Muzikos ir filmų įrašais prekiaujančios parduotuvės visame pasaulyje skaičiuoja paskutines gyvavimo dienas. Tačiau Lietuvoje yra ir tokių, kurie CD ir DVD laidotuvių išvakarėse tik pradeda jų platinimo verslą.
Didžiausieji bankrutuoja
Šią savaitę pasaulio žiniasklaida pranešė apie muzikos, filmų įrašų bei knygų prekybos milžinės "Virgin Megastore France" nemokumą. Klausimų dėl muzikos, filmų įrašų parduotuvių likimo buvo kilę ir kitose šalyse. Akivaizdu viena – vartotojai vis daugiau muzikos bei filmų atsisiunčia internetu, todėl išlaikyti specializuotas parduotuves darosi ypač sunku ar net visiškai neįmanoma.
Lietuvoje muzikos prekių, filmų įrašų parduotuvės užsidaryti pradėjo dar anksčiau. Sunkūs laikai vieną po kito marino ir vaizdo įrašų nuomos punktus. Prieš daugiau nei metus duris užvėrė paskutinės įrašų parduotuvės "Muzikos bomba", veikusios Vilniuje bei Kaune. Nuo praėjusio pavasario klientai nebelaukiami ir filmų nuomos punktuose – didmiesčiuose jų išlaikyti nebeapsimoka.
Norintiems įsigyti muzikos ar filmų įrašų CD arba DVD belieka keliauti į didžiuosius prekybos centrus, knygynus ar degalines – ten dar egzistuoja specialūs šių prekių skyreliai. Tiesa, tokių prekių pardavimas kasmet drastiškai smunka.
Pardavimą gelbėja akcijos
Bendrovės "Maxima LT" atstovė ryšiams su visuomene Olga Malaškevičienė teigė, kad prekybos centruose jau kelerius metus iš eilės pastebimas ryškus muzikos, filmų įrašų bei tuščių laikmenų pardavimo smukimas. Klientai kasmet jų nuperka 20–30 proc. mažiau.
"Tačiau šių prekių neatsisakome, nes jų dar šiek tiek nuperkama. Yra klientų, kuriems muzikos, filmų įrašų reikia, ir jie jų ieško. Ypač pardavimo pagyvėjimas būna, jeigu paskelbiamos šių prekių akcijos", – sakė O.Malaškevičienė.
Įmonės "Palink", kuriai priklauso prekybos centrai "Iki", Viešųjų ryšių departamento vadovas Valdas Lopeta taip pat skaičiavo, kad 2012-aisiais muzikos ir filmų įrašų pardavimas parduotuvėse sumažėjo maždaug penktadaliu, o jų perkamumas suaktyvėja paskelbimus išpardavimus ar taikant nuolaidas. Pirkėjai muzikos, filmų CD ar DVD prieš šventes taip pat renkasi kaip dovanas artimiesiems.
Dar viena vieta, kur į akis krinta lentynose išrikiuotos kompaktinės plokštelės bei diskai su filmais, – degalinės. Tačiau jose šių prekių pardavimas pastaruoju metu krito dar labiau nei didžiuosiuose šalies prekybos centruose.
"Jau nuo 2009 m. matome smarkų CD ir DVD produkcijos pardavimo mažėjimą. Per trejus metus, palyginti 2012 m. su 2009-aisiais, pardavimo apyvarta sumažėjo beveik 70 proc. Šias prekes, kaip, beje, ir spaudą, klientai perka vis mažiau, nes padaugėjo šių prekių prieigos šaltinių.
CD ir DVD pardavimas fragmentiškai ūgteli tik kai į rinką išleidžiamos naujienos, pavyzdžiui, SEL "Aš kaip žąsis", "Aktorių trio", "Celebrate Basketball", "Dėdės Vytenio pasakėlės", – vardijo bendrovės "Statoil Fuel & Retail Lietuva" Produktų kategorijų departamento direktorė Renata Timoščik.
Tiki verslo sėkme
Nors verslininkai skundžiasi klientų, norinčių nusipirkti muzikos ar filmo įrašą, stygiumi, kai kurie į CD bei DVD platinimo verslą neria tik dabar. Vienas iš pavyzdžių – sostinėje esantis Rūdninkų knygynas.
Šio knygyno adresą melomanai žinojo ir anksčiau – jame, be knygų ir žurnalų, jau seniai buvo galima įsigyti vinilinių plokštelių. Nuo praėjusio gruodžio knygyno lentynose atsirado ir muzikos, filmų įrašų CD bei DVD formatu.
"Prekiaujame ir lietuviška, ir nelietuviška muzika. Pradėti prekybą nusprendėme, nes anksčiau prekiavome vinilinėmis plokštelėmis, o žmonės ėmė klausinėti, ar turime CD, tad supratome, kad pirkėjams reikia ir jų. Prekiaujame nuo gruodžio, tas mėnuo parodė, kad žmonės kompaktines plokšteles neblogai perka, sustoti jomis prekiauti nesiruošiame", – sakė Rūdninkų knygyno savininkė Margarita Vainilkienė.
Muzikos bei filmų platintojos ir leidėjos, įmonės "Prioro įrašų grupė", pirkimo ir gamybos vadovas Robertas Stukas įsitikinęs, kad šis verslas darosi vis labiau specifinis ir nišinis.
"Pardavimas smarkiai mažėja kasmet jau nuo kokių 2005-ųjų. Tačiau vis dar yra žmonių, kurie nori turėti CD, DVD. Tai žmonės, kuriems yra 40 metų ir daugiau, kurie su tuo užaugo, kuriems to reikia. Vasarą Vilniuje atsidarė ir nauja muzikos parduotuvė "Muzikumas", ją įkūrė buvę "Muzikos bombos" darbuotojai, kurie patys negali gyventi be muzikos ir CD. Tačiau jaunimui diskas yra atgyvena, jie viską atsisiunčia internetu", – teigė R.Stukas.
Produkcija jaunimui – tik internete
R.Stukas apgailestavo, kad lietuviai vis dar nėra įpratę mokėti ir už internetu atsisiunčiamą muziką arba filmus. "Jie mano, kad jeigu jau ką nors siunčiasi, tai turi būti nemokama. Tačiau pasaulyje muzikos, filmų įrašai keliauja į internetą ir žmonės juos atsisiunčia legaliai, už pinigus, užuot pirkę CD ar DVD", – sakė R.Stukas.
Jis pridūrė, kad CD ar DVD pavidalu leidžiami įrašai pastaruoju metu taip pat taiko į vyresnių žmonių amžiaus grupę.
"DJ Tiësto CD niekas nepirks, nes jo klauso jaunimas. Taip pat ir su filmais. Filmas gali būti itin sėkmingas, pavyzdžiui, "Amerikietiškas pyragas", bet jis skirtas jaunimui ir jo DVD leisti neapsimokės. Visai kas kita, pavyzdžiui, Pedro Almodóvaro filmai", – pabrėžė R.Stukas.
Naujausi komentarai