Mieliausias architekto J. R. Palio kūrinys

S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome įrengtas Karinių oro pajėgų Paieškos ir gelbėjimo postas – mieliausias kūrinys jo architektui profesoriui Jurgiui Rimvydui Paliui.

Sava stichija

"Man pačiam patinka. Aš juo labai džiaugiuosi. Esu daug suprojektavęs ir tiltų, ir viso kito, bet šitas objektas labiausiai širdį kutena. Juo aš pasakiau tai, ką noriu pasakyti", – pareiškė J.R.Palys. Architektas kartojo įsitikinęs, kad toks kūrinys ir turėjo atsirasti seniausiame veikiančiame Lietuvoje ir viename seniausių Europos aerodromų.

Gelbėjimo ir paieškos posto įkūrimas dar kartą patvirtino, kad aerodromas gyvena savo gyvenimą. Pasak J.R.Palio, postas sustiprino istorinio S.Dariaus ir S.Girėno aerodromo reikmę.

Architektas prisipažino, kad nuo vaikystės domėjosi lėktuvais, garlaiviais, dirižabliais, tiltais, lenktyniniais prieškario automobiliais, daiktais su su dinamika. Nedvejodamas ir su didžiuliu džiaugsmu priėmė pasiūlymą suprojektuoti postą.

"Iš karto pasijutau savoje stichijoje. Didžiausias ir galingiausias jausmas apėmė, kad aš čia galiu sukurti tai, ką tikrai moku. Supratau, kad mane pakvietė ten, kur aš ir turiu būti", – atvirai klojo J.R.Palys.

Idėjos variklis

Tai turi būti ne kažkokie rūmai, ne dėžė, kaip dabar dažnai pasitaiko. Architektas tai jautė, žinojo dar nenubrėžęs nė vieno eskizo brūkšnio. "Tai turi būti specifinės estetikos aviacinis kūrinys. Kaip kosmosas, kaip kosminis laivas. Neturi matytis net architekto rankos. Padaryti tikrą, gerą funkcionalų daiktą, aviacinės estetikos kūrinį, kurio su niekuo nesupainiotume", – apie vizijas, tapusias tikrove, kalbėjo profesorius.

Šios vizijos lėmė aerodinamišką angaro formą, pačiam autoriui primenančią dirižablį. Iš tos pačios idėjos ir fasadai pasidengė žvynuota skarda. Norėjosi, kad viskas būtų aptraukta cinkuotos pilkai sidabrinės skardos žvynais. "Kaip laivas ar lėktuvas turi vieną kūną. Taip ir čia. Kūrėme vieną kūną", – materializavosi architekto vizija.

Prigludęs prie žemės, vientisos formos, aerodinaminis aviacinės estetikos kūrinys – toks nusipieštas vaizdas buvo pagrindinis architektų variklis. "Tada jau organiškai norėjosi, kad angaro langų forma būtų ovali, lenkta kaip lėktuvo ar laivo iliuminatoriai. Čia ir yra šio projektuojamo objekto esmė", – pabrėžė J.R.Palys.

Spalvų ir aplinkos dermė

Architektas viduje pasiūlė daryti lankstines arkas, kurios remiasi apačioje su galingais lankstais. "Čia mano kūrinys tie lankstai. Jie labai įdomiai pagaminti. Arkos lenktos, o dėl svorio išpjaustytos aštuonkampėmis skylėmis. Taip yra daroma lėktuvuose dirižabliuose, laivuose dėl svorio sumažinimo, be to, tai yra būdinga aviacijai. Man estetiškai labai gražu", – atviravo profesorius.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Straipsnis apie pastata, architektura.. Tai kur jos nuotraukos..???

Užpelkis

Užpelkis portretas
R. J. Palys yra vienas geriausių ne tik Kauno, bet ir visos Lietuvos architektų. Gaila, kad tokie žmonės negali stipriau paireikšti ir įtakoti visuomenės. Tokiems žmonėms reiktu suteikti diktatorių įgaliojimus - tuomet Lietuvoje išnyktu įstiklinti balkonai ir metaliniai garažai namų kiemuose. Žmonės turėtu laikyti architektūros egzaminą, kaip dabar laiko vairuotojo teisių egzaminą. Tokia turėtu būti tvarka Lietuvoje.

jobudas

jobudas portretas
Kiek ten sraigtasparnių..?
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių