- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Didžioji dalis šalies gyventojų bendrą vairavimo kultūrą vertina prasčiau nei asmeninę (atitinkamai 6,3 ir 8,2 balo dešimties balų skalėje), tačiau net 68 proc. apklaustųjų mano, kad eismo dalyvių kultūra Lietuvoje per pastaruosius 5 metus pagerėjo. Tokius rezultatus parodė Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) užsakymu atlikta visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „Spinter tyrimai“ dvi savaites vykdyta apklausa. Ja buvo siekiama išsiaiškinti automobilių vairuotojų nuomonę apie eismo kultūrą šalies keliuose ir vairuotojų elgseną. Tyrimo metu apklausta 1015 respondentų.
„Šiandien minima Saugaus eismo diena. Tyrimas mums parodė, kaip keliuose jaučiasi vairuotojai ir kokias problemas jie mato. Ypač džiugina, jog žmonės vis labiau nori prisiimti asmeninę atsakomybę, kritiškiau ir sąmoningiau suvokia kelyje vykstančius įvykius, ne tik stebi aplinką, ją analizuoja, bet ir pastebi pokyčius“, – vairuotojus sveikina LTSA direktorius Genius Lukošius.
Vertindami eismo kultūrą keliuose apklausos respondentai išskyrė tris pagrindines problemas: greičio viršijimą (32 proc.), nesaugų manevravimą (20 proc.) bei nepagarbą kitiems eismo dalyviams (17 proc.). Net pusė jų (51 proc.) pripažino, jog buvo patekę į avarines situacijas dėl to, kad vairuotojai nesilaikė reikiamo atstumo, užsiėmė pašaliniais reikalais (42 proc.) ar tiesiog neparodė posūkio signalo (41 proc.).
Apklausos rezultatai rodo, jog į avarines situacijas dėl greičio viršijimo dažniau patenka vyrai, tuo tarpu moterys teigia, jog jos dažniau susiduria su avarinėmis situacijomis dėl kitų vairuotojų atstumo nesilaikymo. Apie tai, kad vairuotojai užsiima pašaliniais reikalais ir nerodo posūkio, pasisakė didmiesčių gyventojai.
„Didmiesčiuose vairuotojai turėtų būti atidesni vairuodami dėl gausesnio automobilių srauto, intensyvaus eismo ir itin stimuliuojančios aplinkos: reklaminiai užrašai, didesnis kelio ženklų skaičius, daugiau pėsčiųjų, todėl užsiėmimas pašaline veikla vairuojant ar posūkio nerodymas gali tapti eismo įvykio priežastimi. Be to, miesto vairuotojas dažniau patiria stresą vienu metu koncentruodamasis į keletą veiklų“, – teigia vairavimo mokyklų psichologė Renata Gataveckaitė.
Kultūringas elgesys yra ne tik nustatytų Kelių eismo taisyklių laikymasis, pagarba šalia esančiam, bet ir mūsų pačių reakcija į kito asmens nepageidaujamą elgesį.
71 proc. apklaustųjų mano, kad nekultūringą elgesį kelyje dažniausiai lemia žmogiškumo ir pagarbos kitiems eismo dalyviams stoka, 61 proc. – asmeninės atsakomybės už kitus eismo dalyvius nebuvimas, 52 proc. – psichologinės problemos, 47 proc. – asmeninės žmonių charakterio savybės, o 45 proc. mano, kad tokį elgesį lemia eismo dalyvių savanaudiškumas.
„Nuomonės, kad nekultūringą elgesį eisme dažniausiai lemia žmogiškumo ir pagarbos kitiems eismo dalyviams stoka, dažniau laikosi vyriausi (56 m. ir vyresni) respondentai. Šio amžiaus vairuotojai supranta, kad jų vairavimas skiriasi nuo jaunesnių, jie stengiasi vairuoti atsakingiau, tad neretai to tikisi ir iš kitų eismo dalyvių. Kad trūksta asmeninės atsakomybės už kito saugumą, dažniau nurodo moterys, mažesnių miestų ir kaimo vietovių gyventojai. Taip yra todėl, kad moterims asmeninė atsakomybė yra labai svarbi vertybė, o mažesnių miestų ir kaimo vietovių gyventojai didesnę asmeninę atsakomybę už kitų eismo dalyvių saugumą vairuojant jaučia dėl glaudesnių tarpusavio ryšių“, – sako psichologė.
Lygiai tiek pat – 70 proc. apklaustųjų – mano, kad prie eismo kultūros gerinimo dabar ir ateityje labiausiai prisidėtų pagarba ir žmogiškas kito eismo dalyvio supratimas.
„Kultūringas elgesys yra ne tik nustatytų Kelių eismo taisyklių laikymasis, pagarba šalia esančiam, bet ir mūsų pačių reakcija į kito asmens nepageidaujamą elgesį. Savitvarda, empatija, gebėjimas išlikti ramiam, nesivelti į nereikalingą riziką yra socialiai priimtinas atsakas daugelyje gyvenimiškų situacijų. Kelyje – ypač“, – pasakoja R. Gataveckaitė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Planuojate pirkti naudotą automobilį iš užsienio? Atskleidė, kuriose šalyse klastoja ridą10
Dabar pats tinkamiausias metas atsinaujinti ne tik savo drabužius, bet ir transporto priemonę. Ne visi turi galimybę nuvykti į saloną ir nusipirkti patį naujausią automobilį, tuomet tenka rinktis jau važinėtą. Iš kur geriausia rinktis važin...
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?25
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...