- Ainė Jacytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Koks vietos, laiko, erdvės santykis su šiuolaikine skulptūra? Kaip kinta kopijomis atkurti praeities simboliai ir kokį kontekstą šiuo atveju suteikia sovietmečio patirtis?
Atsakymų į šiuos klausimus ieškota pirmojoje sezono diskusijoje eksperimentinėje meninių projektų erdvėje "Kabinetas", kuria užbaigta tarp Kauno ir Londono gyvenančios menininkės Evelinos Šimkutės paroda "Objektai".
Diskusijoje, be pačios menininkės, dalyvavo kultūrologas, parodų kuratorius, dėstytojas Jurijus Dobriakovas, dailėtyrininkė, parodų kuratorė, kultūrinių renginių organizatorė dr. Aušra Trakšelytė. Pokalbį moderavo menotyrininkė, meno vadybininkė, "Kabineto" kuratorė Vaida Stepanovaitė.
Patirtys ir atstumai
Pirmojoje Lietuvoje surengtoje personalinėje jaunosios kartos autorės parodoje kvestionuojamos atsiminimų, asmeninių patirčių, geografinio atstumo temos.
E.Šimkutės tyrimų laukas – Šilainių mikrorajonas, kuriame menininkė užaugo. Jam buvo skirtas ir E.Šimkutės inicijuotas projektas "Silainiai project", kuriame dalyvavo ne tik Lietuvos, bet ir užsienio menininkai. Reziduodami autentiškoje aplinkoje, jie kūrė dedikuodami savo darbus būtent šiam mikrorajonui.
Personalinėje parodoje E.Šimkutė pristatė du objektus: plieninę čiuožyklą ir betoninį apskritimą. Šie objektai – šiame gyvenamajame rajone esančių vaikų žaidimų aikštelių kopijos, kuriomis autorė analizuoja individualias žiūrovų patirtis.
Periodiškai grįždama į Kauną, autorė ilgą laiką kūrė fotografijų serijas, kuriose fiksavo, kaip keičiasi jos gimtasis mikrorajonas. Serijos buvo eksponuojamos Londono galerijose. Tuo menininkė siekė stebėti publikos reakciją, kuriai įamžinti vaizdai nesužadino asmeninių patirčių.
Galiausiai E.Šimkutė apsisprendė ieškoti kitokios raiškos formos – pasirinko skulptūrą, kurią galima patirti erdviškai, pajusti fizinį kontaktą. Taip Londone buvo sukurta čiuožykla, proporcijomis atkartojanti sovietinėse žaidimų aikštelėse buvusias čiuožyklas.
Betoninis apskritimas sukurtas Kaune, analizuojant Šilainių mikrorajono architektūrą. Apskritimas – dažniausiai mikrorajone pasikartojanti forma, kuri E.Šimkutės parodos kontekste gali būti suvokiama kaip smėliadėžė.
Tarp kopijos ir originalo
Objektai – čiuožykla ir smėliadėžė – nėra pasiskolinti iš kurios nors žaidimų aikštelės ir eksponuoti galerijos erdvėje su visa savo istorija, kuri susitelkusi po apsilupinėjusių dažų sluoksniais, įbrėžimais, įlinkimais, nuskilimais ir pan. Autorės objektai – blizgančios, švarios kopijos, atmetančios praeities ženklus.
"Kopijos atsiradimas institucinėje erdvėje nebestebina. Ji gali turėti daug reikšmių: pats objektas gali būti geidžiamas meno kolekcininkų, lygiai taip pat jis gali prarasti savo fizinę vertę, į pirmą planą iškeliant emociją, kurią jis sukelia, diskursą, kurį paskatina. Įdomus būtų E.Šimkutės objektų atsiradimas viešojoje erdvėje: ar jie megztų kitokį dialogą, nei būdami uždaroje galerijos erdvėje? Kaip į juos sureaguotų vaikai: ar žaidimams rinktųsi naują objektą, ar seną, apibraižytą? O gal ilgainiui autorės kūriniai susilietų su bendra aplinka ir taptų vienu iš kiemo elementų?" – retoriškai klausė dr. A.Trakšelytė.
Į tai menininkė atsakė, kad norėjo pasielgti etiškai: "Šilainiškiams šiuolaikinis menas dar ne iki galo suvokiamas, todėl nesinorėjo savo kūrinių drastiškai integruoti į jų erdvę. Norėjosi pokalbį su vietos žmonėmis pradėti per atstumą, o būtent objekto atsiradimas galerijos erdvėje sukuria atstumą tarp kūrinio ir auditorijos."
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Fotografė A. Bekeraitytė-Popierė: svarbiausias kadras – žmogaus istorija3
Agnė Bekeraitytė-Popierė – fotografė, iš kurios įamžintų portretų žvelgia tokie žymūs aktoriai ir kūrėjai kaip Quentinas Tarantino, Willemas Dafoe, Danielis Craigas, Marina Abramovič. Nuo paauglystės fotoaparato iš rank...
-
Elizabet, Aladinas ir čiurlioniškoji J. Daunytės arfa
Nors už lango kovas, orai marguoja kaip paukščio plunksnos. Dar vakar, rodos, mačiau baloje besišvarinančius kėkštus, vėl trumpam grįžo žiema, o dabar vos ne vasara. Tiesiu ranką į mėgstamą vartyti Czesławo Miłoszo „Ab...
-
Kokius portretus tapo skirtingų kartų tapytojos?3
Laikui bėgant, portreto žanro populiarumas tai didėjo, tai mažėjo, bet įdomus jis išliko iki šių dienų. Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerijoje „Drobė“ veikianti keturių skirtingų kartų tapytojų – E...
-
Kauno paveikslų galerijoje – „Vieno laiško istorija“1
Kartu su paroda „Jonas Mekas iš arčiau ir iš toliau“ Kauno paveikslų galerijoje atidaryta ir kita ekspozicija, nenutolstanti nuo avangardinio meno, – „Vieno laiško istorija“. Parodos kuratorė Eglė Komkait...
-
J. Meko metai – dabar ir visados
Dar vieni kalendoriniai metai pasistūmėjo tolyn, tačiau tik su žiemos pabaiga daugelis mintyse palieka praėjusius metus. Užmiršti 2022-ųjų nederėtų, juk jie buvo oficialiai paskelbti Jono Meko metais. ...
-
Kanklės ir kankliavimas: artima, svarbu, priimtina
Greitai bus dešimtmetis, kai vieną Senamiesčio gatvelę užtvindo kanklių garsai. Tiksliau, Liudviko Zamenhofo gatvę, kuriame yra Kauno miesto muziejaus Tautinės muzikos skyrius. Čia jau septynerius metus vyko tarptautinis kanklių muzikos festiva...
-
Kaune – ukrainietiškų margučių paroda6
A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje Kaune nuo kovo 30 d. pradės veikti paroda „Tadas Daugirdas (1852–1919): ukrainietiškų margučių atvaizdai“. ...
-
Telkiama kultūrai neabejingų kauniečių bendruomenė4
„Kaunas 2022“ paliko gilų kultūrinį įspaudą mieste. Vyko ne tik daug renginių, parodų – susitelkė gausus būrys savanorių. Naująją kultūrinės savanorystės tradiciją norima tęsti. ...
-
A. ir P. Galaunių namuose-muziejuje – grupinė Vilniaus ir Kauno menininkų paroda6
Adelės ir Pauliaus Galaunių namuose-muziejuje veikia grupinė Vilniaus ir Kauno menininkų paroda mįslingu ir, regis, simboliniu pavadinimu „Giria“. Pavadinimas susideda iš parodos dalyvių pirmųjų vardų raidžių ir slepia penkių žy...
-
„Teatro klubo“ ketvirtadienis – su sentimentaliuoju džiazo duetu1
Ištikimas džiazo ketvirtadienių tradicijoms, „Teatro klubas“ primena – kovo 23 dieną publikai lenksis Dmitrijaus Golovanovo ir Veronikos ChiChi duetas, vienu ritmu kvėpuojantis ir scenoje, ir nužengus nuo jos. ...