- Pranešimas spaudai
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiuo metu statomame europinio geležinkelio „Rail Baltica“ ruože projektuojama 19 žaliųjų tiltų. Žalieji tiltai – tai konstrukcijos, statomos siekiant užtikrinti saugų laukinių gyvūnų judėjimą, kertant geležinkelio liniją. Specialistai sutaria, kad žalieji tiltai – palankiausia aplinkai ir efektyvi priemonė, užtikrinanti saugią gyvūnų migraciją.
Be žaliųjų tiltų, „Rail Baltica“ ruože nuo Kauno iki Latvijos numatoma pastatyti 30 požeminių praėjimų smulkiems ir vidutiniams gyvūnams, 6 upių tiltus pritaikyti gyvūnų migracijai, planuojamos 4 kūdros varliagyviams. Nuo Kauno (Jiesios) iki Lenkijos planuojami 23, atkarpoje Kaunas–Vilnius – 40 požeminių praėjimų įvairių dydžių ir rūšių žvėrims.
Bioįvairovės apsauga – vienas kertinių „Rail Baltica“ aplinkosaugos aspektų, įtvirtintų šį birželį parengtoje globalioje „Rail Baltica“ Tvarumo studijoje.
Lietuvoje – naujovė
Lietuvos gamtinėje aplinkoje greitojo geležinkelio vėžė – naujas linijinis objektas, apimantis apie 100 m pločio ir apie 400 km ilgio susisiekimo infrastruktūrai skirtą teritoriją. Tokio didelio masto statinių komplekso vystymas – iššūkis ekosistemų išsaugojimui.
Planuojant geležinkelio liniją siekiama įgyvendinti strategijas, skirtas išsaugoti ir didinti biologinę įvairovę palei geležinkelį, įskaitant buveinių atkūrimą bei žaliųjų koridorių sukūrimą. Ateityje numatoma praėjimų efektyvumo stebėsena automatizuotais įrenginiais ir, esant poreikiui, būtų taikomos papildomos gyvūnų judėjimą lengvinančios inžinerinės priemonės.
Europos geležinkelių ir kelių infrastruktūroje žalieji tiltai – dažnas reiškinys. Jis, be kita ko, prisideda prie ES aplinkosauginių tikslų įgyvendinimo.
Vietą parenka stebėsenos metu
Žalieji tiltai skirti visų rūšių laukiniams gyvūnams – nuo stambių žinduolių (briedžių, elnių, vilkų ir kitų) iki miegapelių, varliagyvių bei roplių. Šios perėjos veikia ir kaip orientacinės linijos paukščių, šikšnosparnių ir vabzdžių migracijai, kurie gali būti nelinkę kirsti atvirų plotų.
Tiltų ir pralaidų vietos parenkamos pagal tai, kur bioįvairovės tyrimų metu nustatyta gausiausia gyvūnų koncentracija bei migracija. „Perėjų gyvūnams vietos ir tipas parenkami atsižvelgiant į planuojamo geležinkelio linijos trasą, reljefą, miškų ir vandens telkinių išsidėstymą, aplinkinę žemėnaudą, kertamus kitus galimus gyvūnų migracijos koridorius, atskiriamas saugomas teritorijas. Taip pat remiamasi atliktais lauko tyrimų rezultatais, konsultuojamasi su urėdijomis ir medžiotojų būreliais“, – teigė „LTG Infra“ vyr. projektų vadovas aplinkosaugos klausimais Tadas Varpučinskas.
Apsaugant žmones ir gyvūnus nuo patekimo į geležinkelio infrastruktūros teritoriją, „Rail Baltica“ linija bus aptverta 2,2–2,7 m aukščio tvirta tvora. „Siekiant išvengti buveinių, gamtinio karkaso fragmentacijos ir barjero efekto, reikalinga sudaryti sąlygas gyvūnams laisvai ir saugiai kirsti geležinkelį per antžeminius praėjimus arba pralaidas. Tuo atveju, jei gyvūnas netyčia patektų į aptvertą ruožą, jis galėtų saugiai pasišalinti per tvoroje įrengtus gyvūnų pabėgimo įrenginius: vienvėrius vartelius arba nušokimo rampas“, – kalbėjo T. Varpučinskas.
Rūpinasi ir mažiausiais
Žalieji tiltai ypatingi tuo, kad yra darniai integruojami į aplinką. Juos statant turi būti įrengiama natūrali danga, sienelės nuo triukšmo ir šviesos, parenkamas erdvus tilto plotis ir tinkamas nuolydis, kad gyvūnams nebūtų baugu naudotis statiniu. Želdynai atsodinami pagal teritorijoje vyraujančias medžių rūšis. Medžių ar krūmų juostomis gyvūnai nukreipiami tinkamais keliais, užkardomas žmonių judėjimas motorizuotomis priemonėmis.
Plėtojant infrastruktūrą rūpinamasi ir paukščiais, kurių apsaugai numatoma įrengti iki 5 m aukščio nukreipiančias užtvaras bei priemones nuo susidūrimo su elektros laidais. Taip pat statybų metu ribojamas želdinių kirtimo laikas, kad nenukentėtų perintys paukščiai.
Ruože Kaunas–Vilnius numatomos 4–5 m aukščio apsauginės tvoros šikšnosparniams, kur jų gausu. Svarbi šikšnosparnių radavietė ir žiemavietė – Panerių geležinkelio tunelis. Kad būtų išvengta šių gyvūnų trikdymo, numatoma statybos darbus atlikti šiltuoju metų laiku.
Saugiam miegapelių ir voverių migracijos užtikrinimui, Būdos miške planuojama įrengti inovatyvias perėjas tarp medžių viršūnių – 20–30 cm plieninių trosų taką su platforma. Apsaugai nuo plėšrūnų atakų būtų taikoma plona virvė arba statomas stogas virš praėjimo.
Tais atvejais, kai nėra galimybės išvengti tam tikrų gyvūnų buveinių sunaikinimo, siekiant išsaugoti individus, numatomas jų perkėlimas į kitas buveines, pavyzdžiui, varliagyviams neršti suformuojamos kūdros su seklia pakrante.
„Rail Baltica“ – didžiausias geležinkelių infrastruktūros projektas Baltijos šalių istorijoje, kurį įgyvendinant bus nutiestas elektrifikuotas europinio standarto dvikelis geležinkelis, sujungsiantis Varšuvą, Kauną, Vilnių, Panevėžį, Rygą, Pernu ir Taliną. Bendras „Rail Balticos“ geležinkelio linijos ilgis Baltijos šalyse siekia 870 km: Lietuvoje – 392 km, Latvijoje – 265 km, Estijoje – 213 km.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
SIM kortelių taip paprastai nebenusipirksite: abejoja, kad tai pažabos sukčius2
Nuo kitų metų norint įsigyti išankstinio mokėjimo SIM korteles, bus privaloma pateikti savo asmeninius duomenis. Taip tikimasi užkirsti kelią telefoniniams sukčiams, kasmet iš žmonių išviliojantiems milijonus eurų. Vis dėlto, ka...
-
Neramina Lietuvos gimstamumas: kas laukia šalies ekonomikos?2
Lietuvos gimstamumo statistika neramina. Per pastaruosius trisdešimt metų naujagimių registruojama bent perpus mažiau, nesiekiame net Europos Sąjungos vidurkio. O kurti šeimą lietuvaičių nepaskatina net dosnios išmokos. ...
-
Po skandalo dėl „Teltonikos“ – liūdnos išvados: niekas nežino, kaip išlipti iš biurokratų pelkės8
Niekas negali pasakyti, kaip išlaisvinti valstybę iš biurokratų pelkės. Naudos Lietuvai turinčios siekti valstybės įmonės ne tik nesusikalba, bet netgi konkuruoja. Stringa tiek daug projektų, kad lėtėja visos valstybės vystymasis. Akiv...
-
Kėdainių rajone griežtinama afrikinio kiaulių maro kontrolė
Kėdainių rajone šį mėnesį nustačius afrikinio kiaulių maro (AKM) atvejį griežtinama situacijos stebėsena. ...
-
Siūloma didinti baudas azartinių lošimų, alkoholio ir narkotikų vartojimo „taškams“
Mišrios Seimo narių grupės nariai siūlo numatyti administracinę atsakomybę už „taškų“, kur yra vartojamos narkotinės, psichotropinės ar kitos psichiką veikiančios medžiagos, turėjimą. ...
-
Seimas imasi dirbtinio intelekto reguliavimo, siekia patikslinti startuolio sąvoką
Seimas svarstys patikslinti kriterijus, pagal kuriuos įmonės patenka į startuolių kategoriją ir gali gauti valstybės paramą, taip pat Lietuvoje imsis reguliuoti dirbtinio intelekto (DI) naudojimą. ...
-
Siūlo išeitį ilgalaikiam nedarbui: trūksta bendruomenės poreikius atliepiančių veiklų2
Šią savaitę Trišalei tarybai buvo pristatytos Vakarų šalių patirtis įgyvendinant kovai su nedarbu skirtas darbo garantijos programas. Pasak Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovės Ingos Liubertės, darbo garantijos...
-
Tarnyba: didelė dalis vyresnių žmonių susiduria su sunkumais naudojantis skaitmeninėmis paslaugomis3
Skaitmeninės paslaugos sunkiai prieinamos didelei daliai vyresnio amžiaus žmonių. Neretai šie asmenys, neužtikrinus alternatyvų paslaugoms internetu, lieka socialinio gyvenimo paraštėse, konstatavo skaitmeninės atskirties tyrimą atlikusi...
-
Situacija Lietuvoje – tragiška: brangsta mėgiamas tautiečių produktas105
Pieno produktai vis labiau brangsta ir viskas dėl Europoje nykstančių mažųjų ūkių. Mažėjant pieno pasiūlai, didėja jo paklausa, o kartu auga ir pieno produktų kainos. Pirkėjai baiminasi, kad jeigu pienas brangs ir toliau, teks jo atsisakyti. ...
-
Panaikinus „Foxpay“ licenciją VPT siūlo įsivertinti atsiskaitymo būdų alternatyvas
Lietuvos bankui (LB) penktadienį panaikinus finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pirkimų vykdytojams siūlo įsivertinti kitų atsiskaitymo būdų alternatyvų pasiūlymą klientams. ...