Kritikuodama dabartinį kelių finansavimą, Lietuvos savivaldybių asociacija (LSA) neeiliniame suvažiame priėmė tvaraus kelių infrastruktūros finansavimo šaltinius numatančią rezoliuciją.
Finansų ministerijai pasiūlius gynybos finansavimą didinti, be kita ko, didinant akcizus visų rūšių kurui, Lietuviškų degalinių sąjungos (LDS) vadovas sako, kad tai apsunkina investuotojų planus Lietuvoje.
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas (BFK) siūlo Vyriausybei apsvarstyti du šaltinius, iš kurių kitąmet būtų galima padidinti finansavimą keliams. Anot politikų, Kelių priežiūros ir plėtros programai (KPPP) būtų galima skirti 80 proc. degalų akcizo arba papildomas įplaukas iš didesnių degalų akcizų ir kelių naudotojų mokesčio.
Aplinkos ministerijai siūlant palaipsniui didinti degalų, ypač dyzelino, akcizą, ministras Simonas Gentvilas sako, kad tai yra nuosekli valstybės politika atsisakyti iškastinio kuro. Verslo atstovai sako, kad ekonominiu požiūriu dabar nėra geras laikas didinti akcizus, be to, visi naujesni automobiliai – tiek benzininiai, tiek dyzeliniai – yra vienodai taršūs.
Finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad Vyriausybė neketina sekti kitų Europos šalių pavyzdžiu ir mažinti degalų akcizų, taip reaguojant į sparčiai kylančias jų kainas.
Vyriausybės atstovams prakalbus apie svarstymus mažinti degalų akcizus ir taip sumažinti jų kainas, kai kurie ekonomistai sako, kad tai būtų logiškas žingsnis, tačiau labiau politinis, o ne ekonominis. Tuo metu kiti pastebi, kad jei kartu būtų mažinamas ir pridėtinės vertės mokestis (PVM), tai galėtų duoti gerą efektą.
Komunikacijos agentūros „Brandnomika“ ekonomistas Aleksandras Izgorodinas laikosi pozicijos, kad, kuro kainoms pasiekus rekordines aukštumas, Lietuvoje reiktų mažinti degalų akcizus. To nepadarius, pastebėjo ekonomistas, lėčiau augs gyventojų vartojimas.
Seimui ketinant padidinti kelių finansavimą, nuo 2020 metų jiems skiriant 50 proc., o nuo 2021 metų – 52 proc. degalų akcizo, susisiekimo ministras įspėja, kad nedidinant finansavimo, gali pritrūkti lėšų svarbiausiems projektams.
Siūloma naikinti akcizų lengvatą kurui, kuriame yra daugiau nei 30 proc. biopriedų. Tokia lengvata buvo taikoma siekiant, kad Lietuvoje būtų parduodama kuo daugiau degalų su biopriedais.
Seimas ketvirtadienį priėmė svarstyti Akcizų įstatymo pataisas, kurias parengė socialdemokratai Andrius Palionis ir Artūras Skardžius bei "darbiečiai" Kęstutis Daukšys ir Zita Žvikienė. Toliau pataisą Seimas svarstys gruodžio 10-ąją.
Dėl šios išimties biudžetas šiemet, pasak A.Palionio, negavo apie 17 mln. eurų įplaukų.
Tačiau siūloma palikti lengvatą didelės koncentracijos