- LNK inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Naftos kainos pasaulinėje rinkoje nusirito į jau seniai pamirštas žemumas ir tai jau matosi degalinių švieslentėse. Kodėl kai brangsta benzinas ir dyzelinas, tai iškart jaučiasi ir per prekių bei paslaugų brangimą, o kai degalų kainos mažėja, kitų prekių kainos arba nemažėja arba krenta vos vos? Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su Vilniaus universiteto ekonomistu Algirdu Bartkumi.
– Tas amžinasis klausimas – kodėl tos degalų kainos krentančios niekada nemažina prekių ir paslaugų kainų?
– Na, suprantate, kitas dalykas yra tas, kad kai jos kyla, ne visada prekių kainos taip pat auga. Jos auga tada, kai kuro kainų kilimas viršija prognozes. Kai nustatomos kainos, verslas visada apskaičiuoja numatomą naftos ir naftos produktų kainą tam tikram laikotarpiui į priekį ir pagal tai nustato kainas. Dabar, kai nafta pinga, o atitinkamai ir kuras pinga, nėra jokios stiprios intencijos mažinti kainas, nes laikome tai, kad pigesnė energetika suteikia galimybę sumažinti kitus kaštus. Tokiu būdu išlaikome konkurencinį pranašumą, o vėliau galėsime geriau konkuruoti kainomis su kitais konkurentais. Tai tarsi pauzė, kurios mes troškome ir gavome.
– Kiek ilgai žemos kainos degalinėse laikysis ir kas jas gali padidinti?
– Na, suprantate, dabar, jei pažiūrėsime, turime sutapimą – prasideda rugsėjis, baigiasi atostogos, reiškia naftos produktai kažkiek yra linkę pigti. Jei žaliava išlieka tokiame pačiame lygyje, pasibaigus atostogų sezonui, mažmeninė kaina linkus smukti. Bet šiuo metu kuro kaina yra ganėtinai žema, ji yra nulemta pigios žaliavos. Žaliavos kaina taip pat stipriai nukrito.
– „Brent“ rūšies naftos kaina vakar rinkose nusirito iki 70 dolerių už barelį. Kas tai lėmė? Nes pasauly neramumų yra.
– Na, yra, bet jokių naujų įvykių nėra. Tie patys kariniai konfliktai tęsiasi. Tas pats neaiškumas dėl Kinijos ir Taivano. Jei pažiūrėsime, kas įvyko ir kas slepiasi už šių reikalų, tai prognozių klaidos. Buvo prognozuojama, kad Kinijos ekonomika pirks tam tikrą kiekį naftos, bet birželio, liepos mėnesiais kinai pirko šiek tiek mažiau naftos nei buvo tikėtasi. Tai rinkose susiformavo perteklinė pasiūla ir tai nulėmė kainos kritimą. Prognozavimo klaidos lėmė, kad nafta dabar pigi. Jei kinai toliau pirks mažiau naftos, nei prognozuota, ko gero, bus sumažinta gavyba, ir kainos atsistatys link 80 dolerių už barelį – priimtino tiek pirkėjui, tiek pardavėjui.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Ar tai signalas, kad pasaulio ekonomika lėtėja? Jei kinai perka mažiau naftos, kai kurios šalys taip pat stabdo savo pramonę. Mūsų verslininkai sako, kad laikomės gerai, bet pasaulis nevažiuoja taip gerai.
– Pasaulis galbūt nevažiuoja taip gerai, kaip buvo optimistinėse prognozėse, bet tai nėra katastrofiška. Kinijos ekonomikai buvo prognozuotas 5,1 proc. augimas, bet realiai buvo 4,7 proc. Tai nėra didelė paklaida. Klausimas, kodėl kinai sumažino apsirūpinimą naftos produktais kelis mėnesius, lieka atviras. Tai spekuliacija, galbūt jų vartojimas lėtėja. Jei kinai atstatys pirkimus, paklausa sugrįš ir gavybos nereikės koreguoti. Jei ne, OPEC, pagrindinis tiekėjas Kinijai, šiek tiek sumažins gavybą. Ir labiau sumažins negu buvo planavę. O tokiu atveju, sumažinus pasiūlą, kaina vėl atsistatys iki kokių 80 dolerių už barelį ir tai bus naudinga visiems.
– Kiek realu, kad ta kaina judės viena kryptimi – arba į tą COVID-19 laikų lygį, kai barelis kainavo tarp 20-30 dolerių, arba į Ukrainos karo pradžios lygį, kai kaina siekė 120-130 dolerių už barelį?
– Nei vienas. Pirmiausiai, kai buvo labai pigi nafta COVID-19 laikais, tai lėmė labai prastus energinių kompanijų finansinius rezultatus. Vėliau, kai prasidėjo energijos išteklių krizė, jos, savotiškai, bandė atsigauti ir susigrąžinti tai, ką prarado per COVID-19 laikotarpį. Tačiau visi išmoko pamoką, kad jeigu labai pabranginsime energinius išteklius, tai pakirsime ekonomikų konkurencingumą, kurios perka iš mūsų tuos išteklius. Todėl atsirado noras rasti priimtiną kainą, kuri padėtų subalansuoti tiek pardavėjų biudžetus, tiek pirkėjams leistų toliau augti.
– Ar dabar verta važiuoti ir užsipilti pilną baką, ar dar palaukti, nes kaina gali dar labiau kristi?
– Žiūrėkite, šiuo metu galiu pasakyti vieną dalyką: taip, kuras yra pigus, ir, ko gero, apskaičiavus, kiek už vidutinę algą galime nusipirkti kuro, rezultatai yra įspūdingi. Šio rugsėjo pradžios duomenimis, vienas lietuvis už vidutinę algą gali nusipirkti 996 litrus dyzelio. Palyginimui, 2019 metais rugsėjo pradžioje tai buvo tik 693 litrai dyzelio. Ko gero, atsižvelgiant į mūsų pajamas, kuras Lietuvoje niekada nebuvo toks pigus kaip dabar. Mes galime nusipirkti daugiau kuro nei bet kada anksčiau. Jeigu norime, galime paversti jį žele ir naudoti mitybos reikmėms.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Latviai vis dažniau ieško darbo Lietuvoje: vilioja atlygis ir papildomos naudos1
Į Lietuvos darbo rinką įsilieja latviai – čia juos atvilioja didesnis atlyginimas, papildomos naudos ir nemokamas transportas, rašoma pranešime žiniasklaidai. ...
-
G. Paluckas: į Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkus siūlomas A. Sysas4
Į Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkus siūlomas socialdemokratas Algirdas Sysas. Tai BNS patvirtino naujosios valdančiosios daugumos kandidatas į premjerus Gintautas Pluckas. ...
-
Taivano ministras Vilniuje dalyvaus dronų forume, susitiks su Seimo nariais
Šią savaitę į Lietuvą atvyksiantis Taivano užsienio reikalų ministras Lin Chia-lungas (Lin Čia-lungas) Vilniuje dalyvaus dronų sektoriaus verslo forume, susitiks su dalimi parlamentarų. ...
-
R. Pocius: leidus grįžti į visuomeninį tiekimą nukentėtų pažeidžiami vartotojai2
Naujiems valdantiesiems numatant galimybę leisti elektros vartotojams grįžti pas visuomeninį tiekėją, rinkos reguliuotojas sako, kad tokia tvarka pakenktų pažeidžiamiems vartotojams. ...
-
Ministerija: Lietuva kitąmet iš ES gaus apie 2,5 mlrd. eurų – kiek mažiau nei šiemet1
Lietuva 2025 metais iš Europos Sąjungos (ES) biudžeto turėtų gauti apie 2,49 mlrd. eurų – maždaug 0,2 mlrd. eurų, arba 7,7 proc. mažiau nei šiemet (apie 2,7 mlrd. eurų). ...
-
Liūdna prognozė: visuomeninė elektra kitąmet turėtų brangti 4 proc.5
Visuomeninis elektros tiekimas 2025 metų pirmąjį pusmetį brangs apie 4 proc., pirmadienį pranešė Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) pirmininkas Renatas Pocius. ...
-
LEA: šeštadienį elektros kaina Lietuvoje buvo viena mažiausių šiemet
Praėjusią savaitę didmeninė elektros kaina Lietuvoje sumažėjo 27 proc., o išaugusi vėjo elektrinių generacija lėmė, kad šeštadienį, lapkričio 16 dieną, buvo fiksuota trečia mažiausia elektros energijos kaina šiais met...
-
Architektai kviečiami projektuoti naują Vilniaus oro uosto atvykimo terminalą
Vilniaus oro uoste nuo kitų metų vasario planuojant atidaryti naują išvykimo terminalą, jau ruošiamasi ir kito – naujo atvykimo terminalo projektui. ...
-
VMI: žemės mokestį laiku sumokėjo 79 proc. savininkų, gauta 53 mln. eurų
Žemės mokestį laiku – iki lapkričio 15-osios – sumokėjo 79 proc. jos savininkų. Į savivaldybių biudžetus gauta 53 mln. eurų pajamų – beveik 90 proc. apskaičiuotos sumos, pirmadienį pranešė Valstybinė mokesčių inspekcij...
-
Užimtumo tarnyba: penktadalis grupinių atleidimų šiemet – tekstilės įmonėse
Užimtumo tarnyba šiemet gavo daugiau pranešimų apie numatomus grupės darbuotojų atleidimus nei pernai, o kas penktas atleidimas – drabužių siuvimo įmonėse: 12 darbdavių įspėjo 500 darbuotojų. ...