Instaliacijoje „Tolerancija“ – šviesa kaip pažinimo galimybė

Žvelgiant į pasaulį per dualumo perspektyvą, jį pažinti tampa lengviau. Lygindami priešingus dalykus, įvardijame, apibrėžiame aplinką, kuri mus supa ir savo vietą / poziciją joje. Tačiau pasaulis yra labai įvairus, ir kartais atskirti juoda nuo balto yra sunku ar net neįmanoma. Tokios situacijos skatina abejoti. Būtent abejonė gali tapti galimybe pažinti tai, kas yra nauja, neįprasta. Pasinaudoti pažinimo galimybe ragina šviesų menininkas Linas Kutavičius (Lightforms) instaliacijoje "Tolerancija", kuri yra tarptautinio stiklo meno festivalio "Vitrum 2020 Pulsas" dalis, eksponuojamoje Kauno paveikslų galerijos paviljone "Galerija be sienų".

Šviesos tūris

Atvira "Galerijos be sienų" kubo konstrukcija, integravus į ją vertikalius ir horizontalius šviečiančius stiklo pluošto elementus, iš architektūrinės formos transformuojama į grafišką šviesos tūrį.

"Erdvę instaliacijai suteikė festivalio organizatoriai, taip tarsi įsprausdami mane į tam tikrą rėmą", – sako menininkas, – "Galerija be sienų" yra išraiškingas architektų kūrinys, į kurį, kurdamas instaliaciją, įsiterpiau. Tačiau ši intervencija yra minimali."

Nesiekdamas identiškai atkartoti tos architektūrinės formos, kuri yra, bet šviečiančiais elementais pabrėždamas tik tam tikras jos linijas, kurios skirtingose vietose nutrūksta, L.Kutavičius efemeriškam elementui – šviesai – suteikė formą, kuri, sąveikaudama su galerijos statinio geometrija, tampa poodiniu jos sluoksniu, kuriame išryškėja architektūrinės konstrukcijos detalės.

Tolerancija

Šviesa instaliacijoje tampa nauju kontekstu. Ne užgožiančiu jau esančius, o suteikiančiu galimybę šią erdvę pamatyti, atrasti kitaip – per šviesą / šviesoje.

Nors menininkas sako, kad instaliacijos pavadinimas – "Tolerancija" – labiau susijęs su techniniu terminu, naudojamu inžinerijoje ir reiškiančiu paklaidos galimybę, tačiau jį galima sieti ir su sociologiniu terminu, reiškiančiu pakantumą kitokiam, nežinomam. Nutrūkstančios šviesos linijos transformuoja griežtą architektūrinę "Galerijos be sienų" formą, žiūrovui atverdamos galimybes naujai suvokti pažįstamą erdvę ir ją supančią aplinką.

Reali ar paralelinė?

Instaliacijoje dėmesys sutelkiamas į transformacijos momentą – paralelinės erdvės kūrimą galerijos kubo erdvėje. Reikšmingas yra pats kitimo momentas, pereinant nuo egzistuojančio tūrio prie pakeistos erdvės. Taip instaliacija tampa ne tik nauja struktūra, veikiančia supančią aplinką, bet ir pati yra veikiama – kintančio paros apšvietimo. Jam mainantis instaliacija pasikeičia kardinaliai: vakarėjant nyksta L.Kutavičiaus kūrinį supantis aplinkos triukšmas, jungiantis instaliaciją su realia, ją supančia aplinka.

Taisyklingas galerijos kubas sugeria šviesos tūrį ir atsiveria kaip nepažinta / nepažįstama erdvė. Instaliacija, priklausomai nuo paros meto apšvietimo, atskiria arba sujungia realią ir paralelinę erdves. Dienos ir nakties šviesa bei menininko integruoti šviečiantys stiklo pluošto elementai, sąveikauja tarpusavyje, užleisdami vietą vieni kitiems. Šviesiuoju paros metu centriniu instaliacijos elementu yra galerijos kubas, o tamsiuoju paros metu – išorinė jo forma pranyksta, užleisdama vietą šviesos tūriui.

Kūrybinei laisvei ypač reiklus menininkas, įgyvendinęs instaliaciją architektų projektuotoje erdvėje, ne tik suteikė galimybę žiūrovui atrasti naujas šios erdvės suvokimo perspektyvas, bet ir pats kūrybiniame procese atrado kai ką svarbaus – prisitaikymo galimybę.


Kas? Šviesos instaliacija "Tolerancija".

Kur? Kauno paveikslų galerijos paviljone "Galerija be sienų".

Kada? Veikia iki gruodžio 13 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Lietuvis

Lietuvis portretas
ŠLAMŠTAS.

Anonimas

Anonimas portretas
Netoleruoju pyderu ir T O L E R A S T U.

Skaitytojas

Skaitytojas portretas
O kas kaltas? Reikalauja seksualinės mažumos sau kažkokių teisių, kurios yra užtikrintos - gali dirbti, kartu gyventi... Bet ne, dar jiems per mažai, dar jiems trūksta...
VISI KOMENTARAI 4

Galerijos

Daugiau straipsnių