- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėję 2019 m. Lietuvos automobilių rinkoje buvo aktyvūs, tačiau pardavimų rezultatai mažesni nei 2018-aisiais.
Draugai ukrainiečiai
Autoplius.lt duomenimis, per praėjusius metus Lietuvoje įvyko 453,7 tūkst. automobilių sandorių – 1,5 proc. mažiau nei per rekordinius 2018-uosius. Portalo komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, kad labiausiai sulėtėjo prekyba naudotais automobiliais.
"Per 2019 m. Lietuvoje buvo parduota beveik 265 tūkst. šalyje jau registruotų automobilių, o nuolatinei registracijai įvežta kiek daugiau nei 140 tūkst. naudotų M1 ir N1 lengvųjų transporto priemonių. Galima teigti, kad vidinėje rinkoje sandorių skaičius beveik išliko stabilus ir sumenko tik 1 proc., tačiau importo rinka susitraukė net aštuntadaliu", – teigia M.Buzelis.
Tuo metu didžiausią Baltijos šalyse Kauno automobilių turgų administruojančios bendrovės "Varanas" vadovas Valentinas Naujanis tvirtina, kad metų pabaigoje turguje buvo matomas pirkėjų iš užsienio šalių – labiausiai Ukrainos, suintensyvėjimas. "Naujasis Ukrainos prezidentas sutiko padaryti nuolaidų, taikomų automobilių, įvežamų iš ES muitams, tad ukrainiečiai liovėsi vežti automobilius iš Lietuvos su lietuviškais registracijos numeriais. Tai leido ukrainiečiams turguje rinktis ir brangesnius automobilius. Dabar jie daugiausia dairosi automobilių už 5–6 tūkst. eurų", – sako V.Naujanis.
Metų pabaigoje pašnekovas teigė stebėjęs ir pirkėjų iš Kirgizijos suaktyvėjimą, nes iki 2020 m. sausio 1 d. iš ne Muitų sąjungos šalių įvežamiems automobiliams buvo taikomas laikinai sumažintas muito mokestis. Nuo šių metų pradžios jis vėl augo, tačiau, pasak UAB "Varanas" vadovo, Kirgizijoje politikai labai keičiasi, tad nuolaidų muitams dar galima sulaukti.
Populiarumas mažėja
2019 m. Lietuvos automobilių rinkai buvo pateiktas ne vienas egzaminas. Nuo vasario pabaigos ukrainiečių nebežavėjo Lietuvoje registruotų naudotų automobilių pasiūlymai – naudotų transporto priemonių eksportas susitraukė pastebimai. Taip pat pernai buvo ne tik daug kalbama apie galimą taršos mokestį, bet ir imtasi veiksmų. Tiesa, kol kas, anot M.Buzelio, planas apmokestinti automobilių registraciją nėra panašus į priemonę taršai valdyti.
Vairuotojai išgirdo apie planus Lietuvoje apmokestinti automobilių sandorius ir tai galėjo padaryti poveikį jų pasirinkimui.
Autoplius.lt duomenimis, naudoto automobilio vidutinė rinkos kaina paskutinį praėjusių metų ketvirtį šoktelėjo iki 4,7 tūkst. eurų – 12 proc. arba 500 eurų daugiau nei 2018-ųjų tuo pačiu laikotarpiu. Tačiau tai nereiškia, kad automobiliai brango. "Vairuotojai išgirdo apie planus Lietuvoje apmokestinti automobilių sandorius ir tai galėjo padaryti poveikį jų pasirinkimui. Pastebime, kad iš užsienio įvežė mažiau automobilių, tačiau rinkosi naujesnius. Dėl to ir padidėjo vidutinė naudoto automobilio rinkos kaina", – akcentuoja M.Buzelis.
Populiariausia nuolatinei registracijai į Lietuvą įvežtų automobilių amžiaus grupė išliko 11–15 metų. 2019-ųjų paskutinį ketvirtį iš visų importuotų naudotų automobilių šiai amžiaus grupei priklausė 44,8 proc. automobilių – 1,6 proc. punkto mažiau nei tuo pačiu 2018-ųjų laikotarpiu.
Iš nuolatinei registracijai į šalį įvežtų automobilių dyzeliniai paskutinį praėjusių metų ketvirtį sudarė 71 proc. Anot Autoplius.lt komunikacijos vadovo, tokios mažos šio degalų tipo proporcijos rinkoje nefiksuota bent 10 metų. Automobilių rinkos ekspertas teigia, kad naudotų automobilių rinka yra labai inertiška ir vairuotojų pasirinkimą pakeisti galintys veiksniai rezultatą pakeičia ne akimirksniu.
Valentinas Naujanis. Elijaus Kniežausko nuotr.
Patys populiariausi
"Norėtume džiaugtis bei tikėti lyg ant mielių augančiais naujų automobilių pardavimais, tačiau 50,8 tūkst. tokio tipo sandorių per praėjusius metus yra tik tai, ką norėtųsi matyti. Iš tiesų apie 40–45 proc. iš visų naujų automobilių nė neišriedėjo į šalies kelius, o buvo reeksportuoti. Tai stipriai iškreipia statistiką", – padidėjusius reeksporto mastus atskleidžia M.Buzelis.
Automobiliai iš turgaus keliauja nebe po vieną ar du – perpardavėjai iš Ukrainos jau nuomojasi lietuvišką autovežį, kuriuo automobiliai nugabenami iki Lenkijos-Ukrainos pasienio, kur yra iškraunami ir pervaromi per sieną.
Neskaitant markių, kurių didžioji dalis automobilių buvo ir yra reeksportuojama, daugiausia naujų automobilių per 2019 m. pardavė "Toyota" – net 5 121. Šis Japonijos automobilių gamintojas Lietuvoje sugebėjo išlaikyti trapią 34 vnt. automobilių persvarą prieš antroje vietoje likusią "Volkswagen" markę. Trečioje vietoje – "Škoda" su 2 863 per metus užregistruotais naujais modeliais.
Atmetus galimą reeksporto dalį 2019-aisiais buvo užregistruota apie 28,5 tūkst. naujų automobilių arba penktadaliu daugiau nei per 2018 m.
2020-ųjų prognozės
M.Buzelis sako, kad 2020-aisiais Lietuva turėtų nuspręsti, kokia taršos politika reikėtų vadovautis. Tikėtina, kad nuo liepos 1 d. planuojamas įvesti registracijos mokestis šiek tiek pakoreguos naudotų automobilių rinką. Senesnių automobilių savininkai juos bus priversti pardavinėti mažesnėmis kainomis, nes pirkėjams teks naujo mokesčio našta", – šių metų prognozes komentuoja M.Buzelis. Pasak rinkos eksperto, gali būti, kad senesnių automobilių sandorių sumažės, nes pardavinėti juos mažesnes pajamas turintiems gyventojams paprasčiausiai bus ekonomiškai netikslinga.
V.Naujanis pardavimų skaičių Kauno automobilių turguje labiausiai sieja su į jį atvykstančiais ukrainiečiais ir šios šalies ekonomine situacija bei mokesčių politika. "Ukrainos rinka yra alkana vakarietiškų automobilių ir jeigu ten sutvarkyta muitų politika ir ji pasidarys palankesnė importuojamiems naudotiems automobiliams, tikiu, kad 2020-ieji gali būti labai geri metai", – viliasi pašnekovas.
UAB "Varanas" vadovas pastebi, kad, pasikeitus mokestinei politikai Ukrainoje, keičiasi ir pirkėjų iš Ukrainos įpročiai. "Automobiliai iš turgaus keliauja nebe po vieną ar du – perpardavėjai iš Ukrainos jau nuomojasi lietuvišką autovežį, kuriuo automobiliai nugabenami iki Lenkijos-Ukrainos pasienio, kur yra iškraunami ir pervaromi per sieną. Neretai į turgų atvažiuoja ir šeimos, norinčios atsinaujinti automobilį arba perpardavėjui pateikiamas konkretus užsakymas, kokio automobilio reikia", – sako pašnekovas. Jis teigia, kad ukrainiečiai, perkantys po kelis automobilius pasitelkia ir vietinių pagalba, o automobilis iki Lenkijos-Ukrainos pasienio nuvairuojamas lietuvio, kuris iš ten grįžta pats. "Tokia nauja paslauga – automobilių pervarinėtojas", – juokiasi V.Naujanis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“1
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...