Kultūros centrų premija už pastarųjų penkerių metų aktyvią veiklą. Tad šiandien, lapkričio 16-ąją, klaipėdiečiai buvo ...
-
Įsikūnijimas – tarsi į paveikslą
Kokie šamaniški dalykai vykdavo užkulisiuose, kiek žingsnių per repeticiją nueidavo aktoriai ir kaip vyko įsikūnijimas į Baroko amžiuje kūrusio dailininko paveikslus – apie tai ir kita buvo galima sužinoti Klaipėdos dramos teatro...
-
Klaipėdos pilies teatras kviečia į premjerą
Klaipėdos pilies teatras kviečia į pirmąją 39-ojo kūrybinės veiklos sezono premjerą – Keren Klimovsky komediją „Jūs užstojate man vandenyną“. ...