- Lukas Juozapaitis (BNS)
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Sunkiasvoriam transportui vis dažniau važiuojant neapmokestinamais krašto keliais siūloma dalį jų apmokestinti ir taip surinkti daugiau lėšų keliams tvarkyti bei tiesti, kartu sumažinti tokio transporto daromą žalą keliams, sako už susisiekimo infrastruktūrą atsakingos institucijos.
Susisiekimo ministerija siūlo mokamų kelių tinklą praplėsti 2750 kilometrų, arba 56 keliais – toks pasiūlymas trečiadienį pristatytas Seime.
„Matome ir žinome, kad kelių būklė negerėja, tiltų būklė blogėja, finansavimas nedidėja. Būklę reikia gerinti, tiltus atstatinėti. Kaip viena iš alternatyvų yra mokamų kelių tinklo išplėtimas, tų lėšų surinkimas ir nukreipimas į infrastruktūros ir kelių gerinimą“, – trečiadienį Seimo Biudžeto ir finansų komitete sakė Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos vyriausiasis patarėjas Tomas Pilukas.
„Tikslas yra krovininį transportą, tranzitinį transportą per Lietuvą nukreipti į tuos kelius, kurie yra pritaikyti tokiam transportui“, – komitete kalbėjo valstybinių kelių valdytojos „Via Lietuvos“ vadovas Marius Švaikauskas.
Pasak jo, kai kurios savivaldybės bendrovę informavo, jog tranzitu vykstantys vilkikai vengdami kelių mokesčio važinėja jiems nepritaikytais keliais. Todėl, pasak „Via Lietuvos“ vadovo, padidėjo rajoninių ir krašto kelių „degradacija“.
„Dabar jie apvažinėja šituos kelius, jiems ir CO2 išmetimai didėja. Bet jie nemoka kelių rinkliavos. Su šiuo paketu mes juos palydėsime į tinkamą kelią, nes jiems geriau važinėti keliais, kurie yra mokami. Išstumsime juos iš rajoninių ir krašto kelių“, – kalbėjo M. Švaikauskas.
Magistraliniai keliai jau apmokestinti. Dabar siūlome apmokestinti (...) krašto kelių tinklą. Rajoniniai keliai kol kas lieka neapmokestinti.
T. Piluko teigimu, apmokestinamų kelių tinklą dabar siūloma plėsti trimis etapais: pirmuoju tinklas būtų išplėstas 1150 kilometrų ir 21 keliu, antruoju – 830 kilometrų ir 16 kelių, trečiuoju – 770 kilometrų ir 19 kelių.
„Magistraliniai keliai jau apmokestinti. Dabar siūlome apmokestinti (...) krašto kelių tinklą. Rajoniniai keliai kol kas lieka neapmokestinti. Vietinių kelių niekas neapmokestina, įstatymas numato, kad jie negali būti apmokestinti“, – komitete sakė T. Pilukas.
Anot jo, preliminariai skaičiuojama, jog įgyvendinus plėtrą, pajamos iš kelių mokesčio padidėtų iki maždaug 100 mln. eurų. Šiemet valstybė tikisi gauti 69–70 mln. eurų.
Tuo metu M. Švaikauskas pabrėžė, kad keliams atstatyti kasmet reiktų 1,3 mlrd. eurų, arba 15 mlrd. eurų iš viso.
Biudžeto ir finansų komiteto narys demokratas Algirdas Butkevičius sakė, kad apmokestinus daugiau kelių būtų surinkta nedidelė pinigų suma, be to, toks žingsnis sulauks didelio pasipriešinimo.
„Pagal šitą programą biudžetas pasipildys 40 mln. eurų. Finansinis efektas, rezultatas bus minimalus, o triukšmo per Lietuvą bus labai daug“, – teigė A. Butkevičius.
„Valstietis“ Valius Ąžuolas sakė, jog išplėtus apmokestintų kelių tinklą nebeliktų alternatyvų komerciniam transportui keliauti nemokamais keliais.
M. Švaikauskas akcentavo, jog tokia alternatyva visada bus, tačiau siekiama, kad sunkiasvoris transportas nevažiuotų per gyvenvietes, rajonų keliais.
Išplėtus apmokestintų kelių tinklą nebeliktų alternatyvų komerciniam transportui keliauti nemokamais keliais.
V. Ąžuolas taip pat pabrėžė, kad 2026 metais atsiradus elektroninei kelių rinkliavos sistemai, vadinamajam e. tollingui, keliskart išaugs kelių apmokestinimas, kurį išplėtus mokamų kelių tinklą mokės ir daugiau tarpmiestinių autobusų.
„Autobusų parko pavyzdys: pasiskaičiavo iškart, kas bus, kai bus e. tollingas. Dabar už vinjetę moka apie 1 tūkst. eurų, tada mokės 4 tūkst. eurų, važiuodamas tais pačiais maršrutais. Tada kiek turės kainuoti autobuso bilietas, jau nebeaišku“, – komitete sakė V. Ąžuolas.
Savo ruožtu konservatorius Raimondas Kuodis tikino, kad apskritai keliais turėtų važiuoti kuo mažiau vilkikų, o kroviniai turi būti gabenami traukiniais.
M. Švaikauskas pripažino, jog dėl naujos e. tollingo sistemos vilkikų ir autobusų paslaugos brangs, todėl viliamasi mažinti krovininio transporto srautus keliuose bei skatinti prekių vežimą geležinkeliu: „Mūsų pačių tikslas lygiai toks pat.“
Pasak T. Piluko, po diskusijų Vyriausybės nutarimo projektą ministerija aptars su socialiniais partneriais bei parengs galutinį pasiūlymo modelį.
Šiuo metu Lietuvoje yra 19 mokamų magistralinių kelių, kurių bendras ilgis siekia apie 1,7 tūkst. kilometrų. Kelių naudotojų mokestį moka tik komercinis transportas – vilkikai, tarpmiestiniai autobusai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Lenkijos paukščių ūkyje – Niukaslio ligos protrūkis: VMVT Lietuvos ūkininkus ragina būti atsargiais
Lenkijos paukščių ūkyje trečiadienį užfiksuotas 24-asis Niukaslio ligos protrūkis. ...
-
Premjeras: svarstysime galimybę išsiimti lėšas likus 5-10 metų iki pensinio amžiaus1
Ministras pirmininkas Gintautas Paluckas vertina, kad pavasario sesijos metu keičiant antrąją pensijų pakopą ir atsižvelgiant į Konstitucinio teismo (KT) sprendimą, taip pat būtų galima numatyti atsiėmimo be specialių aplinkybių atvejus. ...
-
Paluckas: 2025 m. biudžetas nepaliko vietos PVM lengvatoms maistui, bet ateityje ji galėtų atsirasti4
Premjeras Gintautas Paluckas sako, kad nors 2025 m. biudžete nėra vietos pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatoms kai kuriems maisto produktams, ateityje toks sprendimas bus svarstomas. ...
-
Latvijoje pradėtas tyrimas dėl galbūt netinkamo „Rail Baltica“ lėšų panaudojimo
Latvijos prokurorai trečiadienį pranešė pradėję tyrimą dėl galbūt netinkamo valstybės lėšų, skirtų brangiai ir vėluojančiai geležinkelio jungčiai tarp Baltijos šalių ir Lenkijos, panaudojimo. ...
-
„Via Lietuva“ kitų metų pradžioje spręs dėl e. tollingo konkursų likimo
Apeliaciniam teismui paskelbus, jog kelių rinkliavos informacinės sistemos, vadinamojo e. tollingo, kūrimo konkursą bendrovė „ProIT“ laimėjo teisėtai, o Klaipėdos apygardos teismui pripažinus neteisėtu valstybinių kelių valdytojos &bdqu...
-
Lietuvos paštas ir vėl kelia kainas3
Lietuvos pašto paslaugos siunčiant siuntinius į užsienį 2025 metais vidutiniškai brangs 0,44 euro daugiau, o laiškus (iki 20 gramų svorio siuntinius) – 0,38 euro. ...
-
Tokio dydžio biudžeto Vilnius dar nėra turėjęs: kam bus skiriami pinigai
Vilniaus miesto tarybai trečiadienį pristatytas ateinančių 2025-ųjų metų biudžetas, preliminariai kitąmet turintis siekti 1,487 mlrd. eurų – 6,2 proc. arba 86 mln. eurų daugiau nei patvirtintas 2024 m. ...
-
Vilniuje kai kam už atliekų tvarkymą teks mokėti daugiau1
Trečiadienį posėdžiavusi Vilniaus miesto savivaldybės taryba patvirtino naujus vietinės rinkliavos už atliekų surinkimą dydžius. ...
-
Lietuvos bitininkai sunerimę: į šalies rinką plūsta padirbtas medus2
Seimo vicepirmininkas ir Lietuvos bitininkų sąjungos prezidentas Juozas Olekas teigia, kad nors Lietuvoje medaus surenkama daugiau nei anksčiau, bitininkai priversti konkuruoti su iš trečiųjų šalių įvežamais ir neretai pigesniais padirbt...
-
Ropė: pasiūlymas įsigyti parduodamą gretimą sklypą privalo būti ir kaimynas turi žinoti
Seimo Kaimo reikalų komitetas siūlo pirmumo teisę įsigyti parduodamą dirbamą žemės sklypą suteikti tik ūkininkams, kurie greta dirba žemę. ...