Ralio technologijas naudosime ir gatvėje?

  • Teksto dydis:

Tarptautinė automobilių sporto federacija nuo 2022-ųjų sezono nustatė naujus reikalavimus pasaulio ralio čempionato dalyviams. Permainų tiek daug, kad gamintojai turės pradėti beveik nuo balto lapo.

Pasikeis vairavimo specifika

Kitų metų pasaulio ralio čempionate ruošiasi dalyvauti trys gamintojai: "Toyota", "Hyundai", o su visiškai nauju "Puma Rally1" automobiliu varžysis ir "Ford". Kartu su "M-Sport" komanda sukurtas modelis yra kiek didesnis, nei iki šiol naudotas "Fiesta WRC", bet ar tai padės įveikti iššūkius, kurie gali laukti trasoje dėl naujų reikalavimų?

Siekiant didesnio saugumo, keisis automobilių kėbulo konstrukcija, vidaus degimo variklius keis hibridinės jėgainės, bus naudojami sintetiniai degalai. Kokią įtaką šie pokyčiai padarys dalyviams ir kokios naujos technologijos gali būti pritaikytos kasdieniams automobiliams?

Profesionalus ralio lenktynininkas Dominykas Butvilas mano, kad vairuotojai skirtumus tikrai pajus.

"Pagrindinis fiziškai juntamas dalykas bus papildomas hibridinės sistemos svoris. Gamintojai nebeturės, kaip jį kompensuoti lengvesnėmis medžiagomis, nes jau dabar viskas maksimaliai palengvinta. Svoris automobilių sporte – didžiausias priešas, ir vairuotojai tikrai turėtų stipriai pajusti šiuos pasikeitimus, – dėstė D.Butvilas. – Dėl hibridinės pavaros turėtų pasikeisti ir galios perdavimas į ratus, bet komandos su tuo galės žaisti, reguliuoti ir, pavyzdžiui, kompensuoti vadinamąsias turboduobes, kad automobilio galingumas būtų tolygesnis reikiamose vietose."

Svoris automobilių sporte – didžiausias priešas, ir vairuotojai tikrai turėtų stipriai pajusti šiuos pasikeitimus.

Riboja elektroniką

Du kartus Lietuvos ralio čempiono taurę kėlęs lenktynininkas tikisi, kad naujasis reglamentas sukurs intrigą, dėl kurios sezonas taps įdomesnis, nes iki šiol naudoti automobiliai buvo ištobulinti maksimaliai. Dabar gi komandos daug ką pradeda iš naujo.

"Klausimas, kiek bus elektronikos, nes prieš dešimt metų buvo pradėta stipriai riboti tokių komponentų diegimą: pavyzdžiui, grįžta prie mechaninių diferencialų, nes automobilių gamintojai labai stipriai pradėjo linkti į elektroninį valdymą", – kalbėjo D.Butvilas.

"Manau, kad naujos kartos automobiliai parodys, kas atliko namų darbus ir yra pasiruošę geriausiai. Istoriškai kruopščiausiai namų darbus padarydavo "Ford", nes kai 2017-iasiais buvo pristatyti naujos kartos modeliai, pradžioje jie turėjo pranašumą", – prisiminė jis.

Degalai be naftos

Be to, keisis ir naujos kartos pasaulio čempionato automobilių naudojami degalai. Nuo 2022-ųjų 1,6 l darbinio tūrio keturių cilindrų turbininiai varikliai naudos degalus, kurių sudėtyje negali būti naftos produktų.

Automobilių sporto žinovas ir renginių organizatorius Darius Grinbergas daugelį versijų yra matęs iš ypač arti ir tokia naujiena jo nestebina. Jis mano, kad sintetiniai degalai galiausiai pasieks ir kasdienius automobilius.

"Sintetiniai, alternatyvieji degalai automobilių sporte daug kur naudojami jau dabar. Tame pačiame NASCAR dalis degalų yra sintetiniai, "Formulė-1" planuoja pereiti prie visiškai sintetinių degalų, ilgųjų nuotolių čempionate WEC irgi apie tai kalbama. Anksčiau ar vėliau, kai tai plačiai pasklis visame automobilių sporte, šie degalai atpigs ir tikriausiai mes patys juos naudosime", – prognozavo D.Grinbergas.

D.Butvilo teigimu, nors ekologijos siekis sveikintinas, reikia rasti pusiausvyrą, kad nebūtų sukurtos per sudėtingos sąlygos gamintojams, bet ir nebūtų panaikinta tai, kas svarbiausia žiūrovams.

"Automobilių sportas jau seniai skirtas įvairioms technologijoms išbandyti ir tobulinti, kad vėliau jas būtų galima diegti plačiau. Tačiau per didelis susitelkimas į ekologiją gali sumažinti sporto patrauklumą gamintojams. Kitas klausimas, kokią įtaką tai padarys žiūrovams? Pavyzdžiui, "Formulė-E", kur automobiliai varomi tik elektra, – kad ir kiek buvo bandoma reklamuoti, didelio populiarumo ji nesulaukė, o ir gamintojai traukiasi iš šio čempionato", – pastebėjo D.Butvilas.

Automobilių sportas jau seniai skirtas įvairioms technologijoms išbandyti ir tobulinti, kad vėliau jas būtų galima diegti plačiau.

Įsikrauna per 25 min.

D.Grinbergas pritaria nuomonei, kad automobilių sportas dažnai naudojamas kaip bandymų poligonas technologijoms kurti bei tobulinti, ir šiuo atveju galimybė jas pritaikyti kasdieniams automobiliams yra ne ką mažiau svarbi nei tikslas nugalėti ar vien tik reklamos terpė.

"Pasaulio ralio čempionato etapuose daugiausia važiuoja individualios komandos, o gamintojų yra vos keletas. Automobilių kūrimo procese gan aktyviai dalyvauja pats gamintojas, labai stipriai prisideda ir inžinieriai. Tačiau į automobilių sportą ateina ne tik automobilių gamintojai, bet ir kitos didelės pasaulinės bendrovės. Pavyzdžiui, ne veltui "Total" kaip bandymų poligoną pasirinko automobilių sportą, nes čia iš tikrųjų dirba labai protingos galvos, o toks žingsnis apskritai rodo, kad įmonė, žvelgdama į ateitį, mato, kad ten yra vietos ne vien tik elektros energijai", – dėmesį atkreipė D.Grinbergas.

Kad lenktynių trasose ir gatvėse važinėjantys automobiliai turi ne tik tokį patį prekės ženkliuką ir pavadinimą, bet ir panašias technologijas, įrodo naujieji ralio čempionato automobiliai. Pavyzdžiui, hibridinės pavaros įrengtos ne tik lenktynių trasai skirtuose "Toyota Yaris" bei "Ford Puma", bet ir įprastose šių modelių versijose. Tai, ką gamintojai išbando ir atranda lenktynių trasose, gali persikelti ir į bendro naudojimo keliams skirtas versijas.

Tarkime, "Ford Puma Rally1" hibridinės sistemos variklis pasieks 100 kW galingumą, o akumuliatoriaus talpa sudarys 3,9 kWh. Hibridinės sistemos energijos atsargas bus galima papildyti iš elektros tinklo ir tai užtruks apie 25 minutes, o sistemos svoris sieks tik 95 kg. Tikėtina, kad panaši hibridinė sistema ateityje bus naudojama ir įprastais keliais važinėjančiuose "Puma" modeliuose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Papildoma

Papildoma portretas
automobilio mase,sudetingesne konstrukcija,didesnes sanaudos gamybai - visa "ekologija" nunulina i minusa...
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių