- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Įpusėjus gruodžiui didžiojoje Lietuvos dalyje buvo vos pora žiemiškų dienų, kai gatves ir kelius dengė suvažinėto sniego ar ledo sluoksnis. Tačiau net ir menkas eismo sąlygų pokytis tradiciškai tampa dideliu avarijų katalizatoriumi: automobilių susidūrimų, išslydimų iš savos eismo juostos, pasibučiavimų su kelkraščius žyminčiais borteliais ir panašių incidentų padaugėja kone dvigubai. Liūdniausias scenarijus – sukibimo su kelio danga korekcijų neįvertinę vairuotojai taranuoja pėsčiųjų perėjomis judančius žmones.
Vaikai reiduose
Ieškodami atsakymų į klausimus, kodėl taip nutinka ir ką daryti, Lietuvos automobilių klubo neformalaus vaikų švietimo būrelio "Būk saugus" pedagogai inicijavo originalią moksleivių, policijos pareigūnų ir vairuotojų pokalbių akciją "Aš ir tu – atsargūs, kai slidu".
Devyniuose šalies miestuose ir rajonų savivaldybėse – renginiai vyko Vilniuje, Kaune, Kauno rajone, Prienuose, Alytuje, Druskininkuose, Marijampolėje, Šiauliuose ir Radviliškyje – beveik 1 000 mokinių iš 38 mokyklų po pamokų apsivilkdavo ryškiaspalves liemenes ir patraukdavo prie netoliese esančių gatvių ar stovėjimo aikštelių. Tuomet vaikus lydintys pareigūnai sustabdydavo pro šalį judančius automobilius, o jų vairuotojams mokinukai įteikdavo pačių sukurtus atvirukus, raginančius būti atsargius, saugoti save bei kitus eismo dalyvius ir palinkėdavo gražių švenčių.
"Ko gero, tai daugiausia šypsenų generuojanti saugaus eismo akcija, nes tradicinį policijos reidų palydovą – nevalingai kylančią įtampą, išvydus pareigūnus mojant lazdele, čia aplenkia vaikai, kurie pirmieji pribėga prie vairuotojų, įteikia simbolines dovanas ir palinki važiuoti saugiai. Kitaip tariant, vienu šūviu nušauname du zuikius: moksleiviams saugaus eismo užsiėmimus susiejame su konkretaus metų laiko aktualijomis, o vairuotojams primename apie būtinybę koreguoti savo elgseną, net jei vaizdas pro automobilio langą neatrodo žiemiškai pavojingas", – pasakoja viena akcijos organizatorių, saugaus eismo pedagogė Lina Šembergė.
Moksleiviams saugaus eismo užsiėmimus susiejame su konkretaus metų laiko aktualijomis, o vairuotojams primename apie būtinybę koreguoti savo elgseną, net jei vaizdas pro automobilio langą neatrodo žiemiškai pavojingas.
Stabdo kitaip
Prie šios iniciatyvos prisidėjusios Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos "Transeksta" vadovas Gintautas Šlėderis atkreipė dėmesį į keletą svarbių dalykų, susijusių su vairuotojų galimybėmis laiku sustabdyti automobilį įsibėgėjus žiemai.
"Labai svarbu, kad vairuotojai adekvačiai įvertintų automobilio elgsenos pokyčius sumontavus žiemines padangas. Nors eismo sąlygos vis dar labiau primena rudenį, vien dėl žieminių padangų konstrukcijos – minkštesnio gumos mišinio ir aukštesnių protektoriaus blokelių – stabdymo efektyvumas sumažėja, o atstumas, kurio reikia automobiliui visiškai sustabdyti, pailgėja keletu metrų, palyginti su tuo, kokio visai neseniai reikėjo važinėjant su vasarinėmis padangomis. Ir tai tik tada, jei automobilio stabdžių sistema veikia nepriekaištingai – stabdžių sistemos vamzdeliai ar žarnelės – tvarkingi, diskai ir trinkelės nėra susidėvėję, skirtingų ratų stabdymo jėgos tolygios ir t.t. Deja, techninės apžiūros statistika neleidžia būti dideliu optimistu. Stabdžių ligos – trečias pagal dažnumą nenaujų automobilių trūkumas, jis fiksuojamas beveik 6 proc. tikrinamų transporto priemonių, tačiau pirmas pagal keliamą grėsmę visiems eismo dalyviams", – pastebi G.Šlėderis.
Kad yra būtent taip, liudija ir draudimo kompanijų statistika. Draudikų duomenimis, nedidelių eismo įvykių lapkritį fiksuojama beveik dukart daugiau nei įprastą mėnesį. Atšalus orams, vairuotojams tenka persiorientuoti iš vasarinio vairavimo stiliaus į kur kas atsargesnį važiavimą drėgno, sparčiai besikeičiančio oro ir kelio sąlygomis, tačiau akivaizdu, kad ne visiems vienodai gerai sekasi susidoroti su šiais iššūkiais.
Daugiau supratimo
"Eismo nelaimes paprastai lemia keleto nepalankiai susiklosčiusių aplinkybių visuma, todėl žiemos pradžioje rengiamos akcijos metu kaip tik ir raginame visus – tiek vairuotojus, tiek pėsčiuosius – būti itin atidžius. Vienus – sumažinti judėjimo greitį ir į visas kasdienes keliones susiruošti bent keletu minučių anksčiau, kad net patekus į spūstį vėliau nekiltų pagundos atsigriebti mažiau apkrautose gatvėse. Pėstiesiems primygtinai rekomenduojame net degant žaliam šviesoforo signalui per perėją eiti tik įsitikinus, kad visi automobiliai spėjo sustoti. Deja, šiuo metų laiku oro sąlygos kinta labai sparčiai ir kartais net pačių geriausių norų kupinas vairuotojas gali fiziškai nespėti sustabdyti automobilio, jei apsiriks prognozuodamas, koks bus stabdymo kelias asfalto paviršiui pasidengus plika akimi neįžiūrimu ledo sluoksniu ar telkšant tirpstančio sniego baloms. Tokiais atvejais savo teises tiesmukai suprantantys ir į važiuojamąją dalį žengiantys pėstieji atsiduria didžiuliame pavojuje", – pabrėžė L.Šembergė.
Šiais metais prie tradicinės akcijos "Aš ir tu – atsargūs, kai slidu" prisidėjo ne tik policijos pareigūnai, bet ir solidus būrys verslo įmonių bei viešųjų įstaigų.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams2
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...
-
Orams sušilus – daugiau eismo įvykių1
Balandžio mėnesio pradžia vairuotojus įpareigojo keisti žiemines padangas į vasarines. Kas nutiks, jei nepasikeitę padangų pateksite į eismo įvykį, ir apie kitas sezonines vairuotojų problemas „Labas vakaras, Lietuva“ rubrikoje „A...
-
Retenybių medžiotojams – ypatingi ir brangūs taikiniai
Šį pavasarį aukcionuose kolekcininkams bus pasiūlyti keli ypatingi automobiliai, tarp jų – reti „Bugatti Type 57C“ ir „Lotus-Climax Type 12“. ...
-
„Land Cruiser 250“ – naujas karalius6
„Galiu teigti, kad gimė naujas kelio ir bekelės karalius“, – išbandęs naująjį visureigį „Toyota Land Cruiser 250“ sakė lenktynininkas Benediktas Vanagas. ...
-
Padirbės, kad eismas būtų saugesnis5
Akcinė bendrovė „Via Lietuva“ per šiuos metus yra suplanavusi eismo saugumą didinančius sprendimus įgyvendinti visuose šalyje užfiksuotuose vadinamųjų juodųjų dėmių kelių ruožuose ir sankryžose. ...
-
Paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso nugalėtojai2
Tarptautinėje Niujorko automobilių parodoje paskelbti Pasaulio metų automobilio konkurso („World Car of the Year“, WCOTY) nugalėtojai. ...
-
Techninės apžiūros barjeras: įtakos turi ir vairuotojo elgesys45
Lietuvos automobilių techninių apžiūrų statistika negailestinga. Pernai beveik pusė transporto priemonių pirmuoju bandymu neįveikė šio barjero ir negavo teisės dalyvauti eisme. Kas lemia tokius niūrius skaičius ir kaip juos pakeisti? ...