Naftos alternatyvų paieškos automobilių gamintojus verčia eksperimentuoti, o vandenilis yra viena krypčių, į kurią suka mašinų pramonė. Į aplinką tik vandens garų debesėlį išmetančių automobilių prekybos pradžia - jau čia pat.
Gerokai našesnis motoras
Neseniai japonų automobilių gamybos milžinė „Honda" išdidžiai pranešė pradedanti komercinę vandeniliu varomų „FCX Clarity" gamybą. Iki šiol tokio projekto niekas nesiryžo įgyvendinti. Oficialiai teigiama, kad tai bus serijinis modelis. Tiesa, per trejus metus planuojama pagaminti tik 200 tokių keturračių.
Pirmi modeliai prekyboje pasirodys šį mėnesį JAV, Pietų Kalifornijoje, vėliau - ir Japonijoje. Sudariusiems išperkamosios nuomos sutartį trejiems metams automobilis per mėnesį atsieis 600 JAV dolerių (apie 1300 litų). Pripažįstama, kad kol kas vienas didžiausių stabdžių, kliudančių paplisti tokiems automobiliams, - vandenilio degalinių trūkumas.
Keturių vietų vidutinio dydžio automobilyje sumontuoti vandenilio ir elektros motorai visiškai neteršia aplinkos, nes išmeta tik vandens garus. „Hondos" atstovų teigimu, „FCX Clarity" degalus naudoja triskart efektyviau nei tradiciniai vidaus degimo variklių varomi automobiliai.
„Kai tokiais automobiliais važinės dauguma žmonių, tai bus istorinė diena ir didelis žingsnis į priekį", - įsitikinęs „Hondos" JAV skyriaus atstovas Johnas Mendelis.
Sukūrė vandenilio baką
„Hondos" pavyzdžio negalima vadinti užkrečiamu - kiti automobilių gamintojai jau seniai stengiasi, kad jų gaminiai neterštų oro. Naujovių ieškoti verčia ne tik augančios naftos kainos, bet ir pasauliniu atšilimu susirūpinę klientai.
Didėjančią paklausą vos spėja tenkinti hibridinius benzinu ir elektra varomus modelius gaminanti „Toyota". Daugiausia japonų laiko atima baterijų gamyba, todėl viena po kitos atidaromos hibridiniams modeliams tinkančių akumuliatorių gamyklos.
Vokiečių BMW AG koncernas pagamino naujos kartos vandenilio baką, kuris turėtų leisti netolimoje ateityje gerokai pagerinti šiais degalais varomų automobilių eks-ploataciją.
Naujasis vandenilio bakas išsiskiria novatoriškumu: pagamintas iš specialios kelių metalų medžiagos jis yra trečdaliu lengvesnis nei tradiciniai cilindriniai plieno bakai, užima mažiau vietos automobilyje ir jį prižiūrėti gerokai paprasčiau.
Tačiau naujasis bakas kelis kartus talpesnis - į jį telpa dešimt kilogramų vandenilio, kurio užtenka nuvažiuoti daugiau kaip 500 km. Tai geriausias rezultatas, iki šiol pasiektas pasaulinėje automobilių pramonėje.
Ieško ir kitų alternatyvų
Vandenilio laikymo technologijas „BMW Group" Tyrimų ir technologijų skyrius tobulino pastaruosius ketverius metus. Į projektą investuota 18,7 mln. eurų (apie 64,5 mln. litų). Bendradarbiauta su 34 partneriais: kitais Europos automobilių gamintojais, erdvėlaivių specialistais, universitetais, tyrimų centrais.
Vandenilio technologija sumažina lengvųjų automobilių išmetamų dujų kiekį, nes išskiria ne anglies dvideginį, o vandens garus. Kitaip nei benzinas ar kiti degalai, vandenilis yra beveik neišsenkantis šaltinis, todėl galimybės jį naudoti neribotos. BMW specialistų skaičiavimu, vien vandeniliu varomas automobilis galėtų būti sukurtas po kelių dešimčių metų.
Prieš porą metų BMW pristatė pirmą pasaulyje masinei gamybai skirtą vandeniliu ir benzinu varomą prestižinės klasės automobilį „BMW Hydrogen 7". Šio modelio Europoje ir JAV laukiama jau šiemet.
Didžiausia Europos automobilių gamintoja „Volkswagen" kol kas neplanuoja diegti benzininių variklių su elektros elementais. Vokiečiai stengiasi, kad jų automobiliai būtų kuo ekonomiškesni: naujasis „Golf" 100 km turėtų nuvažiuoti sudegindamas 3-4 litrus. Kol kas efektyviausias „Volkswagen" modelis sunaudoja 4,3 litro. „Per kelis ateinančius metus neplanuojame gaminti mašinų be benzininių ar dyzelinių variklių. Tačiau ateitis priklauso elektromobiliams", - pripažino koncerno „Volkswagen" vadovas Martinas Winterkornas.
Naujausi komentarai