Jau šiemet šalies kavinės ir restoranai gali būti išrikiuoti pagal maisto kokybę ir higienos normų laikymąsi. Sudaryti šių įstaigų sąrašus užsimojo Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT). Verslininkai tokius planus kol kas vertina atsargiai.
Perkantiems iš ūkininkų – pliusas
Tarnyba pranešė, kad šiais metais planuojama internete sukurti visiems prieinamą programą, kurioje viešojo maitinimo įmonės būtų vertinamos balais už vykdomos veiklos atitiktį higienos normoms ir kokybę. Papildomai bus pažymimos tos įmonės, kurios savo patiekalus ruoš iš Lietuvos ūkininkų įsigytų produktų ir žaliavų.
"Tokia informacija vartotojams padės apsispręsti renkantis kavinę ar restoraną, o viešojo maitinimo įmones skatins pasitempti ir atsakingiau žiūrėti į gaminamo maisto saugą bei kokybę", – teigė VMVT direktoriaus pavaduotojas Zenonas Stanevičius.
Sudarydama kavinių ir restoranų reitingus tarnyba ruošiasi remtis gerais užsienio valstybėse prigijusiais pavyzdžiais. Z.Stanevičius pasakojo, kad, pavyzdžiui, Danijoje ar Didžiojoje Britanijoje maitinimo įstaigos vertinamos jau daugybę metų.
"Danijoje veikia vadinamoji šypsenėlių sistema. Tačiau ji neprivaloma, įmonės pačios gali pasikviesti inspektorių ir jis įvertina restorano ar kavinės maisto kokybę, higienos būklę. Anglijoje sistema nesavanoriška, ten maitinimo įstaigoms suteikiami balai nuo 0 iki 5", – sakė Z.Stanevičius.
Pažeidimų mažėja
Bandymų įvertinti šalies restoranus bei kavines buvo ir anksčiau, tačiau Z.Stanevičius tikisi, kad šiemet sistema iš tiesų pradės veikti.
"Anksčiau kalbėjomės su asociacijomis, bet nieko nebuvo oficialiai įteisinta. Ir dabar konkrečios sistemos, kaip viskas bus daroma, neturime, tačiau turime planų tai padaryti, gal iš pradžių ne visoje Lietuvoje. Remsimės surinktais duomenimis. Apsinuodijimo maistu šalies kavinėse ir restoranuose protrūkių mažėja, tačiau norime, kad jie dirbtų dar kokybiškiau", – teigė Z.Stanevičius.
Pernai šalyje veikė beveik 9,2 tūkst. viešojo maitinimo įmonių. Pasak VMVT, kas ketvirtas vartotojas nepatenkintas viešojo maitinimo įmonių veikla, skundžiasi atšalusiais patiekalais, įtartinu jų skoniu, kokybe, šviežumu, porcijų dydžiu. Pernai buvo registruota per 600 tokių skundų.
Gerbia už drąsą
Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacijos prezidentė Evalda Šiškauskienė stebėjosi, kodėl apie reitingavimą prakalbusi VMVT nepasitarė su jos vadovaujama asociacija.
"Mes patys bandėme įvertinti maitinimo įstaigas pagal paslaugų kokybę daug metų, tačiau taip ir neišdrįsome to padaryti, nes šie vertinimai negali būti dirbtinai sukurti. Pirmiausia reikėtų aiškiai išskirti maitinimo įstaigų kategorijas, o tik paskui jas vertinti. Restorano ir paprastos užeigos negali vertinti pagal tuos pačius kriterijus",– didelio optimizmo nerodė E.Šiškauskienė.
Pasak jos, dabar Lietuvoje įvairiausių maitinimo įstaigų yra devynios galybės, tačiau nėra aiškiai įvardyta, ką reikėtų laikyti restoranų, o ką vynine, užkandine ar užeiga.
"Jeigu valgykla atitiks aukštas higienos normas, ar ją vadinsime geru restoranu? Vertinti vien pagal higienos normų laikymąsi negalima, nes normų privalo laikytis visi. Jeigu kas nors apnuodys klientą, jį uždarys ir jis pats iškris iš rinkos. Su viešbučiais viskas aišku, jie vertinami žvaigždutėmis, tačiau maitinimo įstaigas būtina suskirstyti pagal kategorijas ir išlipti iš ekonominės klasės reitingų", – įsitikinusi E.Šiškauskienė.
Tikisi, kad vertins atsakingai
Kaip gerą pavyzdį E.Šiškauskienė nurodė jau kelerius metus organizuojamus svetingiausių kavinių, restoranų, viešbučių ir kitų įstaigų rinkimus. Šiuose rinkimuose įstaigas vertina klientai, o jų žodis ir nuomonė verslininkams ir yra svarbiausi.
Lietuvos barų ir kavinių asociacijos prezidentas Raimondas Pranka planus sudaryti maitinimo įstaigų reitingą įvertino palankiai, tačiau įspėjo, kad prieš vertindami specialistai turėtų būti pasiruošę atsižvelgti ir į žmogiškuosius veiksnius.
"Yra pažeidimų, kurie įvyksta dėl žmogaus klaidos, tačiau klientų sveikatai nekenkia, pavyzdžiui, neužpildytas žurnalas ar kita su popieriais susijusi klaida. Viskas turėtų būti vykdoma teisingai, o ne taip, kad radus vieną suvytusį salotos lapą būtų skiriama vienu balu mažiau. Vertintojų sprendimai gali labai pakenkti verslui", – kalbėjo R.Pranka.
Jis pabrėžė, kad dėl būsimų vertinimų šalies maitinimo įstaigos turėtų pasitempti, tačiau pridūrė, jog maitinimą siūlantys verslininkai turėtų būti sąmoningi ir neapsileidę labiausiai dėl klientų, o ne dėl kokių nors įvertinimus skiriančių specialistų.
Naujausi komentarai