Susmulkintos plytos gali būti panaudotos tiesiant kelius Pereiti į pagrindinį turinį

Susmulkintos plytos gali būti panaudotos tiesiant kelius

2004-08-31 09:00

Bendovėse

Susmulkintos plytos gali būti panaudotos tiesiant kelius

Kauno UAB Laboratorinių bandymų centras (LBC) atliko susmulkintų plytų skaldos atsparumo gniuždymui bandymus ir rekomendavo perdirbtą plytų laužą naudoti atliekant statybinius ir kelių tiesimo darbus. Statybinį laužą – betoną, gelžbetonį, plytas – jau ketvirtus metus perdirba Klaipėdos jūrų krovinių kompanija „Bega“.

Statybininkai rekomenduoja

Pasak LBC direktoriaus Gedimino Kunčino, statybos rekomendacijose įrengiant automobilių kelių pagrindus yra numatyta, kad perdirbtas statybinis laužas gali būti panaudotas žemės sankasos (pylimo) viršui stiprinti, pagrindams iš birių medžiagų, privažiavimo keliams prie statybos aikštelių, laikinų kelių pagrindams, pagrindams dengtose vietose (sandėliuose, garažuose) ir patalpų grindims rūsiuose, visų rūšių perkasimams (tranšėjoms) po važiuojamąja dalimi, kelkraščiams, pėsčiųjų takų pagrindams, visų rūšių žaidimo aikštelių pagrindams įrengti. Labiausiai tam tinka, G. Kunčino teigimu, betono skalda, tačiau kai kuriems ne tokiems svarbiems objektams – pėsčiųjų takams, aikštelėms, laikiniems privažiuojamiesiems keliams - gali būti panaudojama ir mūro (plytų) skalda. Mūro skaldoje, kaip ir betono trupiniuose, yra cemento dulkių, kurios padeda surišti gerai sutankintą sluoksnį.

Klaipėdos, Kretingos, Šilutės, Plungės ir Telšių statybinės bendrovės šiais metais įvairiuose objektuose sunaudojo apie 6000 tonų susmulkintų plytų. Dažniausiai jas pylė ir tankino kaip paruošiamąjį sluoksnį betono dangoms, automobilių aikštelių pagrindams, sodininkai – privažiavimo keliams.

Kompleksiškai bendradarbiauta su UAB “Viremida”. Klaipėdos universiteto pašonėje “Begos” mobili hidraulinė mašina per 13 valandų nugriovė mūrinį pastatą, savivarčiai mūro gabalus vežė į “Begą”, o juos išpylę parveždavo jau sumaltų ir išsijotų plytų trupinius. Jie bus pilami ir lyginami kaip pagrindas būsimai automobilių stovėjimo aikštelei. Taip statybos bendrovė per vieną dieną nereikalingą pastatą pavertė ne statybinių atliekų krūva, bet vertingomis antrinėmis žaliavomis. Nauda akivaizdi - sutaupyta laiko, darbo jėgos ir mechanizmų, transporto ir statybinių medžiagų bei sąvartyno mokesčių.

Gera skaldos kokybė

Jau vis mažiau šalies statybinių firmų laikinų kelių pagrindams naudoja nesmulkintas plytas ar ištisus betono luitus. Toks pagrindas smenga netolygiai, todėl gali būti naudojamas palyginti trumpą laiką. Tuo tarpu iš susmulkintų, išsijotų, be jokių pašalinių priemaišų plytų gauta skalda slūgsta tolygiai, ji gerai sutankinama, atspari gniuždymui. Todėl ji gali būti naudojama ne tik laikinų, bet ir naujų kelių tiesimo darbuose.

„Begos“ paslaugomis susmulkinti statybinį laužą, o susidariusią skaldą naudoti tiesiant kelius bei kitiems statybiniams darbams mielai naudojasi įvairios statybinės bendrovės, atliekančios pastatų griovimo bei naujų objektų statybų darbus.

