- Gabrielė Kuizinaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiuo metu Kauno kultūros centre "Tautos namai" veikia fotomenininko Iridijaus Švelnio šiuolaikinės fotografijos paroda "Gyvenime viskas paprasta, bet nelengva".
Siekiant idealo
Per savo kūrybą autorius išsako netradicinį, šiuolaikinį ir interaktyvų požiūrį į fotografiją. Savitą aplinkos matymą jis įtvirtina kitu kampu, kuria netradicinę fotografiją tipinėse vietose: gamtoje, dvarų aplinkoje, skirtingų miestų senamiesčiuose, sutiktų žmonių portretuose bei kitur.
Savo kūryboje dažname kadre naudoja "žuvies akies" metodą, todėl fotografinis vaizdinys įgauna apskritimo formą, matančią 180 laipsnių kampu. Gerai įvaldęs tiek analoginės, tiek šiuolaikinės – skaitmeninės fotografijos technikas. Fotografinėje kūryboje menininkas, rengdamas fotografijos parodas ir leisdamas meninės fotografijos knygas naudoja netipinę interaktyvią meno koncepciją.
I.Švelnio kūryba lietuviškosios fotografijos kontekste yra netradicinė keliais aspektais: jis kuria ne vien tradicinę fotografiją, jo kuriamas meninis naratyvas yra jungiamas psichologiniu bei filosofiniu dėmeniu ir įgauna savitą aplinkos matymo aspektą bei psichologinį emocinį potyrį.
Kalbėdamas apie savo kūrybą fotografas teigia: "Fotografija – tai vizualinė priemonė išjausti ir atvaizduoti sampratą dešimtimis kartų greičiau, nei parašyta raidėmis. Filosofija – tai mano siekiamybė. Tai mano idealus pasaulis, kurį aš vejuos savo darbais, savo poelgiais, savo iššūkiais suteikdamas aukščiausių tikslų. Psichologija – tai trečias dėmuo, kuris padeda išjausti emocinį jausmą ir įterpti jį į esamą vaizdinio viziją."
Simboliai ir formos
Fotografijos meninėje kompozicijoje itin svarbiu akcentu tampa harmoninga nespalvoto fono žaismės ir dermės visuma. Beveik kiekviename kūrinyje itin daug ženklų ir simbolikos, kurie fokusuojami fotografijų cikluose ar atskiruose darbuose.
Labai svarbus I.Švelnio darbuose yra nuotaikos, panašumo ar priešpriešos išryškinimas nuotraukoje ar nuotraukų serijoje. Menininkas tam tikrą kuriamą meninę kompoziciją sustiprina filosofinės įžvalgos tekstu, vaizdas įrėminimas apskritime ar kvadrate, dažnai detalei yra suteikiamas spalvinis kontrasto išryškinimas.
Kai kuriuose "žuvies akies" technika atliktuose darbuose autorius nevengia siurrealistinės deformacijos, taip aktualizuodamas savito požiūrio subjektyvumą. Fotomenininkui labai svarbus pasaulio ir aplinkos stebėjimo ir fiksavimo procesas. Emocinė ir filosofinė įžvalga pateikiama ne tik per fotografiją, bet ir per eseistinius tekstus. Nespalvotame fotografiniame vaizdinyje labai svarbi tampa pusiausvyra tarp objektyvumo ir subjektyvumo.
Fotografiniame I.Švelnio pasakojime svarbi tampa spalvoto ir nespalvoto fotografinio vaizdo estetika, harmoningas ryšys su aplinka, emocijos išreiškimas per skirtingas detales ar per psichologinius teoremų pavyzdžius. Autorius dažnai fiksuoja gamtą, žmones, pateikia dvarų, senamiesčių, architektūros fragmentų motyvų iš viso pasaulio, nevengia ir sutiktų žmonių portretų. Iš, atrodytų, atsitiktinai sutiktų žmonių, miestovaizdžių netikėtų matymų, autorius kuria savitą emocinį, psichologinį bei filosofinį ir itin individualų pasaulio, žmogaus sampratos vaizdinį, kurį atitinka ir filosofiniai daugelio nuotraukų pavadinimai: "Donoras", "Spąstai", "Motel 55 E", "Kompaniono šypsena", "Supynė" ir kt.
