- Edmundas Jakilaitis, LRT televizijos laida „Dėmesio centre“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Aprimus visaliaudinei šventei dėl atplaukusio suskystintų gamtinių dujų terminalo – puiki proga pakalbėti ne tik apie politinę šio projekto naudą, bet ir apie skaičius.
Apie tai pokalbis laidoje „Dėmesio centre“ su energetikos ministru Roku Masiuliu.
– Pone ministre, turbūt aišku, kad 500 mln. kubinių metrų dujų iš „Statoil“ šis terminalas neturėtų apsiriboti. Norint mažinti savikainą, reikia didinti apimtis. Ką jūs darysite siekdami didinti apimtis? Skatinsite vartoti dujas, didinsite elektros gamybą Elektrėnuose, gal stabdysite Vilniaus ar Kauno šilumos ūkių pervedimą nuo dujų prie biokuro?
– Bet kokiu atveju negalima nieko dirbtino daryti. Reikia eiti tuo keliu, kuris yra naudingiausias vartotojams ir atneša mažiausius kaštus. Šis projektas yra įvairialypis. Pirmiausia, Lietuva tam tikrą dalį dujų importuos. Terminalas tik pradeda veikti. Žiūrėsime, gal atsiras kitokių poreikių pačioje rinkoje. Natūralių poreikių – ne dirbtinų. Kitas dalykas – mes turime kaimynus latvius ir estus, kurie turi tokią pačią priklausomybę nuo „Gazprom“, kokią turėjome ir mes. Mes laukiame jų terminale. Manome, kad tai juos turėtų dominti. Kai bus aiški visa kainodara, kadangi ji turi būti sustatyta artimiausiu metu, terminalas pradės veikti, visi pamatys kaip jis veikia ir tada jau vartotojai žiūrės.
– Bet kuriuo atveju, sutinkate, kad norint mažinti savikainą, reikia didinti apimtis? Ir 500 mln. kubinių metrų tikrai nėra tas kiekis, kuris patenkintų jus, kaip statytojus. Kitu atveju savikaina būtų kur kas didesnė negu dujų iš „Gazprom“.
– Pirma, pats terminalo atsiradimas jau mažina bendrą dujų kainą vartotojams. Dėl to, kad mes gavome nuolaidą iš „Gazprom“.
– Ne tik dėl terminalo. Galbūt nuolaidą gavome ir dėl terminalo, bet greičiausiai dėl bylos Stokholmo arbitraže ir didžiulio ieškinio. Bet tarkime, kad viena iš prielaidų galėtų būti ir terminalas.
– Taip, bet ta prielaida yra pakankamai stipri dėl to, kad pažiūrėjus į dabartines kainas, kuriomis mes perkame SGD ir tos, kurias mokame „Gazprom“ – jos yra labai panašios.
– Kodėl jūs nesakote tikslios kainos, ministre? Visuomenė žino kainą iš „Gazprom“ – „blogiečio“, bet nežino iš „Statoil“ – „geriečio“.
– Dėl to, kad ją reikia kasdien peržiūrėti.
– Tarkime, vakar atplaukė 100 mln. kubinių metrų dujų. Kokia kaina tų dujų, kurios dabar pumpuojamos į terminalą?
– Pagal pastarojo mėnesio svyravimus biržoje, kaina yra tarp 900 ir 1000 litų už 1000 kubinių metrų.
– Tai kaina su transportavimu? Už tiek jūs atiduosite į tinklą? Tai būtų maždaug apie 90 centų už kubinį metrą.
– Tarp 90 centų ir 1 lito.
– Tai yra lygiai tas pats kaip ir „Gazprom“ dujos. Tai jūs sakote, kad pridėjus ir transportavimą, ir pelną, ir nuomą ir kitus dalykus kaina turėtų būti tokia?
– Taip. Dėl to ir sakau, kad iš to kainų sutapimo galima manyti, jog dėl terminalo ta nuolaida ir galėjo atsirasti. Čia galima spekuliuoti kiek nori. Kitas dalykas, pagal terminalo valdymo kainodarą, jeigu terminalas sugeba vystyti pačių suskystintų dujų rinką, tai yra: išpildamas suskystintas dujas į mažesnius laivelius, kurie po to užpildo kitus laivus dujomis kaip kuru; išpildamas į mažesnius laivelius, kurie atveža į krantą ir ten perpila į sunkvežimius, konteinerius ir išvežioja suskystintas dujas kaip kurą – tai kiekvienas uždirbtas centas iš tos veiklos mažina mūsų galutinę dujų kainą.
– Už terminalą, kaip suprantu, mokama fiksuota kaina per metus, nepaisant to, kaip sugebėsime jį išnaudoti. Tai dabartinė užduotis yra stengtis maksimaliai iš to uždirbti?
– Ne tiek uždirbti, kiek maksimaliai išnaudoti terminalą mažinant dujų kainą. Uždirbimo galimybės yra ribotos. Kainų kontrolės komisija reguliuoja uždirbamą pelną. Ten yra nedidelė ta marža. Svarbiausia – kiek įmanoma didinti apimtis. Pavyzdžiui, Klaipėdoje pirmadienį buvo konferencija dėl suskystintų gamtinių dujų panaudojimo, tai atsistojęs lenkų suskystintų dujų vartotojas sakė: „Duokit man suskystintų dujų. Artimiausias terminalas yra Zebriuge už 1000 kilometrų, Klaipėda – už 300 kilometrų. Man kaštų bazė yra visiškai kitokia. Duokit dujų“. Taip kad paklausa yra, reikia žiūrėti kaip ji išsivystys. Čia tik Lenkija. Dar yra Latvija, Estija. Ta pati Lietuva. Tai – neliestos rinkos. Visas šis verslas bus iš terminalo nors tai nėra tiesioginis dujų pumpavimas į vamzdį.
– Grįžtant prie jūsų minėtos kainos mažmeninėje rinkoje. Ar jūs pasakėte tą kainą su laivo nuoma, esant 500 mln. kubinių metrų apimtims per metus? Kaip gaunasi ta kaina, kurią pasakėte?
– Tai yra visi terminalo kaštai: laivas-saugykla, pastatyta krantinė, vamzdynas, personalo išlaikymas. Visi terminalo kaštai išdėlioti ant numatomo dujų vartojimo.
– O koks yra numatomas dujų vartojimas?
– Visa Lietuva.
– Jeigu Lietuva viską įsivežtų per terminalą?
– Taip.
– Bet Lietuva kol kas juk neįsiveža visko per terminalą, vadinasi, kaina bus kur kas didesnė?
– Bet Lietuva visko neįsiveža ir iš „Gazprom“. Taisyklės turi būti vienodos. Negalima pasirinkti tik terminalo ir ant jo visus kaštus kabinti. Reikia žiūrėti logiškai – kiekvienas šaltinis turi turėti lygias žaidimo taisykles. Būtent tokios dabar ir yra.
– Atidėkime „Achemos“ poreikius į šalį. Lietuvos ūkio ir buitinių vartotojų vartojimas yra apie 2,5 mlrd. kubinių metrų dujų kasmet. Tarkime, kad terminalas atsiveža pusę to kiekio – kiek daugiau nei 1 mlrd. kubinių metrų. Kokia tuomet būtų reali kaina?
– Pavyzdžiui, dabar jos kainuoja tiek pat, kiek „Gazprom“ tiekiamų dujų. Ir tuomet jos kainuos tiek pat. Už kokią kainą pirksime, už tokią ir parduosime. Kainodara skaičiuojama tokiu principu: kiekvieno infrastruktūrinio objekto suvartojimas yra išdėliojamas ant viso objekto. Nėra taip, kad kainodara kažkaip būtų dalinama – „Gazprom“ tiek, kitam tiek. Yra bendras vamzdyno panaudojimo mokestis. Į jį įeina visų infrastruktūros dalių dedamosios.
– Tai nepaisant to ar iš „Gazprom“, ar iš SGD yra gaunamos dujos, visi sumoka už SGD terminalą?
– Taip. Kaip sumoka ir už kitas infrastruktūros dalis, kurios yra skirtos „Gazprom“ dujų tiekimui.
– Kitas dalykas, dėl kurio aktyviai diskutuojama – laivo nuoma. Priimant šį sprendimą jūs vadovavote „Klaipėdos naftai“ ir būtent jūs šį sprendimą priėmėte – ne pirkti, o nuomotis. Norvegijos kompanija, iš kurios nuomojamas laivas, yra nurodžiusi, kad dėl šio sandorio su „Klaipėdos nafta“ kasmet turės apie 50 mln. dolerių EBITDA kasmet. Gal vis dėlto Lietuvai vertėjo pirkti, jeigu norvegai kasmet taip gerai uždirba iš kontrakto su „Klaipėdos nafta“?
– Pelnas ne toks ten ir didelis. Yra amortizacija, investicijos, kapitalo kaštai ir panašiai. Jeigu mes būtume norėję pirkti tą terminalą, būtume turėję prieš tai surinkti visą inžinierių komandą, kuri suprojektuotų tam tikrus įrenginius. Pirkti gali tik tai laivą. Negali pirkti laivo-saugyklos. Laivai-saugyklos yra projektuojami ir statomi atskirai. Mes nupirkę tik laivą dar turėtume suprojektuoti išdujinimo įrenginį, specialią laivo konstrukciją skirtą šaltam klimatui ir daugybę kitų dalykų. Vien reikiamos specialistų komandos surinkimas mums būtų kainavęs apie 60 mln. litų, bet dar klausimas ar būtų pavykę surinkti, nes SGD tinklas nuolat plečiasi ir tokių specialistų poreikis vis auga. Be to, visas rizikas taip pat turėtume prisiimti mes. Viską pasvėrus nuomotis laivą yra labai logiškas sprendimas. Pirkti tokį laivą, kokį dabar turime Klaipėdoje, neturėjome jokios galimybės, nes tokie laivai yra tik nuomojami. Mes vieninteliai pasaulyje išsiderėjome galimybę laivą-saugyklą vėliau įsigyti. Net jei būtų buvusi galimybė tokį objektą pirkti ir po to projektuoti, mano sprendimas būtų buvęs toks pats – nuomoti.
– Kodėl visuomenei nėra žinoma, kiek tas laivas kainuoja? Už kiek bus galima jį įsigyti?
– Jeigu aš galėčiau, drąsiai pasakyčiau, nes ta kaina nėra bloga. Bet mūsų partneriai norvegai prašė jos neatskleisti, nes jie daug kur stato tokius terminalus. Tuomet visi kiti žinotų kaip galima su jais derėtis ir ką galima išsiderėti. Reikia suprasti, kad tai yra tiesiog komercinė paslaptis. Galiu tik tiek pasakyti, kad išpirkus tą laivą terminalo sąnaudos sumažėtų apie 50 proc.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pažeidimai nustatyti 23 Palangos maitinimo įstaigose iš 331
Daugumoje šiemet patikrintų Palangos maitinimo įstaigų Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos specialistai nustatė pažeidimų, šeštadienį praneša portalas tv3. ...
-
Šileika: e. tollingo sistema turės įtakos krovos Klaipėdos uoste apimtims
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos vadovas Vaidotas Šileika sako, kad elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistema, vadinamasis e. tollingas pabrangins krovinių pervežimus automobiliais, todėl turės įtakos Klaipėdos jūrų uost...
-
Naujųjų naktį viešbučiai bus užpildyti, tačiau metų pradžia bus sunkesnė5
Naujųjų metų naktį Lietuvos viešbučiai bus beveik visiškai užimti, tačiau pirmoji sausio savaitė jiems bus sunki, sako šio verslo atstovai. ...
-
LEA – apie prieššventinės savaitės vidutinę elektros kainą biržoje2
Prieššventinės savaitės vidutinė elektros kaina biržoje sudarė 0,056 Eur/kWh ir buvo viena mažiausių 2024-aisiais, o per savaitę šalyje pagaminta net 88 proc. visos suvartotos elektros energijos. Kaip praneša Lietuvos energe...
-
Interneto parduotuvių atstovai: „Juodojo penktadienio“ savaitė ateityje aplenks kalėdinę
Prekybininkai pastebi, kad „Juodojo penktadienio“ išpardavimų savaitė ne vienerius metus iš eilės tampa bene didžiausiu apsipirkimo įvykiu Baltijos šalyse ir reikšmingai konkuruoja su kalėdinio laikotarpio pardavim...
-
LEA: degalai šiuo metu pigesni nei pernai
Šiemet švenčių dienomis degalai Lietuvos degalinėse 3–4 proc., arba 4–5 centais už litrą pigesni nei pernai tuo pačiu metu, praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Ekonomistai įvertino, kas 2025 m. brangs labiausiai1
Statistikams gruodį fiksuojant 1,8 proc. išankstinę metinę bei 0,1 proc. mėnesio infliaciją, BNS kalbinti ekonomistai prognozuoja, jog vartotojų kainų indeksas kitais metais toliau augs. ...
-
Panevėžio savivaldybė: pabėgėliai iš Ukrainos ir kitąmet galės naudotis lengvatomis1
Penktadienį posėdžiavusi Panevėžio miesto savivaldybės taryba nusprendė pratęsti nuo 2022 m. pavasario Ukrainos karo pabėgėliams taikomas viešojo transporto lengvatas. ...
-
Čmilytė-Nielsen: Žemaitaitis kelia įtampą koalicijoje visai kitu tikslu46
Liberalų sąjūdžio pirmininkė Viktorija Čmilytė-Nielsen sako, kad socialdemokratų vedamos Vyriausybės programos vykdymas reikalaus ambicingų ir skausmingų planų, kaip surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą. Politikė jau dabar įžv...
-
Uostamiesčio skolų kreivė: kaip klaipėdiečiai tvarko savo finansus?
Baigiantis kalendoriniams metams, paprastai siekiama nepalikti skolų naujiesiems. Tačiau tarp klaipėdiečių yra tokių, kurie šių nuostatų nepaiso. Vis dėlto antstoliai, vertinantys uostamiesčio skolininkų situaciją, konstatuoja, kad Klaipėdo...