Standartizacijos departamentas yra įregistravęs įmonės standartą susmulkintos skaldos produkcijai, tad „Bega“ skaldos pirkėjams gali suteikti atitikties deklaraciją, kuri garantuoja skaldos kokybę pagal šio standarto reikalavimus. Bendrovėje vykdomas statybinio laužo perdirbimo procesas ir jo metu gaunama betono skalda 2002 metais Lietuvos pramonininkų konfederacijos kasmet rengiamame konkurse buvo pripažinti metų gaminiu, o bendrovei įteiktas auksinis medalis.

Perdirbamos statybinės atliekos

Kompanijos paslaugomis pradėjo dažnai naudotis sodininkų bendrijos. Jos keliams grįsti dažniausiai įsigyja plytų mūro skaldą, kuri yra apie 35 proc. pigesnė už betoninę, tačiau savybėmis jai nė kiek nenusileidžia.

„Bega“ siūlo visoms statybinėms firmoms, pavienėms bendrovėms ir fiziniams asmenims, griaunantiems įvairius pastatus, kitas inžinerines konstrukcijas, susidariusį betono laužą perdirbti ir panaudoti antrą kartą, o ne versti didžiulius atliekų luitus į pakeles ir miškus. Visą šią vasarą betono atliekas perdirbti „Bega“ priima labai palankiomis sąlygomis.

Įmonės klientų sąraše per 40 įvairių Vakarų Lietuvos statybos įmonių: „Paulius ir asociacija“, „Plienas“, „Ranga“, „Klaipėdos statyba“, „Klaipėdos kranai“, “Klaipėdos keliai”, „Palangos plienas“ ir kitos.

Taip pat ir Klaipėdos uosto krovos kompanijos, kurios atlieka senų pastatų griovimo ar gelžbetoninių konstrukcijų ir krantinių ardymo darbus, į „Begą“ veža statybinį laužą ir tuo pačiu transportu išsiveža skaldą, kuri naudojama sandėliavimo aikštelių ir kelių pagrindams, betono užpildams, pamatams ir kt. Tiek atvežtas perdirbti laužas, tiek parduodami trupiniai tiksliai pasveriami automobilinėmis elektroninėmis svarstyklėmis.

Perdirbta skalda – pigesnė

Pati „Bega“, įsikūrusi Klaipėdos valstybinio jūrų uosto teritorijoje, nuolat griauna uosto veiklai nepritaikytinus savo pastatus. Dalį jų sudaro išliekamosios vertės neturintys, dar prieš Antrąjį pasaulinį karą pastatyti senojo celiuliozės fabriko raudonų plytų statiniai. Kol kas dar nė vienos tonos statybinio laužo bendrovė neišvežė į sąvartyną. Griuvėsių likučiai yra suskaldomi į mažesnius gabalus, kurie dedami į specialų smulkinimo įrenginį, paverčiantį statybines atliekas skalda. Įrenginyje esančios galingos žiaunos statybinių atliekų luitus sutrina į smulkesnius gabalus, kurie specialiais sietais išsijojami į įvairias frakcijas - nuo 0 iki 70 mm skersmens. Mašinoje yra sumontuotas magnetas, atskiriantis armatūros ir konstrukcinio metalo gabalus nuo susmulkinto betono.

Šia technika atskirai trupinami plytų mūro, keramzitbetonio, betono, gelžbetonio gabalai. Skalda, gauta iš susmulkinto betono laužo, yra 15-20 proc. pigesnė nei dolomitinė ir 2 kartus pigesnė nei granitinė skalda.

Pernai „Bega“ pagamino beveik 40 tūkst. tonų betoninės skaldos, kuri naudojama kelių ir aikščių pagrindams užpilti prieš jas asfaltuojant.

„Begai“ pradėjus gaminti ir prekiauti 0-6 mm betono trupinių frakcija, jos paklausa nuolat auga, mat yra naudojama trinkelių šaligatvių pagrindui suformuoti.

„Bega“ Klaipėdos uoste perkrauna įvairias trąšas (skystas, birias, supakuotas), cementą, medieną, žemės ūkio produktus. Praėjusiais metais ji perkrovė 2,17 mln. tonų krovinių. Per septynis šių metų mėnesius „Bega“ jau perkrovė 1,234 tūkst. tonų krovinių.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų