Kauniečiai, rytoj S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome dalyvausiantys legendinio skrydžio garbei surengtoje šventėje, vėl nagrinės versijas, kaip, įveikę Atlantą, žuvo du garsiausi Lietuvos lakūnai.
Sustoję lakūnų laikrodžiai
Iki šiol yra abejojančiųjų „Lituanicos" katastrofą tyrusios komisijos ir kitų tyrimų išvadomis. Dar daugiau painiavos ir įtarimų sukėlė šiomis dienomis per Lietuvos televiziją parodytas sovietmečiu statytas Raimundo Vabalo filmas „Skrydis per Atlantą", kuriame nedviprasmiškai nurodyta oranžinės paukštės žūties priežastis- šūviai iš slaptos vokiečių darbo stovyklos Berlinchene.
„Lituanicos" lakūnai žuvo vos prasidėjus 1933 m. liepos 17-ajai - 0.36 val. Tai atsitiko anuometės Vokietijos teritorijoje, Soldino miške (dabar Lenkija, Mysliboužo apylinkės).
Tikslų katastrofos laiką užfiksavo Atlantą įveikusių ir be nutūpimo 6411 km (antras rezultatas anuometinės aviacijos istorijoje) nuskridusių lakūnų Stepono Dariaus ir Stasio Girėno aviaciniai laikrodžiai, sustoję nelaimės metu. Vietos gyventojai „Lituanicos" žūties vietą aptiko po poros valandų, į Berlyną apie katastrofą buvo pranešta po 10 ar 12 valandų.
Pasipylė prieštaringos žinios
Suvenyrų mėgėjai nelaimės vietoje grobstė, kas jiems atrodė reikalinga, ir nešėsi į namus, kol vokiečiai paskyrė apsaugą.
Ano meto spaudoje galima rasti pranešimų, kad vokiečių iškviestas gydytojas konstatavo, jog lakūnų gyvybė užgeso tarp ketvirtos ir penktos valandos ryto (iš „Berliner tageblatt" pranešimo). Pirmosiose nuotraukose, kurias po katastrofos padarė artimiausios gyvenvietės mėgėjas fotografas, iš tiesų regisi, kad S.Darius mėgino iššliaužti iš suknežinto lėktuvo kabinos. Spauda taip pat rašė, kad buvo skubėta pašarvoti lakūnus - apie tai byloja viename karste rastos trys lakūnų rankos, o kitame - viena. Būta ir kitų prasimanymų.
Kai į įvykio vietą atvyko Lietuvos pasiuntinybės Berlyne atstovai, lėktuvo nuolaužos dar nebuvo surinktos į krūvą, bet lakūnų kūnus (juos prieš tai sudužusiame lėktuve matė į nelaimės vietą atskubėjęs ELTA atstovas) jau spėta sudėti į karstus.
O laikraščiai rašė, kad lėktuvo nuolaužos jau buvo surinktos į krūvą, todėl buvo sunku tirti nelaimės priežastis. Prieštaringa informacija, pasiekusi viešumą, sėjo skausmingus įtarimus.
Galėjo ar negalėjo pašauti?
Po „Lituanicos" katastrofos Soldino miške spauda mirgėjo pranešimais, kad lėktuvą pašovė Berlincheno stovyklos apsauga, turėjusi kulkosvaidžius ir patrankėles lėktuvams apšaudyti. Pašauti labai žemai skridusią „Lituanicą", žinoma, buvo nesunku. Buvo rašoma, kad vokiečiai ją palaikė lenkų lėktuvu ir todėl pašovė.
Žinomas aviacijos istorikas ir muziejininkas Gytis Ramoška tvirtina, kad vokiečiai tuo metu dar neturėjo jokios karinės aviacijos, vadinasi, neturėjo ir tinkamų priešlėktuvinių pabūklų. Meškos paslaugą vokiečiams padarė jų socialdemokratinė spauda, kurios nekentė tuo metu Vokietijoje įsitvirtinantis Hitleris. „Būtent šios pakraipos laikraščiai atkakliai piršo mintį, kad Berlincheno stovyklos apsauga pašovė „Lituanicą". Tačiau tai paneigia kelios komisijos, apžiūrėjusios lėktuvo liekanas ir tyrusios lakūnų kūnus. Aš tikiu generolo Antano Gustaičio vadovautos komisijos išvadomis", - teigė G.Ramoška.
Anot pašnekovo, kai Aleksoto angarus pasiekė „Lituanicos" nuolaužos (vokiečiai atsiuntė ir surinktus iš gyventojų „suvenyrus" iš katastrofos vietos), juos ilgai tyrusi komisija spalį paskelbė lėktuvą ištikusios nelaimės priežastis.
Posūkyje užkliudė pušį
Kodėl „Lituanica", likus trims skrydžio iki Kauno valandoms, esant blogoms oro sąlygoms, neturėdama nė vieno prožektoriaus, skrido pavojingai žemai virš tamsoje skendinčio Soldino miško?
G.Ramoška mano, kad lakūnai ieškojo vietos nutūpti. Kodėl jie nutarė nusileisti? Komisija nustatė, kad bakuose benzino būta užtektinai. Be to, jei lakūnai būtų pastebėję, kad jo pritrūks iki Kauno, būtų nutupdę „Lituanicą" prieš sutemstant.
Tad liko kita priežastis. Ją nustatė komisija, kuriai vadovavo gen. Antanas Gustaitis. Šios komisijos išvada: pradėjo trikti lėktuvo variklio darbas. Neradusi vietos nutūpti Berlincheme, „Lituanica" nuskrido dar 33 km Berlyno link. Šėlo audra. Ieškodama vietos nutūpti, bet lėkdama apie 200 km/val greičiu, „Lituanica" darydama posūkį užkabino pušis ir patyrė kraupią katastrofą.
„Audros blaškomo lėktuvo variklis dirbo silpnai, nes benzino bakuose pakilo smulkios aliuminio dalelės ir užteršė benzino filtrus bei karbiuratorių. Dėl šios priežasties lėktuvas negalėjo pakilti aukštai. Komisija atmetė pašovimo versiją kaip gryną prasimanymą, nes, apžiūrėjus „Lituanicos" korpusą ir kabiną, nerasta jokių šūvių pėdsakų", - kalbėjo G.Ramoška.
Versijos sklandė turguje
G.Ramoška dalyvavo 1982 metais pertvarkant „Lituanicos" ekspoziciją Karo muziejuje ir kartu su kitais lakūnais apžiūrėjo kiekvieną lėktuvo centimetrą. Neaptikta jokių šūvių pėdsakų. Beje, jis prisiminė, kad ilgą amžių nugyvenusi S.Dariaus žmona sakiusi savo dukrai, jog pirmą kartą apie „Lituanicos" pašovimą išgirdusi... turguje.
Įdomus ir kitas G.Ramoškos prisiminimas - jis aptiko dokumentą, kad praėjus metams, kai Aleksoto angare buvo tiriama „Lituanica", toje vietoje buvo rasta kulka. Keista, kad ji buvo rasta tik po metų. Gal todėl ir nebuvo tirta? G.Ramoška spėja, kad greičiausiai būtų paaiškėję, jog ta kulka buvo pagaminta Lietuvoje...
Tiems, kurie spėlioja, kaip galėjo neužsidegti sudužusi „Lituanica", G.Ramoška paaiškina: „Lėktuvas, lėkęs dideliu greičiu, atsitrenkė į pušis, ir didžiulė išcentrinė jėga atplėšė lėktuvo variklį, jis nuskriejo į šalį (tai užfiksuota pirmose nuotraukose). Pro prarėžtą lėktuvo bagažinę iškrito maišas su laiškais, jis buvo rastas atokiau nuo nelaimės vietos. Lakūnai negalėjo jo išmesti patys, kaip kai kas tikina, nes jie negalėjo neišlipę iš lėktuvo pasiekti daiktų, tarp kurių buvo ir pirmasis iš JAV į Europą atskraidintas maišas su laiškais. „Jis buvo už dviejų galingų benzino bakų, užėmusių vidinę lėktuvo erdvę", - aiškino G.Ramoška.
Įtariami net vaistai
Sudužus „Lituanicai", latvių spaudoje atsirado keista informacija apie galimą tragedijos priežastį. Pasirodo, prieš metus arti lietuvių žūties vietos katastrofą patyrė du latvių lakūnai, skridę iš Rygos Afrikon. Jų lėktuvo, kaip rašė Petras Jurgėla knygoje „Sparnuotieji lietuviai - Darius ir Girėnas", variklis sustojo lyg paralyžiuotas be jokios aiškios priežasties. Lėktuvas nukrito ir sudužo. Buvo manoma, kad dėl to kalti kažkokie paslaptingi spinduliai, kurie tampa pražūtingi lėktuvams, patekusiems į jų veikimo zoną.
Žinomo lėktuvų konstruktoriaus ir lakūno Vlado Kensgailos nuomone, yra daug klausimų, į kuriuos iki šiol neatsakė „Lituanicos" katastrofos tyrėjai. Pavyzdžiui, kodėl iki šiol nebuvo ištirti S.Girėno rasti po avarijos vaistai? Oficialiai buvo rašoma, kad lakūnai juos pasiėmė nuo miego, bet, anot V.Kensgailos, kas dabar galėtų paneigti, kad pavyduoliai galėjo pakeisti tuos vaistus į visai kitokio poveikio preparatus? Pasigenda konstruktorius ir borto žurnalo, kuris anksčiau buvo eksponuojamas muziejuje. Juk įrašai tame žurnale turi didžiulę vertę ne tik katastrofos tyrėjams.
„Kadangi ištyrinėjau „Lituanicą" iki paskutinio varžtelio prieš gamindamas jos kopiją filmui „Skrydis per Atlantą", tai nesutinku su kai kuriomis A.Gustaičio komisijos išvadomis ir net neatmetu lėktuvo pašovimo versijos, kartu suprasdamas, kad tautai reikia šios legendos. Kaip ir oranžinės „Lituanicos" skrydžio virš Kauno", - atsiduso V.Kensgaila.
Skrido peršautomis galvomis?
S.Dariaus ir S.Girėno palaikai į Teismo medicinos institutą Kaune buvo atvežti ąžuoliniuose karstuose 1933 metų vėlų liepos 23 vakarą. Apirę lakūnų kūnai buvo mirkomi, plaunami ir valomi specialiose voniose. Instituto direktoriaus profesoriaus Kazio Oželio vadovaujama specialistų komisija, ištyrusi kūnus, vieningai pareiškė: lakūnai žuvo dėl mirtinų sužalojimų katastrofos metu. Jokių šūvių pėdsakų (tą patį patvirtino ir 1964 m. atlikta dar viena teismo medicinos ekspertizė) neaptikta.
Bet Lietuvai atgavus nepriklausomybę, iš JAV atkeliavo profesoriaus Jurgio Žilinsko, dalyvavusio K.Oželio vadovautoje komisijoje, prisiminimai. Juose profesorius rašo apie lakūnų galvose ir kojose pastebėtas gilias apvalias žaizdas, kurias galėjo padaryti kulkos. Tai, švelniai tariant, keista. Vadinasi, S.Darius ir S.Girėnas skrido peršautomis galvomis ir kojomis 33 kilometrus (toks atstumas buvo nuo vokiečių stovyklos iki lėktuvo žūties vietos)?
Prisiminimuose J.Žilinskas tvirtina, kad nepasirašė teismo medicinos apžiūrėjimo akto, tačiau Lietuvos valstybės archyve saugomame šio dokumento originale puikuojasi profesoriaus parašas. Beje, J.Žilinskas garsėjo antivokiškomis nuotaikomis.
Nerado šūvių pėdsakų
Sumirkę tepaluose ir kraujyje S.Dariaus ir S.Girėno drabužiai į Vytauto Didžiojo karo muziejų buvo atvežti netrukus po to, kai į Lietuvą buvo atskraidinti jų palaikai. Skrydžio 50-ųjų metinių išvakarėse buvo leista juos restauruoti Lietuvos dailės muziejaus P.Gudyno muziejinių vertybių restauravimo centre.
Lakūnų drabužius restauravo Bronė Pinkevičiūtė, Dalia Valujevičienė ir Elena Jazbutienė. Pastaroji cheminiu būdu valė S.Girėno drabužius. Lygindama išvalytas kostiumines kelnes, laikrodžiui nešioti skirtoje kišenėlėje rado pusantro šimto dolerių. Banknotus ji atidavė išlyginti, ir radinys buvo grąžintas į Kauną.
Lyginant drabužius ir banknotus niekas šūvių pėdsakų nepastebėjo. Nebuvo smarkiai suplėšytuose drabužiuose ir iškarpytų vietų, naikinant kulkos pėdsaką. Asmeninių lakūnų daiktų, užrašų, žemėlapių restauratorės taip pat nepastebėjo jokių kulkų pėdsakų, bet, kaip ir dera, paliko visus įbrėžimus, šviesias po valymo dėmes, kitas žymes. Restauratoriai neturi teisės naikinti istorijos pėdsakų.
Nepaisant daugybės įrodymų ir faktų, lietuviai vis vien nelinkę tikėti, kad „Lituanica" žuvo dėl techninių priežasčių. Matyt, Lietuvą išgarsinusių lakūnų skrydis „Lituanica" per Atlantą, jų žūtis taip ir liks apipinta ne tik meile, bet ir legendomis.
Populiariausios „Lituanicos" žūties versijos
Sutriko lėktuvo variklis, „Lituanica" buvo priversta skristi žemai ir darydama posūkį užkliudė pušį.
S.Dariaus ir S.Girėno lėktuvą pašovė slaptos vokiečių darbo stovyklos Berlinchene priešlėktuviniai pabūklai.
Lietuvius lakūnus apšaudė nežinomi snaiperiai.
Vaistai, kuriuos S.Darius ir S.Girėnas pasiėmė, kad nekamuotų miegas, buvo pakeisti kitais.
Naujausi komentarai