Kauniečių vairavimo ypatumai: piktybinių chuliganų nestinga Pereiti į pagrindinį turinį

Kauniečių vairavimo ypatumai: piktybinių chuliganų nestinga

2011-09-06 17:02
Greitis, alkoholis, patirties stoka, išsiblaškymas – vairuotojų bėdos gatvėse. Padidėjusios baudos už Kelių eismo taisyklių pažeidimus (KET) vis dar sunkiai priverčia laikytis taisyklių. Tačiau eismo įvykių Kauno apskrityje sumažėjo beveik perpus.

Greitis, alkoholis, patirties stoka, išsiblaškymas – vairuotojų bėdos gatvėse. Padidėjusios baudos už Kelių eismo taisyklių pažeidimus (KET) vis dar sunkiai priverčia laikytis taisyklių. Tačiau eismo įvykių Kauno apskrityje sumažėjo beveik perpus.

Nuolatiniai pažeidėjai

Kauno pareigūnai pripažįsta, kad nestinga kelių erelių, kuriems negalioja ne tik taisyklės, bet ir bausmės. Pagal dabartinę tvarką už dalį pažeidimų numatytas teisės vairuoti atėmimas arba piniginė bauda. Už greitį teisė vairuoti atimama, jei turėdamas didesnį nei dvejų metų vairavimo stažą, viršiji jį daugiau nei 50 km/val.

Už kitus KET pažeidimus baudžiama pinigine bauda, kurią išieško antstolis. Jei pažeidėjas neturi pinigų ar turto, padarinių už pažeidimą nėra beveik jokių.

"Jeigu vairuotojas nuolat daro mažareikšmius pažeidimus, o turto neturi – nieko padaryti negalime. Skirtos baudos nėra kaip išieškoti, o teisės vairuoti atimti negalime. Išeitų, kad ir kokios didelės piniginės baudos, padaryti vis tiek nieko negalime", – esamą padėtį komentavo Kelių policijos valdybos viršininko pavaduotojas Tautvydas Pučius.

Pareigūno tvirtinimu, Kaune yra šimtai piktybinių pažeidėjų, nuolat iškrečiančių mažų šunybių keliuose. Neabejojama, kad jie taip elgiasi specialiai. Tikslios statistikos pareigūnai neveda, bet pamatę kai kurių pažeidėjų pavardes nebesistebi.

"Mes pažįstame asmenis, kurie nuolat pažeidinėja KET. Tačiau jie keičia mašinas. Anksčiau net buvome sudarę piktybinių pažeidėjų sąrašą, tačiau kovoti su nebaudžiamumu tai nepadėjo. Vieną dieną nuolatinis "klientas" gali vienu automobiliu važinėti, kitą dieną kitu. Pagal atriedantį automobilį negalime nuspėti, kad artėja nuolatinis KET pažeidėjas", – aiškino T.Pučius.

Svarstymai dėl balų sistemos

Anksčiau visi KET pažeidimai buvo įvertinti baudos balais. Taisykles pažeidusiam vairuotojui skiriami balai būdavo sumuojami. Surinkus atitinkamą skaičių, buvo atimama teisė vairuoti.

"Kalbama, kad svarstomas variantas grįžti prie baudos balų sistemos. Jei taisykles pažeidinėji nuolat, surinkęs balų puokštę turėsi atsisveikinti su vairuotojo pažymėjimu", – galimus pasikeitimus minėjo T.Pučius.

Baudos balų laikus vairuotojai jau sunkiai beprisimena. Anuomet pažeidėjas galėjo rinktis – mokėti nustatytą piniginę baudą, rinktis pagal pažeidimą numatytą balų skaičių arba dalį baudos ir mažesnį balų skaičių.

Pasirinkus balus, po metų jie būdavo panaikinami. Surinkusieji 10 balų netekdavo teisės vairuoti. Dažniau nusižengiantys vairuotojai balų skaičiui artėjant prie 10 imdavo nerimauti. Ne vienas pažeidėjas pradėdavo neįprastai elgtis – prisisegdavo saugos diržus, rodydavo posūkius, važinėdavo tik leistinu greičiu. Lengviau atsipūsdavo tik tada, kai seniausiai gauti balai būdavo panaikinami.

Kelių chuliganai

Jau treji metai Administracinių teisės pažeidimų kodekse galioja sąvoka – chuliganiškas vairavimas. Tai – Kelių eismo taisyklių pažeidimas dėl chuliganiškų paskatų, keliantis pavojų eismo saugumui arba savo ir kitų žmonių saugumui.

Chuliganišku vairavimu, galėtų būti laikomas važiavimas be aiškaus motyvo pėstiesiems skirtose vietose, priešpriešinio eismo kryptimi ir priverčiantis kitus eismo dalyvius keisti važiavimo kryptį, staiga stabdyti ar imtis kitų priemonių siekiant išvengti eismo įvykio.

Tokio elgesio motyvu teisinėje literatūroje laikomas siekis pademonstruoti panieką, nepagarbą visuomenei, savo išskirtinumą. Kauno apskrityje tokių "išskirtinių" nubausta 160. Pareigūnai aiškina, kad tai – vieni sunkiausiai įrodomų pažeidimų.

Slaptieji automobiliai

Priversti vairuotojus silpniau minti greičio pedalą padėjo keliuose įrengti stacionarūs greičio matuokliai.

Mėgstantieji lėkti su vėjeliu pyksta ant tų, kurie ties vadinamaisiais fotoaparatais beveik sustoja. Pareigūnai užtikrinti, kad ši priemonė priverčia vairuotojus pasirinkti saugų greitį.

Fotoaparatų užfiksuoti greičio viršijimo duomenys perduodami į Vilniuje esantį centrą, o iš ten jau paskirstomi po miestus. "Respublikoje jau įrengta daug greičio matuoklių. Tūkstančius nubaudžiame už greičio viršijimą. Baudžiama griežtai – jei nenurodo, kas vairavo, baudžiame automobilio savininką", – negailestingą tvarką priminė T.Pučius.

Lietuvoje yra vienuolika specialių transporto priemonių, kurios stovi kelyje ir fiksuoja automobilių greitį reikiamose vietose. Kauno apskrityje yra viena tokia mašina, kurią vairuotojai gali išvysti įvairiuose regiono keliuose.

Be to, policija turi ir specialiai nežymėtų transporto priemonių, kurios važiuodamos gali fiksuoti, ar kiti vairuotojai neviršija greičio. Kaune tokių mašinų yra 2, apskrityje – 9.

Interneto platybėse vairuotojai greitai identifikuoja šias pareigūnų naudojamas transporto priemones.

Netrūksta išgėrusiųjų

Per pusmetį Kauno apskrityje nubausta 1 tūkst. neblaivių vairuotojų. Nors bendra eismo įvykių statistika rodo, kad nelaimių keliuose mažėja, toks neblaivių vairuotojų skaičius kelia nerimą pareigūnams. "Girtam važiuoti lengviau, nei eiti", – dažnai girdimas taurelės mėgėjų juokelis.

Už vairavimą neblaiviems gali būti skiriamas areštas arba konfiskuotas automobilis. Be to, numatytos ir tūkstantinės baudos, grėsmė netekti vairuotojo pažymėjimo. Šiemet jau 34 girti vairuotojai neteko savo transporto priemonių.

Šiuo metu naudojami alkoholio matuokliai, kurie duomenis išsaugo atmintyje. Taip stengiamasi išvengti galimo piktnaudžiavimo.

Paradoksalu, tačiau apsvaigusieji nuo narkotikų pareigūnams neįkliūna. "Avarijų, kurias būtų sukėlęs narkotikus vartoję asmenys, neatsimenu. Gal jie neturi poreikio važiuoti, nežinau", – pastebėjo T.Pučius.

Anksčiau patruliai turėjo testus, kuriais nustatydavo, ar vairuotojas vairuoja apsvaigęs. "Pamenu pasitaikė vienas – alkoholiu dvokė stipriai, tačiau matuoklis nieko nerodė. Vežėme į gydymo įstaigą. Taip darome ir dabar, jei kyla įtarimų", – dėstė T.Pučius.

Mašinų gausa

Kaune yra užregistruota daugiau nei 400 tūkst. automobilių. Geografinė Kauno padėtis yra tokia, kad miestas beveik šalies centre, čia susikerta visi keliai iš kitų šalies rajonų, policijos vertinimu, transporto srautai didžiuliai. Tai taip pat turi įtakos avaringumui.

1886 m. buvo užpatentuotas variklis, o pirmas eismo įvykis, per kurį žuvo žmogus, užregistruotas tik po 10 metų Anglijoje. Dar visai neseniai automobilis buvo prabangos simbolis, o dabar jį įperka per vasarą užsienyje padirbėjęs studentas.

Pareigūnai pastebi, kad didžiausiai rizikos grupei priklauso 18–25 metų jaunuoliai, važinėjantys BMW, "VW Golf" automobiliais.

"Dabar mašinos gana pigios, todėl studentams nėra kliūčių važinėti vadinamosiomis lupenomis. O statistika liūdna – labiausiai pavojų kelyje neįvertina jauni žmonės", – teigė pareigūnas.

Policininkai pastebi, kad tik pradėję vairuoti jaunuoliai gatvėse jaučiasi lyg kompiuteriniame žaidime. Virtualioje erdvėje eismo įvykis pasekmių neturi. Ten mašinos susidūrė, atsivertė ir vėl toliau važiuoja. "Realiame gyvenime padariniai skaudūs. Gerai, jei sumaitojamas tik automobilis ir pavyksta išvengti aukų", – neigiama kompiuterinių žaidimų įtaka vairavimui neabejojo T.Pučius.

Lyčių skirtumai

"Moterys atidesnės, rečiau viršija greitį, tačiau silpnoji moterų vieta – žiedinės sankryžos", – šypsojosi pareigūnas. Vairavimo pradžiamokslį pradėjusiems būsimiems vairuotojams instruktoriai sunkiai gali parodyti pavyzdį, kaip teisingai važiuoti žiedine sankryža, ypač jei priekyje automobiliu rieda moteris. Jos dažniausiai dėmesį kreipia tik į tai, kad įvažiuotų į sankryžą, nesvarbu, kuria eismo juosta.

Vyrų nuodėmės keliuose – greitis, saugaus atstumo nesilaikymas, nenoras sankryžoje duoti kelią. "Vienas kito nenorėję praleisti vairuotojai, dažnai santykius aiškinasi ir toliau važiuodami", – akmenukų į savo lyties vairuotojų daržą pabėrė T.Pučius.

Vyrai mėgsta vytis vienas kitą, naudoti garsinius signalus, gestikuliuoti kumščiais ir pirštais. Pasitaiko, kad stabtelėję sankryžoje prie raudono šviesoforo signalo, tą laiką vyrai išnaudoja fizinei jėgai išlieti.

"Dar trūksta kultūros keliuose", – tarstelėjo T.Pučius. Prasidėjus rudeniui, vairavimo ypatumai šiek tiek keisis. Oro sąlygos paprastai daro savo korekcijas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų