Ekologiški ateities degalai – vandenilis

Ekologiški ateities degalai – vandenilis

2008-07-02 09:00
Ekologiški ateities degalai – vandenilis
Ekologiški ateities degalai – vandenilis / Redakcijos archyvo nuotr.

Naf­tos al­ter­na­ty­vų paieš­kos au­to­mo­bi­lių ga­min­to­jus ver­čia eks­pe­ri­men­tuo­ti, o van­de­ni­lis yra vie­na kryp­čių, į ku­rią su­ka ma­ši­nų pra­mo­nė. Į ap­lin­ką tik van­dens ga­rų de­be­sė­lį iš­me­tan­čių au­to­mo­bi­lių pre­ky­bos pra­džia - jau čia pat.

Ge­ro­kai na­šes­nis mo­to­ras

Ne­se­niai ja­po­nų au­to­mo­bi­lių ga­my­bos mil­ži­nė „Hon­da" iš­di­džiai pra­ne­šė pra­de­dan­ti ko­mer­ci­nę van­de­ni­liu va­ro­mų „FCX Cla­ri­ty" ga­my­bą. Iki šiol to­kio pro­jek­to nie­kas ne­si­ry­žo įgy­ven­din­ti. Ofi­cia­liai tei­gia­ma, kad tai bus se­ri­ji­nis mo­de­lis. Tie­sa, per tre­jus me­tus pla­nuo­ja­ma pa­ga­min­ti tik 200 to­kių ke­tur­ra­čių.

Pir­mi mo­de­liai pre­ky­bo­je pa­si­ro­dys šį mė­ne­sį JAV, Pie­tų Ka­li­for­ni­jo­je, vė­liau - ir Ja­po­ni­jo­je. Su­da­riu­siems iš­per­ka­mo­sios nuo­mos su­tar­tį tre­jiems me­tams au­to­mo­bi­lis per mė­ne­sį at­sieis 600 JAV do­le­rių (apie 1300 li­tų). Pri­pa­žįs­ta­ma, kad kol kas vie­nas di­džiau­sių stab­džių, kliu­dan­čių pa­plis­ti to­kiems au­to­mo­bi­liams, - van­de­ni­lio de­ga­li­nių trū­ku­mas.

Ke­tu­rių vie­tų vi­du­ti­nio dy­džio au­to­mo­bi­ly­je su­mon­tuo­ti van­de­ni­lio ir elekt­ros mo­to­rai vi­siš­kai ne­ter­šia ap­lin­kos, nes iš­me­ta tik van­dens ga­rus. „Hon­dos" at­sto­vų tei­gi­mu, „FCX Cla­ri­ty" de­ga­lus nau­do­ja tris­kart efek­ty­viau nei tra­di­ci­niai vi­daus de­gi­mo va­rik­lių va­ro­mi au­to­mo­bi­liai.

„Kai to­kiais au­to­mo­bi­liais va­ži­nės dau­gu­ma žmo­nių, tai bus is­to­ri­nė die­na ir di­de­lis žings­nis į prie­kį", - įsi­ti­ki­nęs „Hon­dos" JAV sky­riaus at­sto­vas Joh­nas Men­de­lis.

Su­kū­rė van­de­ni­lio ba­ką

„Hon­dos" pa­vyz­džio ne­ga­li­ma va­din­ti už­kre­čia­mu - ki­ti au­to­mo­bi­lių ga­min­to­jai jau se­niai sten­gia­si, kad jų ga­mi­niai ne­terš­tų oro. Nau­jo­vių ieš­ko­ti ver­čia ne tik au­gan­čios naf­tos kai­nos, bet ir pa­sau­li­niu at­ši­li­mu su­si­rū­pi­nę klien­tai.

Di­dė­jan­čią pa­klau­są vos spė­ja ten­kin­ti hib­ri­di­nius ben­zi­nu ir elekt­ra va­ro­mus mo­de­lius ga­mi­nan­ti „Toyo­ta". Dau­giau­sia ja­po­nų lai­ko ati­ma ba­te­ri­jų ga­my­ba, to­dėl vie­na po ki­tos ati­da­ro­mos hib­ri­di­niams mo­de­liams tin­kan­čių aku­mu­lia­to­rių ga­myk­los.

