- Lukas Juozapaitis, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Seimas ketvirtadienį nusprendė svarstyti, ar į nacionalinę teisę perkelti europinius tikslus ir priemones, kaip skatinti atsinaujinančių energijos išteklių (AEI) vartojimą bei atsinaujinančios energetikos pajėgumų plėtrą.
Vyriausybė parlamentui sėkmingai pateikė Alternatyviųjų degalų, Atsinaujinančių energetikos išteklių ir lydinčiųjų įstatymų pakeitimus, kuriais siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos (ES) direktyvą, nurodančią, kaip skatinti naudoti žaliąją energiją.
Balsuojant dėl jų pateikimo už balsavo 55, prieš – trys, o susilaikė – 14 parlamentarų
„To projekto laukia visa atsinaujinanti energetika“, – parlamente sakė premjerė Ingrida Šimonytė.
„Paketo priėmimas ypatingai svarbus, kadangi jo prisidedama prie žaliojo kurso, projektais kuriama palanki reguliacinė aplinka. Siekiame 100 proc. švarios energijos suvartojimo iki 2030 metų“, – pristatydamas pataisas sakė energetikos ministras Dainius Kreivys.
Alternatyvių degalų įstatymo pakeitimais siekiama nuo dabartinių 15 iki 29 proc. didinti tikslą, kokia dalis visos transporto sektoriaus suvartojamos energijos turi būti pagaminta iš AEI 2030 metais.
Pasak pataisas rengusios Energetikos ministerijos, padidinus tikslą, Lietuva įvykdys įsipareigojimus ES, įgyvendins nacionalinius energetinės nepriklausomybės ir klimato kaitos valdymo planus dekarbonizuoti transporto sektorių.
Kiekvienas degalų tiekėjas turės užtikrinti, kad iki 2030 metų degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių (DAEI) dalis tiekiamų degalų balanse sudarytų nemažiau kaip 29 procentus.
„Kiekvienas degalų tiekėjas turės užtikrinti, kad iki 2030 metų degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių (DAEI) dalis tiekiamų degalų balanse sudarytų nemažiau kaip 29 procentus. Nauji tikslai reikšmingai padidins DAEI paklausą rinkoje ir sutelks investicijas į DAEI gamybą“, – pataisų aiškinamajame rašte teigė ministerija.
Didinant alternatyvių degalų vartojimo tikslą, kartu siūloma keisti privalomus įpareigojimus degalų tiekėjams ir jų apskaičiavimo bazę. Be to, vartoti daugiau alternatyvių degalų siūloma įpareigoti ir aviaciją bei jūrinį transportą.
Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ narė Laima Nagienė klausė, ar nereikėtų leisti įmonėms įsivertinti, kiek degalų iš atsinaujinančių išteklių galėtų suvartoti ir kiek dėl keliamo tikslo patirtų nuostolių.
„Ne tik pramonei ir verslui bus problema, bet ir, manau, ir kuro pabrangimui, ir visiems kitiems dalykams“, – sakė L. Nagienė.
Mišrios parlamentarų grupės narys Aidas Gedvilas neatmetė, jog padidinus tikslą dalis rinkos dalyvių susidurtų su iš AEI pagamintų degalų trūkumu, tuo metu kita dalis – piktnaudžiautų juos pardavinėdami brangiai.
Rinkos dalyvių teigimu, projekte numatytas tikslo kėlimas kasmet didintų degalų gamintojų kaštus – tikslo didinimas 1 proc. punktu kasmet kainuotų dešimtis milijonų eurų. Pasak jų, didėjant šiems kaštams bei rizikai, jog tiekėjai neįgyvendins valstybės keliamų tikslų, augtų ir degalų kainos vartotojams.
Tuo metu Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pataisos numato, kad 2030 metais iš AEI turėtų būti pagaminta 42 proc. Lietuvos pramonės vartojamo kuro, o dar po penkerių metų – bent 60 proc.
Be to, pakeitimai perkeltų ES direktyvoje nustatytus maksimalius AEI elektrinių prijungimo, galios padidinimo leidimų išdavimo terminus.
„Siūloma reglamentuoti, kiek bendrai turi užimti visas leidimų išdavimo procesas (...) tiek plėtros zonos paspartintas, tiek už jų ribų“, – kalbėjo ministras.
Tuo metu Lietuvos energetikos agentūra iki kitų metų gegužės 21 dienos turėtų sudaryti ir viešai paskelbtų informacinį žemėlapį su Lietuvos sausumos ir jūrinėmis teritorijomis, kuriose galima sparti AEI elektrinių plėtra.
„Lietuva turės sudaryti AEI plėtros žemėlapį, kur galės vykti paspartinta plėtra. Tai reiškia mažiau biurokratijos, greitesnius privalomus terminius ir t. t.“, – teigė D. Kreivys.
Mišrios Seimo narių grupės narys Artūras Skardžius kalbėjo apie Seimo Teisės departamento pastabas, jog pataisų paketas neatitinka Konstitucijos: „(Teisės departamentas – BNS) įžvelgia viršesnį viešąjį interesą, teisinis reguliavimas neatitinka sąžiningos konkurencijos apsaugos principų, asmenų lygiateisiškumo principų“.
Seimas rugpjūtį jau įteisino tikslą, kad naftos degalų suvartojimas kelių transporte iki 2030 metų, palyginti su 2021 metais, turėtų sumažėti bent 39 proc.
Valstybinės duomenų agentūros duomenimis, benzino, dyzelino, suskystintų naftos dujų suvartojimas iki 2021 metų augo – iki 45 proc., palyginti su 2005 metų kiekiais.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
„Telia“ kompetencijų centras Lietuvoje atleidžia 153 darbuotojus
Telekomunikacijų bendrovės „Telia Company“ kompetencijų centras Baltijos ir Skandinavijos regionui „Telia Global Services Lithuania“ atleidžia 153 žmones, apie tai pranešė ir Užimtumo tarnybai. ...
-
Baltijos dažnio rezervų rinka atidaroma vasario 4 dieną
Baltijos šalių sistemų operatoriai nusprendė, kad dažnio rezervų rinka bus atidaryta ir pirmasis aukcionas įvyks 2025 m. vasario 4 d. ...
-
„Via Lietuva“ kitąmet žada skirti didesnį dėmesį tiltų rekonstravimui
„Via Lietuva“ infrastruktūros grupės vadovo Martyno Gedaminsko teigimu, didelė dalis šalies kelių infrastruktūros jau yra blogos būklės, kuri kiekvienais metais vis prastėja. Anot jo, kitąmet „Via Lietuva“ didesnį dėme...
-
S. Krėpšta: apeinant sankcijas, Rusijos ir Baltarusijos mokėjimai vykdomi per Kiniją, Turkiją, JAE1
Lietuvos banko (LB) valdybos narys Simonas Krėpšta teigia, kad bandydami apeiti sankcijas, Rusijos ir Baltarusijos režimai nuo 2023 m. vidurio vis daugiau mokėjimų vykdo per Kiniją, Turkiją ar Jungtinius Arabų Emyratus. LB atstovas pabrėžė, ka...
-
Žeria kritiką: neapsimokės dirbti3
Seime svarstytas kitų metų valstybės biudžetas jau sulaukė ne tik politikų, bet ir ekonomistų kritikos. Tikima, kad toks biudžetas skatins gyventojus nedirbti, gyventi iš socialinių išmokų, neužtikrins išsikeltų visuomenės ir ...
-
Seimas pritarė siūlymui Šiaulių LEZ plėsti iki 218 hektarų
Seimas pritarė šešių parlamentarų siūlymui Šiaulių laisvąją ekonominę zoną (LEZ) nuo kitų metų gegužės išplėsti iki 218 hektarų – tiek, kiek buvo numatyta pirminiame variante, kai ši zona buvo steigiama p...
-
Ekonomika pagal D. Trumpą: ko tikėtis?
Antraštės skelbia: „Rinkos švenčia Donaldo Trumpo pergalę, pralaimėjimą aprauda atsinaujinanti energetika. Doleris, bitkoinas fiksuoja rekordus.“ Taigi, ką gali padaryti D. Trumpas Amerikos ir pasaulio ekonomikai? Ką tai rei&sc...
-
Seimas leido šalinti su Rusija siejamą verslą iš visų strateginių pirkimų
Seimas ketvirtadienį leido šalinti su Rusija siejamą verslą iš viešųjų pirkimų gynybos, energetikos, vandentvarkos, transporto ar pašto paslaugų srityse. ...
-
LEA: per savaitę degalų kainos sumažėjo 0,7 proc.1
Pastarąją savaitę Lietuvoje degalai atpigo – benzino ir dyzelino vidutinės kainos sumažėjo 0,7 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
„Litgrid“: kritus saulės elektrinių gamybai spalį didmeninė elektros kaina augo 9 proc.1
Nepaisant stipraus vėjo, sumažėjus saulės elektrinių gamybai ir Baltijos regione vykus kai kurių elektrinių bei jungčių remontams, vidutinė didmeninė elektros kaina Lietuvoje spalį, palyginti su rugsėju, didėjo 9 proc. iki 91,5 euro už megavatva...