Vyriausybės palaiminti bendrovės „flyLAL - Lithuanian Airlines" privataus terminalo Tarptautiniame Vilniaus oro uoste (TVOU) statybų planai perpildė didžiausio Lietuvos oro linijų konkurento Latvijos bendrovės „airBaltic" kantrybės taurę. Jau keletą metų negalėdami su TVOU susitarti dėl palankesnių sąlygų latviai svarsto galimybę keltis į Kauną.
Kaunas draugiškesnis
Latvijos oro bendrovė rimtai galvoja skraidyti iš Kauno, nors sostinės visiškai atiduoti konkurentams neketina. Į Karmėlavoje įsikūrusį oro uostą bendrovė ketina perkelti tik dalį savo pajėgų.
„Kodėl airių bendrovė „Ryan-air" skraidina į Kauną? Nes ten mažesni mokesčiai. Kauno oro uostas kur kas draugiškesnis ir atviresnis pasiūlymams nei Vilniaus. Dėl to ir mes dabar žvalgomės į tą pusę. Aišku, neperkelsime į Kauną savo bazės, bet jei susitarsime dėl sąlygų - dalį pajėgų tikrai ten įkursime. Pradžioje gal vieną du lėktuvus", - svarstė bendrovės „airBaltic" atstovybės Lietuvoje direktorius Tadas Vizgirda.
Jis įsitikinęs, kad Kauno oro uostas turi daug potencialo, tačiau norint pamatyti rezultatus, reikia įtikinti keleivius skraidyti ne iš sostinės, o iš Kauno. Pigesni bilietai galėtų būti puiki motyvacija. „Vilniečiai ir taip skraidys iš sostinės, bet rajonų gyventojus ir tranzitinių reisų keleivius, manau, galima būtų pervilioti į Karmėlavą, - ateities planais dalijosi bendrovės „airBaltic" atstovybės Lietuvoje vadovas. - Mums patinka, kad Kauno oro uostas iniciatyvus ir agresyvus. Jie nori pritraukti didesnį keleivių srautą, plėstis ir aktyviai veikia, o TVOU atrodo it senas parūdijęs biurokratinis aparatas."
Laukia išskėstomis rankomis
Kauno oro uosto generalinis direktorius Arijandas Šliupas patvirtino, kad su įmone „airBaltic" vyksta aktyvios derybos. Tačiau pabrėžė, kad tai toli gražu ne vienintelė bendrovė, su kuria kalbama.
„Vedame derybas ne tik su įmone „airBaltic", bet ir su „flyLAL" bei užsienio skrydžių bendrovėmis. Tarp jų ir Vokietijos oro kompanija „German Wings", Ispanijos „Iberia", Skandinavijos pigių skrydžių įmone „Sterling Airlines" ir kt.", - santūriai kalbėjo A.Šliupas.
Tačiau kol kas derybos su visomis skrydžių bendrovėmis yra lygiavertės ir nė viena neturi išskirtinių sąlygų ar pasiūlymų.
Valdžiai - kritikos strėlės
„airBaltic" atstovybės Lietuvoje vadovas tikino, kad pagrindinė priežastis, dėl kurios latvių bendrovė žvalgosi naujų kilimo ir tūpimo takų, yra labai dideli Vilniaus oro uosto mokesčiai. Ypač tūpimo mokestis.
T.Vizgirda neigė, kad leidimas bendrovei „flyLAL - Lithuanian Airlines" statyti savo keleivių terminalą apsunkins įmonės „airBaltic" darbą ir ši pralaimės konkurencinę kovą. Pastarosios bendrovės vadovas konkurentų blogu žodžiu neminėjo, net prasitarė, kad Latvijos įmonė, gavusi patrauklų pasiūlymą, sutiktų keleivius skraidinti ir iš bendrovės „flyLAL - Li-thuanian Airlines" terminalo.
Užtat valdžiai ir oro uostui kritikos jis negailėjo. „Visada sakėme, kad Vilniaus oro uostas yra per brangus. Jau kelerius metus nesėkmingai deramės su TVOU administracija, kad būtų taikoma lankstesnė oro uosto mokesčių politika. Už vieno „Boeingo" tūpimą Vilniuje mokame 3 tūkst. JAV dolerių (6,5 tūkst. litų), o Rygoje - tik 800 JAV dolerių (1,7 tūkst. litų)", - lygino bendrovės „airBaltic" atstovybės Lietuvoje vadovas.
Nepatinka skirtingos sąlygos
Latvių skrydžių bendrovės vadovai nepatenkinti, kad Vilniuje esą taikomos nevienodos sąlygos. „Viena mūsų grupės įmonių jau dvejus metus negauna vietos angarui statyti, o bendrovės „flyLAL" valdžia leido oro uoste statytis ne tik angarą, bet ir privatų keleivių aptarnavimo terminalą", - kalbėjo T.Vizgirda. Tačiau gimtajame Rygos oro uoste „airBaltic" taip pat naudojasi išskirtinėmis sąlygomis. Įmonei suteikta 80 proc. nuolaida oro uosto mokesčiams. Už tokią praktiką Europos konkurencijos tarybai Rygos oro uostą jau apskundė ne viena skrydžių bendrovė.
Prognozuoja chaosą
Bendrovės „flyLAL Group" valdybos pirmininkas Gediminas Žiemelis ne kartą yra sakęs, kad privatus keleivių terminalas nacionaliniam vežėjui ne tik būtų stipri motyvavimo priemonė plėsti veiklą Lietuvoje. Glaudžiai bendradarbiaudama su oro uostu bendrovė tikisi tris kartus padidinti keleivių srautą ir kasmet papildyti TVOU kišenę 125 mln. litų.
Tačiau įmonės „airBaltic" Lietuvos atstovybės vadovas tuo abejoja. Jis įsitikinęs, kad privatus terminalas ne tik neprisidės prie sėkmingos TVOU veiklos, bet veikiausiai oro uoste sukels chaosą, nes bus itin sunku suderinti dviejų skirtingų bendrovių veiklą. Be to, „flyLAL - Lithuanian Airlines" greičiausiai ne bendradarbiaus, o konkuruos su oro uostu ir atims iš jo dalį pelno. Dėl to skrydžiai dar ilgai neatpigs.
Pakluso nurodymams
TVOU atstovas spaudai ir ryšiams su visuomene Arūnas Marcinkevičius leido suprasti, kad oro uostas taip pat nėra labai patenkintas valdžios sprendimu, tačiau daugiau priešintis neketina.
„Ką Vyriausybės Strateginio planavimo komitetas nusprendė, tą privalome vykdyti. Niekas neklausia, ar mes patenkinti", - aiškino A.Marcinkevičius.
Jis pripažino, kad dėl privataus keleivių terminalo statybų ateityje oro uosto laukia daug iššūkių. O pagrindinis oro uosto uždavinys - kad ir per didžiausias kančias suderinti valstybinės įmonės ir privataus kapitalo interesus.
Tačiau jis neslėpė, kad oro uostas laukia konkurento, o ne pagalbininko, ir ateityje reikės tartis, kaip oro uostas ir privati bendrovė dalysis keleivius. A.Marcinkevičius taip pat perspėjo, kad jeigu prasidės klientų medžioklė ir beatodairiška konkurencinė kova, iš tiesų gali kilti netvarka, o tada kentės keleiviai.
Naujausi komentarai