- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Sparti technologijų pažanga lėmė, kad dabar mobiliajame telefone randame kone 100 proc. reikalingos informacijos, tačiau intensyvus šių prietaisų naudojimas, specialistų nuomone, pradėjo kelti ir daug problemų.
Sprendimai ne tik Lietuvoje
Nuo lapkričio 1-osios įsigalioja Kelių eismo taisyklių pakeitimai, aktualūs ne vienai eismo dalyvių grupei. Pirmiausia – tai daug diskusijų sulaukęs draudimas pėstiesiems einant per perėją naudotis mobiliuoju telefonu ar kitomis priemonėmis, kurios atitrauktų jo dėmesį nuo aplinkos ir eismo situacijos stebėjimo.
Nors mūsų šalyje diskusijos dėl šio pakeitimo daugelio buvo palydėtos su šypsena, pasaulis į šią problemą žiūri itin rimtai ir šiandien yra skiriami du reiškiniai – nedėmesingas vairavimas ir nedėmesingas ėjimas. Žinoma, kalbant apie nedėmesingą ėjimą naudojantis mobiliuoju telefonu, daug kam prieš akis iškyla "youTube" kanale matytas vaizdelis, kai į telefoną įsižiūrėjusi moteris įkrenta į fontaną ar žingsniuojantis su telefonu rankose vyras atsitrenkia į sieną, tačiau eismo saugumu besirūpinantys ekspertai sako, kad tai vienas rimtesnių ateities iššūkių.
Honolulu, Naujojo Džersio Fort Li miestuose JAV už ėjimą per perėją naudojantis mobiliuoju telefonu gresia bauda iki 85 dolerių. Tai su tomis baudomis, kurios gresia Lietuvoje – nuo 20 iki 40 eurų (jei asmuo baudžiamas pirmą kartą bauda sumažinama iki 10 eurų), yra nesulyginama. Stengiantis apsaugoti išsiblaškiusius ir į savo telefonus įnikusius pėsčiuosius, Niujorke tam tikrose miesto dalyse buvo sumažintas transporto priemonių greitis, kad susidūrimo atveju pėstieji išvengtų tragiškų padarinių.
Problema ir dviratininkai
Kaip išspręsti dviratininkų, besinaudojančių mobiliaisiais telefonais, problemą sprendžia ir Nyderlandai. Nuo 2019 m. liepos čia taip pat įsigalios draudimas naudotis mobiliaisiais telefonais vairuojant dviratį. Gresianti bauda – apie 200 eurų. Nyderlanduose dviračiai yra gyvenimo būdas; šių transporto priemonių šalyje yra daugiau nei gyventojų: 23 mln. dviračių ir maždaug 17 mln. žmonių. Šalyje puikiai išvystyta dviratininkams skirta infrastruktūra, bet vis didesnį pavojų kelia mobiliųjų telefonų naudojimas. Kelių eismo saugumo organizacija skelbia, kad kas penkta jaunuolių vairuojamų dviračių avarija būna susijusi su išmaniuoju telefonu.
Eismo nelaimių aukų asociacijos prezidentė Nelly Vollebregt, kuri ir pati sėdi neįgaliojo vežimėlyje po dviračio avarijos, sukeltos į telefoną žiūrėjusio automobilininko, sakė, kad 25 proc. iš 613 pernai Nyderlandų keliuose žuvusių žmonių žuvo dėl nedėmesingumo. Pernai Olandijos miestas Bodegravenas ėmėsi bandyti kelio dangoje įmontuotus šviesoforus pėstiesiems, kad šie, įbedę akis į telefonus, ne laiku neišeitų į gatves ar dviračių takus.
Koncentracijos klausimas
JAV tyrėjai pateikia ir įdomios statistikos. Pavyzdžiui, 2008-aisiais net tūkstančiui žmonių prireikė medikų pagalbos gydantis traumas, kurias jie patyrė tuo metu, kai eidami naudojuosi mobiliuoju telefonu. 2012-aisiais Niujorko Bruko universiteto specialistai nustatė, kad net 60 proc. žmonių, kurie eidami naudojosi mobiliuoju telefonu, neišlaikė tiesios ėjimo trajektorijos ir klaidžiojo po kelią. Tam, pasak mokslininkų, yra paprastas paaiškinimas – žmogaus smegenys yra pasirengusios vienu metu sutelkti dėmesį vos į vieną daromą veiksmą, o ne į kelis.
