- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jau beveik mėnesį po truputį, tačiau stabiliai kyla naftos kaina. Panašiai taip pat degalinėse į didėjančią pusę vis keičiamos tiek benzino, tiek dyzelino kainos. Kiek dar ilgai augs degalų kainos ir ar nėra pavojaus, kad augančios degalų kainos gali vėl įsukti infliacijos karuselę, apie tai LNK žurnalistas pakalbino ekonomistą Marių Dubnikovą.
– Dabar „Brent“ rūšies nafta kainuoja apie 82 dolerius už barelį. Kaip jūs vertinate tokį, sakykime, po truputį, bet stabilų augimą ir kokios prognozės ateičiai?
– Jei žiūrėtume į dabartinį lygį, šiais metais nafta pabrango apie 10 proc. per porą mėnesių. Atrodytų, labai daug. Jei žiūrėtume į ilgamečius vidurkius arba į ilgamečius grafikus, per paskutinius dešimt metų tas 75–80 dolerių yra daugiau mažiau mediana, t. y. vidutinė kaina, aplink kurią mes ir sukamės. Tai labai didelių iššūkių nesakyčiau, kad yra, tiesiog kaina šiek tiek aukštesnė negu buvo metų pradžioje ir tai neigiamai atsispindi mūsų degalų kainų švieslentėse, t. y. kaina šiek tiek yra pakilusi. Kokia prognozė? Tokia, kad, jei nenutiks kažkokių įvykių, kurių mes nežinome, tikėtina, tas svyravimas ir suksis apie tuos 75–80 dolerių.
– Dabar apie įvykius, apie kuriuos buvo svarstoma prieš tai. Juk buvo tokių baimių, kad jei konfliktas Gazos Ruože išsiplės, tai turės įtakos naftos kainai. Konfliktas pernelyg neišsiplėtė, tačiau tikrai užsitęsė ir bent jau kol kas pabaigos nematyti, be to, laivybą labai trikdo ir husių puldinėjimai Raudonojoje jūroje. Galbūt tai ir yra tos pagrindinės priežastys, dėl kurių dabar naftos kaina laikosi sąlyginai aukštai, ties medianos viršumi?
Supraskime, kad jei 5 centais pabrango litras degalų, infliacijai tai neturės tiek daug įtakos.
– Kalbant apie husių puldinėjimus, mes matėme efektą šiek tiek anksčiau, dar praėjusiais metais, kai naftos kaina bandė kilti virš 90 dolerių, bet vėliau koregavosi, nes visi suprato, kad konfliktas nesieskaluoja, ką jūs ir pasakėte. Kitas dalykas, tai yra džiugi žinia iš tiesų, nes pinigais balsuojantys žmonės, investuotojai nemato didelės rizikos, jie mato, kad rizika yra, bet ji nėra nevaldoma. Dėl to kaina svyruoja, bet ji nesvyruoja didžiuliuose rėžiuose, kurie siektų 100–120 dolerių, ką matėme, kai Rusija užpuolė Ukrainą. Na, o kitos priežastys yra, kad vis tik Rusijos laivyną vis labiau spaudžia. Rusų laivynas yra spaudžiamas dėl to, nes, kaip bebūtų gaila, iš Rusijos žaliavos, kartu ir nafta, vis tik patenka į Vakarų pasaulį ir tam padeda įvairios organizacijos. Šiuo atveju, kalbant apie naftą, labai daug padėjo Graikijos laivynas, vadinamasis pilkasis Rusijos laivynas, ir jis dabar sulaukia vis daugiau sankcijų, apribojimų ir, atsiradus papildomų apribojimų, nafta po truputį brangsta. Tad, sakyčiau, Raudonosios jūros efektas yra išnaudotas, įvertintas ir į kainą jau įskaičiuotas. Kalbant apie Rusijos naftos apribojimus, kad ji nepatektų į Vakarų pasaulį, apribojimai darosi vis svarbesni.
Visas reportažas – LNK vaizdo įraše:
– Tačiau, jei degalų kaina toliau taip augs, kur yra ta riba, kai tai jau atsispindės kokių nors kitų produktų kainose?