Vo­kie­čių BMW AG kon­cer­nas pa­ga­mi­no nau­jos kar­tos van­de­ni­lio ba­ką, ku­ris tu­rė­tų leis­ti ne­to­li­mo­je atei­ty­je ge­ro­kai pa­ge­rin­ti šiais de­ga­lais va­ro­mų au­to­mo­bi­lių eks-p­loa­ta­ci­ją.
Nau­ja­sis van­de­ni­lio ba­kas iš­si­ski­ria no­va­to­riš­ku­mu: pa­ga­min­tas iš spe­cia­lios ke­lių me­ta­lų me­džia­gos jis yra treč­da­liu leng­ves­nis nei tra­di­ci­niai ci­lind­ri­niai plie­no ba­kai, uži­ma ma­žiau vie­tos au­to­mo­bi­ly­je ir jį pri­žiū­rė­ti ge­ro­kai pa­pras­čiau.

Ta­čiau nau­ja­sis ba­kas ke­lis kar­tus tal­pes­nis - į jį tel­pa de­šimt ki­log­ra­mų van­de­ni­lio, ku­rio už­ten­ka nu­va­žiuo­ti dau­giau kaip 500 km. Tai ge­riau­sias re­zul­ta­tas, iki šiol pa­siek­tas pa­sau­li­nė­je au­to­mo­bi­lių pra­mo­nė­je.

Ieš­ko ir ki­tų al­ter­na­ty­vų

Van­de­ni­lio lai­ky­mo tech­no­lo­gi­jas „BMW Group" Ty­ri­mų ir tech­no­lo­gi­jų sky­rius to­bu­li­no pa­sta­ruo­sius ket­ve­rius me­tus. Į pro­jek­tą in­ves­tuo­ta 18,7 mln. eu­rų (apie 64,5 mln. li­tų). Bend­ra­dar­biau­ta su 34 par­tne­riais: ki­tais Eu­ro­pos au­to­mo­bi­lių ga­min­to­jais, erd­vė­lai­vių spe­cia­lis­tais, uni­ver­si­te­tais, ty­ri­mų cent­rais.

Van­de­ni­lio tech­no­lo­gi­ja su­ma­ži­na leng­vų­jų au­to­mo­bi­lių iš­me­ta­mų du­jų kie­kį, nes iš­ski­ria ne ang­lies dvi­de­gi­nį, o van­dens ga­rus. Ki­taip nei ben­zi­nas ar ki­ti de­ga­lai, van­de­ni­lis yra beveik neiš­sen­kan­tis šal­ti­nis, to­dėl ga­li­my­bės jį nau­do­ti ne­ri­bo­tos. BMW spe­cia­lis­tų skai­čia­vi­mu, vien van­de­ni­liu va­ro­mas au­to­mo­bi­lis ga­lė­tų bū­ti su­kur­tas po ke­lių de­šim­čių me­tų.

Prieš po­rą me­tų BMW pri­sta­tė pir­mą pa­sau­ly­je ma­si­nei ga­my­bai skir­tą van­de­ni­liu ir ben­zi­nu va­ro­mą pres­ti­ži­nės kla­sės au­to­mo­bi­lį „BMW Hyd­ro­gen 7". Šio mo­de­lio Eu­ro­po­je ir JAV lau­kia­ma jau šie­met.

Di­džiau­sia Eu­ro­pos au­to­mo­bi­lių ga­min­to­ja „Volks­wa­gen" kol kas ne­pla­nuo­ja dieg­ti ben­zi­ni­nių va­rik­lių su elekt­ros ele­men­tais. Vo­kie­čiai sten­gia­si, kad jų au­to­mo­bi­liai bū­tų kuo eko­no­miš­kes­ni: nau­ja­sis „Golf" 100 km tu­rė­tų nu­va­žiuo­ti su­de­gin­da­mas 3-4 lit­rus. Kol kas efek­ty­viau­sias „Volks­wa­gen" mo­de­lis su­nau­do­ja 4,3 lit­ro. „Per ke­lis atei­nan­čius me­tus ne­pla­nuo­ja­me ga­min­ti ma­ši­nų be ben­zi­ni­nių ar dy­ze­li­nių va­rik­lių. Ta­čiau atei­tis pri­klau­so elekt­ro­mo­bi­liams", - pri­pa­ži­no kon­cer­no „Volks­wa­gen" va­do­vas Mar­ti­nas Win­ter­kor­nas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų