- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dienos trumpėja, tamsėja, vairavimo sąlygos sudėtingėja. Taigi laikytis kelininkų rekomendacijų – važiuoti atidžiai – neskubėti darosi vis sunkiau. Į duobes pataiko net ir geriausi vairuotojai. Ką daryti atsidūrus tokioje situacijoje, atsakė advokatas dr. Darius Butvilavičius LNK reportaže.
– Pataikė automobilio ratas į duobę ar į kokį šulinėlį. Padanga prakirsta, sustoju. Skambinti draugui, kažkokiam pažįstamam iš autoserviso, pažįstamam teisininkui... ar nieko nedaryti?
– Pirmiausiai tokioje situacijoje reikėtų pasilikti eismo įvykio vietoje. Iškviesti policijos pareigūnus, kad jie užfiksuotų įvykio aplinkybes, po įvykio atsiradusius automobilio defektus (nufilmuotų ar nufotografuotų), vairuotojo paaiškinimus apie padarytą žalą, įvertintų situaciją, nubraižytų schemą. Nustačius tokias aplinkybes jau galima imtis tolimesnių veiksmų.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Ar važiuoja policija į tokius įvykius, ar galima užpildyti eismo įvykio deklaraciją?
– Mano patarimas būtų – kviesti policiją. Kiek teko susidurti tesimo praktikoje, policijos pareigūnai atvyksta į tokio pobūdžio įvykius. Fiksuoja, įvertina, ar yra kažkokia paties vairuotojo atsakomybė, ar jis padarė kažkokį nusižengimą. Nes, pavyzdžiui, jei kažkoks kelio defektas, duobė, nelygumas yra paženklintas, aptvertas ir aiškiai matomas, galima būtų spręsti, kad galbūt pats vairuotojas buvo nepakankamai atidus kelyje. Bet jeigu galimybės pastebėti kelio trūkumus buvo ribotos, ypač tamsiuoju metų laiku, kai sudėtingos meteorologinės sąlygos, pvz., lietus, šlapdriba, intensyvus eismas, iš tikrųjų tokius pažeidimus iš vairuotojo pusės būtų sunku konstatuoti.
– Kai iškviesta policija surašo protokolą, ką daryti toliau?
– Tuomet priklauso nuo to, ar vairuotojas turi transporto priemonės kasko draudimą. Jei turi tokį, be abejo, jis kreipiasi į savo draudimo bendrovę, kuri pagal sudarytą transporto priemonių kasko draudimo sutartį atlygina padarytus nuostolius. Tai yra padarytos žalos atlyginimas – jau draudimo bendrovės rūpestis. Na, o tais atvejais, kai transporto priemonės savininkas neturi tokio kasko draudimo, turėtų kreiptis į turto vertintojus, kurie nustatytų transporto priemonei padarytus defektus, įvertintų nuostolius, atsiradusius po to eismo įvykio. Arba gali kreiptis į automobilių serviso specialistus, kad detaliai apžiūrėtų, įvertintų ir apskaičiuotų automobiliui padarytus kaštus.
– Ir kas tada..?
– Tada surinkus visus tuos dokumentus, duomenis, pagrindžiančius apie automobiliui padarytą žalos dydį, kreiptis su pretenzija į tos gatvės ar kelio savininką.
Kartais savivaldybės atlygina patirtus nuostolius be teismo, tiesiog pateikus pretenziją.
– Ir tuomet iš gatvės savininko – savivaldybės, valstybinės kelių priežiūros įmonės gausi dviprasmišką atsakymą, kad jūsų teisė kreiptis, bet išmokėti kompensacijos neskubame ir pan.
– Mano ilgametėje praktikoje teko susidurti, kai kartais savivaldybės atlygina patirtus nuostolius be teismo, tiesiog pateikus pretenziją. Bet tikrai nemažai atvejų, kai šis klausimas sprendžiamas teisme, nes savivaldybės, turėdamos savo teisininkus, ginasi, bando įrodyti, kad dėl atsiradusios žalos galbūt kaltas buvo didelis vairuotojo neatsargumas. Tačiau įvertinus teismų praktikos visumą, galima būtų pasakyti, kad iš tikrųjų ji palankiau išsisprendžia nukentėjusiojo naudai.
– Ta kita teisininkų pusė juk gali įtikinti, kad tu ir važiavai greičiau nei leistina – rasti įvairių kabliukų, priverčiančių patį vairuotoją suabejoti. Daugelis nesijaučia pakankamai stiprūs prieš pasiruošusius savivaldybių teisininkus.
– Na, įvykio aplinkybės yra svarbios, reikšmingos, bet dėl tos atsakingos pusės argumentų, kad nukentėjęs asmuo turėjo būti atidesnis, pasirinkti saugų greitį, neviršyti leistino greičio, pastebėti kažkokią kliūtį, yra kontrargumentų. Nors įvykio aplinkybės, kaip minėjau, svarbios, pabrėžčiau, kad kelių ir gatvių savininkų atsakomybė yra griežtoji pagal įstatymą. Ir pareiga įrodyti, kad nukentėjęs asmuo iš tikrųjų buvo neatsargus, ar kad buvo kažkokios nenugalimos jėgos aplinkybės, tai yra jų pareiga, o ne nukentėjusio asmens. Taigi tos prezumpcijos įstatymo įtvirtintos griežtos atsakomybės kelių ir gatvių savininkams dažniausiai nepavyksta paneigti.
