Stilius ir charizma
Neseniai Paryžiuje nugriaudėjusio 37-ojo tarptautinio automobilių festivalio komisija išrinko gražiausius 2022-ųjų automobilius. Iš automobilių ir mados dizainerių, menininkų ir žiniasklaidos atstovų sudaryta festivalio komisija, vadovaujama žinomo architekto Jeano-Michelio Wilmotte'o, įvertino net keturiolikos kategorijų projektus.
Gražiausiu 2022 m. serijiniu automobiliu pripažintas prancūzų kompanijos „DS Automobiles“ (jis priklauso koncernui „PSA Peugeot Citroen“) kūrinys – „Citroen DS 4“.
„Subtilus, stilingas, naujausių technologijų įkvėptas „Citroen DS 4“ sujungia klasikinius prancūziškos prabangos elementus“, – teigė komisija.
Neretai pirkėjai net nenori gilintis į technines galimybes būtent dėl to, kad pirmiausia jų netenkina kėbulo dizainas.
„Prieš brėždami pirmas kontūro linijas dizaineriai jau žinojo, kokios apimties jų kūrybos erdvė, – ji buvo beveik beribė. Tai leido realizuoti idėjas, kad „Citroen DS 4“ išorė būtų tradiciškai charizmatiška, interjeras – originalus“, – pareiškė „DS design studio Paris“ atstovas Thierry Metrozas.
Tarp šios kategorijos nominantų taip pat buvo „Citroen C5 X“, „Peugeot 308“ ir „BMW i4“.
Su dviem motorais
„Hypercar“ grupėje labiausiai išsiskyrė „Peugeot 9X8“ – bolidas su 500 kW (680 AG) galią išvystančiu V6 tipo, 2,6 l darbo tūrio vidaus degimo varikliu ir 200 kW (270 AG) galios elektros motoru. Šis „Peugeot“ sukurtas laikantis techninių naujos „Hypercar“ klasės (LHM) reikalavimų, kuriuos parengė 24 valandų Le Mano lenktynių organizatoriai, „Automobile Club de l’Ouest“ klubas ir Tarptautinė automobilių sporto federacija (FIA).
„Aston Martin Valkyrie Spider“. / festivalautomobile.com nuotr.
„Peugeot 9X8“ hibridinės pavaros ir keturių varančiųjų ratų sistemos konstrukcija pernelyg nenutolusi nuo tokių serijinės gamybos modelių kaip „3008“ ar „508“. Į „Hypercar“ laurus pretendavo ir „Aston Martin Valkyrie Spider“, „Genty Akylone“, „McLaren 720S GT3X“.
„Peugeot 9X8“. / festivalautomobile.com nuotr.
Prototipų gražuoliu pripažintas „Renault 5“, už novatoriškus futuristinius ieškojimus apdovanoti BMW „i Vision Circular“ autoriai. Superautomobilių didįjį prizą pelnė „Ferrari Daytona SP3“, nukonkuravęs „Alpine A110 Legende GT“, „Aston Martin Valhalla“ ir „Lamborghini Aventador LP 780-4 Ultimae“.
Esmė – pirmas įspūdis
Įtakingiausiu ir sėkmingiausiu XX a. automobilių dizaineriu laikomas Giorgetto Giugiaro yra prisidėjęs prie tokių šedevrų kaip BMW M1, „Maserati Bora“, „Lamborghini Cala“, „Ferrari GG50“ ir daugelio kitų gimimo. Skaičiuojama, kad per beveik penkis dešimtmečius šio specialisto vadovaujama „Italdesign“ įmonė sukūrė išvaizdą daugiau nei 100 koncepcijų ir 300 serijinių automobilių, kurių pasaulyje parduota daugiau nei 60 mln. Šis italų genijus yra pasakęs, kad svarbiausia išlaikyti tinkamas automobilio proporcijas, o tai visuomet primena matematinį žaidimą.
Ateitis: futuristinių BMW ieškojimų vienas variantų – „i Vision Circular“. / Gamintojo nuotr.
Renkantis transporto priemonę itin svarbu, kaip ji atrodo ir kokį pirmąjį įspūdį palieka. Specialistai pripažįsta, kad, sėkmingai sujungę tiek stiprų pirmąjį įspūdį, tiek efektyviai veikiančias technologijas ir važiavimo kokybę, gamintojai turi gerokai daugiau galimybių pavergti vairuotojų širdis.
Transporto dizaineris Dominykas Budinas įsitikinęs, kad renkantis automobilį dizainas tampa svarbus tuomet, kai modelis yra vertinamas kaip asmenybės stiliaus dalis – lyg būtų toks pat aksesuaras kaip laikrodis, batai ar drabužiai.
„Tokiu atveju vairuotojas nori, kad automobilis būtų gražus ir atitiktų jo pasaulėžiūrą. Šiais laikais daug kas automobilį renkasi pagal tai, ar patinka, ir tik vėliau klausia, ar tikrai tokio reikia. Tai yra stiliaus dalykas. Neretai žmonės sumoka daugiau ir perka brangesnį konkrečiai žinodami, kad nori tam tikro prekės ženklo modelio“, – pastebėjo D.Budinas.
Dirbo „Lamborghini“ studijoje
Penkerius metus „Lamborghini“ studijoje dirbusi dizainerė Lina Ginkutė-Buzelė pabrėžė, kad automobilio išvaizda ypač svarbi neapsisprendusiems ar techniniais dalykais nesidomintiems pirkėjams.
„Tai – kaip meilė iš pirmo žvilgsnio. Tačiau nereikia pamiršti, kad išvaizda daugiausia įtakos daro tik pirmajam įspūdžiui. Kai jau artimiau susipažįstama su automobiliu, įvertinamos jo techninės galimybės ir tinkamumas. Tada žmogus supranta, ar ta meilė tikra, – teigė dizainerė. – Visgi pirmas įspūdis yra labai svarbus. Neretai pirkėjai net nenori gilintis į technines galimybes būtent dėl to, kad pirmiausia jų netenkina kėbulo dizainas.“
Žibintai – kaip automobilio akys, gali suteikti modeliui agresyvumo ar neutralumo.
Pašnekovės nuomone, daug kas priklauso nuo žmogaus skonio ir patinkančių proporcijų – vieniems labiau patinka aštrios linijos, antriems – apvalesnės, tretiems svarbūs išsiskiriančio dizaino modeliai, ketvirti renkasi konservatyvesnes transporto priemones. Jos teigimu, bendrą įspūdį apie automobilį pirkėjai susikuria vertindami atskiras eksterjero detales – žibintus, grotelių formas, dominuojančias linijas, bendras proporcijas, spalvas.
„Žibintai – kaip automobilio akys, gali suteikti modeliui agresyvumo ar neutralumo. Jie taip pat nuo pradžios nubrėžia aiškią kryptį ir neretai atspindi automobilio charakterį. Tačiau negalima pamiršti tokių detalių, kaip oro aptakai, ratlankiai, kurie taip pat yra labai svarbūs, – pažymėjo L.Ginkutė-Buzelė. – Panašią įtaką daro kėbulo spalva – išsiskirti nemėgstantys žmonės nesirinks ryškiaspalvių automobilių. Gamintojai kartais jau iš anksto būna užprogramavę savo automobilius vieniems ar kitiems pirkėjams.“
Kad dizainas nepasentų
D.Budino nuomone, bandant išsiaiškinti, kokia yra nesenstančio automobilių dizaino paslaptis, reikia įvertinti kelis faktorius. Pavyzdžiui, ar automobilių gamintojas laikosi savo identiteto, ar nedaro staigių modelių išvaizdos pokyčių ir ar išlieka atpažįstamas.
„Prekės ženklo filosofija padaro automobilį nesenstantį. Nesensta tie dizainai, kuriuos net vaikas galėtų nupiešti iš atminties ir jį lengvai atpažintum. Tokie automobiliai iš esmės nesikeičia net kelis dešimtmečius, tik gamintojai įdiegia modernią įrangą ar kitus šiuolaikiškus sprendimus“, – aiškino transporto dizaineris.
Klasika: pripažinimą pelniusio „Mazda MX-5“ modelio naujesnės versijos iki šiol skina įvairių rinkimų laurus. / Gamintojo nuotr.
Tarp specialisto įvardytų klasikinio dizaino pavyzdžių: „Porsche 911“, BMW E30, „Mini Cooper“, „VW Beetle“, „Fiat 500“, „Mercedes-Benz G-klasė“ ir legendinė „Mazda MX-5“, pasaulyje dar žinoma kaip „Miata“. Šis rodsteris pripažintas ne tik vairavimo entuziastų, bet ir dizaino ekspertų, kurie nuolat jį išskiria automobilių rinkoje.
Pavyzdžiui, 2016 m. „Mazda MX-5“ gavo konkurso „Pasaulio metų automobilis“ apdovanojimą už geriausią dizainą, o po metų šio modelio versija RF už išskirtinį ir novatorišką dizainą laimėjo prestižinį „Red Dot: Best of the Best 2017“ prizą.
Padeda išsaugoti vertę
Automobilių dizaineriai nuolat ieško būdų, kaip pavergti vairuotojų širdis, tačiau kartais per didelis noras imtis inovatyvių sprendimų virsta akis badančiomis klaidomis. Kalbėdami apie didžiausius automobilių dizaino nesusipratimus, visi puikiai prisimena „Pontiac Aztec“ ar „Fiat Multipla“. D.Budino teigimu, jeigu kuriant padaryta esminių klaidų, jos iškart atsiliepia išliekamajai vertei.
„Geras pavyzdys yra 1997 m. pasirodęs 996 serijos „Porsche 911“. Palyginti su pirmtaku, jis prarado apvalius priekinius žibintus. Visi gerbėjai buvo nepatenkinti, todėl su kitu 911 modeliu žibintai grįžo. Iki šios dienos 996 serijos modelis yra vienas pigiausių iš senesnių „Porsche 911“. Taigi šis eksperimentas padarė didelės įtakos pačiam modeliui, jo vertei ir parodė, kad tikrieji šio prekės ženklo sekėjai nori esminių dalykų, kuriais pasižymi 911“, – pasakojo D.Budinas.
L.Ginkutės-Buzelės nuomone, išvaizda – ne esminis automobilio išliekamosios vertės veiksnys, tačiau geras dizainas niekada nepablogins jo likutinės vertės. Tiesa, specialistė atkreipia dėmesį, kad išorinis grožis toli gražu ne visada reiškia gerą automobilio techninių aspektų išpildymą.
Naujausi komentarai