- KD inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dakaro ralį galima pavadinti svajones pildančiu raliu. Kai vieno žmogaus troškimas virto ištisu reiškiniu, kuriose išbandomos ne tik žmogaus, bet ir technikos galimybių ribos.
Vėl plevėsuos trispalvė
34-asis Dakaro ralio maratonas bus devintas, kuriame plevėsuos ir Lietuvos vėliava. Mūsų šalies garbę gins lenktynininkas Benediktas Vanagas su šturmanu Sauliumi Jurgelėnu. Pažvelgus į turtingą Dakaro ralio istoriją, jos puslapiuose iš viso galima išvysti dar 12 lietuviškų pavardžių.
Taip pat galima didžiuotis, kad tarp lietuviškų pavardžių turime ir vieną moteriškos giminės atstovę – Mildą Čijunskaitę-Petrus, kuri nepabūgo Dakaro ralio išbandymų Afrikos žemyne.
Pirmieji mūsiškiai
Pirmą kartą Lietuvos trispalvė garsiausiame pasaulio maratone suplevėsavo 1995 m. Tuomet kaunietis Romualdas Beresnevičius 10 109 km distanciją, besidriekiančią nuo Ispanijos iki Senegalo sostinės Dakaro, ryžosi įveikti motociklu "Honda Africa Twin".
Tąkart lietuviui fortūna dykumose nesišypsojo ir finišo jis nepasiekė dėl motociklo gedimo. Kur kas geriau R.Beresnevičiui susiklostė 2000 m. lenktynės, kai su šturmanu Arūnu Lekavičiumi visureigiu "Toyota" jie finišavo Egipto sostinėje Kaire, įveikę 7 863 km distanciją ir įrodę, kad lietuviams gali būti pavaldžios ir dykumų kopos.
Antruoju lietuvišku ekipažu, automobiliu įveikusiu dešimt tūkstančių sekinančių dykumų kilometrų, 2002 m. tapo Ginto Petraus ir Viktoro Kaštelionio tandemas. Tais pačiais metais į Dakaro ralio maratoną grįžo ir A.Lekavičius – tik šį kartą ne kaip šturmanas, o kaip vairuotojas. Jam talkino žinomas žurnalistas Valdas Valiukevičius. Tąkart šiam tandemui finišo pasiekti nepavyko, tačiau, grįžę jau po metų, jie sėkmingai kirto finišo liniją 61-oje pozicijoje.
Įveikė ir lietuvė
2003 m. garsiausiame pasaulio dykumų maratone jėgas dar kartą išbandyti ryžosi ir G.Petrus. Šį kartą jam talkino Dakare debiutavusi pirmoji žaviosios lyties atstovė iš Lietuvos – Milda Čijunskaitė. Šiais metais ralyje dalyvavo ir Aurelijaus Petraičio ir Antano Juknevičiaus ekipažas. Lietuviams ralis buvo sėkmingas – finišą pasiekė abu dalyvavę ekipažai.
Į 26 kartą (2004 m.) rengiamą Dakaro maratoną Europos ir Afrikos žemyne sugrįžę A.Petraitis su A.Juknevičiumi buvo priversti pasitraukti iš lenktynių dėl automobilio gedimo jau po trečiojo etapo. Vėliau sekė dvejus metus trukusi pertrauka, per kurią Dakaro gerbėjai lietuviškų pavardžių maratone nematė.
2007 m. į lenktynes grįžo A.Petraičio ir Šarūno Palioko bei Ginto ir Mildos Petraus ekipažai. Deja, neatlaikius technikai, nė vienam iš jų nepavyko pasiekti finišo.
Persikėlė į Pietų Ameriką
Pats sėkmingiausias ir kartu dalyvių gausiausias Lietuvai tapo jubiliejinis 30-asis Dakaro ralio maratonas, vykęs 2009 m. Dėl terorizmo grėsmių neįvykus 2008-ųjų lenktynėms, ralis pirmą kartą istorijoje startavo tolimojoje Pietų Amerikoje.
Jame dalyvavo net septyni dalyviai iš Lietuvos: trys motociklininkai (Šarūnas Paliokas, Balys Bardauskas ir Mindaugas Slapšys) ir du automobilių ekipažai (A.Petraitis su A.Juknevičiumi bei A.Lekavičius su Ramūnu Kručkausku). Aukštą 25-ąją vietą pirmą kartą pavyko pasiekti lietuviškajam A.Petraičio ir A.Juknevičiaus tandemui. Iki šiol tai aukščiausias rezultatas, pasiektas mūsų šalies sportininkų.
Motociklininko sėkmė
Dar po dvejų metų pertraukos, 2012 m. Pietų Amerikoje vykstantis Dakaro ralis vėl pritraukė ypatingą Lietuvos ralio gerbėjų dėmesį. Tarp 189 dalyvių buvo galima išvysti Gintautą Igarį. Debiutas jam buvo sėkmingas ir jis savo tikslą įvykdė – motociklu įveikė visą maršrutą, besidriekiantį per tris valstybes: Argentiną, Čilę, Peru, ir buvo vienas iš 93 motociklininkų, pasiekusių finišą.
Neseniai tapo aišku, kad 2013 m. Dakaro dalyvių sąraše bus ir Benedikto Vanago bei Sauliaus Jurgelėno pavardės. Jiedu lenktyniaus bene populiariausioje automobilių įskaitoje, todėl sausio pradžioje visa Lietuva vėl turės galimybę sekti visą informaciją, kaip tautiečiams lenktynininkams sekasi įveikti 8 tūkst. km distanciją Pietų Amerikos žemyne.
Pasiklydo dykumoje
Dakaro maratono ištakos siejamos su dykumų lenktynių entuziastu prancūzu Thierry Sabine, kuris, 1977 m. pasiklydęs Sacharos dykumoje ir vos išsigelbėjęs, prisižadėjo dar kartą sugrįžti į dykumą ir stoti į kovą su šia didinga stichija. Pažadas netrukus buvo ištesėtas, kai 1978 m. per Kalėdas startavo pirmasis maratonas Paryžius–Dakaras, pritraukęs 182 drąsuolius. Dauguma iš jų buvo prancūzų kilmės, kaip ir idėjos autorius.
Pirmųjų lenktynių maršrutas siekė 8,5 tūkst. km, iš kurių 3,2 tūkst. km sudarė greičio ruožai. Tais metais tik 74 ekipažai iš visų dalyvių atvažiavo iki Dakaro, o pirmąsias lenktynes laimėjo jaunas prancūzų kilmės motociklininkas Cyrilis Neveu, važiavęs "Yamaha". Pirmosiose istorinėse lenktynėse įskaita buvo bendra visiems, vėliau motociklus, automobilius ir sunkvežimius vairavę dalyviai pradėjo varžytis atskirose kategorijose. Taip prasidėjo Dakaro ralio manija, kuri tęsiasi iki šių dienų.
Pirmaisiais metais renginys susilaukė tokio pasisekimo, kad jau prie antrojo Dakaro ralio maratono starto linijos stojo net kelios gamintojų komandos: "Yamaha", "Lada", BMW ir "Volkswagen". Pergalę motociklininkų grupėje antrą kartą šventė C.Neveu, važiavęs "Yamaha", o automobilių grupėje – švedas F.Kotulinsky, vairavęs "Volkswagen".
Žuvo sumanytojas
Kasmet renginys populiarėjo, su populiarumu augo ir dalyvių skaičius, o trasa darėsi vis sudėtingesnė. 1992 m. pirmąkart istorijoje trasa kirto visą Afrikos žemyną.
2000-aisiais trasa driekėsi vien tik per Afriką, iš vakarų į rytus, nuo Dakaro Kairo link. Pačią ilgiausią – 15 tūkst. km trasą dalyviams teko įveikti 1986 m.
1986-ieji buvo pažymėta ir sraigtasparnio avarija, per kurią žuvo pats lenktynių sumanytojas T.Sabine, tačiau paties renginio populiarumas nesumažėjo. Nuotykių troškimas ilgainiui pritraukė vis daugiau lenktynininkų. 1988 m. buvo šio renginio aukso amžius. Jame dalyvavo 603 lenktynių dalyviai. Šis rekordas buvo pagerintas tik 2005 m. – tada startavo 688 lenktynininkai.
Išbandė ir "Ferrari"
Per visą Dakaro istoriją net dvylika pergalių pelnė japoniškus automobilius "Mitsubishi" vairavę lenktynininkai, o štai motociklų grupėje nepralenkiami yra KTM motociklai. Šio gamintojo techniką vairavę lenktynininkai net vienuolika metų iš eilės: nuo 2001-ųjų iki 2012-ųjų – lipo ant nugalėtojų pakylos.
Per ilgus ralio gyvavimo metus varžybose dalyvavo daug įvairių automobilių. Ilgus metus čia dominavo "Citroen" gamyklos komanda, kol į nuožmią kovą neįsitraukė "Mitsubishi".
O kelerius pastaruosius metus metus iš eilės tempą diktavo "Volkswagen" automobiliai, tačiau, jiems pasitraukus iš lenktynių, lyderiais nuo šiol laikomi privačios MINI komandos lenktynininkai. Didžiausi šių lenktynių gerbėjai žino, kad dykumų lenktynes išbandė net tokie iš pažiūros bekelei netinkami automobiliai kaip "Porsche", "Ferrari", "Lamborghini", "Rolls-Royce" ar net motorolerių gamintojas "Vespa".
2008 m. populiariausias dykumų ralis dėl neramumų Juodajame žemyne neįvyko. Netrukus po to paskelbta, kad iš tradicinių namų maratonas perkeliamas į Pietų Amerikos žemyną, kuriame tradiciją tęsia iki šiol.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
AAD teigia: Lietuvos transporto parkas atsinaujina2
Aplinkos apsaugos departamento (AAD) pareigūnams nuo šių metų rugpjūčio kelių reiduose pradėjus tikrinti transporto priemonių taršą, per tris mėnesius visoje Lietuvoje aplinkosaugininkai sustabdė 472 transporto priemones, iš kur...
-
Transporto sektoriui metai klostėsi sudėtingai: rinka liko nestabili, griežtėja reguliacinė aplinka
Lietuvos transporto ir logistikos įmonės šiuos metus vertina kaip sunkius – nors įmonių pajamingumas šiek tiek padidėjo, bet darbuotojų trūkumas neleido pilnai pasinaudoti pagerėjusia situacija. ...
-
Bilotaitės pasiteisinimas dėl vairavimo egzamino: sprendimas nebuvo priimtas vienasmeniškai9
Buvusi vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė tvirtina, kad dabartinio ministro Vladislavo Kondratovičiaus teiginiai, jog sprendimas uždrausti laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo priimtas vienasmeniškai, nesiderinant su kitomis institucij...
-
Ministras: sprendimas atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba nebuvo tinkamai suderintas3
Metams atidėjus sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba, Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius sako, jog toks žingsnis nebuvo tinkamai suderintas su atsakingomis institucijomis. ...
-
VRM atidėjo sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba7
Vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovičius penktadienį pasirašė įsakymą, kuriuo metams nukėlė sprendimą atsisakyti vairavimo egzaminų rusų kalba. ...
-
Šventinė karštinė įsibėgėjo: Kalėdoms išpuošia ir automobilius2
Kol tarp miestų vyksta amžina kova, kurio gi eglė gražiausia, išradingumu kartais nenusileidžia ir paprasti žmonės. Štai ir automobilių mylėtojai bando įrodyti, kad ne prasčiau moka išpuošti savo ratuotas transporto priem...
-
Bilotaitė turi kategorišką nuomonę dėl vairavimo egzamino2
Buvusi vidaus reikalų ministrė konservatorė Agnė Bilotaitė nepagrįstu ir nesuprantamu vadina naujojo vidaus reikalų ministro siekį stabdyti sprendimą nuo sausio vairavimo egzaminus Lietuvoje organizuoti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis Europos ...
-
Vežėjų parką papildys elektriniai lokomotyvai3
Krovinių pervežimo bendrovė „LTG Cargo“ įsigijo septyniolika elektrinių lokomotyvų, jie į Lietuvą atvyks 2027-ųjų pradžioje. ...
-
Žali – patys saugiausi, oranžiniai – autsaideriai
Manoma, kad automobilio spalva neturi įtakos, kaip dažnai jis patenka į avarijas, tačiau ryškių spalvų transporto priemonės neretai laikomos saugesnėmis. ...
-
Naujovę „Regitrai“ padiktavo klientai4
„Regitra“ plečia savo asortimentą: įregistravę naują automobilio numerį iš karto galėsite įsigyti ir rėmelį. ...