Prašalaičio žvilgsniui – Japonijos istorija Pereiti į pagrindinį turinį

Prašalaičio žvilgsniui – Japonijos istorija

2014-12-04 16:02

Egzotiškai skambančiu pasisveikinimu "Konnichiwa" M.Žilinsko dailės galerija kviečia apsilankyti fotografijų parodoje "Pokarinės Japonijos metamorfozės: 1945–1964 m."

Egzotiškai skambančiu pasisveikinimu "Konnichiwa" M.Žilinsko dailės galerija kviečia apsilankyti fotografijų parodoje "Pokarinės Japonijos metamorfozės: 1945–1964 m."

Skaudūs pokario metai

Parodoje pristatomos nuotraukos eksponuojamos tik užsienio galerijose. Jas atrinko šiuo metu Paryžiuje gyvenantis jaunas Japonijos fotografijos istorijos tyrinėtojas Marcas Feustelis ir fotoalbumo "Japonija: autoportretai, fotografijos iš 1945–1964 metų" redaktorius Tsuguo Tada.

Parodos koncepcija grindžiama užsieniečio, niekada tiesiogiai nepatyrusio gyvenimo pokarinėje Japonijoje peripetijų, pasaulėžiūra. Šį laikotarpį pristato vienuolika žymių Tekančios Saulės šalies menininkų, kurie fotografijomis atskleidžia to meto visuomenės pokyčius.

Ekspozicijoje – 123 nespalvotos nuotraukos, savo vaizdais perteikiančios neramų Japonijos pokario laikotarpį. Kad tyrinėdamas parodą lankytojas nepasimestų tarp fotografijų gausos, jos yra suskirstytos trijose ekspozicijų erdvėse: "Karo pasėkmės", "Tarp tradicijų ir modernybės" ir "Naujosios Japonijos link".

Iš pažiūros atsitiktinai – neatsižvelgiant į chronologiją ar autorius – suskirstyti kūriniai atskleidžia chaotišką to meto tikrovę su kiekvienam fotografui būdinga švelnia ironiška gaidele. Nuotraukos reikšmingos ne tik dėl savo meninės vertės – jose atsispindi dinamiška, įstabių istorinių įvykių kaita.

Skausmas – tik antrame plane

Monochrominis nuotraukų koloritas kuria grafišką vaizdą, kuriame kiekviena detalė tampa pastebima: šiukšlės, apdriskę rūbai, karo nualintos pastatų sienos, praslysti bandantys šešėliai, tolstanti šviesa.

Kaip priešprieša niūrioms kompozicijų detalėms fotografijose išnyra žmonių veidai: besišypsantys, smalsiais žvilgsniais sekantys paskui fotoobjektyvą, stebintys vyksmą gatvėje ar pro traukinio langą nulydintys lekiančius vaizdus.

Žmonių veiduose atsispindi ir nežinia, baimė, vienatvė, tačiau negatyvių jausmų fotografai neakcentuoja. Žiūrovui įdomu tyrinėti užfiksuotą veiksmą: į krūvą susispietusius vaikus, stebinčius vaidinimą miesto aikštėje. Kitose – minia pasipuošusių japonių universalinėje parduotuvėje stebi madų pristatymą ar verslo lyderių delegacija, besirengianti kelionei į JAV.

Vaizdai nuotraukose keičiasi sulig kiekvienu žingsniu. Jie labai įvairūs, jautrūs, dokumentiški – tarsi justum pulsuojančius įvykius čia ir dabar.

Slaptos sielos gelmės

Parodos kontekste išsiskiria "Karo pasekmių" salėje eksponuojama Hiroshi Hamayos fotografija "Saulės pralaimėjimas" ("The sun on the day of defeat", 1945 m.). Minimalistinė kompozicija ir šviesos nyksmas, užfiksuotas nuotraukoje, sužadina rimtį ir kursto nežinios nuojautą.

Yasuhiro Ishimoto kūrinys "Tokijo gatvėje" ("On a Tokyo street", 1953 m.) kupinas vienatvės, asmeninės individo tragedijos, abejingumo. Ažūriškas, kupinas faktūrų Ihee Kimura darbas "Nihon Kokan laivų statybos aikštelė" ("Nihon Kokan shipbuilding yard", 1951 m.) išnyra ekspozicijoje "Tarp tradicijų ir modernybės".

Neįtikėtinas rakursas, tarsi žvilgsnis smigtų gilyn ir žiūrovui būtų leidžiama matyti slaptas ir uždraustas, nuo prašalaičių akių slepiamas vietas, atsiveria Ikko Naraharos fotografijoje "Žmonių žemė: nr.41, sala be žalumos" ("Human land: no.41, island without green", 1954–1957 m.).

Salėje "Naujosios Japonijos link" tolių, vilčių perspektyva veriasi Eikoh Hosoe fotografijoje "Kamaitachi: nr.8" ("Kamaitachi: no.8", 1965 m.). Priklausymo masėms ir geresnio gyvenimo troškimo tema atsiskleidžia Shigeichi Nagano kūrinyje "Mokymų pabaigtuvės biržos maklerių įmonėje" ("Completing management training at a stock brokerage firm", 1961 m.).

Vaizdų panorama parodoje "Pokario Japonijos metamorfozės: 1945–1964" plati ir jaudinanti. Joje džiaugsmo daugiau nei liūdesio, vilties – daugiau nei nežinios, šviesos – daugiau nei tamsos. Ekspozicija labai ryškiai atspindi japonų istoriją, estetiką ir pasaulėžiūrą. Smalsiomis, žingeidumo kupinomis akimis patyrinėti jos fotografijas labai verta net ir tiems, kam Japonija yra tik tolima šalis. "Mata ne" (iki – liet.) – susitiksime parodoje!


Kas? Paroda "Pokarinės Japonijos metamorfozės: 1945–1964".
Kur? M.Žilinsko dailės galerijoje.
Kada? Veikia iki 2015 m. sausio 4 d.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų