- Zigmas Jurevičius [2]
- [3]
- [3]
- Teksto dydis:
- Spausdinti [4]
Šiandien, paskutinę 2022-ųjų dieną, Saudo Arabijos smėlynuose startuos 45-asis Dakaro ralis. Į kvapą gniaužiantį žygį leidosi ne tik pasaulinės automobilių sporto žvaigždės, bet ir septyni ekipažai iš Lietuvos. Mirtininkų maratonu dėl tykančių pavojų pramintoms lenktynėms lietuviai kruopščiai ruošė ne tik techniką, bet ir save.
Ilgesnis ir sunkesnis
Gruodžio 31-ąją prologo etapu prasidedantis Dakaro ralis bus vienas sudėtingiausių ir ilgiausių per pastarąjį dešimtmetį. Lenktynininkų laukia beveik 5 tūkst. km greičio ruožų, kurie drieksis iš pagrindų atnaujintais maršrutais.
Daugiau kopų, bet dėl saugumo trasoje labiau išsijoti dalyviai, privalomos skaitmeninės kelio knygos – tai tik keletas papildomų iššūkių, su kuriais susidurs narsuoliai.
Varžybos šiandien prasidės „Pajūrio stovykloje“ netoli Janbu, Raudonosios jūros pakrantėje, o finišuos sausio 15 d. Damame, Persijos įlankos pakrantėje.
Šią savaitę į Saudo Arabiją susirinko per 1 tūkst. lenktynininkų. Gruodžio 29-ąją jie įveikė būtinas technikos ruošimo ir testavimo procedūras, o penktadienį buvo atliktos galutinės administracinės ir techninės patikros.
Gruodžio 31 d. startuos įvadinis prologo etapas, kurio greičio ruožas tęsis vos 10 km. Sausio 1 d. prasidės jau tikrosios lenktynės. Pirmajame etape karavanas pajudės iš „Pajūrio stovyklos“ ir įveiks 600 km, iš kurių daugiau nei pusę sudarys greičio ruožai. Ilgiausias greičio ruožas dalyvių laukia sausio 7-ąją – 473 km, o išvakarėse jie turės atlaikyti ilgiausią etapą pagal bendrą ilgį, įskaitant ir pervažiavimus – 877 km. Tik po aštuonių intensyvių dienų smėlynuose sportininkai Rijado mieste gaus pirmą ir vienintelę poilsio dieną.
Lietuviai – ne tik trasoje
Smėlynų šturmą gausi Lietuvos delegacija pradės gerokai pasikeitusi. Po dukart laimėtos „Original by Motul“ įskaitos šiemet neišvysime Arūno Gelažninko. Kaunietis planavo pasirodyti neįprastai – motobagio šturmano kėdėje, o prie vairo turėjo sėdėti jo žmona Emilija Gelažninkienė. Pora netgi gavo starto numerius, bet paskutinėmis savaitėmis nutarė, kad nepakankamai pasirengusi tokiam debiutui.
Tik po aštuonių intensyvių dienų smėlynuose sportininkai Rijado mieste gaus pirmą ir vienintelę poilsio dieną.
„Dakaro ralis – mano svajonė nuo dvyliktos klasės. Tačiau visą kelią turėjome nueiti absoliučiai nuo nulio ir vos per keturis važiavimų motobagiu mėnesius. Galėjome startuoti Dakaro ralyje, tačiau tai būtų labiau biudžetinis variantas. Būti tiesiog finišavusia, bet silpną rezultatą parodžiusia pirmąja moterimi lietuve – ne mano tikslas“, – tikino E. Gelažninkienė.
Savo numerį Dakaro lenktynėms jau turėjo ir Antanas Juknevičius, tačiau jam kortas sumaišė problemos dėl automobilio. Po pernykščio finišo vilnietis pardavė savo „Toyota Hilux Overdrive 2016 IRS“. A. Juknevičiaus manymu, šiemet Dakaro visureigių įskaitoje bus konkurencingi tik T1+ klasės automobiliai. Ilgą laiką dairęsis tokio pirkinio, jis tinkamo varianto taip ir nerado, todėl nusprendė šiais metais padaryti pertrauką. Veteranas nebuvo praleidęs nė vieno Dakaro nuo 2014 m., o aukščiausią, dvyliktą, vietą, jam pavyko užimti 2018 m.
Grožis: su R. Baciuška komandoje startuosianti ispanė C. Gutierrez yra antroji moteris istorijoje, laimėjusi Dakaro etapą./ Scanpix nuotr.
Prie lietuvių pajėgų galėjo prisidėti du keturračių lenktynininkai Antanas Kanopkinas ir Adomas Gančierius. Vis dėlto šiems motociklų raiteliams koją pakišo biurokratiniai formalumai – dėl dalyvių gausos debiutantų paraiškos buvo išstumtos iš eilės.
Tiesa, Saudo Arabijoje lietuvius išvysime ne tik prie starto linijos. Tarptautinė automobilių sporto federacija (FIA) sporto komisarų kolegijos pirmininku paskyrė advokatą Arną Paliukėną. Be teisėjų atstovo, Dakaro ralyje darbuosis ir nemenkas būrys mūsų mechanikų, žiniasklaidos atstovų ir sirgalių.
Biudžetas – milijonas
Sirgalių dėmesio labiausiai sulaukiančioje visureigių įskaitoje neabejotinu favoritu laikomas pernykštis čempionas Nasseras Al-Attiyahas. Vis dėlto prognozuojama, kad šįsyk Kataro lenktynininkui, Dakare triumfavusiam net keturis kartus, rimtą iššūkį mes automobilių sporto legendos: daugkartinis WRC pasaulio čempionas, triskart triumfavęs ir Dakare, ispanas Carlosas Sainzas ir pernykštis Dakaro vicečempionas prancūzas Sebastienas Loebas.
Ar lietuviai gali užminti ant kulnų favoritams?
Benediktas Vanagas./ Scanpix nuotr.
„Dabar tai labiau psichologinis dalykas“, – įsitikinęs Benediktas Vanagas. Jis užsiminė, kad meistriškumu kai kurie lietuviai neatsilieka nuo čempionų.
Vilnietis prieš trejus metus Saudo Arabijoje užėmė aukščiausią istorijoje – vienuoliktą vietą. Praėjusiame ralyje tą patį Lietuvos rekordą pakartojo Vaidotas Žala.
B. Vanagas į 2023-iųjų Dakarą pasitelkė itin stiprius kozirius. Pirmiausia, iki 1 mln. eurų išaugusį komandos biudžetą. Svarbiausia, aukščiausio lygio techniką – T1+ klasės „Toyota GR DKR Hilux 2022“ galiūną. Su tokiu pat visureigiu N. Al-Attiyahas pernai tapo Dakaro čempionu.
Portugalas netobulėjo?
Kaip pasakojo lenktynininkas, nuo ankstesniojo bolido naujasis išoriškai nesiskiria niekuo, bet viduje slepia kelis visiškai naujus sprendimus ir visą aibę mažesnių patobulinimų.
Pirma esminė permaina – jame nebėra atmosferinio 5 l darbinio tūrio 8 cilindrų variklio, kurį pakeitė 3,5 l šešių cilindrų variklis su dviem turbinomis. Jos suteikia daug didesnį efektyvumą ir sukimo momentą. Išaugusi automobilio galia stipriai padės pagreitėjant ir važiuojant per smėlį. Naujasis variklis yra beveik 100 kg lengvesnis už ankstesnį, o tai leidžia visai kitaip paskirstyti svorį.
Antra naujovė – „monoshock“, arba vieno amortizatoriaus vienam ratui sistema. Ji suteikia geresnę galimybę visureigiui laikytis prilipus prie kelio. Šis ir kiti patobulinimai leidžia važiuoti komfortiškiau, greičiau ir patikimiau.
„Tokio artimo gamyklinei komandai automobilio iki šiol nesame turėję“, – pripažino B.Vanagas.
Lietuvį, kurio pasirodymą pernai nutraukė avarija, į kovą su kopomis lydės naujas šturmanas. Portugalą Filipe’ę Palmeiro pakeitė estas Kuldaras Sikkas, turintis daugybę patirties pasaulio ralio čempionate (WRC), bet niekada nevažiavęs Dakare.
Dešimt geriausių šturmanų vien Dakaro ralyje gali uždirbti iki 100 tūkst. eurų, o mūsų pasirinkimas yra ateities sandoris.
„Dešimt geriausių šturmanų vien Dakaro ralyje gali uždirbti iki 100 tūkst. eurų, o mūsų pasirinkimas yra ateities sandoris. Šį sezoną investuojame į Kuldarą, kad jis taptų aukšto lygio specialistu. Filipe yra puikus bičiulis, puikus specialistas, bet Dakaras keičiasi, keičiasi ir technologijos. Dalis profesionalų yra užsitarnavę titulus, turi savo vertę, bet nebūtinai nori tobulėti“, – samprotavo B.Vanagas.
Nesnaudė ir kiti
Techniką iš pagrindų atsinaujino ir V. Žala. Pernai su „Mini“ visureigiu finišavęs lyderių dešimtuko papėdėje, jis persėdo į modernų T1+ klasės „Prodrive Hunter“ gamintojo visureigį. 35-erių vilnietis atskleidė, kad už automobilio nuomą jo komandai teks pakloti rekordinę sumą, bet tikslių skaičių neįvardijo.
Kaip ir pernai, lietuvis prie starto linijos stos su šturmanu iš Portugalijos Paulo Fiuza. Beje, „Teltonika Racing“ ekipos lenktynininką lydės ir jam talkins ne dešimt, kaip pernai, o net apie 50 žmonių. Augančias V. Žalos ambicijas patvirtina ir jo pasirengimo grafikas, kuriame buvo ne tik naujo ratuočio bandymai Maroko dykumose, bet ir gerokai ankstesnis persikėlimas į Dubajaus smėlynus.
Prie naujo T4 klasės SSV motobagio vairo sėdės Tomas Jančys ir šturmanas Irmantas Bražiūnas iš „Mediafon Team“. „Canam Maverick x3 xrs“ motobagis net 100 kg lengvesnis, patobulintos jo priekinės šakės, sumažintas vėjo pasipriešinimas, patobulinta variklio radiatoriaus ir variatoriaus aušinimo sistema.
Kartelė: naujasis B.Vanago „Toyota Hilux“ nesiskirs nuo pernykščio N. Al-Attiyaho bolido, su kuriuo jis tapo Dakaro čempionu./ Scanpix nuotr.
Dar rimtesnius argumentus motobagių klasėje pasitelkė Rokas Baciuška su šturmanu Oriolu Vidaliu. Tauragiškis su ispanu praėjusiame Dakare debiutinį pasirodymą baigė trečioje T4 klasės vietoje. Šis pasiekimas nulėmė, kad 23 metų jaunuolis gavo kvietimą prisijungti prie „Red Bull“ gamyklinės komandos. Joje greta lietuvio startuos ir Cristina Gutierrez, 2022 m. Dakarą irgi užbaigusi trečia savo klasėje. Ispanė yra antroji moteris istorijoje, kuriai pavyko laimėti Dakaro etapą.
Motobagį pasikinkė ir Dakaro ralių veteranas Gintas Petrus su portugalu Jose Marquesu („Petrus Combucha Team“).
Rusai liko už borto
Dar du Lietuvos ekipažai glaudžiai bendradarbiaus su Čekijos atstovais. Trečią kartą keturračiu Dakarą įveikti pasiryžęs klaipėdietis Laisvydas Kancius vėl važiuos su čekų komanda „Story Racing“.
„Šiemet Dakare mūsų klasėje bus trys aiškūs lyderiai ir dar apie dešimt lenktynininkų, kurie yra labai panašaus pajėgumo, prie jų priskirčiau ir save. Tad galutnį rezultatą gali nulemti net smulkmenos“, – prognozavo jis.
Vaidoto Paškevičiaus, Slavomiro Volkovo ir Tomo Gužausko trijulė antrajam savo sezonui išginė čekišką kelių monstrą „Tatra Jamal“. Praėjusiais metais sunkvežimių įskaitoje dvyliktą vietą pasiekę lietuviai šiemet turės kur kas daugiau šansų įšokti į dešimtuką. Nors „Constra Racing“ ekipa lenktyniaus tuo pačiu sunkvežimiu, jis buvo gerokai atnaujintas. „Tatra Jamal“ varo net 13 l darbinio tūrio, 1 000 AG variklis. 9,5 t sveriančio galiūno daugiausia patobulinta širdis – variklis.
„Komanda, iš kurios nuomojamės sunkvežimį, jį tobulino ištisus metus. Grįžus po praėjusio Dakaro variklyje buvo rasti sudegę stūmokliai. Jei būtų reikėję lenktyniauti dar kelias dienas, vargu ar technika būtų atlaikiusi. Čekai įdėjo labai daug pastangų, kad gedimas nepasikartotų. Be to, pagaliau buvo sumontuota automatinė pavarų dėžė. Ji mums leis pagreitėti kopose, kur prarasdavome gana daug laiko“, – džiaugėsi V. Paškevičius.
Lietuvių šansus kilti aukščiau didina ir tai, kad dėl sankcijų šiais metais Dakare nebus itin pajėgių Rusijos KAMAZ ekipų ir Baltarusijos MAZ atstovų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
Galerijos [15]
Nuorodos:
[1] https://kauno.diena.lt/%2Bdocument.location.href%2B
[2] https://kauno.diena.lt/autoriai/zigmas-jurevicius-60
[3] javascript://;
[4] https://kauno.diena.lt/print/1108443
[5] https://kauno.diena.lt/zymes/dakaro-ralis-3
[6] https://kauno.diena.lt/zymes/benediktas-vanagas-2
[7] https://kauno.diena.lt/raktazodziai/vaidotas-zala
[8] https://kauno.diena.lt/naujienos/sportas/kitos-sporto-sakos/naujameti-sampana-issaus-mirtininku-maratone-1108443?komentarai
[9] https://kauno.diena.lt/naujienos/sportas/kitos-sporto-sakos/dakaro-sturmas-lietuviu-uzmojai-pries-smelio-spastus-1155405
[10] https://kauno.diena.lt/naujienos/sportas/kitos-sporto-sakos/dakaro-sturmas-lietuviu-uzmojai-pries-smelio-spastus-1155405#comments
[11] https://kauno.diena.lt/naujienos/kriminalai/nelaimes/po-tragisko-ralio-zymiu-lenktynininku-reakcijos-ziurovu-ten-buti-negalejo-1193539
[12] https://kauno.diena.lt/naujienos/kriminalai/nelaimes/po-tragisko-ralio-zymiu-lenktynininku-reakcijos-ziurovu-ten-buti-negalejo-1193539#comments
[13] https://kauno.diena.lt/naujienos/sportas/kitos-sporto-sakos/v-zalos-karjeros-posukis-vairuos-supersunkvezimi-1193206
[14] https://kauno.diena.lt/naujienos/sportas/kitos-sporto-sakos/v-zalos-karjeros-posukis-vairuos-supersunkvezimi-1193206#comments
[15] https://kauno.diena.lt/galerijos
[16] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/avarija-linkuvos-gatveje-1201400
[17] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/prezidentas-susitiko-su-kandidatu-i-energetikos-ministrus-z-vaiciunu-1201372
[18] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/g-nauseda-lankesi-krovininio-orlaivio-avarijos-vietoje-1201364
[19] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/prezidentas-susitiko-su-kandidatu-i-kulturos-ministrus-s-biruciu-1201356
[20] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/kauno-ligonineje-naujo-korpuso-statybos-1201349
[21] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/teismas-perziures-vaizdo-irasus-policininko-d-serpycio-byloje-1201338
[22] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/prezidentas-suteike-brigados-generolo-laipsni-pulkininkui-alasauskui-1201324
[23] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/po-vilniuje-nukritusio-lektuvo-surengta-spaudos-konferencija-1201285
[24] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/vilniuje-nukrito-lektuvas-1201281
[25] https://kauno.diena.lt/galerijos/vaizdai/europos-krepsinio-cempionato-atranka-lietuva-siaures-makedonija-1201265