- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kalbėdama apie kopijas, E.Šimkutė sakė, kad jei institucinėje erdvėje atsirastų orginali čiuožykla ar smėlio dėžė, jos taptų jau ne meniniais objektais, o muziejaus eksponatais, turinčiais savo istorją: "Kopija – tarsi dizaino objektas. Ji traukia, o originalas, deja, vizualiai nebepatrauklus, skirtas išmesti."
"Kodėl atsiranda kopijos? Vidurinei kartai sovietinės temos sietinos su traumine patirtimi, tapatybės paieškomis, todėl jų šalinamasi, o su naująja karta šios temos grįžta, – sakė J.Dobriakovas. – Orginali – sena, surūdijusi – čiuožykla galėtų būti vyresiosios kartos simbolis, siejamas su nematerialių jausmų išraiška. Jaunajai kartai sovietinė aplinka – tarsi rastas daiktas, ji atitrūkusi nuo jos turimos patirties. Materiali aplinka šiai kartai tampa objektais, su kuriais reikia kažką padaryti."
Anot jo, šiuo atveju kopiją galima paversti kitokiu, išvalytu, prasminiu turiniu. "Šiuolaikiniai menininkai orientuojasi į tarptautinį meninį lauką, kuris neįgijo tokių skaudžių, trauminių patirčių. Todėl sovietiniai ar posovietiniai simboliai, kurie atsiranda šiuolaikinių menininkų kūryboje, tampa neideologiškai vartojamais ženklais", – sakė J.Dobriakovas.
Atminties įpaminklinimas
Autorė priklauso jaunajai kartai, kuri neturi negatyvios patirties, todėl ir jos prisiminimai, kuriuos paskatina sukurti objektai – daugiau pozityvūs.
E.Šimkutė įvardija, kad kūrybiniame procese svarbesnė buvo objektų transformacija, atsiradusi stebint pokyčius mikrorajone, o ne prisiminimai.
"Atstumą, skiriantį autorę ir originalius, sovietinėse vaikų žaidimų aikštelėse esančius daiktus, galima įvardyti bręstančio žmogaus atstumu. Objektus sukurti išprovokavo ne tik menininkės amžiaus, bet ir geografinis atstumai. E.Šimkutės darbai – atminties įpaminklinimo daiktai", – sakė dr. A.Trakšelytė.
Į V.Stepanovaitės klausimą, ar būtų skirtumas, jei objektai būtų perimti ne iš Šilainių mikrorajono, netgi ne iš Lietuvos, o kitos valstybės, autorė atsakė: "Žmogui, kuris gyveno SSRS, objektai siejasi su konkrečia geografine vieta. Tačiau čiuožyklą esu eksponavusi Anglijoje ir girdėjusi atsiliepimų iš žmonių, kuriems šis kūrinys kėlė prisiminimus apie kitas vietas ir kitokį laikmetį."
"Pažvelgus iš vakariečio žiūros taško, Rytų valstybių blokas yra homogeniškas. Atgavusi nepriklausomybę Lietuva buvo užsiėmusi kitais dalykais, todėl mūsų įvaizdį Vakarams suformavo kiti. Vakarams nesvarbu, kad esame paskutiniai pagonys, kad mūsų kalba labai artima sanskritui. Svarbu tai, kad priklausėme Sovietų Sąjungai, – akcentavo J.Dobriakovas. – Šį stereotipą reikia provokuoti. Daugelis teoretikų siūlo instrumentus, kaip tą padaryti, tačiau patys lietuviai dėl geografinių priežasčių į Sovietų Sąjungą žvelgia su nostalgija. Į priklausymą Sąjungai nereikėtų žiūrėti kaip į dalyką, kurį reikia ištrinti ar sunaikinti, tačiau lietuviai turėtų galvoti apie dabartį."
Komentaras
Marija Nemčenko
"Silainiai project" dalyvė
Dalyvaudama projekte pradėjau kitaip žiūrėti į aplinką, kuri anksčiau man atrodė įprasta ir kasdienė. Žvelgdama į daugiabučiais nusėtą horizontą, pradėjau į tai žvelgti kaip svečias, turistas – tai padėjo man pamatyti Šilainius kaip tam tikrą architektūrinį paveldą. Šis paveldas atspindėjo dalį Lietuvos istorijos ir kultūros. Šilainių gyventojų bendruomenė taip pat buvo vienas iš naujai atrastų projekto dalių. Man buvo be galo malonu susipažinti su bibliotekos vedėja, Šilainiuose gyvenančiais poetais ir kitais gyventojais. Taip pat žaviuosi pačia idėja paversti vadinamąjį miegamąjį rajoną kultūriniu centru. Menininkams iš kitų šalių įdomu susipažinti ne tik su turistine Kauno puse, bet ir su tokiomis vietomis kaip Šilainiai, kurie jiems kitaip nebūtų lengvai prieinami. Manau, kad šis rajonas, ypač jo architektūra, turi daug žavesio ir egzotikos svečiams. Ar kas nors nustebino? Nors jau devynerius metus nebegyvenu Lietuvoje ir jaučiu didėjantį atstumą, man čia dar viskas pažįstama ir sava – Šilainius pažįstu ganėtinai gerai. Galbūt daugiausia nustebino žmonių užsidegimas dalyvauti šiame meniniame projekte. Nustebino tai, kad žmonės noriai priėmė ir domėjosi šiuolaikiniu menu, kad nebuvo ribos ar hierarchijos tarp meninkų ir kitos publikos. Jau kurį laiką domiuosi brutalistine architektūra ir kylančiu populiarumu posovietinėms šalims. Žadu vystyti tolesnius projektus, susijusius su egzotikos, turizmo ir stereotipų temomis, kurias tolygiai pritaikau tiek Rytų Europos ar Baltijos, tiek Vidurio Rytų šalims. Šiuo metu bandau koncentruotis ties pora artimesnių, realesnių projektų. Vienas jų – "Šilainiai project", kitas susijęs su Glazgo botanikos sodu, naudojant egzotiškus augalus ir vaisius kaip metaforą diskutuoti apie kultūros importą ir eksportą turizmo naudai. Šilainių gyventojams linkiu stiprinti savo bendruomenę, kartu dirbant paversti Šilainius kultūros centru, kuriame gimsta ir verda idėjos, užsimezga tvirti nauji ryšiai – ir ne tik tarp vietinių gyventojų, bet ir svečių iš viso pasaulio. Linkiu ir toliau sėkmingai griauti stereotipus ir rodyti teigiamą rajono pusę.
Francis Olvezas
"Silainiai project" dalyvis
Rezidencijoje Šilainiuose mane sužavėjo nebenaudojamos smėlio dėžės ir žaidimų aikštelių struktūros. Bandau suvokti, koks tikslas buvo jas sustatyti būtent tokia struktūra, kokia stovi, dabar jos labiau primena atsitiktinai pastatytas skulptūras. Ar daug skirtumų tarp Kauno ir Londono? Vien dydžiu jie labai skiriasi. Londonas klesti dėl savo įvairovės. Žmonės iš viso pasaulio padeda sukurti išskirtinę, pliuralistinę visuomenę. Tai yra šalis šalyje. Kaunas panašesnis į kitus, provinciškesnius, Jungtinės Karalystės miestus. Šilainių gyventojams linkiu didžiuotis savo rajonu ir miestu! Yra labai daug nišų, kuriose galima tiek daug visko sukurti. Esu įsitikinęs, kad ateityje Šilainiai bus kultūrinis Kauno rajonas. Matau daug žmonių, kurie žavisi menu, be to, čia yra daug neišnaudotų erdvių, taigi atsiveria platus horizontas kultūrai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kauno simfoninis orkestras per tiesioginę transliaciją kvies mėgautis klasikine muzika1
Šeštadienio vakarą rengiamas Algimanto Treikausko vadovaujamo Kauno miesto simfoninio orkestro (vyriausiasis dirigentas Constantinas Orbelianas) koncertas „Klasikos vėjai“, kurį klausytojai galės stebėti Kauno miesto simfon...
-
P. Griušio parodoje – (ne)reikšmingi pasivaikščiojimai po miestą2
Nuvykus į svetimą miestą, norisi jame ieškoti tik to, kas gražu, ypatinga, kas žadina vaizduotę ir jausmus. Vaikštant po nepažįstamas gatves neapleidžia nuostabos jausmas, o įsukantis šurmulys pažadina nuotykių aistrą. Kur vis...
-
S. Čiučelis: šiandien teatro misija – grąžinti žmogui žmogiškumą2
Pastarieji metai Nacionalinio Kauno dramos teatro (NKDT) aktoriui Sauliui Čiučeliui – ne tik dėl pandemijos sutrikusios veiklos ir kūrybos etapas. Už Roberto Skurvio vaidmenį spektaklyje „Batsiuviai“ jis buvo apdovanotas „Fortūna...
-
Pasaulinė kultūros diena Kaune: miesto padėka ir įsipareigojimas atverti naujas erdves kuriantiems
Antrus metus iš eilės kultūros sektoriaus darbuotojų profesinę šventę temdant pandemijos šešėliui, Kaunas šią dieną pasitinka su viltimi, kad jau netrukus ligšiolinius sunkumus pakeis visa eilė pozityvių perm...
-
Pasaulinei Kultūros dienai – net šeši turiningi maršrutai po Kauną
Šiandien, balandžio 15-tą, simbolinį, penkioliktą kartą minint kultūros dieną, „Kaunas – Europos kultūros sostinė 2022“ komanda, sveikindama visas kultūros organizacijas bei miestiečius, kviečia šią dieną pra...
-
Pasiilgusiems klasikos – tiesioginė Kauno simfoninio orkestro koncerto transliacija
Balandžio 17 d., šį šeštadienį, 18 val. Kauno miesto simfoninio orkestro atlikėjai tiesioginės internetinės transliacijos metu kvies pasimėgauti klasikos vėjais. ...
-
Kauno valstybinio choro meno vadovo misija – suvienyti balsus ir žmones
Po maestro Petro Bingelio mirties visai neseniai Kauno valstybinio choro meno vadovu ir vyriausiuoju dirigentu tapo Robertas Šervenikas. Apsilankęs "Kauno dienos" studijoje R.Šervenikas su žurnalistu Gražvydu Muižiu pasidalijo minti...
-
Tarptautinę kultūros dieną – ypatingas protmūšis1
Balandžio 15 d. Kauno menininkų namai (KMN) tradiciškai kviečia kartu atšvęsti Tarptautinę kultūros dieną ir šia ypatinga proga džiaugtis kultūra, kurios svarba per metus dar labiau išaugo. ...
-
Kaune nusileis stebuklingi kilimai
Kauno bienalė ir Kūrybiškos Europos platformos "Stebuklingi kilimai" partneriai džiaugiasi galėdami pranešti, kad tarptautinė paroda "MagiC Carpets Landed" vyks 2021 m. lapkričio 5 d.–2022 m. sausio 23 d. Kaune. &S...
-
Skrydžių stebėtojui apsilankymai pakeleivingų oro uostų „A taške“ gali prilygti piligrimystei
Atverdama savo duris lankytojams, Kauno fotografijos galerija nuo šio antradienio juos kviečia mintimis pakeliauti su fotografo Mindaugo Kavaliausko paroda „A-Spot“ (liet. A-Taškas) apie lėktuvų stebėjimo reiškinį, paplitu...