Tyrėjai atkreipia dėmesį, kad naudodamiesi telefonu pėstieji visiškai kitaip stebi kelią.
Tyrėjai atkreipia dėmesį, kad naudodamiesi telefonu pėstieji visiškai kitaip stebi kelią. Jų žvilgsnis būna nukreiptas žemyn į rankose laikomą telefono prietaisą, todėl matymo lauko perimetras pasidaro labai mažas ir jau kelių metrų atstumu nuo pėsčiojo atsiradęs pavojus dėl to gali būti nepastebėtas.
JAV mokslininkai yra net parengę atmintinę tiems asmenims, kurie vaikščiodami daug naudojasi mobiliuoju telefonu. Pasak jų, geriausia būtų einant visai nesinaudoti telefonu, tačiau jeigu atsirado poreikis, telefoną reikėtų laikyti kuo arčiau akių lygio, kad žvilgsnis būtų nukreiptas kiek įmanoma daugiau į priekį. Vis dėlto suprasdami, kad taip elgsis retas kuris, specialistai siūlo einant kas kelias sekundes galvą pakelti nuo telefono ekrano ir žvilgtelėti į priekį, kad būtų apžvelgtas kelias, kuriuo reikės eiti, ir įvertintos pavojingesnės jo atkarpos.
Vairuotojus blaško labiau
Kadangi yra nemaža dalis draudimo naudotis mobiliaisiais einant per perėjas šalininkų, natūralu, kad yra tvirtinančiųjų ir kitaip.
Pasak JAV gyvenančio aktyvisto Lloydo Alterio, įvesdami draudimus pėstiesiems naudotis mobiliaisiais telefonais atsakingi asmenys pamiršta, kiek daug dėmesį blaškančių dalykų yra automobiliuose – multimedijos įranga, kurią naujuose automobiliuose kartais būna nelengva suvaldyti, radijo imtuvų reguliavimas, valgymas prie vairo ir, be abejo, tas pats kalbėjimas telefonu ir t.t.
"Kanados Kolorado valstijos saugaus eismo specialistai pateikė 2008–2012 m. išanalizuotus duomenis, kuriuose aiškiai matoma, kad eismo įvykių dėl neatidžių pėsčiųjų skaičius visus metus išliko tas pats. Tai reiškia, kad naudojimasis mobiliaisiais telefonais einant nepadarė jokios įtakos eismo saugumui", – pastebi aktyvistas.
L.Alteris atkreipia dėmesį, kad pasaulyje vyksta demografiniai pokyčiai – jaunoji karta vis mažiau domisi technika, jiems rūpi technologijų naujovės, jie daugiau vaikšto arba mėgsta būti vežami, o ne patys vairuoti, tad prisitaikymas prie kintančios kartos turėtų būti kitoks.
Komentaras
Vytautas Grašys
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas
Pirmiausia, taisyklės reikalingos visiems eismo dalyviams – pėstiesiems, automobilių vairuotojams, dviratininkams. Po to galbūt reikėtų galvoti, kad būtina kontroliuoti, žiūrėti, kaip jų paisoma. Tai ne vien policijos funkcijos, yra daug techninių galimybių. Turbūt visi sutinkame su tuo, kad pėsčiųjų, kertančių perėjoje kelią, gatvę, dėmesys ne visuomet sutelktas į tai, kaip jie dalyvauja eisme. Bet kurie žingsniai, kurie įpareigoja pėsčiąjį atsakingiau elgtis perėjoje, turėtų būti teigiamai vertinami. Laukiame teigiamų rezultatų. Be abejo, manau, avaringumas turėtų sumažėti.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?23
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...
-
Pakaitinis automobilis: papildomos išlaidos ar nemokama paslauga?
Atsitikus eismo įvykiui, kurio kaltininkas – ne jūs, jūsų automobilis buvo taip apgadintas, kad jį teks palikti autoservise ir tai sutrikdys kasdienį gyvenimą. Tačiau ar žinojote, kad turite galimybę to išvengti? ...