– Skaičiuokime labai paprastai. Pavyzdžiui, jeigu šiais metais nafta pabrango 10 proc., naftos sudedamoji dalis kure yra apie 25–30 proc., priklausomai nuo rūšies, ar tai benzinas, ar dyzelinas, tai tas naftos kainos pakilimas sudaro apie 3 proc. 3 proc. nuo maždaug 1,5 vidutinės euro kainos sudaro apie 5 centus degalams. Tad jeigu nafta pabrangsta 10 proc., galime skaičiuoti, kad 5 centais pabrangs degalai. Kaip tai atsispindės produktuose? Reikia skaičiuoti kiek kiekvienam produktui kainuoja degalai. Tačiau supraskime, kad jei 5 centais pabrango litras degalų, infliacijai tai neturės tiek daug įtakos. Manau, daugiau įtakos turės tai, kad vis tik Lietuvoje žmonės turtėja, gauna vis didesnes pajamas ir šiais metais vėl planuojamas apie 10 proc. atlyginimų augimas, noras išleisti pinigus taip pat bus ir turės daug didesnę įtaką nei naftos kainos.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Situacija Lietuvoje – tragiška: brangsta mėgiamas tautiečių produktas29
Pieno produktai vis labiau brangsta ir viskas dėl Europoje nykstančių mažųjų ūkių. Mažėjant pieno pasiūlai, didėja jo paklausa, o kartu auga ir pieno produktų kainos. Pirkėjai baiminasi, kad jeigu pienas brangs ir toliau, teks jo atsisakyti. ...
-
Panaikinus „Foxpay“ licenciją VPT siūlo įsivertinti atsiskaitymo būdų alternatyvas
Lietuvos bankui (LB) penktadienį panaikinus finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pirkimų vykdytojams siūlo įsivertinti kitų atsiskaitymo būdų alternatyvų pasiūlymą klientams. ...
-
I. Trinkūnaitė Lietuvos banko sprendimą panaikinti „Foxpay“ licenciją vadina susidorojimu6
Lietuvos banko (LB) sprendimą už šiurkščius ir nuolatinius pažeidimus panaikinti finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją, jos vadovė Ieva Trinkūnaitė vadina susidorojimu bei siekiu pagrįsti kuo griežtesnę ba...
-
Alytuje atidaryta nauja „Kauno grūdų“ gamykla1
Žemės ūkio ir maisto gamybos grupės „Akola group“ valdoma bendrovė „Kauno grūdai“ Alytuje atvėrė dar vieną gamyklą. ...
-
S. Krėpšta: panaikinus „Foxpay“ licenciją, bendrovės klientai neturėtų pajusti nepatogumų
Lietuvos banko (LB) valdybos narys Simonas Krėpšta tvirtina, kad nutraukus mokėjimo bendrovės „Foxpay“ licenciją, klientai nepatogumų nepajus. ...
-
Baltijos šalių ministrai ragina suvienodinti tiesiogines žemės ūkio išmokas1
Lietuvoje vykusiame susitikime Baltijos šalių žemės ūkio ministrai paragino visas Europos Sąjungos valstybes nares suvienodinti tiesiogines išmokas žemės ūkiui. ...
-
Nuo gruodžio baisogališkiai traukiniais į Vilnių keliaus be persėdimų2
Nuo gruodžio vidurio, savaitgaliais, į šalies sostinę nuvykti norintys Baisogalos gyventojai tą galės padaryti keliaujant vienu traukiniu. ...
-
BFK vadovas: vienkartinių pensijų fondų išmokų nereikia apmokestinti
Naujasis Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas mano, kad ir toliau nereikėtų apmokestinti vienkartinės išmokos iš antros pakopos pensijų fondų. Tačiau socialdemokratas Algirdas Sysas mano, jog valstybės įmokėta dalis ar ...
-
G. Nausėda inicijuoja pataisas – daugiau lėšų būtų skirta rajonų keliams2
Prezidentas Gitanas Nausėda inicijuoja įstatymo pataisas ir siūlo Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) lėšas savivaldybėms paskirstyti pagal nuolatinių gyventojų skaičių ir kelių ilgį. ...
-
Baltijos šalys sutarė kartu kontroliuoti kare naudojamų prekių judėjimą
Baltijos šalys ketina kartu kontroliuoti į Rusiją ir Baltarusiją eksportuoti draudžiamų kare naudojamų prekių judėjimą – jos sutarė sudaryti regioninį kontroliuojamų mūšio lauke naudojamų jautrių prekių sąrašą. ...