Prabangių automobilių gamintoja „Mercedes-Benz" jau penkerius metus kuria naują sistemą, kuri vien iš vairo judesių atpažins mieguistą vairuotoją. Žadama, kad elektroninis „naktinis budėtojas" bus pradėtas gaminti kitąmet - greičiausiai kaip serijinė naujos E klasės kartos įranga. Kol kas nuovargio signalizatorius bandomas.
Pasak bendrovės Mokslinių tyrimų skyriaus, 24-33 proc. eismo įvykių, kurie baigiasi mirtimi, priežastis yra per didelis nuovargis. Ypač pavojingas sekundę ar kiek ilgiau trunkantis miegas. Kiekvienas vairuotojas gali pastebėti: po 50 km važiuoti tampa monotoniška, vokai apsunksta, žmogus neramiai muistosi sėdynėje, vis dažniau pagauna save, kad slopina žiovulį. Dažniausiai vairuotojai trumpam užsnūsta naktį važiuodami nuobodžiu, ilgu keliu. Teigiama, jog pagrindinė problema yra ne nuovargis, o tai, kad pats vairuotojas jo neįvertina.
„99 proc. žmonių pastebi, jog yra pavargę, tačiau nekreipia dėmesio, kad juos tuoj užvaldys miegas. Deja, nuovargio masto nesuvokiame. To neįvertinus padariniai dažnai būna skaudūs, kartais eismo įvykiai net baigiasi mirtimi", - teigė bendrovės „Mercedes-Benz" užsakymu Tiubingeno (Vokietija) universiteto klinikoje vyzdžius tyrinėjanti Barbara Wilhelm.
Pasirodo, visiems miego lenkiamiems vairuotojams būdingas pasikartojantis nesąmoningas judesys: trumpai, bet stipriai suktelėti vairą, paskui greitai išlyginti automobilį. Kuo labiau pavargęs žmogus, tuo tokie judesiai dažnesni.
Per pirmas 20 minučių, kai vairuotojui paprastai dar nereikia kovoti su mieguistumu, elektroninė sistema sudaro savotišką individualų vairavimo profilį, jis išsaugomas kaip nulinė linija. Jei vėliau užfiksuojami ryškūs ir išorinėmis aplinkybėmis nepaaiškinami nukrypimai, sistema vairuotoją įspėja pavojaus signalu.
Miegalius prie vairo įspėjančias sistemas kuria ir bendrovės „Volkswagen", „Volvo", tačiau „Mercedes-Benz" nuo jų skiriasi. Šie gamintojai bando kameras, stebinčias kelią arba vairuotojo akis, o nukrypimai nuo kurso arba lėtesnis mirksėjimas vertinamas kaip nuovargis.
Bendrovės „Mercedes-Benz" specialistų manymu, kai akys užsimerkia, o automobilis kerta skiriamąją juostą, imtis priemonių dažnai jau būna per vėlu. Vokiečių automobilių gamintojų teigimu, kamera, skirta stebėti vairuotojo akims, techniškai sudėtinga, todėl žmogų dėl galimo pavojaus reikia įspėti dar tada, kai jis spės ir pajėgs pavažiuoti tiek, kad galėtų sustoti ir pamiegoti ar pasimankštinti.
Bendrovės „Mercedes-Benz" elektroninis „naktinis budėtojas" jau ištobulintas tiek, kad pagal aplinkybes su vairuotoju gali „elgtis" griežtai arba šiek tiek švelniau. Kuo ilgesnis atstumas nuvažiuotas ir kuo vėlesnis paros metas, tuo atidesnis nematomas prižiūrėtojas. Kai pučia šoninis vėjas, kelias nelygus, kai sukinėjamas radijas ar maigomi kiti mygtukai, jis nereaguoja ir į vieną kitą vairo truktelėjimą.
Naujausi komentarai