– Bet besiginančio, teisybės ieškančio vairuotojo gynimas, vėlgi jis turi samdyti advokatą, kainuoja? Nemažai nukentėjusiųjų tai sustabdo nuo tolesnių veiksmų. Ar gali žmogus paskui išsireikalauti, kad būtų padengtos išlaidos už advokato paslaugas?
– Be abejo, gali. Teisės į žalos atlyginimą įgyvendinimas būtų veiksmingesnis, jei nukentėjusi pusė naudotųsi profesionalia advokato pagalba. Ir laimėjus teismo procesą, bylą, yra galimybė prisiteisti bylinėjimosi išlaidas už advokato suteiktas paslaugas.
– Ar jūs kaip advokatas dažnai susiduriate su tokiais ieškiniais, bylomis?
– Taip, tikrai tenka susidurti.
– Ar tų atvejų daugėja todėl, kad iš tiesų blogėja keliai, ar kad žmonės tiesiog drąsiau kalba ir ieško teisybės?
– Manau, kad ši veiksnys irgi yra reikšmingas, nes tas didėjantis skaičius vairuotojų, patyrusių tokio pobūdžio žalą ir vėliau siekiančių tos žalos atlyginimo, lemia tą tendenciją, tos problemos iškėlimą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Šalyje – greičio matuoklių bumas: kelia klausimą, ar jie pastatyti teisingose vietose2
Šalies keliuose viena po kitos dygsta įvairios kameros, fiksuojančios tiek mašinų greitį, tiek numerius. Kelių direkcija sako, kad radarai skirti avaringumui mažinti ir drausmei didinti, praneša LNK. ...
-
Paradoksas: greičio matuoklių daugėja, bet ir žuvusiųjų eisme – net trečdaliu daugiau12
Kurį laiką mažėję žuvusiųjų skaičiai šalies keliuose vėl šoko į viršų. Ypač skaudžių eismo įvykių būta pavasarį. Trečdalis nelaimių įvyksta dėl per didelio greičio, o jį viršija ir išgėrę ir blaiv...
-
„Regitros“ tvarka piktina būsimus vairuotojus: diskriminuoja neišlaikančius egzamino iš pirmo karto?42
Jei „Regitroje“ iš pirmo karto nepasisekė išlaikyti praktinio egzamino, gali tekti jį laikyti pakartotinai ne tada, kai patogu, o tuomet, kai pasiūlo sistema. Būsimi vairuotojai piktinasi, kad, antrą kartą registruojantis laikyt...
-
Laukiniai gyvūnai sėja nuostolius keliuose12
Susidūrus su laukiniais gyvūnais kelyje, padariniai būna skaudūs – stipriai apgadinamos transporto priemonės, žūsta gyvūnai ar net žmonės. Antroje rugsėjo pusėje prasideda laukinių žvėrių poravimosi metas, todėl gyvūnai turi mažiau bai...
-
Tautos mėgstamiausi: visureigiai už 10 tūkst. eurų4
Vieša paslaptis, kad vadinamieji parketiniai visureigiai užkariauja vis didesnę mūsų rinkos dalį. Vieni vairuotojai juos renkasi vietoj vienatūrių, kiti – vietoj universalų. Kokį SUV modelį rinktis, jei planuojate transporto priemonei i&...
-
Specialistai perspėja: jaunas vairuotojas – tiksinti bomba24
Neseniai Lietuvoje nuskambėjo neeilinis eismo įvykis, kai nepatyręs „Volkswagen“ vairuotojas atsitrenkė į namą ir sužalojo jame miegojusius žmones, nes, jo žodžiais, vairuodamas krapštėsi nosį. Ši nelaimė, galėjusi virst...
-
Į kovą su paspirtukininkais pažeidėjais stoja ir pats jų nuomotojas: kas gresia?7
Per du mėnesius įspėjimus dėl netinkamo važinėjimo paspirtukais jau gavo maždaug trys tūkst. šios transporto priemonės mėgėjų ir apie 250 buvo užblokuoti. Nuo šiol visi „Bolt“ naudotojai bus vertinami pagal re...
-
Paradoksas: kodėl šiuolaikiniai žibintai patvarumu neprilygsta senoviniams?10
Rudenį vis trumpėjant dienoms ir ilgėjant naktims, eismo dalyviams itin svarbūs tampa automobilio žibintai. Tamsiuoju paros metu tai vienintelė transporto priemonės dalis, padedanti pamatyti kliūtis ir iškylantį pavojų kelyje. Ką daryti, kad ...
-
Pirkti automobilį turguje pigiau, bet salone – patikimiau2
Anksčiau klientų gausa nesiskundę automobilių prekeiviai turguose šiandien sulaukia vis daugiau konkurencijos. Jiems iššūkį meta naujų automobilių prekybos atstovai, vienas po kito atidarantys naudotų modelių salonus ir plečiant...
-
Ralio trasoje dominavo patyręs Dakaro lenktynininkas2
Elektrėnuose vykusiame penktajame, priešpaskutiniame, Lietuvos ralio čempionato etape „Alburnus Rally Elektrėnai 2023“ netrūko nei incidentų, nei įspūdingo meistriškumo epizodų. ...