Darbo pasiūlymas – socialiniame tinkle Facebook.com

Socialiniai tinklai tampa ne tik erdve bendrauti, bet ir galimybe užsidirbti. Vieni kuria ir pardavinėja grupes socialiniuose tinkluose, kiti gauna pinigų už tai, kad į savo draugų būrį privilioja tam tikrus asmenis.

Darbo pasiūlymas

Julius (pavardė redakcijai žinoma) neseniai sulaukė netikėto darbo pasiūlymo: "Užduotis – kviesti žmones į draugus." Darbo pasiūlymas su detalia instrukcija atkeliavo e. paštu iš Andriumi prisistačiusio asmens.

Instrukcijoje nurodoma, kad norint užsidirbti, pirmiausia reikia sukurti tris e. pašto adresus išgalvotų asmenų vardais ir pavardėmis. Būtina, kad tie asmenvardžiai būtų nelietuviški. Vėliau šios trys netikros asmenybės turi įsikurti socialiniame tinkle "Facebook". Darbdavys rekomenduoja įdėti itin patrauklias išgalvotų asmenų nuotraukas, kad kiti su jais norėtų draugauti.

Toliau pateikiama konkreti užduotis, kuri ir turėtų nešti pinigus netikras asmenybes sukūrusiam žmogui: reikia kviesti draugauti tik tam tikros grupės narius, atitinkančius tam tikrus kriterijus (pvz., turinčius ne mažiau nei 100 draugų, gyvenančius JAV, Didžiojoje Britanijoje ar Australijoje ir t. t.). Darbdavys siūlo visokeriopą pagalbą ir dalija patarimus, kaip efektyviau pritraukti žmones.

Šio darbo pasiūlymo autorius žadėjo 10 centų už kiekvieną reikalavimus atitinkantį ir netikros asmenybės draugu tapusį asmenį. "0,5 etato dirbantys žmonės uždirba 500–800 litų. Bet kadangi mokame už skaičių, tai net ir surinkus daugiau, užmokėsime už visus draugus", – žadėjo darbo pasiūlymą pasirašęs Andrius.

Nupirkti draugai

Interneto komunikacijos agentūros "Punch Digital" plėtros vadovas Martynas Karčiauskas negalėjo tiksliai nusakyti, koks verslo modelis veikia pagal aprašytą istoriją.

"Mano spėjimas būtų toks, kad yra kažkokia įmonė, kuri užsiima žaidimų socialiniams tinklams kūrimu. Ji tikriausiai nori turėti kuo daugiau profilių (puslapiai, kuriuose pateikiami vartotojų asmens duomenys, draugų sąrašai ir kita asmeninė informacija – red. past.), pritraukusių daug draugų iš jiems aktualių rinkų. Vėliau per tuos profilius įmonė veikiausiai reklamuos savo sukurtus žaidimus, kvies juos išbandyti, žaisti. Kitaip tariant, profiliai kuriami reklamos tikslais", – samprotavo pašnekovas.

Interneto sprendimų bendrovės "Gaumina" direktorius Darius Bagdžiūnas teigė, esą tarp nepatyrusių "marketingistų" vyrauja nuomonė, kad reklama tuo efektyvesnė, kuo didesnei auditorijai yra transliuojama.

"Socialiniuose tinkluose toks įsitikinimas gimdo draugų pirkimo paslaugas, kai žmonės perkami už pinigus. Vien iš instrukcijos matome, kad savo paslaugas siūlanti organizacija yra įgudusi atrinkti vartotojus – kviečia draugais tapti tik socialinių žaidimų mėgėjus ir tuos, kurie linkę jungtis į visokias grupes", – dėstė D.Bagdžiūnas.

Duomenų vagystės

Anot  "Gauminos" vadovo, minėtas darbo pasiūlymas gali būti ir sukčiavimo apraiška. Tokiems tikslams socialinis tinklas "Facebook" pasitelkiamas vis dažniau: vieni kviečia suvesti savo asmens duomenis ir laimėti "Apple iPad" planšetinį kompiuterį, kiti apsimeta sistemą atnaujinančiu facebook.com darbuotoju ir prašo pakartoti savo slaptažodį, treti orientuojasi į žaidimų mėgėjų grupes ir siūlo pažaisti žaidimą, kuris užkrečia kompiuterį virusu, daliai pavyksta net apsimesti valstybės institucija ir išvilioti duomenis kviečiant per socialinį tinklą deklaruoti mokesčius. Šiuo metu plinta naujas sukčiavimo būdas – įsilaužti į vartotojo profilį ir nusiųsti visiems jo draugams žinutę: "Labas, mane apiplėšė Londone, ar galėtum pervesti porą šimtų svarų?"

"Sukčiams reikia vartotojų duomenų, o socialiniame tinkle, kur žmonės deda kūdikių nuotraukas, kalba apie tai, ką valgė pietums ir bendrauja su artimiausiais žmonėmis, norint juos gauti neretai pakanka tapti draugu. Todėl vieni bando tapti jūsų draugais, o kiti už šiuos duomenis moka pinigus", – negailestingai kirto D.Bagdžiūnas.

Prekė – socialinė grupė

Kitas verslas socialiniuose tinkluose – reklamos davėjams patrauklių grupių formavimas ir pardavimas. "Parduodu facebook.com puslapį (grupę). Narių skaičius siekia 11 tūkst. ir nuolat auga. Puiki reklama jūsų puslapiui. Su pasiūlymais rašykite AŽ. Visi nariai yra lietuviai", – tokių ir panašių skelbimų galima rasti interneto platybėse.

Dažniausiai tokios reklamos ir pardavimo tikslais kuriamos grupės kviečia ką nors laimėti, tarkime, kelionę į egzotiškus kraštus, nešiojamąjį kompiuterį ar tiesiog marškinėlius.

"Tokie profiliai kuriami galvoje turint labai aiškų tikslą: pavyzdžiui, sukurti grupę, kurią vėliau bus galima parduoti kelionių organizatoriui. Tokiu atveju žmonės viliojami jungtis, siūlant laimėti kelionę", – pripažino M.Karčiauskas, kad yra toks būdas užsidirbti.

Anot jo, tokių atvejų vis dažniau pasitaiko ir Lietuvoje. "Žmonės tiesiogiai kreipiasi į konkrečias įmones ir siūlo parduoti specialiai tos įmonės produktui ar paslaugai sukurtą profilį. Tačiau kol kas man neteko girdėti nė vieno atvejo, kad tokia grupė būtų buvusi sėkmingai parduota", – dalijosi patirtimi pašnekovas.

D.Bagdžiūno teigimu, netgi pačiame facebook.com galima rasti grupę "Perku-parduodu "Facebook" grupę" (angl. – Buy / Sell Facebook group), kurioje yra keliasdešimt pirkimo–pardavimo pasiūlymų. "Panaršius po JAV ir Didžiosios Britanijos forumus susidaro įspūdis, kad grupių pardavėjai veikia dviem kryptimis: vieni iš anksto apgalvoja, kas galėtų būti pirkėjas, ir orientuoja savo grupes į siaurą auditoriją, tarkime, "picos mėgėjai, 25–35 metai, San Fransiskas". Kiti kuria bendras grupes kaip "laimėk kelionę" ir bando parduoti surinkę didelį narių skaičių", – socialinių grupių kūrėjų veiklos principus atskleidė pašnekovas.

Už grupę – 5 tūkst. litų

M.Karčiausko teigimu, socialinių grupių kainos priklauso nuo dalyvių skaičiaus, rinkos, į kurią orientuojamasi, grupės išvystymo. "Esu girdėjęs atvejį, kai 3 tūkst. turintį alkoholinio gėrimo fanų puslapį bandyta parduoti už 5 tūkst. litų", – pasakojo "Punch Digital" plėtros vadovas.

Anot jo, skelbimų portaluose galima išvysti nemažai pačių įvairiausių, keisčiausių ir net juokingų pasiūlymų. Žmonės siūlosi teigiamai įvertinti "Facebook" narių statusus ir prašo už vieną teigiamą įvertinimą mokėti 50 centų; siūloma už tam tikrą mokestį savo draugams rekomenduoti tapti puslapių nariais ir t. t.

"Sunku pasakyti, kiek iš to žmonės sugeba užsidirbti. Manau, kad tokių yra labai labai nedaug, nes tokie dalykai realios vertės nekuria", – kalbėjo interneto komunikacijos specialistas.


Šiame straipsnyje: Facebooksocialinis tinklas

NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių