- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kokia skirtingų lyčių situacija Lietuvos savivaldybėse? Kaip netolygius pasiskirstymus veikia vyraujantys vyrų ir moterų stereotipai? Lygių galimybių kontrolieriaus įstaiga pristato naują iniciatyvą – priemonę savivaldybėms, padėsiančią matyti situaciją žemėlapyje. Pokalbis apie ją su tarnybos eksperte Vilma Gabrieliūte.
– Labai džiaugiamės, kai nagrinėjame lyčių klausimus, kad galime pristatyti pirmą Lyčių lygybės žemėlapį Lietuvoje, kuris matuoja vyrų ir moterų padėties skirtumus kiekvienoje savivaldybėje. Kiekviena savivaldybė gali detaliai peržiūrėti, kokia yra jų situacija aštuoniose srityse – švietimas, sveikatos sritis, pažiūrėjome, kaip žmonės dalyvauja darbo rinkoje, koks ekonominis aktyvumas, kokia situacija kultūros ir sporto srityse, kaip sekasi savivaldybėms užtikrinti lyčių lygybės klausimus valdant ir priimant sprendimus.
– Turbūt bus savivaldybių, kurios nenorės pamatyti rezultatų.
– Žemėlapį suskirstėme į keturių spalvų blokus. Žalia spalva – geriausias įvertis, raudona ir pilka – žemiausi įverčiai. Žiūrint į bendrą įvertinimą, yra tik aštuonios žalios savivaldybės. Vadinasi, tik tos savivaldybės užtikrina lyčių lygybės klausimus, padėties skirtumus, kad jie nebūtų didesni nei 20 proc.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Pagal ką matuojate?
– Pagal aštuonias sritis, ten yra įvairių indikatorių. Jei paimsime tų aštuonių savivaldybių skirtingas sritis, pamatysime, kad labai skirtingai sekasi. Todėl negalime sakyti, kad šios aštuonios savivaldybės puikiai dirba. Ši priemonė naudingiausia savivaldybėms, kad jos naudotų ją situacijai analizuoti ir spręstų tam tikrus klausimus.
– Ar buvo sričių, dėl kurių rezultatų būtumėte nustebę?
– Labai nustebinti nebuvome, tačiau matome tendencijų, kurios atsiliepia ir bendroje Lietuvos statistikoje. Tačiau svarbu įsivertinti savo konkrečiai situaciją. Labiausiai nuliūdino socialinės apsaugos sritis. Daugumoje savivaldybių indikuojama, kad į vaikų priežiūrą vis dar per mažai įsitraukę tėčiai, savivaldybės gal per mažai skiria dėmesio. Koreliacijų matome tarp vaiko priežiūros paslaugų iki trejų metų prieinamumo arba naudojimosi ir moterų dalyvavimo darbo rinkoje, pvz., keliose savivaldybėse pamatėme, kad jei tik 20–30 proc. vaikų eina į darželį, tokioje savivaldybėje kas antra moteris nedirba. Tai turi padarinių – didėja skurdo rizika, gyvenimo kokybė, karjeros galimybės. Įdomu, kad šis rodiklis veikia ir vyrų gyvenimo kokybę.
– Lyčių lygybė vyrams – sveika.
– Vis daugiau atsiranda tyrimų, nagrinėjančių vyriškumo normą, kvestionuojančių, kaip veikia lyčių stereotipai vyrų gyvenimus. Matome, kad vyrai, įsitraukę į vaikų priežiūrą ankstyvame amžiuje, mezga prieraišų santykį, turi mažiau suicidinių minčių ir dažniau tikrinasi sveikatą.
Net kalbant apie saugumą vairuojant – tik praeitais metais buvo sukurtas bandymas, testavimas, ar saugos diržai saugūs moterims.
Bendroje statistikoje matome, kad vyrai net tris kartus dažniau miršta nuo išorinių priežasčių ir du kartus dažniau serga profesinėmis ligomis. Tai galima sieti su nuo mažens girdima vyriškumo norma – būk drąsus, stiprus, nesvarbu kaip jautiesi, atsilaikyk ir pan.
– Žemėlapis rodo ne tik moterų nelygybės sritis, bet ir vyrų?
– Taip. Rodo padėtį. Labai svarbu rinkti duomenis. Mūsų vienas iš tikslų – paskatinti savivaldybes rinkti duomenis ir analizuoti pagal lytį. Jei to nedarome, kai kuriame paslaugas, infrastruktūrą, nežinome, kaip tai paveiks vyrų ir moterų gyvenimus.
– Prieš pokalbį minėjote, kad yra vaistų, kurie buvo kurti ir bandomi tik ant vyrų.
– Tokia sritis vadinasi duomenų spragomis, kai, pvz., daug yra technologijų, kurias dažniausiai sukuria vyrai ir jie priimant sprendimus neturi moterų, dažniausiai tada nepagalvojama apie moteris. Pvz., kiekviename biure yra ventiliavimo sistema, dažnai įrangos temperatūra nustatoma keliais laipsniais moterims biologiškai per šaltai. Vyrams viskas gerai, bet moterys dažniausiai šąla. Net kalbant apie saugumą vairuojant – tik praeitais metais buvo sukurtas bandymas, testavimas, ar saugos diržai saugūs moterims. Anksčiau buvo taikomas keliais dydžiais mažesnis nei vyrų kūno sudėjimo prototipas, visiškai neatsižvelgiant į moters biologiją. Moterims statistiškai du kartus didesnė mirties tikimybė avarijos atveju dėl šios priežasties.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?46
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...