I.Švelnio darbai iš kitų Lietuvos fotomenininkų darbų išsiskiria modernia fotografine kompozicija, unikalia vaizdo įrėminimo estetika, individualiu, interaktyviu, įtraukiančiu žiūrovą pasakojimu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Dėmesį traukia įspūdingi drugiai: išeinant lankytojams patariama apsidairyti1
Po kelerių metų pertraukos Kauno botanikos sodo oranžerijoje vėl skraido per kelis šimtus niekur nematytų drugių. Mažiausiems parodos lankytojams didžiausias įspūdis, kai drugeliai nutupia ant jų, praneša LNK. ...
-
Šokių kolektyvas „Ąžuolas“ prisijaukino ir antrą „Aukso paukštę“
Nedaug kolektyvų gali didžiuotis pelnę „Aukso paukštę“ – aukščiausią šalyje apdovanojimą mėgėjų meno srityje. Garliavos sporto ir kultūros centro vyresniųjų liaudiškų šokių grupė „Ąžu...
-
Kauno rajono ūkininkų sąjungai už aukas ir paramą – dėkingumo gestas
Per Kauno rajono bažnyčias keliauja grafikos darbo „Ukraina nepalaužta“ kopija – ukrainiečių dėkingumo gestas Kauno rajono ūkininkų sąjungai už aukas ir paramą. ...
-
Fotografė A. Bekeraitytė-Popierė: svarbiausias kadras – žmogaus istorija4
Agnė Bekeraitytė-Popierė – fotografė, iš kurios įamžintų portretų žvelgia tokie žymūs aktoriai ir kūrėjai kaip Quentinas Tarantino, Willemas Dafoe, Danielis Craigas, Marina Abramovič. Nuo paauglystės fotoaparato iš rank...
-
Elizabet, Aladinas ir čiurlioniškoji J. Daunytės arfa
Nors už lango kovas, orai marguoja kaip paukščio plunksnos. Dar vakar, rodos, mačiau baloje besišvarinančius kėkštus, vėl trumpam grįžo žiema, o dabar vos ne vasara. Tiesiu ranką į mėgstamą vartyti Czesławo Miłoszo „Ab...
-
Kokius portretus tapo skirtingų kartų tapytojos?3
Laikui bėgant, portreto žanro populiarumas tai didėjo, tai mažėjo, bet įdomus jis išliko iki šių dienų. Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ veikianti keturių skirtingų kartų tapytojų – E...
-
Kauno paveikslų galerijoje – „Vieno laiško istorija“1
Kartu su paroda „Jonas Mekas iš arčiau ir iš toliau“ Kauno paveikslų galerijoje atidaryta ir kita ekspozicija, nenutolstanti nuo avangardinio meno, – „Vieno laiško istorija“. Parodos kuratorė Eglė Komkait...
-
J. Meko metai – dabar ir visados
Dar vieni kalendoriniai metai pasistūmėjo tolyn, tačiau tik su žiemos pabaiga daugelis mintyse palieka praėjusius metus. Užmiršti 2022-ųjų nederėtų, juk jie buvo oficialiai paskelbti Jono Meko metais. ...
-
Kanklės ir kankliavimas: artima, svarbu, priimtina
Greitai bus dešimtmetis, kai vieną Senamiesčio gatvelę užtvindo kanklių garsai. Tiksliau, Liudviko Zamenhofo gatvę, kuriame yra Kauno miesto muziejaus Tautinės muzikos skyrius. Čia jau septynerius metus vyko tarptautinis kanklių muzikos festiva...
-
Kaune – ukrainietiškų margučių paroda6
A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje Kaune nuo kovo 30 d. pradės veikti paroda „Tadas Daugirdas (1852–1919): ukrainietiškų margučių atvaizdai“. ...