- Gintarė Vasiliauskaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidžiuoju sezonu?
Svarbiausia – nepervertinti jėgų
Vairavimo instruktorius Arnas Latvys atkreipia dėmesį, kad susiformavus plikledžiui, vairuotojams reikėtų atsargiau bei atidžiau vertinti eismo sąlygas. Užduotis turėtų būti savo tikslą pasiekti ne kuo greičiau, bet saugiai. Svarbu nepamiršti laikytis saugaus greičio ir atstumo iki priekyje važiuojančio automobilio. Kai slidu, saugų greitį reikėtų rinktis vadovaujantis ne tik kelio ženklais, bet ir racionaliu mąstymu, kadangi stabdymo kelias ant ledu aptrauktos dangos pailgėja ne metrais, o kartais.
„Dažniausios vairuotojų klaidos slidžiame kelyje yra pasirinktas nesaugus greitis ir per mažas atstumas iki kito automobilio, nepagalvojant, kad stabdymo kelias ant slidžios dangos pailgėja net kelis kartus. Važiuojant įprastomis sąlygomis, saugus atstumas iki kito automobilio nustatomas pusę važiavimo greičio paverčiant į metrus. Tačiau plikledžio sąlygomis šį atstumą reikėtų dar padidinti sumažinant greitį. Taip pat verta paminėti, kad kai kurie vairuotojai per daug pasitiki savo įgūdžiais, atsipalaiduoja, neatidžiai įvertina susidariusias eismo sąlygas, ir netgi leidžia sau naudotis mobiliaisiais telefonais, o tai dažniausiai ir lemia eismo įvykius kelyje“, – sakė jis.
Dažniausios vairuotojų klaidos slidžiame kelyje yra pasirinktas nesaugus greitis ir per mažas atstumas iki kito automobilio (...)
SOS – automobilis slysta!
Vairuojant slidžiame kelyje, A. Latvys pataria stabdyti palaipsniui, nes stipriai nuspaudus stabdžio paminą, automobilis gali pradėti slysti. Jeigu jaučiate, kad automobilis jau slysta, nepanikuokite ir stenkitės išlaikyti ramybę. Stebėkite kelią ir švelniai atleiskite akceleratorių. Svarbiausia nesiimti staigių veiksmų, pavyzdžiui, staigaus stabdymo ar stovėjimo stabdžio naudojimo – tai esminės klaidos, galinčios sukelti pavojų.
Pašnekovas primena, kad stabdant slystantį automobilį su mechanine pavarų dėže, reikėtų nelaikyti išmynus sankabos pedalo. Tokiu būdu tik prailginsite stabdymo kelią, kuris slidžiame kelyje ir taip ilgas. Verčiau išnaudoti galimybę greitai žeminti pavaras, tokiu būdu efektyviau panaudojant stabdymą varikliu ir sutrumpinant savo stabdymo kelią. Tiesa, stabdymą varikliu sunkiau išnaudoti automobiliuose su automatine pavarų dėže. Pavarų dėžės parenkamos pavaros ne visada gali būti palankios stabdymui slidžiame kelyje, o pasirinkti rankinį režimą, jei toks yra, gali neužtekti laiko.
„Jeigu vairuotojas mato, kad laiku sustabdyti nepavyks ir jis gali susidurti su kitu automobiliu, geriausia bandyti nukreipti savo automobilį į mažesnės žalos objektą, pavyzdžiui, tuščią kelio kraštą ar atitvarą. Taip pat, jei yra galimybė, bandykite suvaldyti automobilį taip, kad smūgis būtų nukreiptas į šoninę jo dalį, o ne tiesiai į priekinį ar galinį bamperį – tai gali sumažinti smūgio jėgą. Svarbiausia tokioje situacijoje ramiai sumažinti greitį, nepanikuoti“,– pabrėžė jis.
Rizika – galu varomiems automobiliams
Pasak vairavimo instruktoriaus, galiniais ratais varomi automobiliai dėl savo svorio pasiskirstymo yra linkę slysti galu, ypač tada, kai greitėjama ar atliekami staigūs manevrai. Todėl dažnai sakoma, kad tokie automobiliai yra pavojingiausi slidžiame kelyje.
Jei vairuojate automobilį, kuris varomas galiniais ratais, reikėtų vengti staigaus stabdymo ir pagreitėjimo. Jei slystate, švelniai sukite vairą į slydimo kryptį, laikykitės saugaus greičio, staigiai negreitėkite. Neišjunkite traukos kontrolės sistemos, kadangi tokiuose automobiliuose galiniai ratai yra atsakingi ne tik už trauką, bet ir už sukibimą su danga.
Jei vairuojate automobilį, kuris varomas galiniais ratais, reikėtų vengti staigaus stabdymo ir pagreitėjimo.
„Kitaip nei varomi galiniais ratais, priekiniais ratais varomi automobiliai pasižymi geresniu sukibimu su danga, tačiau yra linkę slysti tiesiai. Todėl reikėtų ypač atsargiai elgtis posūkiuose, o pradėjus slysti, atleisti akceleratorių ir nedaryti staigių judesių, – paaiškino A. Latvys. – Vairuojant visais ratais varomą automobilį, didžiausią pavojų kelyje gali sukelti per didelis vairuotojo pasitikėjimas automobilio sukibimu su keliu. Būtent tai gali lemti per didelį greitį ar staigius posūkius, pamirštant, kad slidžiame kelyje stabdymo kelias išlieka ilgesnis nei įprastai.“
Vienos taisyklės nėra
Ypatingo dėmesio reikalauja vairavimas slidžiuose užmiesčio keliuose, kurie dažnai būna nenuvalyti. Pasak A. Latvio, jei važiuojate slidžiu užmiesčio keliu ir pastebėjote įkalnę, svarbu jai pasiruošti iš anksto. Pasirinkite tinkamą greitį ir pavarą, jei vairuojate automobilį su mechanine pavarų dėže. Greitėkite tolygiai, kad neprarastumėte sukibimo su kelio danga. Venkite sustoti, nes vėl pradėti judėti gali būti sunku dėl automobilio padangų sukibimo su danga trūkumo.
„Važiuodami slidžia nuokalne, laikykitės didesnio atstumo nei įprastai iki priekyje važiuojančių transporto priemonių. Jei automobilis su mechanine pavarų dėže, įjunkite žemesnę pavarą – tokiu būdu išnaudosite stabdymą varikliu, o jei reikės stabdyti, tai darykite švelniai, – sakė pašnekovas. – Tinkamą greitį labai svarbu pasirinkti prieš posūkius, o paties posūkio metu vengti staigių judesių ir staigaus pedalų spaudimo. Elgiantis atsakingai ir iš anksto planuojant veiksmus, įkalnės, nuokalnės ir posūkiai žiemą taps mažiau pavojingi. Nepamirškite, kad nėra vienos universalios taisyklės, kaip elgtis slidžiame kelyje, viskas priklauso nuo konkrečios situacijos. Tad labai svarbu kritiškai vertinti eismo sąlygas, nepervertinti savo jėgų, būti draugišku ir supratingu kitiems eismo dalyviams.“
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...
-
Ralio dalyviai pagerbs legendas
Kitąmet sausį vyksiančio 47-ojo Dakaro ralio dalyviai lenktynes pradės pagerbdami šių varžybų legendas, šiemet iškeliavusias anapilin. ...
-
Šalčio išdaigos baisios tik nepasiruošusiems1
Šią savaitę pasirodė pirmieji pranešimai apie plikledį. Staiga užklupusi šalna gali tapti nemalonumų kelyje priežastimi. Prastos padangos ar netinkamai prižiūrima stabdžių sistema šią tikimybę padidina dar labiau. O kur...
-
Į uostą elektromobiliais – lyg traktoriais6
Kadenciją baigianti valdžia ateinančiai projektuoja vieną iš „vinių“ – duobėtų kelių Lietuvoje pastatyti tūkstančius elektros įkrovimo stotelių. ...
-
Lietuvos žiemos pokyčiai verčia permąstyti taisykles: ar laikas didinti greitį?21
Kas pusmetį automagistralėse ir greitkeliuose keičiasi maksimalus leistinas greitis, tačiau šie reguliavimai nustatyti dar prieš 20 metų ir daugiau nekeisti. Klimatui šylant, lapkritį dažnai nebūna sniego, tad saugaus eismo ekspert...